Varför nyheter?

Jag var nyss 18 fyllda när jag skulle rösta första gången och det var såklart mycket prat i skolan om vilket parti alla skulle rösta på. Då hörde jag för första gången argumentet att välja det som blir bäst för dig själv och sen dess är individualismen en törn i sidan på mig. Jag är ganska liberal ideologiskt sett, men att ständigt göra val för en själv och sina närmaste ser jag som ett stort samhällsproblem. Att förstå hur man röstar påverkar alla samhällsgrupper, att se sin granne, att vara en del av civilsamhället, att påverka normer i önskad riktning mm. är något som är väldigt viktigt för mig. Sen kan man bidra till samhället efter olika förmåga och på olika sätt. Men att vara påläst är någonstans grunden till att kunna göra genomtänkta val. Sen ska också sägas att vi har ett enormt nyhetsflöde just nu som inte alltid speglar verkligheten fullt ut, så en gör nog rätt i att båda sålla bland nyheterna och komplettera med fler källor.

För mig är kunskap makt. Makt att påverka både mitt eget, mina barns och andras liv.

För att jag inte bryr mig.

Du bryr dig inte om du kan få jobb, bostad, hjälp från sjukvård, polis och brandkår när du behöver, om vi har demokrati och rätt till självbestämmande...?

Nu bryr ju du dig inte själv, men jag är väldigt glad över att jag som kvinna både har rösträtt och kan få försörja mig själv, bo själv om jag vill osv. Det är inget som kom av sig självt, så jag är oerhört glad och tacksam över att tidigare generationer brydde sig.

Du bryr dig inte om du kan få jobb, bostad, hjälp från sjukvård, polis och brandkår när du behöver, om vi har demokrati och rätt till självbestämmande...?

Nu bryr ju du dig inte själv, men jag är väldigt glad över att jag som kvinna både här rösträtt och kan få försörja mig själv, bo själv om jag vill osv. Det är inget som kom av sig självt, så jag är oerhört glad och tacksam över att tidigare generationer brydde sig.

Det där kommer inte få mig att börja rösta så du kan chilla med förmaningar och uppläxningar.

Det där kommer inte få mig att börja rösta så du kan chilla med förmaningar och uppläxningar.

Nej, om ditt budskap är att du inte bryr dig om något annat än dig själv så har det budskapet gått fram 😉

Huruvida du inser att du fått möjlighet till ditt nuvarande liv pga att andra människor gjort det möjligt får vara oklart. Mitt syfte var inte att läxa upp dig, utan att skriva vad jag faktiskt tycker. Jag ÄR genuint glad och tacksam över att kunna leva mitt liv som jag gör idag, och det kan jag göra tack vare andras insatser.

För mig är det för att jag är nyfiken av mig men tycker även det kan bli för mycket av det många gånger då vi matas med det mer eller mindre hela tiden så tycker det är svårt att hålla en lagom nivå.

Nej, om ditt budskap är att du inte bryr dig om något annat än dig själv så har det budskapet gått fram 😉

Huruvida du inser att du fått möjlighet till ditt nuvarande liv pga att andra människor gjort det möjligt får vara oklart. Mitt syfte var inte att läxa upp dig, utan att skriva vad jag faktiskt tycker. Jag ÄR genuint glad och tacksam över att kunna leva mitt liv som jag gör idag, och det kan jag göra tack vare andras insatser.

Att vara passivt aggressiv är sällan en bra metod för att få någon att ändra åsikt eller att börja engagera sig.
Oavsett vad det gäller.

För mig är det för att jag är nyfiken av mig men tycker även det kan bli för mycket av det många gånger då vi matas med det mer eller mindre hela tiden så tycker det är svårt att hålla en lagom nivå.

Ja, det håller jag med om, och jag tror att det generellt är nyttigt att begränsa informationsinflödet. Det är ju oändligt idag och förutom att det är en mänsklig omöjlighet att ta emot allt samtidigt så tänker jag att om det ska bli någon kvalitet och möjlighet att till reflektion över det man tar in, så är det bra om man gör ett visst urval och prioritering.

Nu bryr ju du dig inte själv, men jag är väldigt glad över att jag som kvinna både har rösträtt och kan få försörja mig själv, bo själv om jag vill osv. Det är inget som kom av sig självt, så jag är oerhört glad och tacksam över att tidigare generationer brydde sig.

Framför allt just nu måste vi som bryr oss om att fortsätta ha de här rättigheterna, och vi som bryr oss om att kommande generation ska ha det, att vara förbaskat lyhörda på vad som händer i världen. Det skakar lite under fötterna på oss och vi behöver ”all hands on deck” om vi ska styra skutan i rätt riktning nu och framåt.

Framför allt just nu måste vi som bryr oss om att fortsätta ha de här rättigheterna, och vi som bryr oss om att kommande generation ska ha det, att vara förbaskat lyhörda på vad som händer i världen. Det skakar lite under fötterna på oss och vi behöver ”all hands on deck” om vi ska styra skutan i rätt riktning nu och framåt.
Verkligen! Att man ens kan ha inställningen "jag bryr mig inte" eller "palla" är så själviskt och egoistiskt att jag mår illa.

Verkligen! Att man ens kan ha inställningen "jag bryr mig inte" eller "palla" är så själviskt och egoistiskt att jag mår illa.

När man är deprimerad kan man hamna i läget att inte "orka bry sig" för känslan är ju att inget man gör spelar någon roll, och det har jag förståelse för. Och hoppas att det blir bättre när man kommer ur sin depression. (Är själv där och snuddar vid en "politisk depression", när man ser allt förakt och hån mot dem som engagerar sig politiskt idag, och hur många som antingen själva röstar på en utveckling som bygger på nationalism, rasism och polarisering, eller struntar i att många andra gör det.)

Sen finns det de som du skriver som inte bryr sig om något annat än sig själva och sitt eget liv, vilket alla kan behöva göra i perioder pga saker, men att leva ett helt liv så håller jag med om blir provocerande.

Sedan har jag märkt en viss kultur eller identitet inom min generation, att man ser sig som "en glad skit som bara vill ha roligt", gärna i kombination med "jag har barnasinnet kvar", "ålder är bara en siffra" etc när det gäller datingsammanhang. Som att det skulle vara något negativt att bli äldre och få mer kunskap och insikter 🤣 Det kan också provocera mig. Inte att man är glad och positiv - det är bara kul! - men att man framställer det som att man är antingen glad eller intresserad av seriösa ämnen som politik.

Man kan ju påverka vad som händer på fler sätt än genom att rösta, t ex bojkotta varor och tjänster från vissa länder. Liksom röstning i val, futtigt i det ensklda fallet men ger en effekt när många drar i samma riktning. Men det förutsätter förstås också att vara någorlunda insatt för att kunna göra underbyggda val. Och att man bryr sig.

Jag har inget hopp om att förändra dig, du väljer själv hur du vill leva ditt liv och tror ärligt talat att du skiter i vad jag tycker 🙂

Om du verkligen vill ha en förändring, det är trots allt en hel del som väljer att inte rösta, så är det betydligt mer effektivt att ta reda på orsaken till att folk inte engagerar sig/bryr sig.

Att slå sig själv för bröstet och indirekt kalla andra för egoister är inte särskilt effektivt.

Jag försöker ser nyheterna minst en gång per dag och har även lite mer lokala nyheter i en app. Vill vara lite informerad men inte överrösas av allt de negativa (för de är tyvärr mycket hemskt just nu)

Om du verkligen vill ha en förändring, det är trots allt en hel del som väljer att inte rösta, så är det betydligt mer effektivt att ta reda på orsaken till att folk inte engagerar sig/bryr sig.

Att slå sig själv för bröstet och indirekt kalla andra för egoister är inte särskilt effektivt.

Och om man vill att andra ska veta varför man inte röstar så kan man också berätta det, istället för att skriva rumphugget "jag bryr mig inte", eftersom det lätt ger intrycket av att man just inte bryr sig om politik, demokrati och rösträtten.

Det kan knappast vara en överraskning för dig att många andra tycker att det du skriver att du inte bryr dig om, är något viktigt?

Och om man vill att andra ska veta varför man inte röstar så kan man också berätta det, istället för att skriva rumphugget "jag bryr mig inte", eftersom det lätt ger intrycket av att man just inte bryr sig om politik, demokrati och rösträtten.

Det kan knappast vara en överraskning för dig att många andra tycker att det du skriver att du inte bryr dig om, är något viktigt?

För att det är den korta, enkla förklaringen.

Ja, och det är ju toppen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är sedan länge ganska kritisk mot hur nyhetsrapporteringen i vårt samhälle ser ut. Även om jag kanske inte faller under kategorin...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dina bästa tvätt tips!
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Sommartid

Hund, Katt, Andra Djur