Skaffa hund?

Raser som tilltalar mig/oss är bl.a
Koiker, Aussie, Chodsky Pes och Tollare.
Chodskyn känns tveksam dock, när det finns så få uppfödare...

Och så vet jag inte om vi liksom tar oss vatten över huvudet om vi väljer en så pass aktiv ras. Samtidigt så är vi ju ute efter det, så det känns liksom inte helt tokigt.

Finsk lapphund har vi också kikat på som sagt, och Sheltie hade jag absolut kunnat tänka mig :)

Jag har en sån här https://www.skk.se/sv/hundraser/berger-des-pyrenees-face-rase/
http://clubbergerdespyrenees.se/
Finns i två hårlag, de skulle kunna passa er, men var noga med ff a mentaliteten. En av de äldsta uppfödare av rasen finns ganska nära er.
Light my Fire i Sjövik.
De visar framtassarna i agility o lydnad men är inte alltid populära utanför tävlingsplan.

Annars håller jag med om sheltie, eller varför inte isländsk fårhund?

Fick tips om den rasen igår faktiskt. Ska tydligen finnas en bra uppfödare i mina hemtrakter i Småland, men jag är för dåligt insatt ännu.

Alltså jag tänker att ni har så himla mycket annat i ert liv att tex tollare kanske inte är den ultimata hunden (kan ju ha fel :) ). De kräver liksom lite mer än vad det låter som att ni planerar att ge?

Jag säger absolut inte att det är omöjligt på något sätt men en understimulerad tollare är inte roligt. Och jag tror samma gäller ex för Bergern (en sådan tänker jag att en inte skaffar om en inte planerar att verkligen satsa på ex agilityn)

Då känns sheltie som ett betydligt trevligare alternativ eller typ en Pappis (fast jag antar att dom går bort pga storlek?)

Alltså jag tänker att ni har så himla mycket annat i ert liv att tex tollare kanske inte är den ultimata hunden (kan ju ha fel :) ). De kräver liksom lite mer än vad det låter som att ni planerar att ge?

Jag säger absolut inte att det är omöjligt på något sätt men en understimulerad tollare är inte roligt. Och jag tror samma gäller ex för Bergern (en sådan tänker jag att en inte skaffar om en inte planerar att verkligen satsa på ex agilityn)

Då känns sheltie som ett betydligt trevligare alternativ eller typ en Pappis (fast jag antar att dom går bort pga storlek?)

Ja och nej :p
Jag är ju väldigt mycket ledig, och E har mycket tid - som han dock spenderar vid datorn...

Vi vill ha en aktiv hund som vi kan (och måste :p) göra mycket med.

Men - livet kommer ju förändras drastiskt och därför har vi inte riktigt bestämt hur vi vill göra. Och när det kan passa oss.
En understimulerad tollare är kommer vi definitivt jobba för att inte ha - om vi skaffar oss en sådan. Vänner till oss har en, så vi vet att det är mycket jobb :)

Pappis hade jag med kunnat tänka mig, men garanterat inte maken :p

Pappis hade jag med kunnat tänka mig, men garanterat inte maken :p
Är det på grund av storleken/utseendet som han inte är så sugen på pappis eller sheltie?

Och alltså jag menar verkligen inte att ni skulle skaffa tollare och sen bara strunta i att aktivera den. Jag tror dock att just den typen av hund som är aktiv och lite knepig mentalt inte riktigt är optimalt :) Även om din man har vuxit upp med hund så är det ju stor skillnad på att ha en egen och dra det ansvaret själv/ihop så att säga :) Risken är ju att en går in med jättehöga ambitioner baserat på hur det var att ha hund som barn och sen står en med en krävande hund som vill vill vill även dagar när en själv inte är aspepp.

Och gällande just tollaren så tänker jag ändå att det bör finnas ett visst intresse för att apportera om en skaffar en sådan - har ni det? :)

En understimulerad tollare är kommer vi definitivt jobba för att inte ha - om vi skaffar oss en sådan.

Jag tror att det är bättre att man anpassar hund efter den aktivitetsnivå man tänkt sig, snarare än att man anpassar sin aktivitetsnivå utefter den hund man har. I mitt fall gör jag det senare av dem två och kan garantera att det är jobbigt (i mitt fall är min hund mindre aktiv än vad jag önskar). Ibland blir det inte rätt oavsett hur mycket man undersöker. Men ett tips kan vara att sätta sig ner tillsammans, skriva vad ni VET att ni vill göra - och hur ofta.

Var då ärliga mot er själva. Hur ser er vardag ut idag och hur mycket tror ni att ni kommer orka aktivera hunden? Problemet många gör (inklusive mig själv) är att man tänker "jag har så och så många timmar på min fritid att lägga på hunden" och så lägger man inte alls den tiden när det väl kommer till kritan.

Gör man ovanstående ordenligt och är ärliga mot sig själva så tror jag absolut ni hittar rätt. Oavsett om det är tollare, kooiker eller något annat. Jag får lite svårt i ditt inlägg att tyda hur pass mycket du faktiskt vill träna. Lite rally/lydnad och nosework klarar de flesta raser av, mer eller mindre. Men chodsky och aussie (som exempel) är krävande arbetsraser, så tänker att du kanske vill träna och tävla väldigt målinriktat? :D

Han jobbar dagtid, jag treskift så det är egentligen bara en dag i veckan som skulle vara ett problem, och det är när vi båda jobbar dag. Då är nog tanken hunddagis.
Nu har jag funderat vidare, och jag ber om ursäkt för om detta inlägget kommer låta negativt. Det är inte meningen för jag tror absolut att en hund kommer ha det fint hos er!

Det jag funderar på är iaf om ni tänker att ni ska skaffa valp eller vuxen?
Om det är en valp - hur tänker ni kring dagar när du jobbat natt? Är du beredd på att vara vaken hela natten och sen komma hem och hålla koll på valp?
Andra dagar antar jag att det är glapp mellan att någon lämnar - någon kommer hem? Har ni funderat på hur ni gör med det innan valpen kan vara ensam?
De allra flesta dagis tar inte emot hundar under typ 6 månader (lite olika men de allra flesta), har ni någon plan för tiden fram tills dess när ni bådar jobbar dag?
Och ytterligare en aspekt med dagis är att väldigt få tycker det är vettigt att hundarna bara är där en dag/vecka - framförallt om det är olika dagar. Har ni funderat något kring att ev ha hunden på dagis mer än en dag i veckan? (Du behöver inte svara mig men saker som kan vara bra att tänka på)

Sen är det ju som sagt ganska aktiva raser du nämner och förutom den viktiga poängen @machafuko har i att anpassa hundens aktivitetsnivå efter en själv så kan det också vara värt att fundera över om du orkar med en aktiv hund som VILL VILL VILL jobba när du haft en tuff natt på jobbet? Absolut att de allra första hundar kan chilla några dagar, men det kan ju vara värt att veta vad en sådan aktivitetsnivå ändå skulle innebära dagar som en är lite sliten (du är ju betydligt piggare än jag, men jag har svårt att komma ut på vettiga promenader dagarna efter jag har jobbat natten. Och trots att jag har en sölkorv som älskar att sova med mig så har jag konstant dåligt samvete dagarna jag inte orkar med för jag vet ju att han vill göra annat också - inte en jättekul känsla att leva med alltid)

Dessutom, angående att anpassa aktivitetsnivån så är det lurigt att ha en hund som ska motivera till att gå ut - jag har flera exempel på hundar i min närhet som köpta för att "vi ska minsannn ut och gå lååååångt varje dag" och sen drar gymmet/vänner/datorn ändå lite mer än långpromenad i regnet. Jag säger inte att ni kommer göra så, men det är lätt att överskatta sitt eget engagemang som förstahundsägare.

Som sagt, jag menar verkligen inte att ni inte kommer ta hand om en hund och att ni inte borde skaffa någon! Jag tror det kommer bli fint när ni får allt att klaffa :)

Kul att ni ska skaffa hund @Sleepan!

Chodsky pes är en bruksras som verklogen behöver få jobba. Den tycker jag faktiskt ni ska slå ur hågen. Liksom aussie och tollare.

Jag röstar för cocker, sheltie eller pudel. Glada käcka förlåtande hundar som är med på allt. Eller kanske staffe? Finsk lapphund och welsh springer spaniel är andra bra förslag ur tråden!

Så... Jag och maken är väldigt sugna på att skaffa en hund, men det känns så jäkla stort!

Vi vet inte exakt vad vi vill ha för ras, men vi vill ha en hund som vi kan göra lite olika med. Tycker att lydnad/rallylydnad och nose work verkar kul. Även sugen på att kunna ställa ut.

Vill ha en aktiv, glad och gärna lättlärd hund.
Inte allt för stor, men typ i tollarstorlek.
Gärna med lite längre päls.

Vi bor i lägenhet i stan, men med bra grönområden i närheten och tillräckligt stor bil för en bur.
Han jobbar dagtid, jag treskift så det är egentligen bara en dag i veckan som skulle vara ett problem, och det är när vi båda jobbar dag. Då är nog tanken hunddagis.

Försöker läsa på och lära mig om inavelsgrader, höfter och liknande för att få en så sund och frisk hund som möjligt, men det inte är helt lätt det här tycker jag...

Tar gladeligen emot rasförslag, samt tips på typ allt annat som kan vara bra att tänka på när vi (eventuellt) skaffar en hund!
Hjälp? :D
Flatcoated retriever? :D
Jag äger 2 st och de är med på allting, och älskar alla!

De är glada jämt, den är inte SÅ stor och oerhört lättlärd. Och sen beror det på vad du menar med "'längre päls"? :P

Och ja, de har faktist en av-knapp fast många inte tror det. :p

Flatcoated retriever? :D
Jag äger 2 st och de är med på allting, och älskar alla!

De är glada jämt, den är inte SÅ stor och oerhört lättlärd. Och sen beror det på vad du menar med "'längre päls"? :P

Och ja, de har faktist en av-knapp fast många inte tror det. :p
Fast en flatte som ska ställas ut, köra nosework och rally - näe? Nog för att flattar är fantastiska hundar (och retrievrar överlag) men om en tar som utgångspunkt i vad @Sleepan skriver i TS så är det ju knappast lämpligt altivitetsmässigt eller storleksmässigt (det är ju en bra mycket större hund än tollare!). Någonstans bör en åtminstone ha intresset för apportering som utgångspunkt om en väljer att skaffa en flatte med tanke på att det faktiskt fortfarande är en ras som inte är uppdelad på samma sätt som Golden/labbe!

Sen är det ju som sagt ganska aktiva raser du nämner och förutom den viktiga poängen @machafuko har i att anpassa hundens aktivitetsnivå efter en själv så kan det också vara värt att fundera över om du orkar med en aktiv hund som VILL VILL VILL jobba när du haft en tuff natt på jobbet? Absolut att de allra första hundar kan chilla några dagar, men det kan ju vara värt att veta vad en sådan aktivitetsnivå ändå skulle innebära dagar som en är lite sliten (du är ju betydligt piggare än jag, men jag har svårt att komma ut på vettiga promenader dagarna efter jag har jobbat natten. Och trots att jag har en sölkorv som älskar att sova med mig så har jag konstant dåligt samvete dagarna jag inte orkar med för jag vet ju att han vill göra annat också - inte en jättekul känsla att leva med alltid)
Alltså, jag har ju en brukshund ur rena arbetande linjer, men jag ser inte problemet med att vi vissa dagar efter nattjobb inte går mer än kisserundor/sväng till rastgården?
Man behöver ju liksom inte göra det svårare än vad det är. Ammo kan ju alltid tänka sig att jobba och göra saker, men det betyder faktiskt inte att han måste. Jag ser det dessutom som ganska nyttigt med rena lata dagar.

Jag är tbh en rätt lat person, men planerar man sitt hundägande/hundtränande lite så är det ju inte SÅ svårt att stimulera en arbetande hund - man behöver ju inte heller köpa ur värsting linjer. Självklart ska man inte köpa en aktiv hund om man vill ha en soffkompis, men jag tycker att det börjar spåra ur lite åt andra hållet med.

@Sleepan
Låter ju som att ni gillar Kooiker så varför inte satsa på det? Finns några med rasen här inne som säkerligen kan hjälpa till att hitta bra uppfödare som har hundar med stabil mentalitet.
Blir hunden van och uppvuxen med barn från första början är det sällan ett problem. Hur mycket erfarenhet av barn har din kompis hundar?
Mina två är osäkra kring barn, men vänjer sig snabbt om de till exempel bor ihop med ett barn så jag är övertygad om att de inte haft några som helst problem med barn om de bara varit vana med dom från allra början (har inga barn själv eller i min närhet).

Koiker skulle jag kunna tänka mig, en av mina bästa kompisar har två och de är härliga hundar. Inte helt hundra när det gäller mentaliteten dock. Inte att lita på när det gäller barn, just de två.
Kooiker är väldigt speciella hundar (äger en själv) och man brukar säga inom Kooikervärlden att om man ska ha Kooiker då ska man verkligen vilja ha en Kooiker och nästan inte kunna tänka sig något annat.
Om man ska ha en Kooiker får man verkligen göra sin läxa eftersom precis som du skrev, att mentaliteten "svajar" en del (och tyvärr uppfattar många också Kooikern fel) och varerar mycket mellan olika uppfödare och linjer.
Vill man ta ett "safe card" skulle jag kika på andra raser där det är lättare att få en "bra hund".

Självklart ska man inte köpa en aktiv hund om man vill ha en soffkompis, men jag tycker att det börjar spåra ur lite åt andra hållet med.
Ja alltså, såklart att en aktiv hund ska kunna ta det lugnt!
Men jag tänker också att det är lite skillnad på att veta hur en ska planera sitt hundägande som förstagångsägare och som mer hundvan så att det fungerar.

Jag menar inte heller att TS med man inte kommer fixa det eller orka - men frågan är ju hur mycket tid en orkar och kan lägga trots att en han mycket ledig tid? Det kan ju vara bra att fundera på liksom innan en skaffar en tex en tollare som vill och kan och ska arbeta :)

Dessutom så är det också, tycker jag, skillnad att tänka att en ska ha en arbetande hund av en viss typ för att en vill arbeta med den och har en plan. jag ser liksom inget konstigt med att skaffa tex en tollare och prova på lydnad/utställning/nosework/rally men jag tycker ändå att grunden för att skaffa en tollare är för att en vill och ska träna någon form apportering :) Annars faller ju lite syftet med en retreiver, typ :)

Kooiker är väldigt speciella hundar (äger en själv) och man brukar säga inom Kooikervärlden att om man ska ha Kooiker då ska man verkligen vilja ha en Kooiker och nästan inte kunna tänka sig något annat.
Om man ska ha en Kooiker får man verkligen göra sin läxa eftersom precis som du skrev, att mentaliteten "svajar" en del (och tyvärr uppfattar många också Kooikern fel) och varerar mycket mellan olika uppfödare och linjer.
Vill man ta ett "safe card" skulle jag kika på andra raser där det är lättare att få en "bra hund".
Skriver under på det här :)

Alltså vill ni träna hunden ordentligt fysiskt och mentalt några dagar i veckan och faktiskt söker en sådan hund - köp brukshund. Som @Wingates nämner så har jag också fått för mig att kelpies är ganska enkla vardagsmässigt jämfört mot många andra bruksraser som kanske behöver lite mer styrning. Sen finns det ju även andra raser såklart än Kelpie att välja mellan. Beror ju på vad man gillar för övriga egenskaper.

Har ju själv schäfer av brukslinjer. Pappa polishund. Och ja, nu är hon ju bara knappt 8 månader så hon kommer ju kräva mer senare. Men alltså. De är ju inga monster som man måste tömma energin på totalt varje dag för annars äter de upp allt. Bör inte vara, kanske man ska tillägga. Men då är det snarare stress inblandat och det är ju en annan sak anser jag.

Min förra schäferhane, också av brukslinjer. Var fullt nöjd med 1 mils cykling om dagen + spår och/eller lydnad. Eller han var faktiskt nöjd med bara cykelturen om han fick köra ett par mer rejäla spår eller lydnadspass i veckan också. Ibland blev det dock bara rastningsrundor. Ibland bara långpromenader. Ibland var vi på klubben i flera timmar. Han hade en fin avknapp och han märktes inte mer de dagar vi bara var ute korta svängar och gjorde behov.

Alltså, jag har ju en brukshund ur rena arbetande linjer, men jag ser inte problemet med att vi vissa dagar efter nattjobb inte går mer än kisserundor/sväng till rastgården?
Man behöver ju liksom inte göra det svårare än vad det är. Ammo kan ju alltid tänka sig att jobba och göra saker, men det betyder faktiskt inte att han måste. Jag ser det dessutom som ganska nyttigt med rena lata dagar.

Jag är tbh en rätt lat person, men planerar man sitt hundägande/hundtränande lite så är det ju inte SÅ svårt att stimulera en arbetande hund - man behöver ju inte heller köpa ur värsting linjer. Självklart ska man inte köpa en aktiv hund om man vill ha en soffkompis, men jag tycker att det börjar spåra ur lite åt andra hållet med.

Jag tänker att en ska göra sitt hundägande så enkelt som möjligt. Om en vill träna bruks och har ett stort hundträningsintresse - köp en brukshund. Om en vill köra apportering - köp en fågelhund. Om en vill göra lite av varje men mest ha en glad käck hundkompis (så uppfattar jag TS) så köp en lättsam hund åt sällskapshållet som är enkel att lyckas med, som inte pekar fuck you när du vill ta ifrån den en stulen barnleksak, som inte har stora mentala problem och reservationer, osv osv osv.

Visst är även brukshundar i första hand sällskapshundar i sina familjer, men de behöver få ett arbete och en tydlig uppgift på regelbunden basis, vilket du förstås vet som har en sån hund.

Fast en flatte som ska ställas ut, köra nosework och rally - näe? Nog för att flattar är fantastiska hundar (och retrievrar överlag) men om en tar som utgångspunkt i vad @Sleepan skriver i TS så är det ju knappast lämpligt altivitetsmässigt eller storleksmässigt (det är ju en bra mycket större hund än tollare!). Någonstans bör en åtminstone ha intresset för apportering som utgångspunkt om en väljer att skaffa en flatte med tanke på att det faktiskt fortfarande är en ras som inte är uppdelad på samma sätt som Golden/labbe!
Ja, apportering är de egentligen avlade till (gäller alla retrievers). Men det är många som kör lydnad, rallylydnad, bruks, nosework, rapport, drag, utställning etc. Man kan göra hur mycket som helst med dom ju! :)

Varför inte lämpad aktivitetsmässigt? :confused: Om du menar att de är så "flattiga, studsiga etc." så har du inte träffat mina! :D

Ja, apportering är de egentligen avlade till (gäller alla retrievers). Men det är många som kör lydnad, rallylydnad, bruks, nosework, rapport, drag, utställning etc. Man kan göra hur mycket som helst med dom ju! :)

Varför inte lämpad aktivitetsmässigt? :confused: Om du menar att de är så "flattiga, studsiga etc." så har du inte träffat mina! :D

Tyvärr är de ju inte så friska :(

Har tre bekanta som avlivat sina flattar inom ett halvår pga aggressiv cancer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 952
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar