Inte ens en vecka med valp och puppy blues

Jag har burat in hela lägenheten vid det har laget (köket, sovrummet) i vardagsrummet är de valphage som gäller då han inte kan låta bli att pinka och tugga i sig mattan! Ja alla envisas med att säga att det blir bättre med tiden! just nu är vi två personer på Loki dygnet runt! :sleep:

Det första jag gör innan ny valp flyttar in är att rulla ihop mattorna och ställer in i förrådet 😅.

Det väldigt lätt för en valp att associera mjukt under tassarna = bra ställe att kissa. Det underlättar rumsrenhets träningen enormt att inte ha några mattor. Dessutom blir det lätt en ond cirkel att man inte får bort kisslukten helt (för deras supernosar) och de kissar då gärna där igen då det luktar toalett.

Vi har börjat jobba väldigt mycket med nosework men vet inte riktigt om han blir lugn av det eller hysterisk när han inte längre hittar några godisar :banghead:
Vet inte vad du menar med mycket men tänk på att det bör vara väldigt korta pass med en så liten valp. Korta kota pass så dom inte blir överväldigande och det går över till stress. Kom helst inte till läget att han inte hittar några godisar längre för att inte ska gå över i frustration och stress. Sluta när ni har roligt.

Vi har tva mattor i hela huset ... I sovrummet dar valpis bor i en valphage under natten och pa dagen om vi ar borta eller valpis slar over och blir overtrott och en lang matta i en langre hall ... som valpis alskar att ta fart fran mitt office, springa sa fort hon kan och tvarstanna pa borjan av mattan sa den standigt ligger i en ganska stor "hog" man far stiga over i slutet pa hallen.

Min valp (Emma-Sue, hon maste ha ett "sott" namn da jag "jinxed" mig sjalv med valpen Diva. Diva var helt forskracklig tills hon var runt 7-8 manader och den varsta divan genom hela henne's liv) Emma-Sue har aldrig anvant tander pa hud, men sa klart har hon och vi missad da och da ... och hon gnager pa lite allt mojligt annat, som golvlister :cautious:

Emma-Sue ar nu 6 manader och har precis borjat lyssna pa "leave it", hon slutar det hon gor och kommer springande till mig sa det finns hopp for framtiden.:D

Jag har burat in hela lägenheten vid det har laget (köket, sovrummet) i vardagsrummet är de valphage som gäller då han inte kan låta bli att pinka och tugga i sig mattan! Ja alla envisas med att säga att det blir bättre med tiden! just nu är vi två personer på Loki dygnet runt! :sleep:

Klart det blir bättre. Kattungar och människobarn är inte heller så enkla att ha i möblerade rum alla gånger.

Det är inte konstigt att gränsa av hemmet, att röja bort föremål, ta bort mattor och ha valphage. Är han inte rumsren så begränsar ni mer.

Behöver ni verkligen vara två på hunden dygnet runt? Vi tänker som vi gjort med barnen, vi växlar ansvar och då får vi båda andrum och tid. Jätteviktigt. Sov i olika rum om ni har plats och valpen är stökig på natten.

Skapa förutsättningar så ni kan minska frustration.

Klart det blir bättre. Kattungar och människobarn är inte heller så enkla att ha i möblerade rum alla gånger.

Det är inte konstigt att gränsa av hemmet, att röja bort föremål, ta bort mattor och ha valphage. Är han inte rumsren så begränsar ni mer.

Behöver ni verkligen vara två på hunden dygnet runt? Vi tänker som vi gjort med barnen, vi växlar ansvar och då får vi båda andrum och tid. Jätteviktigt. Sov i olika rum om ni har plats och valpen är stökig på natten.

Skapa förutsättningar så ni kan minska frustration.
Jag håller med!

Lägger till ts, jag resta bort en knapp vecka och lämnade valpen med min syster, men när jag kom hem hade hon bytt av med min mamma efter halva tiden med orden "du förstår inte hur jobbigt det var". :p
Att ha valp kan vara väldigt intensivt, men som tur är perioden relativt kort.

Vet inte vad du menar med mycket men tänk på att det bör vara väldigt korta pass med en så liten valp. Korta kota pass så dom inte blir överväldigande och det går över till stress. Kom helst inte till läget att han inte hittar några godisar längre för att inte ska gå över i frustration och stress. Sluta när ni har roligt.
Ja alltså att vi gör det ett par gånger per dag! Vi är endast i köket och han hittar allt på mindre än 7minuter! Även nu när vi börjar gömma godiset under och ovanpå föremål.

Vi har börjat jobba väldigt mycket med nosework men vet inte riktigt om han blir lugn av det eller hysterisk när han inte längre hittar några godisar :banghead:
Är det nosework ni tränar eller godissök? Godissök är utmärkt för en valp men om han är så matfokuserad att han blir hysterisk kanske det just nu är bättre träning att tex gömma favorit leksaken och sen leka med den när han hittar den (eller godis om det går).

Ett annat alternativ är att träna just nosework (hundsporten). Då får man ju först börja träna in hydrolat och man brukar börja med eukalyptus. Beroende på hur ung han är kanske det är lite tidigt men vet de som har börjat tidigt också.

Är det nosework ni tränar eller godissök? Godissök är utmärkt för en valp men om han är så matfokuserad att han blir hysterisk kanske det just nu är bättre träning att tex gömma favorit leksaken och sen leka med den när han hittar den (eller godis om det går).

Ett annat alternativ är att träna just nosework (hundsporten). Då får man ju först börja träna in hydrolat och man brukar börja med eukalyptus. Beroende på hur ung han är kanske det är lite tidigt men vet de som har börjat tidigt också.
Jag har börjat lära in doftbild röd kong vid 10-12 v så jag tror absolut att det är en bra ide att lära in någon annan doft än godis. Under förutsättning att man har någon fungerande belöning såklart.

Det är godissök, måste börja någonstans! Han blir inte hysterisk och är inte matmonster.

Vi har tänkt att gå över till nosework hundsporten när han lugnat ner sig lite och vuxit till sig. Han är 12 veckor på lördag.

När det gäller godissök och annat "jobb" för hunden har jag lärt in ett tecken och ord för att det är klart. Jag håller upp handflatorna och använder ordet SLUT. Då gäller det förstås att man vet att allt godis/spår/ eller vad det är, verkligen är slut, annars litar inte hunden på dig sen. Det brukar ta några gånger, men polletten trillar ner efter ett tag och det är användbart på fler sätt.

Det är godissök, måste börja någonstans! Han blir inte hysterisk och är inte matmonster.

Vi har tänkt att gå över till nosework hundsporten när han lugnat ner sig lite och vuxit till sig. Han är 12 veckor på lördag.
Godissök är toppenbra för att starta nosarbetet!
Men det är helt självbelönande, hunden behöver inte alls samarbeta med sin förare. När man börjar med annan doft (kan ju vara i princip vad som helst från tepåsar till sedlar) så blir föraren en resurs för belöningen vilket jag tror är toppenbra med en energisk hund. Den får lära sig "att göra för att få" och det blir ett enkelt sätt att utveckla samarbetet och det ger valpen/hunder lättförstådda regler.

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 397
Senast: Zuzzi
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 879
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 558
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden