Skadegörelse?????????????????

Sv: Skadegörelse?????????????????

Men säg att han lyckats fånga in hunden. Går med den till ägaren, pratar med denna. Nästa dag är hunden i hagen igen. Han jagar den, får tag på den, går med den till ägaren, pratar med dem. Nästa dag osv. Ska man som djurägare behöva hålla på på detta sättet?

Och visst - polisanmäl. Kan tala om att det enda polisen här sa var "Har du ingen möjlighet att skjuta hunden?".

Är det misshandel så faller det under djurplågeri. Jag tror att det i gamla landskapslagar har funnits speciella regler angående dödande av annans kreatur men tycker kanske att det vore lite overkill att införa en sån brottsrubricering för att fylla den här typen av krav.
Sen sycker jag att det är ett problem att synen på djur i vissa fall förändrats så långt att husdjuren blir viktigare än medmänniskan.
PL

Senast ändrad:

Djurplågeri är något man gör mot ett djur, oavsett djurart, tillhörighet etc. Jag var ute efter en rubricering på angrepp på någons tamdjur! Dvs koppling djur+egendom.
I mitt tycke är det vida mycket värre om någon skjuter min hund, än om det drabbar min cykel! Både för min hund och för mig. Om du förstår?

Viktigare? Beror väl på omständigheter?
Om min hund skulle bli ihjälkörd, skulle det ta mig mycket hårdare, än om "Namn Namn" i andra änden på Sverige råkade ut för det. T o m om den av mig kända kassörskan blev det. På något sätt minskar betydelser med avståndet.
Skulle jag ställas inför valet mellan att rädda en okänd människa eller min hund från att drunkna, vete smen ... :o
Som socialt programmerad blev det människan, men känslomässigt ...

LIA

För mig funkar inte den jämförelsen, då ingen "död" sak kan jämföras med djur eller människor, men jag förstår hur du menar. Jag inser också att mitt tankesätt är något...tabu.

Ja, nog ska man väl ta allt vad som står i Expressen och Aftonbladet med en nypa salt, det är helt klart. Ibland reagerar man ändå starkt på något man läser där trots att man vet att man borde ifrågasätta sanningshalten istället.

peter_lundin skrev:
Sen sycker jag att det är ett problem att synen på djur i vissa fall förändrats så långt att husdjuren blir viktigare än medmänniskan.
PL

Vad är som är problem med det? för dig alltså. Du har ju lagen på din sida, där djur är likvärdiga en cykelpump ungefär :crazy: . Det är väl mer problem för oss andra.

Det där var otroligt tramsigt sagt. Peter har verkligen inte synen att djur har samma status som ett föremål. :mad:

*knapplån*

Men får man verkligen skjuta hur som helst bara för att man har vapenlicens? (Tar för givet att han har det eftersom han hade vapen hemma)

Vi kan ju utan tvekan utgå från att mannen verkligen var förb....ad. Vi kan också vara helt klara över att mannen kommer att hävda att han verkligen försökt att ta fast hunden. (Karln är ju helt tokig om han inte säger det.) Ingen kommer att kunna bevisa motsatsen. Det kommer säkert inte att finnas några vittnen. Kvinnan kommer att hävda motsatsen och där står alltså ord mot ord.
Motivet att hunden ställde till skada kan vi son tidningsläsare bara spekulera om:
Flickan kan inte rida på älsklingshästen för den skenar för hunden och flickan bli skadad.
Hästarna brukar skena genom stängslet och ut på stora vägen och det har varit flera otäcka tillbud i trafiken. OSV:

Vad händer i domstolen? X har anmält till polisen att hunden ofredar hans djur. Polisen har inte gjort något p.g.a lite folk, semester, andra utredningar (välj själv)

Domaren frågar försökte du koppla? Svar: Ja jag sprang länge efter hunddj..en, men den var så rädd att den bara sprang undan, så då gick jag och hämtade bössan och sköt hunden.
Finns det några vittnen Svar Nej.

Slutledning. En hund som är utan tillsyn jagar grannens djur. Inga vittnen, ord mot ord (hundägaren och skytten), polisen har fått anmälningar att hunden ställer till skada. En hund som springer för livet undan en förb. karl, den går alltså inte att koppla, hunden skjuts

Kan mannen dömas enl. lagen att det inte finns något tvivel osv.

För mig blir det ett problem först när folk av den anledningen inte kan låta avliva ett hopplöst sjukt djur som lider vilket inträffar då o då.
PL

Om hunden var livrädd för honom skulle hunden sprungit därifrån... Den skulle def. inte stannat kvar........
Sen att spekulera i *vad som skulle kunna hända* ger ingenting, eftersom man ABSOLUT inte får skjuta i en hund förebyggande syfte...

Jo, det får man göra. Bedömmer jag att hunden är ett hot mot mina tamdjur och jag inte kan hindra den på annat sätt så får jag skjuta den. Allt enligt polisen.

Jag offrar inte mina djur pga en lösspringande hund. Inte en chans.

Knepigt att man får skjuta en hund i förebyggande syfte, men om det är en börn, varg eller ett lodjur, så får man bara skjuta efter att den attackerat tamdjuren....... :angel:

Alltså bedöms en hund vara farligare än ett av ovanstående rovdjur ??.. Skulle inte tro det va.... :cool: :smirk:

Senast ändrad:

Måste bara säga att folk är otroligt dömmande här...

Ingen vet väl egentligen vad som hände? Vad som står i tidningarna brukar väl inte alltid stämma, och utelämna en hel del saker...

Vet ni verkligen inte att hunden tex jagade en flock med hästar och föl tex? Som kanske blev otroligt stressade?
Eller, ja det kan även vara så att hunden inte jagade något djur alls.
Men VET någon här egentligen vad som hände?

Tycker det är lite skrämmande att folk kan döma så fort utan att egentligen veta något om situationen.

peter_lundin skrev:
För mig blir det ett problem först när folk av den anledningen inte kan låta avliva ett hopplöst sjukt djur som lider vilket inträffar då o då.
PL

Håller med. Tycker dessutom att man ska låta människor försvinna när allt hopp är ute.

Jag hoppas han blir dömd..men han åker väl bara på lite dagsböter och förhoppningsvis blir av med vapenlicensen....en collie jagar inte, möjligtvis vallar den..
Har man vapenlicens så borde man veta att inte skjuta andras djur..speciellt inte om människan övht inte tagit kontakt med hundägaren..och inte ens då.

Man kan ju undra hur folk är funtade när dom kallblodigt skjuter eller skulle kunna skjuta en hund...vad blir nästa steg?

martha skrev:
...en collie jagar inte, möjligtvis vallar den..

Ja, och en vallhund som inte tränats har vallning i sig med klarar inte av uppgiften. Den driver och driver och driver djuren runt i hagen. Det var vad som hände mina får. Bordercolliekorsning som aldrig vallat. Det är i mina ögon det värsta man kan få in bland sina djur.

Jag har en bekant vars sto med föl drevs runt runt i hage tills stoet snubblade av trötthet. Hennes ena framben blev aldrig ok igen utan hon triangelmärktes och avlivades senare. Den hunden bet inte, den vallade.

det är möjligt, jag har haft många bc korsningar men ingen har betett sig alls på det viset, sen beror det kanske på vad som är inkorsat..bc och jakthund är väl inte så bra korsat kanske......men en collie är inte en bc..på långa vägar....
självklart hade jag blivit ursinning om en hund rände runt i hagarna o jagade hästarna eller gjorde dom upprörda, men därifrån till att skjuta dom ligger ganska långt från min natur...

Det är ganska stor risk för det beteendet, sen om det är farligt eller ej när det gäller häst beror på hästarna. Våra hästar skulle inte låta sig valla runt när de inte tyckte det var kul längre, sen skulle risken vara störst för hunden.
Men visst kan även vallhundar bita i en stressad situation, jag har sytt ihop några tackor på tävlingar, inte OK men det händer.
PL

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 096
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst