Skaffa hund?

Men gooooogla mandalaki, and you shall learn.

Wiki:
Skällande fågelhundar (trädskällare) är ett par raser av nordiska jaktspetsar. I första hand rör det sig om norrbottenspets och finsk spets. Dessutom används de olika lajkorna som trädskällare.

Skällande fågelhundar används för jaktskogshöns.

I din länk står det ju att vissa individer är trädskällare, jag tolkar det inte som att det är något som är rastypiskt. Men jag kan ha missförstått.
tillägg. Hittade en video med trädskällare. Den skällde inte alls :confused:. Orkade inte titta klart.
Behöver inte googla när du gör det. :cool: Tack! :)

(Fast ordet låter fortfarande rubbat)

Men när jag läser om den kräver den ju massor?

Jag har haft en lapsk vallhund i min närhet, min grannkompis familj skaffade en sådan och utifrån det exemplaret får jag hålla med. Den var otroligt intensiv och rätt svårhanterlig. Mycket energi men ändå inte så lätt att träna, var inte jätteintresserad av samarbete liksom, mer självständig. Jag hade en kelpie samtidigt, och hon var betydligt mer lätthanterlig och enkel som hund, och betydligt lättare och trevligare att träna.
Men det var ju som sagt bara en individ, jag vet inte om den var rastypiskt eller ovanligt energisk.

Om du vill köra regelbunden träning inom lydnad, agility och rally med mål att sträva efter i träningen så ser jag ingen anledning till att inte köpa en aussie, kelpie eller liknande brukshund. Det är himla kul när hunden vill lika mycket som en själv!

Tinja är min första egna hund, första tävlingshund och första aussie. Det går alldeles utmärkt! Vi tränar aktivt och regelbundet, och hon skulle inte bry sig om vi tävlade eller inte, så länge vi tränade. Vi åker till och med och tränar jaktapportering :angel: Vilket hon lustigt nog är bättre på än båda våra retrievers :rofl:

Om du dock skulle fastna för och vilja skaffa aussie skulle jag varna för att det avlas på lite allt möjligt tråkigt, och att när man väl hittar en lovande kull så är det ofta väldigt många andra intresserade. Så det gäller att vara noggrann och tålmodig :D

Jag vet bara tre flattar som avlivats pga ålder. Av typ 20. Från olika kennlar.
De flesta i min bekantskapskrets har gått över till labbe, dels för att de blivit mer intresserade av jakten, men även för att hälsoläget ser ut som det gör.

Det är väldigt synd, för det är en så trevlig ras annars!
Ja, så är det säkert. :)
Men i mina kretsar så har jsg varit med om motsatsen. Alltså de har blivit gamla. Men alla känner olika hund folk så

Ja de är ju det!

Tack igen för alla fina svar! Ska läsa igenom lite noggrannare imorgon när jag inte jobbar, och förhoppningsvis är lite piggare :p

Lapsk vallhund ska jag läsa mer om :)

Men @Ainon kanske kan reda ut förvirringen?

Har ingen överdriven erfarenhet av lapska, bara närmare bekantskap med 5st. Men tycker de verkar vara på samma aktivitetsnivå som engelsk springer spaniel och flatte ungefär men mindre flamsiga. Ett snäpp ner i aktivitetsbehov från kelpie och Aussie typ.
Finns ju iaf en som har (har haft?) lapsk här på buke men kommer inte ihåg nicket.

Däremot rätt skälliga, men inte i närheten av ex svensk lapphund och typiska trädskällare.

Ang kooiker har jag aldrig träffat privat men de få jag mött i jobbsituation (dvs hos veterinären) har varit väldigt (!) nervösa hundar jämfört med "normalhunden" i samma situation.

Däremot rätt skälliga, men inte i närheten av ex svensk lapphund och typiska trädskällare.

Detta får mig osökt att tänka på min kompis norrbottenspets. Han skäller inte, däremot ylar/jamar/sriker han... Men tyst är han då inte, så då räknas han kanske som en typsik trädskällare ändå :p

Minns aldrig vilken sorts Lappis som @mysboll har, men hennes skulle jag kunna hundnappa vilken dag som helst.

En finsk lapphund och jag tror verkligen att den skulle passa för Ts ändamål av det jag kan läsa mig till. Min upplevelse när jag letade finsk lappisvalp (för ja, ett bra tag hade jag bestämt mig för en sådan) var att aktivitetsbehoven inom rasen kunde skilja sig rätt mycket emellan individer. Var länge dagmatte åt en finne som var en riktig energiknippe. Han passade absolut inte som en enbart sällskapshund för då började han underhålla sig själv och blev lätt en trädskällare (var han aktiverad nog var han dock väldigt lugn och sansad). Nu är den här finnen dock från en engelsk uppfödare, om det har av betydelse.

Men som sagt, han krävde att få röra sig fritt på stora ytor samt att få använda huvudet regelbundet. Ingen soffpotatis alls, och rolig att träna enligt mig eftersom han ofta var med på noterna men hade lite egen åsikt också. Han var lite "okej, du vill att jag ska göra det där. Det kan jag väl göra, men jag kan även göra det här!! Titta på mig".
Nu är inte alla lappisar som han var, men min generella upplevelse är väl att de är roliga träningskompisar men en härlig attityd. Tycker det finns värre spetsar när det kommer till träningsvilja :D

Ja, så är det säkert. :)
Men i mina kretsar så har jsg varit med om motsatsen. Alltså de har blivit gamla. Men alla känner olika hund folk så

Ja de är ju det!

På mitt jobb har nyligen Flatte haft sitt riksläger och där lyftes hälsoproblemen med ffa cancer. Så det är i högsta grad en verklighet och ett rasproblem. Din krets har haft en sagolik tur.
Utöver detta har vi haft ett stort kennelläger där tyvärr flera hundar inte återkom i år, allt för unga hundar :(. Vi har också haft ett stort gäng från Norge med fågelapportörer. Dessa är stammisar och jag ser antalet Flattar mindska till förmån för labbar.

På mitt jobb har nyligen Flatte haft sitt riksläger och där lyftes hälsoproblemen med ffa cancer. Så det är i högsta grad en verklighet och ett rasproblem. Din krets har haft en sagolik tur.
Utöver detta har vi haft ett stort kennelläger där tyvärr flera hundar inte återkom i år, allt för unga hundar :(. Vi har också haft ett stort gäng från Norge med fågelapportörer. Dessa är stammisar och jag ser antalet Flattar mindska till förmån för labbar.

Som jag skrev tidigare; det är väldigt sällan jag hör om det. Att de dör pga av sjukdomar. Jag har hört i mina kretsar att de flesta är åldern.

Sen tycker jag väl själv också att flattarna börjar bli mer och mer en allround-ras än en apporterande ras. Tycker ser många flattar i många olika hundsporter. Och mindre på jaktproven. Tittar man på jaktproven så är det mest labbar :)

Som jag skrev tidigare; det är väldigt sällan jag hör om det. Att de dör pga av sjukdomar. Jag har hört i mina kretsar att de flesta är åldern.

Sen tycker jag väl själv också att flattarna börjar bli mer och mer en allround-ras än en apporterande ras. Tycker ser många flattar i många olika hundsporter. Och mindre på jaktproven. Tittar man på jaktproven så är det mest labbar :)

Men om rasklubben lyfter fram detta själva som ett problem så borde det finnas en hel del i det eller hur?

Om du vill köra regelbunden träning inom lydnad, agility och rally med mål att sträva efter i träningen så ser jag ingen anledning till att inte köpa en aussie, kelpie eller liknande brukshund. Det är himla kul när hunden vill lika mycket som en själv!

Tinja är min första egna hund, första tävlingshund och första aussie. Det går alldeles utmärkt! Vi tränar aktivt och regelbundet, och hon skulle inte bry sig om vi tävlade eller inte, så länge vi tränade. Vi åker till och med och tränar jaktapportering :angel: Vilket hon lustigt nog är bättre på än båda våra retrievers :rofl:

Om du dock skulle fastna för och vilja skaffa aussie skulle jag varna för att det avlas på lite allt möjligt tråkigt, och att när man väl hittar en lovande kull så är det ofta väldigt många andra intresserade. Så det gäller att vara noggrann och tålmodig :D

Just Aussie är jag väldigt sugen på.
De tilltalar mig på flera vis, då jag som sagt vill ha en aktiv hund och som det går att göra massor med. Sen att de tilltalar mig utseendemässigt är ju inte heller gelt fel.

Så, Aussie står högt på min lista. Dock är jag alldeles för dåligt insatt i rasen i nuläget för att veta vad som är bra linjer eller inte, så det är ju himla tur att eventuell valp inte ska införskaffas NU, för då hade det nog kunnat bli hur som helst.
:p

Finne eller Sheltie känns också som heta kandidater för oss, eventuellt även Kelpie.

Maken är ju väldigt inne på Chodsky, men jag ser flera problem med denne, och inte minst med tanke på hur få uppfödare som finns i landet. Jag vill veta att jag köper en hund från bra linjer.
Kollade lite på en kennel och det var rätt hög inavelsgrad på vissa av kullarna de hade gjort... Känns ju sådär, även om det är superfina hundar som verkar roliga att ha och göra med.

Drömde för övrigt att vi skaffade en Chodsky inatt. Glömde den överallt och glömde att ge den mat... Bra hundägare :p

Finne eller Sheltie känns också som heta kandidater för oss, eventuellt även Kelpie.

Maken är ju väldigt inne på Chodsky, men jag ser flera problem med denne, och inte minst med tanke på hur få uppfödare som finns i landet. Jag vill veta att jag köper en hund från bra linjer.
Kollade lite på en kennel och det var rätt hög inavelsgrad på vissa av kullarna de hade gjort... Känns ju sådär, även om det är superfina hundar som verkar roliga att ha och göra med.

Drömde för övrigt att vi skaffade en Chodsky inatt. Glömde den överallt och glömde att ge den mat... Bra hundägare :p

Vad är det som lockar med respektive ras du nämner? Tänker främst på finne och Chodsky eftersom det är två helt skilda raser. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar