Skaffa hund?

Jag gillar verkligen flattar, men det är ytterst sällan man stöter på en över 10 år. Något man bör vara väl medveten om när man skaffar en!
Frågan är inte om den kommer dö av cancer, frågan är när. Kan man leva med det, så fine. Finns ju tyvärr en hel drös med raser där man inte kan räkna med att de uppnår 10-års åldern.

Men när jag läser om den kräver den ju massor?
Hm, här får väl jag erkänna mig lite dåligt påläst men de få jag känner har varit typ åt det hållet som jag tänker mig att @Sleepan vill ha - Dvs aktiv familjehund som får mycket motion men betydligt trevligare mentalt (i form av stabiliare och med mindre skärpa) än många ex tollare och aussies jag träffat. Men, jag kan ha helt fel! Känner inte alltför många :o

Hm, här får väl jag erkänna mig lite dåligt påläst men de få jag känner har varit typ åt det hållet som jag tänker mig att @Sleepan vill ha - Dvs aktiv familjehund som får mycket motion men betydligt trevligare mentalt (i form av stabiliare och med mindre skärpa) än många ex tollare och aussies jag träffat. Men, jag kan ha helt fel! Känner inte alltför många :o
Alltså jag läser bara rasbeskrivningen. Och då känns det inte jättelätt att tillfredsställa en hund som är avlad för att valla ren. Dessutom låter det som att den för ett jäkla liv. ;) Vad är trädskällare?

Men när jag läser om den kräver den ju massor?
Var läser du då? :) Jag har läst en del också men det står mest att den ju är en aktiv hund som vill arbeta men som är mindre krävande än många andra vallhundar, att den blir mer och mer populär som sällskapshund och att den har en ordentlig av och på-knapp.
Men @Ainon kanske kan reda ut förvirringen? :)

Oavsett: Hundrackarn är ju söt som socker ffs. Är den för aktiv för @Sleepan och hennes man får Sleepan och hennes man skärpa till sig helt enkelt :D.

@mandalaki Ja, där har jag också läst :). Men det i kombination med allt annat jag ramlat över så låter det inte så förfärligt illa.

Just ja, TS, Jag och sambon köpte en så kallad aktiv sällskapshund, hade inte tänkt att träna mycket alls så det passade vad vi trodde att vi ville ha då.

Det var inte alls vad jag ville ha i slutändan och jag höll på att dö tråkdöden. Vill du verkligen träna och tävla, köp brukshund eller dyl. Risken är att det blir jävligt tråkigt annars.

Tror att det räcker utmärkt med lite spring på ett fält, utöver aktivering för skallen.
Synd att du editerade och la till det där med aktivering för skallen. Det såg galet roligt ut innan. Efter några år av trådar där förstagångshundköpare hänvisas till grupp 9 så Tror att det räcker utmärkt med lite spring på ett fält.

:D

Synd att du editerade och la till det där med aktivering för skallen. Det såg galet roligt ut innan. Efter några år av trådar där förstagångshundköpare hänvisas till grupp 9 så Tror att det räcker utmärkt med lite spring på ett fält.

:D

Haha insåg det. :laugh: Redigerade innan jag fick buke maffian efter mig. Men min brukshund fick nöja sig med lite spring på ett fält i ett par månader när jag var sjuk och det gick bra. :laugh: Men då hade han en snäll period i livet. :angel:

Men vad är trädskällare? Det låter ju rubbat.
Men gooooogla mandalaki, and you shall learn.

Wiki:
Skällande fågelhundar (trädskällare) är ett par raser av nordiska jaktspetsar. I första hand rör det sig om norrbottenspets och finsk spets. Dessutom används de olika lajkorna som trädskällare.

Skällande fågelhundar används för jaktskogshöns.

tillägg. Hittade en video med trädskällare. Den skällde inte alls :confused:. Orkade inte titta klart.

Men gooooogla mandalaki, and you shall learn.

Wiki:
Skällande fågelhundar (trädskällare) är ett par raser av nordiska jaktspetsar. I första hand rör det sig om norrbottenspets och finsk spets. Dessutom används de olika lajkorna som trädskällare.

Skällande fågelhundar används för jaktskogshöns.

tillägg. Hittade en video med trädskällare. Den skällde inte alls :confused:. Orkade inte titta klart.

De markerar med andra ord träd där det sitter toppfågel, bland annat. ^^

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 952
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar