Skaffa hund?

@Sleepan ursäkta om jag tjatar, men både chodsky och aussie (från brukslinjer) är kapabla brukshundar och speciellt chodsky är rätt mycket hund, med en hel del skärpa i vissa linjer. Det är minst lika mycket hund som en bruksschäfer. Är ni verkligen säkra på att det är en riktig brukshund ni ska ha? Är det den typen av liv ni tänkt er tillsammans? I ditt första inlägg tycker jag inte det låter så.

Vad är det som lockar med respektive ras du nämner? Tänker främst på finne och Chodsky eftersom det är två helt skilda raser. :)

Chodskyn uppfattar jag som en mer aktiv hund, som är smart och lättlärd och där jag och maken kan testa på spår, sök och kanske skydd. Även agility skulle jag vara intresserad av att testa.

Finnen upplever jag mer som glad och clownig, och väldigt snäll. Går väl göra det mesta även med en finne, men min uppfattning är att de är lite mer svårtränade, men jag kan helt klart ha fel.
Anledningen till att en finne lockar mig är att jag har ett flertal i min närhet och gillar rasen helt enkelt, även om det som du säger är en helt annan hund än exempelvis Chodskyn.

För min del känner jag nog att Chodskyn är ute ur leken dock, men vi får väl se var vi landar tillslut...

Chodskyn uppfattar jag som en mer aktiv hund, som är smart och lättlärd och där jag och maken kan testa på spår, sök och kanske skydd. Även agility skulle jag vara intresserad av att testa.

Finnen upplever jag mer som glad och clownig, och väldigt snäll. Går väl göra det mesta även med en finne, men min uppfattning är att de är lite mer svårtränade, men jag kan helt klart ha fel.
Anledningen till att en finne lockar mig är att jag har ett flertal i min närhet och gillar rasen helt enkelt, även om det som du säger är en helt annan hund än exempelvis Chodskyn.

För min del känner jag nog att Chodskyn är ute ur leken dock, men vi får väl se var vi landar tillslut...

Spår och sök kan du köra med sheltie också, och egentligen vilken aktiv sällskapshund som helst som har will to please.

@Sleepan ursäkta om jag tjatar, men både chodsky och aussie (från brukslinjer) är kapabla brukshundar och speciellt chodsky är rätt mycket hund, med en hel del skärpa i vissa linjer. Det är minst lika mycket hund som en bruksschäfer. Är ni verkligen säkra på att det är en riktig brukshund ni ska ha? Är det den typen av liv ni tänkt er tillsammans? I ditt första inlägg tycker jag inte det låter så.

Tjata på du bara, jag vet att det bara är av all välmening och jag tar till mig det du skriver :)
Jag ser det inte som något problem med en hund som är mycket hund - då vi vill ha en aktiv hund.
Men självklart vill vi ju inte köpa mer hund än vad vi reder ut.

I nuläget är vi inte säkra på något alls faktiskt, vi vet inte ens säkert OM vi ska skaffa en hund, då det är en del som måste lösas innan det kan vara aktuellt.

Spår och sök kan du köra med sheltie också, och egentligen vilken aktiv sällskapshund som helst som har will to please.

Ja, självklart. Tror jag kommer ha svårt att övertyga maken om sheltie dock, för jag tror han kommer tycka att de är för små. Inte uteslutet för min del dock.

Tjata på du bara, jag vet att det bara är av all välmening och jag tar till mig det du skriver :)
Jag ser det inte som något problem med en hund som är mycket hund - då vi vill ha en aktiv hund.
Men självklart vill vi ju inte köpa mer hund än vad vi reder ut.

I nuläget är vi inte säkra på något alls faktiskt, vi vet inte ens säkert OM vi ska skaffa en hund, då det är en del som måste lösas innan det kan vara aktuellt.

Bra att du tar det så! Som du säger vill jag bara att ert hundägande ska bli så lyckat som möjligt. :)

Finns det möjlighet för er att låna en hund av bruksras ett tag och s a s leva med den? Åka på träningar, pröva på att spåra osv?

Nu har jag inte läst exakt alla inlägg i tråden så ber om ursäkt för om jag stället en fråga som redan tagits upp. Men en collie från trevliga linjer då? :)

Bra att du tar det så! Som du säger vill jag bara att ert hundägande ska bli så lyckat som möjligt. :)

Finns det möjlighet för er att låna en hund av bruksras ett tag och s a s leva med den? Åka på träningar, pröva på att spåra osv?

Nja, har nog svårt att kunna låna en tror jag. Rör mig inte så mycket i hundkretsar som det ser ut nu tyvärr. Den enda hund vi har i vår närhet som det spåras med osv är en tollarhane som vi passar ibland (fantastiskt härlig hund :) )

Min erfarenhet är att folk väldigt ofta överskattar sitt behov av hund. Med det menar jag att man till exempel tänker att eftersom man är en allmänt aktiv person och därtill intresserad av att träna någon hundsport, så behöver man den där hundrasen med "extra allt". Oftast då en brukshund eller en renodlad vallhund. När sanningen för det mesta är att en ras som ligger lite mitt emellan "sällskap" och "arbetshund" duger alldeles förträffligt bra till de planer och mål man har med sin hund - och dessutom är lättsammare att ha att göra med i vardagen. Det ska vara roligt för er att ha hund, och det ska vara roligt att vara hund hos er. Därför är det värt att tänka både ett och två varv kring hur stort ert behov av brukshund verkligen är? Kan det kanske vara så att det finns en annan ras, som ni spontant finner mindre attraktiv, som kan vara den som passar allra bäst?

Jag har bara haft bruks- och vallhundar men jag tilltalas oändligt mycket av storpudeln! Förutom en sak... De är så fruktansvärt jävla fula! ;) I mina ögon då, såklart, smaken är som baken och jag tycker helt enkelt inte om deras utseende. Men så var det ju det där med att välja hund efter egenskaper och inte exteriör... Och storpudeln är en riktigt häftig hund. Raka bort allt fluff och du hittar en stark, kraftfull och atletiskt byggd sporthund med ett aktivt och intelligent huvud och stor samarbetsvilja/träningsbarhet. Det finns en anledning till att pudel är den mest använda rasen inom cirkusshower och det är just dess frimodighet och träningsbarhet. Utefter det ni skriver skulle en storpudel passa er utmärkt, om ni nu skulle kunna se förbi att den inte tilltalar er utseendemässigt. ;)

Andra raser som kan passa är finsk lapphund, isländsk fårhund, welsh springer spaniel och - såklart - labbe och golden, kanske av dual purposelinjer i första hand.

Senast ändrad:
Nu har jag inte läst exakt alla inlägg i tråden så ber om ursäkt för om jag stället en fråga som redan tagits upp. Men en collie från trevliga linjer då? :)

Jag håller med, med förbehållet att en då behöver bli en riktig nörd vad gäller linjer och mentalitet, alternativt verkligen ta hjälp av kunnigt folk, så att valpköpet blir lyckat. En bra collie är en grym allroundhund som passar till allt en vill göra, och dessutom är den bussig och lättsam i vardagen.

Ja, självklart. Tror jag kommer ha svårt att övertyga maken om sheltie dock, för jag tror han kommer tycka att de är för små. Inte uteslutet för min del dock.
Hur stor behöver den vara? Runt 45 cm är inte alls ovanligt. Min ser ut såhär (till vänster då ;), tog en bild där han sitter bredvid en BC för att synliggöra att de är nästan lika stora)
hundar-2.jpeg

Jag håller med, med förbehållet att en då behöver bli en riktig nörd vad gäller linjer och mentalitet, alternativt verkligen ta hjälp av kunnigt folk, så att valpköpet blir lyckat. En bra collie är en grym allroundhund som passar till allt en vill göra, och dessutom är den bussig och lättsam i vardagen.
Vill man kunna konkurrera i agility tror jag inte collie är det bästa valet.

Jag läste "testa på agility" - tolkar inte det som att vinna SM. Agilitytävlande funkar utmärkt med collie om en vill.
OK, då har vi olika erfarenheter. De collies jag har sett har varit väldigt långsamma och inte så smidiga. Även om man inte satsar på SM är det ju roligare att träna med en ras som har goda förutsättningar.

OK, då har vi olika erfarenheter. De collies jag har sett har varit väldigt långsamma och inte så smidiga. Även om man inte satsar på SM är det ju roligare att träna med en ras som har goda förutsättningar.
Tillägg: Jag kanske inte sett någon riktigt bra collie, helt enkelt :) Finns säkert, men verkar inte så vanliga!

Vill ni ha en arbetande hund att faktiskt träna med, så köp det - t,ex aussie om du gillade den. OM man faktiskt vill träna och vara aktiv med sin hund tror jag faktiskt att man blir uttråkad med en annan typ av hund - det hade jag blivit i alla fall.

Vill man bara gå nån kurs då och då för att det är kul men inte direkt hänga på brukshundsklubben, och sen mest promenera då är ju inte en arbetade hund en bra idé - men så har jag inte uppfattat dig.

Om nu TS skriver att hon vill ha en arbetande hund och inte är rädd för att ha en aktiv hund så tycker jag verkligen att hon ska köpa en brukshund.

Jag underskattade mitt behov av hund och det är fasiken värre. Tänk om jag inte hade haft möjligheten att skaffa en till utan att behöva omplacera?

@Sleepan Jag tror Aussie skulle kunna passa om du vill ha en rolig, aktiv hund att jobba med. Om du redan tilltalas av dom så skulle jag kika på Aussie.

Vill ni ha en arbetande hund att faktiskt träna med, så köp det - t,ex aussie om du gillade den. OM man faktiskt vill träna och vara aktiv med sin hund tror jag faktiskt att man blir uttråkad med en annan typ av hund - det hade jag blivit i alla fall.

Vill man bara gå nån kurs då och då för att det är kul men inte direkt hänga på brukshundsklubben, och sen mest promenera då är ju inte en arbetade hund en bra idé - men så har jag inte uppfattat dig.

Jag hade dött tråkdöden jag med.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar