Skadegörelse?????????????????

Sv: Skadegörelse?????????????????

Oj oj oj oj oj oj.. det e fan så man åker upp o tar en pratstund på tumanhand med fanskapet.

:rofl: :rofl: Han menar nog inte dig utan den galna bonden med hagelgeväret! :rofl:

Kände mig inte träffad men ville ha en förklarin ändå eftersom det är väldigt oklart om bonden behövde freda sina djur eller ej.
PL

Det är ju detta man kan få klart för sig när man kommer fram.
Att skjuta en hund som är med en unge är dock hur man än vrider o vänder på det så hämskt att min fantasi tar slut innan det som är befogat är gjort.

Om du läst artikeln så var det inte någon hund som var ute med ett barn utan en hund som smitit och var inne bland hästarna i en hage.

Och vaddå klart för sig när man kommer fram? Händelsen är polisanmäld. Tycker du att du ska göra en egen utredning?

Exkat hur det gick till är väl oklart fortfarande, ord mot ord.
Länka annars?

edit: Hittade länken till Nerikes och där står inget om att den jagat några djur, bara att den var inne på hans tomt. Skjuter man grannens hund för att den kommit in på ens tomt några gånger så är man enligt mig smått galen. Inte bra att den personen äger vapen.

Senast ändrad:

usch.. kan bara tänka mej om våran granne skulle gjort så mot våran hund :crazy: han hatar hundar också och är allmänt galen och hatisk så de skulle ju inte kunna vara omöjligt :eek: :crazy:
pappa sa det att om han hade gjort så mot våran Adde så hade han gått in i lagårn o skjutit varenda ko för grannen.

akktern skrev:
pappa sa det att om han hade gjort så mot våran Adde så hade han gått in i lagårn o skjutit varenda ko för grannen.

JA!! För det vet ju alla att man får inte skjuta hundar som jagar ens tamboskap, men man får skjuta någons kor som står i en ladugård! :bump: Superpappa du har! :bump:

Snuffsan skrev:
JA!! För det vet ju alla att man får inte skjuta hundar som jagar ens tamboskap, men man får skjuta någons kor som står i en ladugård! :bump: Superpappa du har! :bump:

Frågar igen. Var står det att hunden jagat tamboskap?

Snuffsan skrev:

Om hunden jagar din tamboskap och du INTE kan koppla upp den, så får du visst skjuta den... Sen är det väl upp till var och en djurägare om man verkligen måste/bör skjuta......

Snuffsan skrev:

Sånt där är ju vad man kan säga i stundens vrede.....för jag tror inte att pappan går i o skjuter grannens kor, du vet ju själv vad du sagt om dina egna grannar...dom med tomtarna :devil: ...inte är väl du en "supermamma" för det (ironi med tanke på ditt inlägg) :D

martha skrev:
...dom med tomtarna :devil: ...inte är väl du en "supermamma" för det (ironi med tanke på ditt inlägg) :D

Nu har du nog blandat ihopa mig med någon annan. Jag har inga grannar med tomtar. :confused:

trädgårdstomtar, grävmaskiner mm mm ....:angel:
Nä, jag har inte blandat ihop...men för det så tror jag ju inte att du allvarligt menat det du skrivit...man kan säga mycket, men hos de flesta finns ju spärrar, och hos andra finns inte spärrarna...som t ex den som sköt collien...

Pangare skrev:
Gnist: Varg, björn och lo är statens villebråd och som sådana speciellt skyddade eftersom det enl. myndigheterna endast finns i begränsad upplaga, dessutom sägs de vara utrotningshotade(?????)

Hundar räknas inte som någon utrotningshotad art.

Jag känner till ett flertal fall där lappar avlivat hundar som påstås ha stört renar. I de fallen har lapparna ej ens drabbats av åtal. Det är för dem en självklar rättighet att freda sina djur. (Renar räknas ej som vilt).
Jag skulle ej tro att en domstol kan döma en vanlig svensk som fredat sina djur mot en hund, när man ej ens åtalar andra. Då kommer det att skrikas om särbehandling av olika människor.

Jag tycker som någon skrev att ni är för snabba att döma när ni inte vet vad som verkligen har hänt. därför har jag spetsat till det lite grand. Den som ju uppenbarligen har felat, nämligen hundägaren, blundar ni för. Samtidigt så skickar ni alla förbannelser mot en person utan att ha full kännedom. Det tycker jag är mycket dålig stil.

:bow: :bow: :bow:

Jag har suttit och klurat över det faktum att staketet (hundägarens) var trasigt och inte lagat...
Vem har en hund (storlek spelar ingen roll) och har inte koll på staketet när man har en rymningsbenägen hund?
Grannen har ju gjort en anmälan och det är ju tråkigt för hundägaren att det pappret inte hann komma fram.
Sedan handlar han, grannen, enligt sitt sätt att se på saken efter lagstiftningen.

I tidningen har ju mamman uttalat sig om att de inte ens vågade gå in i hagen där hunden blivit skjuten, alltså har hunden varit i hagen. Där har den inte att göra från första början och sedan spelar det ingen roll om den bara sitter och tittar på djuren eller jagar runt dem, den ska inte vara i hagen alls.

Jag har själv haft hund och ska skaffa igen så småningom, men jag måste uppriktigt säga att jag är trött på alla lösspringande hundar. Varför är det så svårt att hålla reda på sin hund?
Det går inte en dag utan att man på något sätt blir pårusad av okopplade hundar som enl. ägare "bara vill" hälsa/busa/valla...
Varför ska hundägare vara förskonade från konsekvenser av deras otillräckliga kontroll över sina hundar?
I detta fall blev konsekvensen hård, men det var trots allt något de själva med stor sannolikhet lagt grunden till själva.
Jag tycker inte att det är ett dugg lämpligt att en 6-åring ser sin hund bli skjuten, om de nu verkligen såg hela händelsen, tidningarna är vaga. Men jag tror inte heller grannen är en galning som springer och hämtar bössan i första hand.
Är det någon som bör få en åthutning är det hundägaren som brustit i sitt ansvar.

Apo

I allt du skriver tar du 100% för givet att Nerikes artikel stämmer till fullo och sen lägger du dessutom till lite egna teorier för att ursäkta bondens agerande.

Måste också fråga dig om du rullar dig i köttbullar innan du går ut om du DAGLIGEN blir antastad av framspringande hundar. Låter som en extrem överdrift eller t.om lögn. Eller du kanske räknar en hund som inte är i koppel som antastande? Skulle vilja påstå att jag överhuvudtaget aldrig råkar ut för framspringande hundar, åtminstonde var det så länge sedan att jag inte minns det. Tror att det är ett väldigt obetydligt problem i samhället faktiskt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 096
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama