SD minskar igen Del V

För det första, du ser uppenbarligen inte det dråpliga i att kalla L för ett extremt mittenparti.

För det andra,Om en anhängare av ett parti som balanserar i närheten av ättestupan (4%) kallar ett parti som idag är det största eller näst största partiet för en spillra så är det inte roligt, det är patetiskt.

För det tredje, är du säker på att inte L återkommer med fler populistiska idéer så som språktester och annat

Så kasta du den första stenen, om du har behörighet till det ;)

Det är också väldigt sorgligt när någon som påstår sig vara emot rasism och för demokrati menar att det vore allvarligare med en blocköverskridande regering med partier som tar ställning mot rasism än en regering med ett parti som gång på gång dels uttrycker rasism och anspelningar på icke-demokratiska metoder och dels inte verkar ta sitt uppdrag i vare sig riksdagen eller kommunerna på särskilt stort allvar vad jag förstår.

Det är också väldigt sorgligt när någon som påstår sig vara emot rasism och för demokrati menar att det vore allvarligare med en blocköverskridande regering med partier som tar ställning mot rasism än en regering med ett parti som gång på gång dels uttrycker rasism och anspelningar på icke-demokratiska metoder och dels inte verkar ta sitt uppdrag i vare sig riksdagen eller kommunerna på särskilt stort allvar vad jag förstår.
Kan du förklara vad "mot rasism" betyder i praktiken?
Betyder det stängda starkt kontrollerade gränser
Klart begränsade rättigheter för dem som inte har uppehållstillstånd eller medborgarskap

Om du svarar ja på dessa, vilka partier i riksdagen är inte rasister då?
Och har dessa partier tillsammans en majoritet så att de kan styra landet åt det håll de vill?

Anser du istället att rasism är en etniskt betingad särbehandling

Vilka partier i riksdagen har tagit klart ställning för det?
Och självklart ska ett positivt svar på det sistnämnda följas av fakta i form av partideklarationer.

Senast ändrad:
Kan du förklara vad "mot rasism" betyder i praktiken?
Betyder det stängda starkt kontrollerade gränser
Klart begränsade rättigheter för dem som inte har uppehållstillstånd eller medborgarskap

Om du svarar ja på dessa, vilka partier i riksdagen är inte rasister då?
Och har dessa partier tillsammans en majoritet så att de kan styra landet åt det håll de vill?

Anser du istället att rasism är en etniskt betingad särbehandling

Vilka partier i riksdagen har tagit klart ställning för det?
Och självklart ska ett positivt svar på det sistnämnda följas av fakta i form av partideklarationer.

Oavsett hur man tolkar partiprogrammet (och där vet vi redan att vi tolkar det olika så kommer inte gå in på det igen) så tycker jag att ett partis företrädares agerande säger mycket om partiet som helhet. Särskilt när partiledaren inte går ut och tar avstånd från exempelvis demonstrationer tillsammans med öppet nazistiska och rasistiska organisationer. Men jag antar att du ser lika naivt på att företrädare för vänsterpartiet demonstrerade tillsammans med öppet kommunistiska organisationer utan ett ord från ledningen.

Oavsett hur man tolkar partiprogrammet (och där vet vi redan att vi tolkar det olika så kommer inte gå in på det igen) så tycker jag att ett partis företrädares agerande säger mycket om partiet som helhet. Särskilt när partiledaren inte går ut och tar avstånd från exempelvis demonstrationer tillsammans med öppet nazistiska och rasistiska organisationer. Men jag antar att du ser lika naivt på att företrädare för vänsterpartiet demonstrerade tillsammans med öppet kommunistiska organisationer utan ett ord från ledningen.
Att SD har fler muppar i sina led än de övriga, möjligtvis V och MP undantagna är jag medveten om.

Men om jag anklagar ett parti för att vara R så bör jag ju kunna stå för den anklagelsen och inte krypa tillbaka till att partiet minsann har en hel del muppar som är rasister.

Men för att fortsätta, är då S, MP, med stöd av de övriga (ett eller två undantag) att betrakta som rasister då man stänger ner gränsen och skär hårt på förmånerna för dem som inte har uppehållstillstånd eller har medborgarskap?

Du gör uppenbarligen en annan analys än jag.

En samlingsregering med tydliga ställningstaganden mot rasism och främlingsfientlighet är att föredra varje enskild dag framför en regering med tragiska spillror av högermoderater, vilsna kristdemokrater och en massa SD-stollar. Snacka om att backa in i framtiden och ge jämställdhet och människors likabehandling en stor käftsmäll. Det blir inte ett lutande plan mot avgrunden utan en omedelbar ravin ner i helvetesgapet.

För samtliga medborgare men framförallt för de 51% av befolkningen som är kvinnor.

Fast jag vet inte om en regering som förespråkar mer eller mindre fri invandring för nästan bara män (som utger sig för att vara barn) från länder med en minst sagt medeltida kvinnosyn är så mycket bättre?

Att SD har fler muppar i sina led än de övriga, möjligtvis V och MP undantagna är jag medveten om.

Men om jag anklagar ett parti för att vara R så bör jag ju kunna stå för den anklagelsen och inte krypa tillbaka till att partiet minsann har en hel del muppar som är rasister.

Men för att fortsätta, är då S, MP, med stöd av de övriga (ett eller två undantag) att betrakta som rasister då man stänger ner gränsen och skär hårt på förmånerna för dem som inte har uppehållstillstånd eller har medborgarskap?

Ja, jag står för den anklagelsen, men eftersom vi inte ser rasism på samma sätt så är det meningslöst att ta den diskussionen med dig.
Nej, nuvarande regering skulle jag inte säga är rasister, återigen på grund av anledningen till varför de gör som de gör. Jag är inte speciellt förtjust i det, men att stoppa tillfälligt för att alternativet är att de som kommer sover på gatan har jag svårt att se som rasism. Det har jag också redan sagt väldigt många gånger.

Ja, jag står för den anklagelsen, men eftersom vi inte ser rasism på samma sätt så är det meningslöst att ta den diskussionen med dig.
Nej, nuvarande regering skulle jag inte säga är rasister, återigen på grund av anledningen till varför de gör som de gör. Jag är inte speciellt förtjust i det, men att stoppa tillfälligt för att alternativet är att de som kommer sover på gatan har jag svårt att se som rasism. Det har jag också redan sagt väldigt många gånger.
Men vart ska dom ta vägen då tycker du när dom inte får komma in i Sverige

Nej nu ställde jag frågan till dig eftersom du höll med regeringen innan dom stängde gränsen för vissa flyktingar

Ja, jag önskar ju att EU gjorde något vettigt. Jag tycker att Dublinförordningen varit idiotisk från början, det rimliga hade varit att alla EU-länder fick en kvot av flyktingar med asylskäl utifrån sin storlek och kapacitet och att dessa sedan på ett säkert sätt fördes till rätt land så de slapp gummibåtar på Medelhavet.

Jag har full förståelse för att du anser det, däremot så haltar det lite eftersom det inte är fakta underbyggd.
Nuvarande politik är alltså inte rasistisk. Undrar om du kan vara så ärlig och ange vad du hade sagt om den politiken för ett år sedan ?;)

Jag har full förståelse för att du anser det, däremot så haltar det lite eftersom det inte är fakta underbyggd.
Nuvarande politik är alltså inte rasistisk. Undrar om du kan vara så ärlig och ange vad du hade sagt om den politiken för ett år sedan ?;)

För ett år sedan kunde vi erbjuda tak över huvudet, alltså hade jag varit mer emot ett stopp då. Huruvida jag hade tyckt att det var rasistiskt beror ju på hur de motiverat det, men jag hade definitivt varit väldigt starkt emot det och tyckt att de gick SDs ärenden. Och det hade jag tyckt nu också om jag inte hade tyckt att det var ett ett ovärdigt mottagande att låta människor sova på gatan i tjugo minus. Jag förstår ärligt talat inte vad det är som är så svårt att förstå i det?

Det måste vara fruktansvärt frustrerande att se ens folkvalda ta beslut som för ett år sedan renderat utslutning eller utfrysning.

de gamla anklagelserna om främlingsfientlighet och rasism håller inte längre när man ska angripa dem som har en lite mer moderat inställning till den tidigare asylpolitiken.

PS valde ordet moderat istället för återhållsam.
Kan ju inte låta bli att skoja till det en smula ;)

För ett år sedan kunde vi erbjuda tak över huvudet, alltså hade jag varit mer emot ett stopp då. Huruvida jag hade tyckt att det var rasistiskt beror ju på hur de motiverat det, men jag hade definitivt varit väldigt starkt emot det och tyckt att de gick SDs ärenden. Och det hade jag tyckt nu också om jag inte hade tyckt att det var ett ett ovärdigt mottagande att låta människor sova på gatan i tjugo minus. Jag förstår ärligt talat inte vad det är som är så svårt att förstå i det?
För ett år sedan hade vi en arbetslöshet som i stort sett såg likadan ut.
Bostadsbristen var marginellt lägre
Integrationsproblemen var i stort sett de samma som idag.
Enda skillnaden är väl att migrationsverket inte längre klarar av det hela.
Så vi som såg vart det barkade var väl en liten smula mer förutseende.
Och vad en del här på forumet ansåg om den framsyntheten är det lätt att kolla
;)
Jag motiverade min inställning med just arbetslösheten, bostadsbristen och integrationsproblemen.
Problem som vi hade då och som bara är marginellt större idag, då de som söker asyl nu inte kommer in i systemet för än om ngt år. Och ut i arbete om 7 till 10 år.
Däremot så knäar redan nu kommuner, vårdcentraler o socialkontor.

Senast ändrad:
Ja, jag önskar ju att EU gjorde något vettigt. Jag tycker att Dublinförordningen varit idiotisk från början, det rimliga hade varit att alla EU-länder fick en kvot av flyktingar med asylskäl utifrån sin storlek och kapacitet och att dessa sedan på ett säkert sätt fördes till rätt land så de slapp gummibåtar på Medelhavet.
Vad är rätt land?
Ett land vars befolkning med öppna armar tar emot dem eller ett strängt katolskt land som ska ta emot Muslimer. Religioner som varit dödsfiender i över 1000 år?

Sverige, Tyskland, Danmark, Österrike med flera säger idag nej!

Vi har naturligtvis ekonomiska och praktiska resurser att ta emot 10 miljoner flyktingar i EU under inkommande år, om vi erbjuder dem samma standard som Libanon o Turkiet gör.

Är det ett bra alternativ?

Men det hade säkert inte fungerat. Vissa EU länder är fattiga länder jmf med tex Sverige. Om dessa länder skulle bli tvingade så skulle dessa hota med att gå ur EU. Vilka ska då ta emot och vilka ska betala. Det är precis som när man ska ut och flyga så demonstrerar ju flygvärdinnorna säkerhetsrutiner. Där säger dom klar o tydligt, hjälp dig själv först sedan kan du hjälpa andra. Vissa EU länder hjälper sina egna först. När dessa sedan anser att dom kan hjälpa andra så gör dom det. Vi borde hjälpa våra egna dom som har det sämst i vårt land först när vi har gjort det kan vi hjälpa andra.

Men det hade säkert inte fungerat. Vissa EU länder är fattiga länder jmf med tex Sverige. Om dessa länder skulle bli tvingade så skulle dessa hota med att gå ur EU. Vilka ska då ta emot och vilka ska betala. Det är precis som när man ska ut och flyga så demonstrerar ju flygvärdinnorna säkerhetsrutiner. Där säger dom klar o tydligt, hjälp dig själv först sedan kan du hjälpa andra. Vissa EU länder hjälper sina egna först. När dessa sedan anser att dom kan hjälpa andra så gör dom det. Vi borde hjälpa våra egna dom som har det sämst i vårt land först när vi har gjort det kan vi hjälpa andra.

Du jämför användning av syrgasmasker med flyktingmottagande?

Wow.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama