SD minskar igen Del V

Du jämför användning av syrgasmasker med flyktingmottagande?

Wow.
Då är nog min jämförelse med livbåtar adekvatare.
Sjölagen säger att du är skyldig att hjälpa, att rädda folk vid en sjöolycka. Men stipulerar samtidigt att befälhavaren på den räddande båten inte utsätter sin båt o besättning för fara genom överlastning...

Då är nog min jämförelse med livbåtar adekvatare.
Sjölagen säger att du är skyldig att hjälpa, att rädda folk vid en sjöolycka. Men stipulerar samtidigt att befälhavaren på den räddande båten inte utsätter sin båt o besättning för fara genom överlastning...

Möjligtvis adekvat.

Men eftersom vi alltid varit långt från att sjunka, på en helt annan skala än de som flyr krigen, så är den irrelevant. Det du menar med att sjunka är ungefär som en beskrivning av väsentligen ett paradis för en krigsflykting.

Men jag tycker faktiskt precis som @Gammeln, när vi hjälpt alla inom landet som flyr krig så kan vi hjälpa de som kommer utifrån.

Möjligtvis adekvat.

Men eftersom vi alltid varit långt från att sjunka, på en helt annan skala än de som flyr krigen, så är den irrelevant. Det du menar med att sjunka är ungefär som en beskrivning av väsentligen ett paradis för en krigsflykting.

Men jag tycker faktiskt precis som @Gammeln, när vi hjälpt alla inom landet som flyr krig så kan vi hjälpa de som kommer utifrån.
Alltid varit, då inebär det de facto att du inte ställer dig bakom regeringens beslut längre, vad har fått dig att ändra dig?
Jag menar, du har svängt från över en miljon till ett par hundra tusen till att vara ense med regeringen och nu säger du att Sverige inte slagit i kapacitetstaket.

För att återgå till båtar, när båtens pumpar inte längre förmår att hålla vattennivån under däck under kontroll, ja då sjunker båten till sist.

Vårat vatten är arbetslösheten , bostadsbristen o integrationsproblemen.
En enkel fråga, minskar eller ökar dessa problem?

Då har du svaret på om vi håller på att sjunka eller ej.

Där är ju killen som pissar hela poliskåren i ansiktet, sparkar på kvinnorna som blivit våldtagna, spottar på alla dessa människor som arbetar med flyktingarna och bränt ut sig totalt, hånar dem som fått sätta livet till osv.
Nej det är ett försök att göra sig rolig över folks oro.
Problemet är att för att kunna skratta åt den så måste man blunda för vad som verkligen händer....

Alltid varit, då inebär det de facto att du inte ställer dig bakom regeringens beslut längre, vad har fått dig att ändra dig?
Jag menar, du har svängt från över en miljon till ett par hundra tusen till att vara ense med regeringen och nu säger du att Sverige inte slagit i kapacitetstaket.

För att återgå till båtar, när båtens pumpar inte längre förmår att hålla vattennivån under däck under kontroll, ja då sjunker båten till sist.

Vårat vatten är arbetslösheten , bostadsbristen o integrationsproblemen.
En enkel fråga, minskar eller ökar dessa problem?

Då har du svaret på om vi håller på att sjunka eller ej.

Det är klart att du tycker att det svänger när dagsformen verkar vara avgörande för din tolkning.

Att ett problem ökar är dels inte att vara utom kontroll och dels inte jämförbart med flykt från krig.

Jag menar att det är naturligt att offra, eller rättare sagt dela med oss av lite av vårt omfattande paradis för att välkomna medmänniskor som sitter i helvetets förgård.

För ett år sedan hade vi en arbetslöshet som i stort sett såg likadan ut.
Bostadsbristen var marginellt lägre
Integrationsproblemen var i stort sett de samma som idag.
Enda skillnaden är väl att migrationsverket inte längre klarar av det hela.
Så vi som såg vart det barkade var väl en liten smula mer förutseende.
Och vad en del här på forumet ansåg om den framsyntheten är det lätt att kolla
;)
Jag motiverade min inställning med just arbetslösheten, bostadsbristen och integrationsproblemen.
Problem som vi hade då och som bara är marginellt större idag, då de som söker asyl nu inte kommer in i systemet för än om ngt år. Och ut i arbete om 7 till 10 år.
Däremot så knäar redan nu kommuner, vårdcentraler o socialkontor.

Vad jag vet har vi tagit emot rätt många fler sedan du motiverade dina beslut med detta, så jag tycker nog inte att du hade så rätt. Vad du inte verkar vilja inse är att det går att ändra sin uppfattning utifrån hur läget ser ut. För ett år sedan var det en annan situation och därför hade jag en annan åsikt då. Hade vi varit i samma läge som för ett år sedan nu hade jag haft samma uppfattning. Svårare än så är det inte.

Socialtjänsten har som jag tidigare sagt varit i kris långt innan flyktingarna blev fler så jag ser faktiskt inte varför du ska dra upp det om och om igen som om det är de som flyr hit som skapat problemen. Det är rimligare att anta att det är de politiker som suttit vid makten de senaste åren som skapat just de problemen. Dessutom var det ingen som brydde sig om socialtjänstens problem förrän det gick att använda det i främlingsfientligt syfte, precis som med kvinnors rättigheter. Det är sånt hyckleri att jag blir alldeles matt.

Vad är rätt land?
Ett land vars befolkning med öppna armar tar emot dem eller ett strängt katolskt land som ska ta emot Muslimer. Religioner som varit dödsfiender i över 1000 år?

Sverige, Tyskland, Danmark, Österrike med flera säger idag nej!

Vi har naturligtvis ekonomiska och praktiska resurser att ta emot 10 miljoner flyktingar i EU under inkommande år, om vi erbjuder dem samma standard som Libanon o Turkiet gör.

Är det ett bra alternativ?

Jag kan ju tycka att EU får använda lite påtryckningar. Det är inte rimligt att bygga murar runt ett demokratiskt land och det är inte rimligt att två länder ska stå för allt mottagande. Jag är fortsatt stolt över att Sverige stod upp så länge, men skulle önska att vi på något sätt kunde få hjälp från EU som mest verkar sitta lamslagna.

Men det hade säkert inte fungerat. Vissa EU länder är fattiga länder jmf med tex Sverige. Om dessa länder skulle bli tvingade så skulle dessa hota med att gå ur EU. Vilka ska då ta emot och vilka ska betala. Det är precis som när man ska ut och flyga så demonstrerar ju flygvärdinnorna säkerhetsrutiner. Där säger dom klar o tydligt, hjälp dig själv först sedan kan du hjälpa andra. Vissa EU länder hjälper sina egna först. När dessa sedan anser att dom kan hjälpa andra så gör dom det. Vi borde hjälpa våra egna dom som har det sämst i vårt land först när vi har gjort det kan vi hjälpa andra.

När har befolkningen det tillräckligt bra för att du skulle tycka att vi kunde ta emot andra?

Det är klart att du tycker att det svänger när dagsformen verkar vara avgörande för din tolkning.

Att ett problem ökar är dels inte att vara utom kontroll och dels inte jämförbart med flykt från krig.

Jag menar att det är naturligt att offra, eller rättare sagt dela med oss av lite av vårt omfattande paradis för att välkomna medmänniskor som sitter i helvetets förgård.
Jag har aldrig hävdat att vi inte ska "offra" Vad jag däremot hävdar är att vi inte får riskera den egna substansen när vi "offrar"
Det är just det som så många (men allt färre) inte inser. Att vad vi gjort för att hjälpa de senaste 10 åren kommer att belasta samhället de nästkommande 40 åren.

Om du har rätt,så var inflödet kontrollerat, varje individ som kom in är registrerad och man har konstaterat att allt är i sin ordning. Eller är det så jävligt att du har fel. Inflödet var inte under kontroll, Migrationsverk och tull deklarerade att det inte funkar och att det var en av grundorsakerna till regeringens helomvändning?
Du får ursäkta men jag lutar nog åt det senare alternativet.

Jag kan ju tycka att EU får använda lite påtryckningar. Det är inte rimligt att bygga murar runt ett demokratiskt land och det är inte rimligt att två länder ska stå för allt mottagande. Jag är fortsatt stolt över att Sverige stod upp så länge, men skulle önska att vi på något sätt kunde få hjälp från EU som mest verkar sitta lamslagna.
Du kan tycka att EU får använda påtryckningar.
Mot vilka då?
Mot sina egna medlemsländer som är med och beslutar?
Om då en majoritet beslutar att EU inte ska utöva påtryckningar, var står vi då?
EU är en demokratisk förening där de enskilda medlemmarna beslutar vad man vill stödja.
Och just nu är stödet för flyktingmottagande rätt lågt.
Dagligen läser man om länder som flaggar för hårdare villkor och strängare kontroller.

När har befolkningen det tillräckligt bra för att du skulle tycka att vi kunde ta emot andra?
Det handlar inte om hur bra befolkningen har det, det handlar om hur bra de som kommer kan integreras, få jobb o bostäder.
Sverige har det överlag bra, vi är väl bland topp 5 i världen.
Men samtidigt har vi arbetslöshet (främst bland lågutbildade och 1;a generationens invandrare)'
Vi har en skriande bostadsbrist och vi börjar få integrationsproblem liknade de gettoförorter man ser runt de stora världsmetropolerna.
Det är vad som avgör hur många vi kan ta emot, dvs hur många vi framgångsrikt kan integrera.

Tex när funktionshindrade får samma möjligheter i samhället som dom som inte är funktionshindrade. Tex den generation som byggde upp landet och slet sönder sin kropp och som sitter med undermåliga pensioner som räcker till att betala månadshyran men knappt till något mer. När den ensamma mamman som städar på sjukhuset har råd att åka på semester för att vila upp sin kropp. Tex när våra ungdomar har fått sina jobbsatsningar. Varför tog man bort skattelättnader för våra ungdomar och i stället gav skattelättnader till att flyktingar skulle få jobb. Varför finns det inga bostäder till uteliggarna när det uppenbarligen finns bostäder

vi har väl inget paradis när det sitter tiggare vid de flesta mat affärer. Dessutom har vi fått ett tak av Morgan idag och det är 70 000. Så ni kommer inte att dela med er så mycket som du tror

Nån som vet om detta stämmer? 600 st asylsökande och 2 personal?! Det låter konstigt, men det skulle iof inte förvåna heller!

http://www.dailymail.co.uk/news/art...t-enter-just-TWO-staff-duty-600-refugees.html

Det roliga är att de som ojar sig mest över missförhållanden på asylboenden är de som vill satsa minst resurser på att göra det bättre. Som hellre ser att medmänniskor dör i kriget än kommer hit och överlever.

Som ser sin egen rätt till semester, prylar, nöjen och välfärd som helt överlägsen medmänniskors rätt till överlevnad.

Var är satsningarna för att förbättra det ni ojar er över? Var tog konstruktiviteten vägen?

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama