Sv: Skadegörelse?????????????????
Pangare skrev:
Gnist: Varg, björn och lo är statens villebråd och som sådana speciellt skyddade eftersom det enl. myndigheterna endast finns i begränsad upplaga, dessutom sägs de vara utrotningshotade(?????)
Hundar räknas inte som någon utrotningshotad art.
Jag känner till ett flertal fall där lappar avlivat hundar som påstås ha stört renar. I de fallen har lapparna ej ens drabbats av åtal. Det är för dem en självklar rättighet att freda sina djur. (Renar räknas ej som vilt).
Jag skulle ej tro att en domstol kan döma en vanlig svensk som fredat sina djur mot en hund, när man ej ens åtalar andra. Då kommer det att skrikas om särbehandling av olika människor.
Jag tycker som någon skrev att ni är för snabba att döma när ni inte vet vad som verkligen har hänt. därför har jag spetsat till det lite grand. Den som ju uppenbarligen har felat, nämligen hundägaren, blundar ni för. Samtidigt så skickar ni alla förbannelser mot en person utan att ha full kännedom. Det tycker jag är mycket dålig stil.
Jag har suttit och klurat över det faktum att staketet (hundägarens) var trasigt och inte lagat...
Vem har en hund (storlek spelar ingen roll) och har inte koll på staketet när man har en rymningsbenägen hund?
Grannen har ju gjort en anmälan och det är ju tråkigt för hundägaren att det pappret inte hann komma fram.
Sedan handlar han, grannen, enligt sitt sätt att se på saken efter lagstiftningen.
I tidningen har ju mamman uttalat sig om att de inte ens vågade gå in i hagen där hunden blivit skjuten, alltså har hunden varit i hagen. Där har den inte att göra från första början och sedan spelar det ingen roll om den bara sitter och tittar på djuren eller jagar runt dem, den ska inte vara i hagen alls.
Jag har själv haft hund och ska skaffa igen så småningom, men jag måste uppriktigt säga att jag är trött på alla lösspringande hundar. Varför är det så svårt att hålla reda på sin hund?
Det går inte en dag utan att man på något sätt blir pårusad av okopplade hundar som enl. ägare "bara vill" hälsa/busa/valla...
Varför ska hundägare vara förskonade från konsekvenser av deras otillräckliga kontroll över sina hundar?
I detta fall blev konsekvensen hård, men det var trots allt något de själva med stor sannolikhet lagt grunden till själva.
Jag tycker inte att det är ett dugg lämpligt att en 6-åring ser sin hund bli skjuten, om de nu verkligen såg hela händelsen, tidningarna är vaga. Men jag tror inte heller grannen är en galning som springer och hämtar bössan i första hand.
Är det någon som bör få en åthutning är det hundägaren som brustit i sitt ansvar.
Apo