Jag tror att de flesta sakkunniga är överens om en sak.
All invandring är tillgodo för ett land, under en enda men extremt viktig förutsättning.
Denna förutsättning kan man inte ens med bästa vilja och humanistiska intentioner trolla bort.
Historien visar med all tydlighet att det ligger till på det viset.
I Frankriket tog man med glädje emot och integrerade invandrare efter 1918 fram till den stora börskraschen.
För fram till den tidpunkten behövdes arbetskraft och man kunde få in de nytillkomna i arbete.
Samma sak i västra Tyskland efter 1945. Man tog då emot någonstans mellan 10 och 14 miljoner fördrivna, från de etniska utrensningarna som skedde i de nya öststaterna . Trots en skriande brist på bostäder 30 till 70% av städerna var ju sönderbombade fungerade integreringen bra. Det gick åt folk till uppbyggnaden av landet.
Det visar att, kan man inte få in de nya i arbete så är oftast de integreringsfrämjande åtgärderna bortkastade.
Ser man då till Sverige, så är det bara att fråga sig, hur stort är behovet av lågt utbildad arbetskraft?
Täcker det behovet inflödet eller kommer det in betydligt fler.
Så Till Landsfaderns uttalande om hur han vill hantera det hela:
* Man vill utöka de tidsbegränsade uppehållstillståndet till att gälla alla skyddsbehövande förutom kvotflyktingar.
Vilket jag sedan lång tid efterlyst
* Man vill begränsa anhöriginvandringen till de med tidsbegränsade uppehållstillstånd
Vilket jag sedan lång tid efterlyst .
* Man vill skärpa försörjningskravet när det gäller anhöriginvandring.
* Man vill att kategorin övriga skyddssökande ska inte längre ha rätt till uppehållstillstånd.
* Man vill införa medicinska ålderskontroller av ensamkommande flyktingbarn där det saknas tillförlitliga id-handlingar.
* Dessutom vill man utöka id-kontrollerna vid gränsen till att gälla även båtarna mellan Helsingborg-Helsingör samt på både tåg- och busstrafiken över Öresundsbron.
Det ska bli intressant vilka ytterligare åtgärder den rödgröna ministärel lyfter fram.
Nu när man visat sig gå i SD ledband, på snutt till oempatiska rassister med andra ord