Fast vad gäller "inte ens", de svartvita strategierna som advokaterna (i allmänhet blir det nog lätt svartvitt när advokater företräder varsin sida som har helt olika bild av situationen) använde sig av skiljer sig ju väldigt ofta från den lite mer nyanserade verkligheten (jag har överhuvudtaget inte läst artikeln ni diskuterar så kommenterar enbart denna detalj sådär generellt).
Att hon inte sökte hjälp användes som bekant som ett argument för att det hela skulle vara en lögn, men ett problem med just det argumentet är förstås att otroligt många av de som råkar ut för sexualiserat våld faktiskt inte söker medicinsk hjälp även om de blivit skadade. Så man använder sig av väldigt vanliga, och i vissa fall då felaktigt generaliserande, arketyper i sina strategier i det här fallet vilket eventuellt kan ha konsekvenser för brottsoffer eftersom den här strategin nu visat sig framgångsrik (som den ofta gjort tidigare med, men det här får ju extra stor uppmärksamhet). Så framgångsrik att vi sitter här och pratar som om det faktum att någon inte sökt hjälp skulle vara en form av bevis på att ingenting hänt trots att vi redan vet av erfarenhet att många människor i den situationen inte söker hjälp, inte anmäler osv. Och det är kanske lite det här jag reagerar på i hela (sociala) mediebevakningen av det hela, att om man väljer att ta klivet bort från själva fallet och ser med distans på många av de strategierna som använts (från båda advokat-hållen) i ett större perspektiv, så är risken kanske att man normaliserar en rad argument som i vanliga fall inte alls hade accepterats lika lättvindigt. I ett fall där du inte hade sett det som lika absolut självklart vem som är ett trovärdigt offer och inte, hade du alls kommit med "hon/han/hen sökte inte hjälp" som ett argument? Kanske, kanske inte. Vad vet jag, men det här demonstrerar en farhåga som jag får av själva bevakningen av fallet, av tråden osv, alltså att kändisarna/karaktärerna i det här fallet skymmer flera av de potentiella problemen i allt det här, och att i en slags kollektiv iver att ta ställning för/emot i det enskilda fallet så passerar en rad argument av mer tveksam kaliber.
Sedan mer allmänt och inte riktat specifikt till dig, bland det jag tyckte var mest intressant med podcasten var hur många som var anklagade för våld mot sin partner som genast tyckte att fallet kunde hjälpa dem. Jag skrev tidigare att jag inte trodde att det skulle påverka offer i så hög grad eftersom hela den biten redan är så väldigt dålig och alla redan vet att särskilt för sexualvåld är det oftast ingen vits osv. Däremot hade jag inte tänkt på att förövarna å sin sida kanske kunde påverkas desto mer. Det var en intressant poäng.