Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Sv: Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Det måste väl vara vanan av tölt och pass. Den har ju inte de som inte är vana islandshästar.

..Och vanan att vara förhållandevis stor på en förhållandevis liten häst. Det tar lite tid att hitta känslan och balansen ihop med en mindre häst än man är van vid om man vanligtvis rider större hästar. Jag minns hur ovant det var första gången jag red islandshäst i någorlunda vuxen ålder. :)

Och vanan av att "rensa takten" i olika gångarter och veta hur det ska kännas när takten är ren i tölt, och gärna förstå sig på varför taktproblemen uppkommer och hur hästen ska jobbas för att få bort olika taktrelaterade problem. Det är centralt om man ska jobba på en gård där man förväntas motionera och träna islandshästar. Takten är jätteviktig i all ridning även på "tregångare", men det är skillnad i teknik mellan att få en häst med tre gångarter men lite ojämn trav att bli taktfast i traven mot att få en islandshäst med svag trav att bli det.

Det är inte någon sorts hokuspokus att rida islandshäst, men precis som det tar tid och övning att hitta känslan och tekniken för att hoppa så tar det tid och övning att lära sig att rida islandshäst.

Senast ändrad:

Om du har jobbat på en turridningsgård så borde du väl veta vad som är skillnad?

*halv kl*

Givetvis finns där en viss skillnad med femgångare gentemot tregångare, men jag kan inte påstå att jag tycker det är en stor sådan. Nu kanske jag bara hade bra flyt med de islandshästar jag red, för jag hade inga problem alls att lära mig rida islandshäst eller få även svårtöltade hästar att tölta. Jag känner inte heller någon med tidigare hästvana som har tyckt att rida islandshäst var svårt, varför jag undrade över den stora skillnaden gentemot andra raser.

På tal om annonsen så verkar de främst leta efter stallhjälp. Jag förstår faktiskt inte varför det krävs någon specifik islandshästvana för stallhjälp. Hade det handlat om att träna/rida till hästarna, som någon skrev, så hade jag förstått kravet.

Som tidigare framförts, är det viss skillnad i ridningen pga taktfel. Där har förstås en person med tidigare erfarenhet av gångartsridningen fördelar.

I övrigt förstår jag inte heller den stora skillnaden, men jag vet att det inte är helt ovanligt att det trycks på att det "ska" vara skillnad.

Apropå beskrivningen av det specifika stallet:
jag tror att det är vanligare att ha islandshäst på lösdrift jämfört med många andra hästraser.
Jag tror att det är vanligare att islandshästägare ser att djuren "tål" sämre väder utan att fara illa av det, och att islandshästarna är mer robusta än exempelvis varmblodiga hästar.

Att ge grovfodergiva i stor mängd två ggr per dag ser jag i sig inget fel i, det är en mängdfråga. Däremot att inte avpassa behovet efter hästens hull, är ju tokigt.
En häst som är för lättfödd, bör nog inte gå med fri fodertillgån. En svårfödd häst ska förstås få tillskott.
Men användaren skriver "smal äldre häst" och jag ser ärligt talat inget fel med smala hästar så länge det är just smal det handlar om. Mager är en helt annan sak, och ska förstås åtgärdas.

Jag har lite olika hästraser bland mina pållar, däribland islandshästar. Kan inte se någon större skillnad i vilket slags hantering de önskar, inget annorlunda beteende jämfört med de andra som verkar hänga samman med ras.

Vad som är svårt är ju relativt. En svårtöltad häst på en turridning är ju oftast inte svårtöltad utan kanske mer av sorten "inte väljer tölten". Och så är det ju självklart skillnad på att få en häst i tölt och att rida tölt, korrekt. Det är extremt svårt att känna små taktfel om man inte har vanan inne. Sen finns det absolut de som är rena naturbegåvningar och lär sig hur fort som helst och som har en känsla för det direkt. Jag har hållit i lektioner för några såna, gemensamt för dem har dock varit att ingen har ansett det vara enkelt. Men då har de ju avancerat upp till en "högre nivå" lite snabbare också så man lägger in teknikdelen och taktregleringen tidigare än för en "normalbegåvad" ryttare.

Det är väl lite som om jag skulle sätta mig på en ridskolehäst som är bra på att hoppa. Klart att jag kan ta mig över ett hinder med den! Sen om det är snyggt, om jag gör så mycket "rätt" eller mest bara åker med, eller om hästen arbetar på rätt sätt och hoppar med rätt teknik, det är ju en annan sak...

Sen, även om det är någon som främst letar stallhjälp kan det ju mycket väl ingå lite ridning, även om det inte är huvudsaken, och då är det väl inte så konstigt om de föredrar någon med vana av den typen av ridning.

Jag har sett ytterligare en kategori och det är de som tror sig tölta så länge det inte är ren trav eller galopp, det blir onekligen lättare att tölta då ;)

När jag jobbade i turridningsstall för islandshästar så tog jag hand om stallet, hästarna och ridning av hästar som inte var helt hundra inför turridning. Självaste turerna tog ägaren hand om. Dock krävdes det ju att jag kunde rida islandshäst för att kunna rida hästarna ordentligt. Kanske är det något sådant?

Men då kan man ju återigen fråga sej VAD är skillnaden att som HÄSTSKÖTARE jobba i ett stall med travhästar/isisar/nordisar/fullblod/halvblod ?
Visst finns det skillnader så är det ju... Men om jag har ett stall med bara halvblod (tex) så söker jag inte folk med "halvblodserfarenhet" jag söker efter bra "hästfolk"... Om de sen jobbat inom travet/löp/isisar eller minishettisar är totalt irrelevant. Har personen bra hästsyn så är det en jag anställer...

För visst är det olika syn på hästar i olika "läger" det går ju inte att komma ifrån , men de innebär ju inte att man inte "kan" hästar bara för att man hållt på med fel inriktning ? Så om det nu är hästskötartjänst borde inte "islandshästvana" vara ett måste. Ska man va med på turridning och va instruktör förstår jag det, men nu efterfrågades just hästskötare.

Alla som börjar i travstall kommer inte från travfamiljer innan de hamnar där, man lär sej "jargongen" i ett travstall vartefter... Även om jag kan tänka mej att frasen "bör kunna sela ut" för att bli anställd av en travtränare, men det är ju heller ingen genikrävande del. Man lär sej rätt snabbt...

Nu har jag ingen koll på den arbetssidan... det kanske är så många som söker hästjobb numer att man måste specificera sej mer för att få mindre ansökningar ?

Fast detta var ju min åsikt :) Många håller säkert inte med, åtminstone så lever långt ifrån många upp till detta.

Jag vet inte men det kan ju grunda sig i fördomar, att skulle dom anställa en som bara ridit dressyr på halvblod så skulle det kanske bli många ifrågasättningar och idiotförklaringar just för att den personen inte har erfarenhet av att många hästar går tillsammans på lösdrift eller behöver ha täcke mestadels (som exempel). Undrar om verkligen någon som söker folk till ett hoppstall skulle anställa en som bara har erfarenhet av isisar, trots att det inte skrivs nåt om det i annonsen?

Men antagligen är just den här annonsen utformad så för att de behöver ha någon som kan rida hästarna och förstår taktfel mm som redan diskuterats i tråden.

Fast detta var ju min åsikt :) Många håller säkert inte med, åtminstone så lever långt ifrån många upp till detta.

Jag vet inte men det kan ju grunda sig i fördomar, att skulle dom anställa en som bara ridit dressyr på halvblod så skulle det kanske bli många ifrågasättningar och idiotförklaringar just för att den personen inte har erfarenhet av att många hästar går tillsammans på lösdrift eller behöver ha täcke mestadels (som exempel). Undrar om verkligen någon som söker folk till ett hoppstall skulle anställa en som bara har erfarenhet av isisar, trots att det inte skrivs nåt om det i annonsen?

Men antagligen är just den här annonsen utformad så för att de behöver ha någon som kan rida hästarna och förstår taktfel mm som redan diskuterats i tråden.

Absolut...

Men det är så kul med alla Islandshästsägare som menar att det är såååå konstigt att alla andra ser "ner/konstigt" (osv) på dem... Och att de är som vilka hästar som helst, men så kommer denna tråd å då ÄR de ju inte som vilka hästar som helst.

Det är ju bara för islänningsfolket att inse att de vill men ändå vill inte va som andra hästägare. Att deras hästar (tydligen) ÄR så speciella att vi andra hästmänniskor helt enkelt inte förstår hur knepigt det kan va med takt (:eek: nä de sysslar inte vi andra med) eller hur svårt det kan va att känna om hästen töltar rent eller inte (för sånt känner vi andra ridnissar inte heller, vi rider våra halvblod helt utan känsla) osv...

Man VILL ju dela in sej i ett eget fack. Då får man vackert stå ut med de fördommar som kommer med..

Även om jag skulle gå från halvblod till islänning (kommer inte ske) så skulle jag fortfarande (som många andra isisägare) ha min på stall, rida kontinuerligt osv.. Men det finns fortfarande de som köper islänning (eller andra lösdrifts"hästar") just för att de gillar den filosofin med att hästen ska se ut som en "Mulle" som rids ibland, men inget måste. Och gärna får ha 10 cm vinterpäls för det är naturligt, sen ska man rykta hästen ren i minst 1 timme och skritta hästen torr så den inte släpps ut svettig (alt släpps utan problem ut svettig) osv...

Kl

Jag tolkar en sådan annons som att man inte vill ha någon hästmänniska med annan syn på hästhållningen. Ingen dressyrtjej som vill packa in isisarna i halstäcken och trimma skägg på dom och låta de stå inne om det regnar och träna knoppning istället för att laga stängsel.

:D Sådär ja- nu fick jag in lite fördomar om dressyrform oxå hihi
Men skämt åsido vill alla ha en hästskötare som i grunden har samma filosofi om hästhållningen för det blir så jobbigt och orsakar massa slit slitningar om hästskötaren inte gillar den hästhållning arbetsgivaren har. Så även om det inte ingår ridning i jobbet vill de nog sålla bort alla som inte redan tänker lite i samma banor...

Fördomar finns åt båda håll och det jag inte förstår är varför "er värld" skulle vara mer rätt än "våran värld" isåfall?

Varken att vilja helraka sin häst och ha den täckad och uppstallad eller ha den orakad och på lösdrift är fel, alla är vi hästmänniskor med passion för hästar. Bara för att en gör ditt och den andra datt så behöver det inte vara fel oavsett om det är "er värld" eller "vår värld".

Det där med takten, klart som f*n jag förstår att tregångare måste hålla ordning på takten också, men det är skillnad på att känna taktproblem i en gångart man aldrig ridit i förut, faktiskt.

Men jag är väl ute och cyklar eftersom jag är isisägare. Men när jag hade andra raser skötte jag dom på precis samma sätt som jag sköter mina isisar nu. Skillnaden är de två extra gångarterna och det tog ett tag innan jag lärde mig rida dom på ett bra sätt och rätta till grundgångarterna om de blandas med de två jag var ny på.

Förutom att det är bra att kunna rida islandshästens gångarter på korrekt sätt som många andra också skriver här, så innebär "god islandshästvana" för mig också att man klarar hantera och rida den lite mera känsligare typ av islandshäst med snabba reaktioner. Och att man klarar hantera lite känsligare och skyggare hästar från marken och fixar fånga dem i hagen utan att stressa upp dem.

Jag upplever att många "storhästmänniskor" inte har så god känsla för detta eftersom de aldrig mött denna typ av häst. I varje fall verkar de inte vana vid att islandshästar kan vara så reaktionssnabba.
Jag har diskuterat detta mycket med min granne som övergått från storhäst till islandshäst, hon upplever att det är så.

Nä men vänta lite nu, varför skulle man vilja vara som alla andra menar du? Inget jag strävar efter, och för hästarnas skull ser jag inte det som helt igenom sunt heller.

Vi har ju andra stall runt omkring oss men olika typer av inriktningar, de närmast håller nog på med i princip dressyr, hoppning etc.

Det första jag inte delar samma åsikt i är, te x så går våra hästar ut mellan 07-08 på morgonen och ibland tidigare, grannstallen tar ut sina hästar mellan 10-10.30. Grannstallen tar in sina hästar vid 15, vi tar in våra hästar vid 20-21. Dessa hästar står i små hagar en och en, i något fall är de två i hagen, våra går tillsammans i en och samma flock Varför skulle det vara mer rätt eller fel menar du, att hantera hästarna som ovanstående?

Vi köper helt vårt foder från samma leverantör, detta verkar inte vara intressant för grannstallen då vi frågade om vi skulle gå ihop. Vi vet då att vi får grovfoder från samma vall med samma värden hela fodrings säsongen, i andra stall väljer att man att köpa det som är billigast just då. Här delas våra åsikter återigen.

Det går att fortsätta i princip hur länge som helst, men det var egentligen strunt samma. Det handlar ju inte om att tillgodose den utifrån betraktaren, utan det är våra hästars väl och ve vi värna över. Sen anser jag faktiskt att det är upp till var och en hur man hanterar sin häst, så länge det inte handlar om vanvård så struntar jag faktiskt i om andras hästar står på box i 18 timmar eller mer även om jag tycker synd om hästarna faktiskt. Men som sagt det får vara helt och hållet upp till en själv.

Absolut...

Men det är så kul med alla Islandshästsägare som menar att det är såååå konstigt att alla andra ser "ner/konstigt" (osv) på dem... Och att de är som vilka hästar som helst, men så kommer denna tråd å då ÄR de ju inte som vilka hästar som helst.

Det kommer alltid vara så att vissa, som till exempel du verkar göra här, hakar på alla chanser och klanka ner på en grupp när det faktiskt handlar om individer som har olika mål med sitt hästeri. Skulle du sett det som konstigt att ett dressyrstall vi ha någon som tidigare visat intresse för dressyr och känner till "branschen"? Det är rent utav absurt att klanka ner på ett företag som söker folk med vana från den inriktning de har, det är snarare standard. Varför skulle islandshästföretagare vara annorlunda?

Det är ju bara för islänningsfolket att inse att de vill men ändå vill inte va som andra hästägare. Att deras hästar (tydligen) ÄR så speciella att vi andra hästmänniskor helt enkelt inte förstår hur knepigt det kan va med takt (:eek: nä de sysslar inte vi andra med) eller hur svårt det kan va att känna om hästen töltar rent eller inte (för sånt känner vi andra ridnissar inte heller, vi rider våra halvblod helt utan känsla) osv...
Det är ingen gruppering som vill vara som alla andra, alla typer av inriktning inom hästeriet har både gemensamma nämnare och skillnader. Du visar här både stor okunskap och ett stort förakt mot islandshästridningen, det är på ett ungefär en lika svår konst att vara skicklig inom alla tekniksporter, de må vara fotboll, banhoppning, konståkning eller judo.

Man blir inte expert på islandshästar eller ens kunnig på islandshästar genom att träna dressyr däremot har man större förutsättningar att lära sig snabbt än en som inte ridit över huvudtaget. Tänk på det som att lära in passage eller lära sig hoppa, även om man är en duktig ryttare så kan man inte sätta sig på en häst och bara göra det och i synnerhet inte korrigera om hästen behöver hjälp, däremot så är det en stor fördel med vana. Det samma gäller exempelvis Jiujitsu och Aikido, är du duktig på Jiujitsu så är du fortfarande nybörjare inom de närbesläktade Aikido men givetvis lär du dig mycket fortare än de flesta nybörjare.

Man VILL ju dela in sej i ett eget fack. Då får man vackert stå ut med de fördommar som kommer med..
Ja fördomar kommer med okunskap och det blir mer av den varan om Islandshäst människor söker sig till islandshäst stall, men uppdelningen i fack finns även i övrig ridsport. Har du hört talas om facken körsport? dressyr? var skulle du välja att stalla upp en häst själv förresten? Bland likasinnade där de faciliteter du önskar finns, där hästhållningen är den du önskar (exv dela hage med 0-3 hästar med samma foderbehov, ridhus, hindermaterial) eller ha den med faciliteter/rutiner du inte önskar eller kanske där de saknas? Vill du stå i ett stall med likasinnade som du kan samordna träning och tävling med eller vill du stå i ett stall där ingen har samma intressen?

Fackindelning är inte bara för att vara för sig själv, det handlar mångt och mycket om att det ofta är praktiskt och trevligt. Det gäller alla fack inte bara islandshäst.

Även om jag skulle gå från halvblod till islänning (kommer inte ske) så skulle jag fortfarande (som många andra isisägare) ha min på stall, rida kontinuerligt osv..

Och tro det eller ej men min uppskattning är att långt mer än hälften av islandshästfolket har erfarenhet av andra hästar och många har börjat sin hästkarriär med "vanliga" hästar. Vi är väldigt många som har gått över till Islandshäst eller har en fot i flera världar.

Men det finns fortfarande de som köper islänning (eller andra lösdrifts"hästar") just för att de gillar den filosofin med att hästen ska se ut som en "Mulle" som rids ibland, men inget måste. Och gärna får ha 10 cm vinterpäls för det är naturligt, sen ska man rykta hästen ren i minst 1 timme och skritta hästen torr så den inte släpps ut svettig (alt släpps utan problem ut svettig) osv...

Det finns folk till allt, det du beskriver här låter som väldigt udda, ja att hästen rids ibland eller inte alls är ganska vanligt, och lång päls är det också (även om många klipper) men att någon skulle ha åsikter om hur många cm för att det är naturligt det är nyheter. För att inte tala om att rykta Islandshästar torra efter ridning, det har jag aldrig hört talas om tidigare, det är tveksamt om det ens går även om du lägger både 2 och 3 timmar.

Senast ändrad:

Och tro det eller ej men min uppskattning är att långt mer än hälften av islandshästfolket har erfarenhet av andra hästar och många har börjat sin hästkarriär med "vanliga" hästar. Vi är väldigt många som har gått över till Islandshäst eller har en fot i flera världar.

.

Fast just det här är ärligt talat ett ganska lustigt uttalande.
"Vanliga hästar".
Då drar du samtliga raser utom islandshästar över en kam.
Det är stor skillnad mellan vbl-travare och "halvblod".
Den näst vanligaste hästrasen i Sverige är Islandshästen.

För övrigt håller jag med om att fack-indelningen är en del av häst-världen.
Människor som sysslar med westernridning verkar generellt sett vara mindre benägna att tränsa sina hästar innan urlastning än dressyr- och hopp-folket (eller ja, jag har inte sett en enda westernhäst lastas ut färdigtränsad).

Människor som äger kallblodiga hästar verkar vara mer benägna att ställa sina hästar på lösdrift.
Eller så är det det omvända som gäller: människor som tycker att mycket utevistelse verkar vara bra för hästar, väljer kanske i större utsträckning mer robusta raser...

Jaja. Vi och de.

Det skiljer ridmässigt mellan islandshäst och "halvblod". ´Visst behöver man ha visst fokus på takt även hos ett "halvblod" men det är obildat att påstå att det är samma fokus på takt som när det gäller att rida en islandhäst.

Hanteringsmässigt kan man ju ha valt olika grundprinciper och det är ju så inom hästvärlden:
det finns många sätt som fungerar tillfredsställande och man får välja det sätt som passar ens eget tankesätt bäst.
Som tur är, finns det många "fack" där man kan hitta sina likar.

Jag använde citattecken runt "vanliga" just för att markera att jag egentligen inte menar vanliga, det tar för lång tid att utveckla varje del i svaret in i detalj. Här syftar vanliga på i stor sett allt utom islandshästar i allmänhet, det är egentligen oviktigt vilka, och i slutändan är nästan alla hästar speciella på sitt vis. TS pekar ju på att islandshästmänniskorna menar på att just våra hästar är så speciella underförstått till skillnad från alla andra hästar.

PS. Islandshästfolket hanterar i allmänhet sina hästar i grimmor även vid lastning. Det enda undantaget är vid veterinärbesiktning då är träns obligatoriskt.

Senast ändrad:

Förutom att det är bra att kunna rida islandshästens gångarter på korrekt sätt som många andra också skriver här, så innebär "god islandshästvana" för mig också att man klarar hantera och rida den lite mera känsligare typ av islandshäst med snabba reaktioner. Och att man klarar hantera lite känsligare och skyggare hästar från marken och fixar fånga dem i hagen utan att stressa upp dem.

Jag upplever att många "storhästmänniskor" inte har så god känsla för detta eftersom de aldrig mött denna typ av häst. I varje fall verkar de inte vana vid att islandshästar kan vara så reaktionssnabba.
Jag har diskuterat detta mycket med min granne som övergått från storhäst till islandshäst, hon upplever att det är så.

Jaha, har islandshästar generellt snabbare reaktioner och är känsligare och skyggare än andra hästraser? Varför använder man dem då till turridning?

Jaha, har islandshästar generellt snabbare reaktioner och är känsligare och skyggare än andra hästraser? Varför använder man dem då till turridning?

He,he kan inte låta bli att svara på detta;) Svaret är ja och ja och nja.
Varning för lite sarkastiskt inlägg :D

De är snabba i reaktionen och går från 0 till 100 på 0,1 sek :D

När man sitter upp på en Islandshäst står man i hästens riktning, häver sig lugnt upp och sätter sig mjukt i sadeln. Om inte hästen redan är på väg smeker man hästens sida med övre delen av skänkeln så är man på väg. Gör man samtidigt lite förhållning med tygeln samlar de ihop sig och börjar tölta.
Jo de är generellt sett känsligare :cool:

Skygga är de inte, men en typisk islandshäst är social och kommer gärna fram men många vill inte att man håller på för mycket med dem, då vänder de bort huvudet eller vill gå iväg :cool:

Vad händer när en storhästryttare sitter upp på en Islandshäst?
Man ställer sig med ryggen mot färdriktningen och svingar sig upp och landar med en lättare duns i sadeln varvid hästen sätter fart. Då drar man i tyglarna och håller fast med skänklarna som då trycker på undersidan på hästens mage. Då har hästen övergått till ökad tölt vilket kan gå lika fort som i galopp. Paniken börjar infinna sig då alla försök till stopp bara ökar farten. Väl i full galopp eller ökad tölt försöker man dra i tygel lite åt höger eller vänster....ni som rider pass vet vad nästa steg är :angel:
Just det flygande pass där toppfarten ligger på drygt 50 km/h:devil:

Fråga dressyrkändisarna vad de tycker ex JB eller PM som tränar även Islandshästar.

Filosoferar
Rolle IpL

Det är bara att acceptera att dessa 2 världar har olika syn på det mesta inom hästeriet.

För den sakens skull har jag inte sagt att det ena sättet är bättre än de andra och tvärtom:)

Men jag upplever de som heeelt olika..

Både synen på hur man ska ha en häst, hur man ska hantera den och hur man ska rida och hur man ska utfodra är olika.

Och detta kommer alltid vara ett hett och mkt känsligt ämne..
Kommer alltid vara vi mot dom.

jag delar inte många åsikter som isisfolket har men jag sköter ju mitt och skiter ju i andra. Jag accepterar att folk tycker olika och är olika..
Man kan va kompisar trots helt olika åsikter..
Man får lära sig att inte gå in i sånna diskusioner där man vet att man inte delar åsikterna för man kommer inge vart med att försöka övertala den andre om att just sin åsikt är den enda rätta..

Man kommer bara bli osams

Jag har många hästvänner som jag helt olika syn på hästhantering och ridning går hur bra som helst.
Vi ifrågarsätter inte varandra varför vi gör som vi gör, vissa lindar ben vid ridning andra har inga skydd alls.
Vissa hatar täcken andra har massa
Andra stallar in andra har lösdrift osv vi har en salig blanding av hur man kan ha och hantera en häst på=)

Men ska man jobba med hästar tror jag att för att de ska bli hållbart och för att man ska trivas bör man ha samma åsikter om hur hästar skall ridas och skötas.

Just din annons tror ja de menade att man bör ha koll på tölt och pass och kunna rida detta.

Men att dunsa ner i sadeln är ju knappast betraktat som bra ridning :confused: en uppsittning ska vara mjuk, orkar man inte sätta sig mjukt behöver man träna sina ben. Däremot det där med att dra iväg så fort man kommer upp har jag varit med om och blir gärna förvarnad om, fast jag förstår inte varför man vill det.

Fortfarande: varför använder man så ofta islandshästar till turridning om de är så himla känsliga? Varför inte halvblod om de nu är lugnare?

/här för att lära mig :)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Vi kom att prata om rekrytering på jobbet. Om hur många av det totala antalet kvalificerade sökare som eg kallas på intervju osv. När...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 723
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar