Skadegörelse?????????????????

Sv: Skadegörelse?????????????????

Jag har fått en tacka rejält biten vid vallhundsträning (det var sista gången de tränade här) och det var av en duktig vallhund som blev stressad. Man brukar ju säga att de sk "kovallarna" tar fram tänderna snabbare.

Knapplån
Det som verkade mest tragiskt - om man nu får tro Nerikes Allehanda - är att grannen INTE talat med hundägarna om problemet överhuvud taget och den polisanmälan han gjort i början på juli hade inte heller kommit till hundägarens kännedom. Kanske hela saken hade kunnat undvikas om folk hade pratat med varandra.

Och vad gör du när "personen på gatan" råkar illa ut och det är en anhörig till någon i din inre krets som du inte kände till?

Har du inte märkt hur ofta uttrycket "världen är verkligen liten" kommit till användning?

Jag tycker det är gräslig dubbelmoral att tänka som du gör. :angel:

Du får förtydliga för jag vet inte riktigt vad du menar?

edit: Men jo, ser jag en person råka illa ut på gatan skulle jag hjälpa den personen om det är så du menar. Varför skulle jag inte göra det?
Har inte sagt att jag hatar människor :rofl:

Senast ändrad:

Jag är ledsen phlikkan - denna diskussion har varit uppe förut och det är tyvärr MÅNGA - världen går åt helvete - som skulle rädda sin egen hund innnan dom räddade ditt barn.

Sverige o svenskar som är så snabba på att apa efter Usa, varför då inte utbilda folk till djurpoliser? För ett sådant brott får de fängelse eller dryga böter,men inte i Sverige,nej då.Här ser man djur som slit o släng varor som samhället ska bekosta brottslingarnas framfart för polis saknar resurser. :mad: :mad: :mad:
Djurägarna som blir drabbade får knappt ersättning bara,fast ppengar inte kan ersätta känslorna man har för ett djur men ändå.

Tro inte att det är bättre i USA, om det i vissa stater kan bli väldigt höga straff för djurplågeri så är det även där ovanligt att dessa används o inte sänks vid ett överklagande. Även om det på vissa ställen finns djurpoliser så är tillsynen i snitt troligen klart sämre o straffen ofta lägre, i ett antal stater finns fängelse överhuvudtaget i straffskalan.
Hur som helst verkar det här fallet inte vara fråga om djurplågeri.
Att avliva någon annans djur betraktas absolut inte som ngt annat än ett egendomsbrott i USA
PL

Jag vet inte jag, när man tittar på ex Animal planet så är det ju dagligen om djurpoliserna o de haffar ju både de som misshandlar,miss sköter samt skjuter ihjäl djuren.Där de oftast blir straffade.

I samband med en tidigare diskussion gjorde jag en rejäl djupdykning bland amerikanska djurskyddssidor mm vilket säker gav en bättre bild än animal planet.
PL

Animal Planet har väl bara djurpolisprogram från Houston och Detroit, dvs i 2 av 50 stater - jag tror kanppt att det är så representativt.

Luff skrev:
Jag är ledsen phlikkan - denna diskussion har varit uppe förut och det är tyvärr MÅNGA - världen går åt helvete - som skulle rädda sin egen hund innnan dom räddade ditt barn.

Märkligt att du tycker så, för det är ju mänskligheten som håller på att skicka världen åt helvete.

edit: För övrigt tycker jag nog diskussionen om man hade räddat den ena eller andra först är meningslös, för det kan man nog inte svara på innan man är i den situation. (som man ju aldrig kommer i)

Senast ändrad:

Om vi nu inte ska gå in på Animal Planets prog eller "djurpoliser" så kunde man ju haft något som liknar djurpoliser även i vårat land.På så vis kanske man som djurägare hade känt sig lite mer "betydande" eller rättare sagt djurets väl o ve hade känts mer betydande om deras "rätt" också hade kommit upp i ytan. Som det är nu så händer det ju ingenting vid övergrepp eller andra händelser.

Ja det vet jag att vi har,men jag menar nu aktiva personer med utbildning inom området som kunde rycka ut vid behov osv...
En chans också för arbetstillfällen kanske?

Shettisar skrev:
Jag vet inte jag, när man tittar på ex Animal planet så är det ju dagligen om djurpoliserna o de haffar ju både de som misshandlar,miss sköter samt skjuter ihjäl djuren.Där de oftast blir straffade.

Jag tittar också på det programmet ibland, de blir åtalade, om det blir något straff brukar programmet inte informera om.

Där det fungerar som det skall är det precis vad vi har o när det behövs får de hjälp av polis.
PL

Ja men det funkar nog inte så bra lite varstans i vårat land heller,ex Blekinge...Tyvärr.

Vad vi har är en skyldighet för alla kommuner att ställa upp med en fungerande djurtillsyn, vidare har kommuner o polis tillsammans eller var för sig rätt att omhänderta djur.
Om ett enskilt fall inte sköts på rätt sätt kan länsstyrelsen/länsveterinären ta över fallet.
Jag är mkt väl medveten om att många kommuner inte sköter detta uppdrag på rätt sätt i många fall genom att inte agera alls, i andra fall genom ett okunnigt övernitiskt agerande vilket är lika illa.
Det har diskuterats att Djurskyddsmyndigheten skall kunna sätta press på kommuner som inte sköter den här biten.
PL

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 096
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst