Varför nyheter?

Att vara passivt aggressiv är sällan en bra metod för att få någon att ändra åsikt eller att börja engagera sig.
Oavsett vad det gäller.
Det håller jag med om, så jag tänker inte vara passivt aggressiv. Utan helt ärlig. Jag tycker att om man inte vet vad man ska rösta på, om man mest känner sig förvirrad av allt alla partier för fram osv, det kan jag på ett sätt förstå då jag känner igen det. Men att aktivt inte rösta för att man aktivt inte bryr sig, det är bara oförskämt mot alla andra som gör saker som du tar del av. Lite får man ju ändå bidraga med tänker jag.

Sämre människa, är ju att ta i. Vad är ens en "sämre människa"? Men inte tycker jag att det är särskilt imponerande när folk (tex elitidrottare) är så enkelspåriga att inget som inte rör den egna prestationen förmår ta sig in.
Jag som kanske är något av en jack of all trades kan å andra sidan bli imponerad av personer som har förmågan att helt låsa sig på en grej och lägga sin energi där. Jag önskar att jag hade den förmågan ibland.

Men man behöver inte vara oimponerad av Gundes brist på allmänbildning. Men det går inte att förneka att hans läggning har gett honom resultat.

Jag som kanske är något av en jack of all trades kan å andra sidan bli imponerad av personer som har förmågan att helt låsa sig på en grej och lägga sin energi där. Jag önskar att jag hade den förmågan ibland.

Men man behöver inte vara oimponerad av Gundes brist på allmänbildning. Men det går inte att förneka att hans läggning har gett honom resultat.
Jo, om folk inte imponerades skulle ju den sortens resultat inte vara värda något, så många imponeras uppenbarligen. (Och min ganska ljumma inställning till sportprestationer, behöver ju inte i sig ha något att göra med just hans brist på allmänbildning. Eller, det tror jag inte att det har.)

Jag önskar inte alls att vara sådan som person, men att vara det några dagar ibland skulle vara användbart för mig. Det kan jag inte förneka.

Jag undviker det som folk till vardags klumpar ihop under namnet "nyheterna", dvs TV-/radiosändningar, dagstidningar, webbsidor och appar där massor med information som anses ha nyhetsvärde paketeras ihop och levereras samtidigt.
Skillnaden för mig är att jag väljer själv vilket ämne jag fokuserar på och vill ha information om, och när.

Jag undviker alltså inte nyheter i ordets bemärkelse "information om nyligen inträffad händelse".

Och apropå att lyssna till sina medmänniskor så dubbel- och trippelkollar i stort sett alltid information som jag tycker är viktig oavsett källa och vill alltid höra flera vinklar. Tycker därför inte alls att det är något problem att lyssna på fem olika personers referat av samma händelse. Har inte upplevt att det är begränsande för världsuppfattningen. Jag ser "vanliga nyhetskällor" som en del av ett smörgåsbord av information och tycker att det är intressant att vissa verkar tycka att det är provocerande att välja bort just den källan.

Blir folk provocerade av att du inte hämtar din nyhetsinformation via just formatet TV, radio eller push-tjänster på webben? Det låter lite konstigt tycker jag, att välja när, var och hur man öppnar informationskanalen känns väldigt normalt idag skulle jag säga. Jag uppfattade själv dig som att du undvek själva informationen, inte att du väljer hur och när du öppnar kranen så att säga.

Om du däremot hämtar din information från tveksamma källor osv och menar att de är lika grundade som det som utges av etablerade publicister, så kan det förstås bli en en diskussion om vad som är trovärdigt och inte, men jag ser ingen anledning till att ifrågasätta att man bara inte tittar på Rapport kl. 18.00.

Varför anser du att det är viktigt att följa nyheter?
Vad tänker du att folk som inte följer nyheter missar?

Jag slutade med nyheter för (tror jag) drygt 5 år sedan nu - ser inte på nyheter på TV, läser inga nyhetstidningar, lyssnar inte på nyhetssändningar på radio, besöker ingen nyhetssajt på nätet. Försöker aktivt undvika nyhetssändningar.
Den massiva kritik som jag fick från min omgivning när jag slutade fick mig att tro att mitt liv skulle gå helt åt helvete på nåt sätt, men än så länge så känner jag bara lättnad och större sinnesfrid.
Det är inte så att stora nyheter inte når fram till mig - det sipprar fram genom att andra pratar om det eller att jag trots allt råkar se/läsa om det nånstans. Men visst - vissa saker är jag väldigt ouppdaterad på (som tex vem som innehar vilken ministerpost). Jag har dock inte upplevt att det är någon förlust för mig. Jag orkar verkligen inte lägga intresse och engagemang på allt som händer överallt.
Så, vad är det egentligen man missar när man undviker nyheter tycker du?
För att det påverkar mitt jobb. Jag måste ha koll helt enkelt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är sedan länge ganska kritisk mot hur nyhetsrapporteringen i vårt samhälle ser ut. Även om jag kanske inte faller under kategorin...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka