Skaffa hund?

Tyvärr är de ju inte så friska :(

Har tre bekanta som avlivat sina flattar inom ett halvår pga aggressiv cancer.
Ja, de är ju det. Men i min närhet (är ganska insatt i flattevärlden) så har inte jag sett eller hört så många (självklart inträffar det, men så är det på alla raser) att de har avlivats pga sjukdomar. Jag tycker att det för det mesta är åldern. Och det var mer cancer/tumörsdrabbade flattar förr än vad det är idag. :)
Läser man på om de blivande föräldrarnas livshistoria (menar då rasdata blandannat) så ser man lite vad om det finns i lederna. :) Så kollar jag upp när jag köper hund iallafall :)

Men nu var det inte rasen vi skulle diskutera, Flatten var mitt förslag på en passande ras på hennes önskemål :banana::p

Ja, de är ju det. Men i min närhet (är ganska insatt i flattevärlden) så har inte jag sett eller hört så många (självklart inträffar det, men så är det på alla raser) att de har avlivats pga sjukdomar. Jag tycker att det för det mesta är åldern. Och det var mer cancer/tumörsdrabbade flattar förr än vad det är idag. :)
Läser man på om de blivande föräldrarnas livshistoria (menar då rasdata blandannat) så ser man lite vad om det finns i lederna. :) Så kollar jag upp när jag köper hund iallafall :)

Men nu var det inte rasen vi skulle diskutera, Flatten var mitt förslag på en passande ras på hennes önskemål :banana::p
Du får nog läsa s 21 i RAS:en. Flatten lever kortare än genomsnittet, har en årlig risk att dö som är högre än genomsnittet och cancer är vanligaste dödsorsaken.

https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasdokument/ras-flatcoated-retriever.pdf

Du får nog läsa s 21 i RAS:en. Flatten lever kortare än genomsnittet, har en årlig risk att dö som är högre än genomsnittet och cancer är vanligaste dödsorsaken.

https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasdokument/ras-flatcoated-retriever.pdf

Ja tyvärr är det så, det är dessutom oerhört svårt att gardera sig från cancern genom att researcha linjer etc eftersom den poppar upp som gubben i lådan. Rasklubben har projekt ihop med SLU som jag hoppas kan sprida lite ljus över det hela. Har själv flat och älskar rasen men hälsan är superviktig att lyfta fram och inte sminka över problematiken.

Ja tyvärr är det så, det är dessutom oerhört svårt att gardera sig från cancern genom att researcha linjer etc eftersom den poppar upp som gubben i lådan. Rasklubben har projekt ihop med SLU som jag hoppas kan sprida lite ljus över det hela. Har själv flat och älskar rasen men hälsan är superviktig att lyfta fram och inte sminka över problematiken.
Precis. Cancer är säkert en skitsvår sjukdom att få bukt med. Men att förneka problemet löser verkligen ingenting. Skönt med en flatteägare som resonerar så! :up:

Stort tack för alla tips och råd gällande både raser och i allmänhet!
Vi har massor att fundera på, helt klart!

Vi vet ju vad för typ av hund vi vill ha, men ingen av oss har ju pysslat med träning av hund, inte inom någon sport eller gren, så det är såklart jättesvårt att veta vad vi skulle tycka om att göra.
Apportering med tollare vet jag tex inte om jag vill pyssla med - eftersom jag aldrig provat. Men det är verkligen en ras som tilltalar mig.

Utefter vad ni skriver så tänker jag att en finne kanske är bra för oss. Blir osäker på att vi klarar av en aktivare hund, även om jag vet att det skulle går bra som helst, högst troligt.

Finns ett flertal raser som ni också tipsar om, men som jag eller maken av olika anledningar inte är så sugna på. Pudel hade jag lätt kunnat tänka mig, men han jag bor med säger nej :p

@Killaloe, allt kring hur vi skulle lösa eventuell valptid är inte klart i nuläget, men vi skulle absolut inte lämna en liten valp hemma själv. Utan det hade fått kombineras med semester och liknande tills det gick att lösa.
Vi kommer inte skaffa en hund utan att ha en plan, men jag vill börja reka och fundera på vilken typ av hund vi ska skaffa - om det blir så.

Om en vill göra lite av varje men mest ha en glad käck hundkompis (så uppfattar jag TS) så köp en lättsam hund åt sällskapshållet som är enkel att lyckas med, som inte pekar fuck you när du vill ta ifrån den en stulen barnleksak, som inte har stora mentala problem och reservationer, osv osv osv
Vilka raser skulle det kunna vara? :) Om du vill ge ett par exempel :).

Alltså jag tänker att ni har så himla mycket annat i ert liv att tex tollare kanske inte är den ultimata hunden (kan ju ha fel :) ). De kräver liksom lite mer än vad det låter som att ni planerar att ge?

Jag säger absolut inte att det är omöjligt på något sätt men en understimulerad tollare är inte roligt. Och jag tror samma gäller ex för Bergern (en sådan tänker jag att en inte skaffar om en inte planerar att verkligen satsa på ex agilityn)

Då känns sheltie som ett betydligt trevligare alternativ eller typ en Pappis (fast jag antar att dom går bort pga storlek?)
Ett par lugnare dagar klarar även aktiva raser:)
Jag har två brukshundar och två papillon och de klarar allihopa en vilodag eller två.
Och den som blir jobbigast först är min papillonhane !!
Han kräver och orkar mera än brukshundarna ,tro det eller ej, men de stora återhämtar sig också bra mycket långsammare efter hårdare aktivering.

Vilka raser skulle det kunna vara? :) Om du vill ge ett par exempel :).

Jag tipsade om ett par i mitt tidigare inlägg. Sheltie av större typ med mer fokus på funktion än utställning/päls är ett alternativ. Engelsk cocker likaså, men då ska en såklart undvika jaktvarianten. Welshar är himla trevliga, men det kan finnas lite humör där med så en får ha lite koll. Staffen är jag personligen väldigt kär i och skulle lätt ha som hund nummer två, alltså att kombinera en större bruksvariant med en mindre enklare sällskapskompis - har aldrig träffat en enda som haft humör. Pudel av medelstorlek är en superhärlig och väldigt förlåtande hund - pudelfolket får hjälpa mig, men för mig som är rätt oinsatt verkar det vara perfekta förstagångshundar! Speciellt stor- och mellanvarianterna. Schnauzer är också himla käcka hundar, jag vet att det finns humör i vissa linjer men de jag träffat har varit väldigt enkla, samarbetsvilliga och bussiga.

Sen om en kan tänka sig en större hund och verkligen vill lägga tid på att hitta rätt hund, så kan ett alternativ vara långhårig collie, om en köper från seriös uppfödare som fokuserar på att avla fram en frisk och sportig, orädd och social kompis. Det finns rena arbetande linjer som jag tycker att en ska undvika om en inte är HELT säker på att hundsport är ett stort och seriöst intresse, men mentalitetsfokuserade uppfödare finns det faktiskt fler och fler av i min ras, som inte avlar på rena arbetsegenskaper men verkligen får fram käcka, roliga hundar utan rädslor. En sån collie är en härlig första hund, perfekt med barn och en suverän kompis som är med på allt. Men det kräver myyyycket jobb för att hitta rätt linjer, vilket gör att jag sällan rekommenderar min egen ras. Då ska en vara villig att lägga mycket tid på att nörda ner sig i MI, MH-spindlar och linjer.

Jag vet bara tre flattar som avlivats pga ålder. Av typ 20. Från olika kennlar.
De flesta i min bekantskapskrets har gått över till labbe, dels för att de blivit mer intresserade av jakten, men även för att hälsoläget ser ut som det gör.

Det är väldigt synd, för det är en så trevlig ras annars!

Jag har en vän som har haft flattar i många år, både inom tävling och avel, där hon förlorade båda sina hundar mitt i livet till Cancern inom loppet av två veckor. Enligt henne blir cancerhotet större för varje år i rasen.
Nu valde hon att göra ett sista försök med rasen och köpte en valp gjord på gammal, fryst sperma.
Hon är väldigt insatt i rasen men är nära att ge upp.

Så... Jag och maken är väldigt sugna på att skaffa en hund, men det känns så jäkla stort!

Vi vet inte exakt vad vi vill ha för ras, men vi vill ha en hund som vi kan göra lite olika med. Tycker att lydnad/rallylydnad och nose work verkar kul. Även sugen på att kunna ställa ut.

Vill ha en aktiv, glad och gärna lättlärd hund.
Inte allt för stor, men typ i tollarstorlek.
Gärna med lite längre päls.

Vi bor i lägenhet i stan, men med bra grönområden i närheten och tillräckligt stor bil för en bur.
Han jobbar dagtid, jag treskift så det är egentligen bara en dag i veckan som skulle vara ett problem, och det är när vi båda jobbar dag. Då är nog tanken hunddagis.

Försöker läsa på och lära mig om inavelsgrader, höfter och liknande för att få en så sund och frisk hund som möjligt, men det inte är helt lätt det här tycker jag...

Tar gladeligen emot rasförslag, samt tips på typ allt annat som kan vara bra att tänka på när vi (eventuellt) skaffar en hund!
Hjälp? :D

Lapsk vallhund! Faller väll lite på pälsen men den är ju lite fluffigare och inte kort kort iaf :)

Jag tänker att en ska göra sitt hundägande så enkelt som möjligt. Om en vill träna bruks och har ett stort hundträningsintresse - köp en brukshund. Om en vill köra apportering - köp en fågelhund. Om en vill göra lite av varje men mest ha en glad käck hundkompis (så uppfattar jag TS) så köp en lättsam hund åt sällskapshållet som är enkel att lyckas med, som inte pekar fuck you när du vill ta ifrån den en stulen barnleksak, som inte har stora mentala problem och reservationer, osv osv osv.

Visst är även brukshundar i första hand sällskapshundar i sina familjer, men de behöver få ett arbete och en tydlig uppgift på regelbunden basis, vilket du förstås vet som har en sån hund.
Jo så är det ju absolut, men samtidigt är det ju en risk att köpa något som inte är aktivt nog heller - att man tröttnar när hunden inte tycker aktiviteterna är roliga och hellre ligger och slappar på soffan liksom.
Jag uppfattade ju det som sagt som att @Sleepan vill träna en del liksom, om än inte satsa på tävling - och då tänker jag med att vissa av retrivrarna, spanielsarna och typ brukshundarna liknande kelpie kan passa. Lapsk vallhund verkar roligare än finsk lapphund i mina ögon med, men har inte träffat så många. Ganska lättsamma hundar som vill arbeta helt enkelt, jag skulle ju t.ex inte rekommendera min ras iom att de har rätt mkt "fuck u" attityd ibland.
(sen har ju jag bara haft brukshund för jag vet att jag skulle dö tristessdöden med en hund utan mkt eget GO & egen attityd, men det är ju tycke och smak)

Jo så är det ju absolut, men samtidigt är det ju en risk att köpa något som inte är aktivt nog heller - att man tröttnar när hunden inte tycker aktiviteterna är roliga och hellre ligger och slappar på soffan liksom.
Jag uppfattade ju det som sagt som att @Sleepan vill träna en del liksom, om än inte satsa på tävling - och då tänker jag med att vissa av retrivrarna, spanielsarna och typ brukshundarna liknande kelpie kan passa. Lapsk vallhund verkar roligare än finsk lapphund i mina ögon med, men har inte träffat så många. Ganska lättsamma hundar som vill arbeta helt enkelt, jag skulle ju t.ex inte rekommendera min ras iom att de har rätt mkt "fuck u" attityd ibland.
(sen har ju jag bara haft brukshund för jag vet att jag skulle dö tristessdöden med en hund utan mkt eget GO & egen attityd, men det är ju tycke och smak)

Visst kan det bli trist om en köper en hund som vill mindre än en själv, men - rent krasst, jag tycker faktiskt det är bättre med en understimulerad människa som har möjligheten att köpa hund nr 2 om hen blir riktigt träningsbiten, än en understimulerad hund som blir utåtagerande eller, ännu värre, stänger av pga stress.

Lapsk vallhund är ett bra förslag! Annars tror jag faktiskt inte att särskilt många welshar, shnauzrar, pudlar eller staffar tackar nej till aktivitet om den erbjuds, eller för den delen en hoper sällskapsraser som är mer åt det aktiva hållet. Men de kräver inte aktivitet och mår inte dåligt om de inte får den på regelbunden basis.

När jag tipsar om hund till förstagångsägare är bristen på fuck you-attityd en av de viktigaste kriterierna. Det ska vara kul och lätt att fostra hunden till att fungera på ett trevligt sätt i vardagen, det måste vara det allra viktigaste. Därför går t ex tollare bort i alla lägen, eftersom de förutom aktivitet och en fokuserad uppgift behöver en ägare som faktiskt vet hur en ska svara när hunden säger "din idiot, jag gör faktiskt som jag vill för jag är störst och bäst!" eller en hund som har både skärpa och osäkerhet vilket en del tollare har haft som jag har träffat på.

@Killaloe, allt kring hur vi skulle lösa eventuell valptid är inte klart i nuläget, men vi skulle absolut inte lämna en liten valp hemma själv. Utan det hade fått kombineras med semester och liknande tills det gick att lösa.
Vi kommer inte skaffa en hund utan att ha en plan, men jag vill börja reka och fundera på vilken typ av hund vi ska skaffa - om det blir så.
Nej alltså jag fattar ju att ni inte kommer göra det bara sådär huxflux! Det var inte meningen att få det att låta som om jag tror att ni är oansvariga - absolut inte!
Utan det var saker som jag tänker kan vara bra att fundera över (jag menar ju inte att ni ska redovisa allt här) framförallt som förstagångshundägare :)

Och det låter ju som om en lapsk eller fina vallhund skulle kunna vara kanon :) Vill du veta mer om vad det innebär med apporteringsträning så får du gärna haka på oss på nästa kurs :)

Varför inte lämpad aktivitetsmässigt? :confused: Om du menar att de är så "flattiga, studsiga etc." så har du inte träffat mina!
Jag menar fortfarande att en retriever bör få apportera och har en aldrig tänkt att en ska göra just det så är det rätt dumt faktiskt att skaffa flatte (eller retriever överlag).

Dessutom tycker jag du är väldigt okritisk till din egen ras och dess problem vilket gör mig väldigt beklämd - du verkar ju inte kunna se att det inte alls är så lätt som du vill få det till. (Och jo, jag vill nog påstå att jag har relativt bra koll med tanke på min hundungängeskrets. Både som svar till detta och din kommentar att jag inte träffat rätt flattar)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 952
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar