Få ut annans (gamla) journal

Nå, nu jobbar jag med det här och vi lämnar inte ut journaler utan läkares godkännande. Inte ens på vårdcentral gör vi det. Och det du skriver är ju vad jag också skriver. Så jag förstår inte riktigt vad du tycker inte stämmer.

Tillägg till detta är att man när man började kunna läsa sin journal på nätet, i Skåne som var en av de regioner som var först ut, så kunde man inte läsa just psykiatrins journaler, sina egna alltså, för att det var osäkert på hur bra det skulle vara för patienterna.
Men är det alltid läkare kollar sådant, jag fick ut hela min journal från psykiatrin snabbt som bara den när jag beställde den genom 1177. Tänker att läkare har väl inte så jättemycket tid att sitta och avgöra sådant. När jag beställde så kom den inom samma vecka. Detta var strax innan man började läsa dom på nätet.

Det var journaler hela vägen ner till dom första besöken på bup och långa inläggningar och från kliniker som hunnit lägga ner så det måste varit en för mig okänd läkare som godkände den. Men inte kunde ju den ha läst igenom hela, men dom kanske vet utan att behöva läsa dom huruvida dom kan lämna ut eller inte.

Fast det måste vara väldigt ovanligt att man inte lämnar ut i sin helhet till patienten själv? Uppgifter om andra personer ska mörkas vid menprövningen dock.
Det kan man tycka, men det ska ju fortfarande godkännas av läkaren som är den som fattar beslutet, vilket var vad jag skrev från början. Nu jobbar jag i slutenpsykiatrin och är säkerligen färgad därifrån, men det var sannerligen inget jag varit med om på vårdcentralen, även om det ändå skulle gå genom läkare först. Det är inte mitt beslut att fatta även om jag är den som får in förfrågan. På vårdcentralen var jag van vid ett ja och skrev då ut journalen, med begäran från patienten och lämnade i läkarens fack med förfrågan "Ok att lämna ut?" och fick svar i mitt fack "Ok". Var det andra som skickat förfrågan om journal (Försäkringsbolag, andra mottagningar osv) kunde jag få svar beroende på vem som var mottagare "ta bort psykologbesöken, skicka resten".

Där jag jobbar i dag gör jag aldrig så, utan lämnar förfrågan till läkaren först så får hen avgöra vad som ska skrivas ut.

Jag begärde själv ut journalerna från neurologmottagningen när jag flyttade från Skåne till Sörmland första gången för mer än 10 år sedan nu, och även där lämnades den till läkare för godkännande. Det står anteckning om det, precis som vi gör, kan ju inte anses vanligt att inte få ut sin journal därifrån.

Men är det alltid läkare kollar sådant, jag fick ut hela min journal från psykiatrin snabbt som bara den när jag beställde den genom 1177. Tänker att läkare har väl inte så jättemycket tid att sitta och avgöra sådant. När jag beställde så kom den inom samma vecka. Detta var strax innan man började läsa dom på nätet.
Det beror nog mer vad du går dit för? Det är ju sekreteraren som skriver ut journalen och är det en "lätt" patient så blir det ju inget svårt beslut, bara ett ok och så inget mer med det. Formalia liksom. Jag har själv alltid varit noga med att få ärende gjort fort, framför allt när jag vet vad som är ok och inte, då det då bara är för läkaren att godkänna och så skickar jag. Minskar mängden jobb från deras sida samtidigt som det går fortare för patienten.

Fast det måste vara väldigt ovanligt att man inte lämnar ut i sin helhet till patienten själv? Uppgifter om andra personer ska mörkas vid menprövningen dock.
När jag begärde ut min journal från BUP så hade de inte maskerat uppgifterna om mina föräldrar, det fanns t.o.m. papper som endast handlade om deras bakgrund, 1 papper vardera. Fick veta långt senare av vuxenpsykiatrin att det var fel gjort.

Det beror nog mer vad du går dit för? Det är ju sekreteraren som skriver ut journalen och är det en "lätt" patient så blir det ju inget svårt beslut, bara ett ok och så inget mer med det. Formalia liksom. Jag har själv alltid varit noga med att få ärende gjort fort, framför allt när jag vet vad som är ok och inte, då det då bara är för läkaren att godkänna och så skickar jag. Minskar mängden jobb från deras sida samtidigt som det går fortare för patienten.
Skulle inte säga att det det var något varken odramatisk eller enkelt, kaotiskt kan man väl säga, långa inläggningar under både bup tiden och vuxenpsykiatrin. I journalen stod dessutom saker och ting om mina föräldrar dom tagit reda på när jag gick på bup, saker och ting som jag nog inte tror att mina föräldrar vet att jag vet idag. Precis allting står i den. Jag har fått reda på mycket mer än vad jag velat om man säger så, det som står om mej i den är jag däremot glad att jag nu vet om. Klarade ut en del frågetecken.

Jag tvivlar på att någon hunnit läsa igenom den eller brytt sig om vad som står i den.

Skulle inte säga att det det var något varken odramatisk eller enkelt, kaotiskt kan man väl säga, långa inläggningar under både bup tiden och vuxenpsykiatrin.
Men kanske inget som någon bedömde att du skulle ta skada av? Alla patienter har inte så, och man får väl ta sig tid att skumma igenom?
Jag har inte jobbat på något ställe där journalen inte ska gå igenom läkaren först innan den skickas/lämnas ut till patienten. Om hen sedan inte läser särdeles noga eller inte alls är sagda läkares ansvar och inte mitt, jag vet däremot de som faktiskt har läst igenom innan jag fått ok att lämna ut.

Men kanske inget som någon bedömde att du skulle ta skada av? Alla patienter har inte så, och man får väl ta sig tid att skumma igenom?
Jag har inte jobbat på något ställe där journalen inte ska gå igenom läkaren först innan den skickas/lämnas ut till patienten. Om hen sedan inte läser särdeles noga eller inte alls är sagda läkares ansvar och inte mitt, jag vet däremot de som faktiskt har läst igenom innan jag fått ok att lämna ut.
Jag tycker bara det var väldigt väldigt snabbt jobbat av dom att bedöma det så fort. Känns inte som att dom la någon större vikt med att gå igenom den.

Personligen skulle vem som helst kunna läsa min journal, även när jag lever. Jag är jag, jag skäms inte över något och skulle någon ha så stort intresse för just mig (vilket ingen har) så be my guest.

Att läsa släktingars journaler hade varit intressant, framförallt farfars för jag vet än idag inte varför han dog. Det är inte speciellt längesen och jag är själv död när 70 år gått.

Det kan man tycka, men det ska ju fortfarande godkännas av läkaren som är den som fattar beslutet, vilket var vad jag skrev från början. Nu jobbar jag i slutenpsykiatrin och är säkerligen färgad därifrån, men det var sannerligen inget jag varit med om på vårdcentralen, även om det ändå skulle gå genom läkare först. Det är inte mitt beslut att fatta även om jag är den som får in förfrågan. På vårdcentralen var jag van vid ett ja och skrev då ut journalen, med begäran från patienten och lämnade i läkarens fack med förfrågan "Ok att lämna ut?" och fick svar i mitt fack "Ok". Var det andra som skickat förfrågan om journal (Försäkringsbolag, andra mottagningar osv) kunde jag få svar beroende på vem som var mottagare "ta bort psykologbesöken, skicka resten".

Där jag jobbar i dag gör jag aldrig så, utan lämnar förfrågan till läkaren först så får hen avgöra vad som ska skrivas ut.

Jag begärde själv ut journalerna från neurologmottagningen när jag flyttade från Skåne till Sörmland första gången för mer än 10 år sedan nu, och även där lämnades den till läkare för godkännande. Det står anteckning om det, precis som vi gör, kan ju inte anses vanligt att inte få ut sin journal därifrån.
Jag jobbar också i psykiatri. Förfrågan från försäkringsbolag tas aldrig via läkare utan vi har särskilda rutiner för merprövning där några personer (behandlare, ej läkare) går igenom journal noga innan. Skulle ta alldeles för mycket läkartid annars, och vi har ständigt läkarbrist.

Frågor från patientern om att begära ut sin journal för eget är inte så vanliga iom journal på nätet. Men jag förstår att det är vanligare inom slutenvården att man ser behov av att ta bort delar, jämfört med övriga psykiatrin.

Jag jobbar också i psykiatri. Förfrågan från försäkringsbolag tas aldrig via läkare utan vi har särskilda rutiner för merprövning där några personer (behandlare, ej läkare) går igenom journal noga innan. Skulle ta alldeles för mycket läkartid annars, och vi har ständigt läkarbrist.

Frågor från patientern om att begära ut sin journal för eget är inte så vanliga iom journal på nätet. Men jag förstår att det är vanligare inom slutenvården att man ser behov av att ta bort delar, jämfört med övriga psykiatrin.
Jag har personligen inte stött på Försäkringsbolag här, men det var vanligt förekommande på vårdcentral. Nästan vanligare än att patienter ville ha... Och de ville då ha hela journalerna så ibland kunde det blir rätt mycket papper utskrivet.... :meh: :D

Jag har personligen inte stött på Försäkringsbolag här, men det var vanligt förekommande på vårdcentral. Nästan vanligare än att patienter ville ha... Och de ville då ha hela journalerna så ibland kunde det blir rätt mycket papper utskrivet.... :meh: :D
De förfrågningarna går nog inte till slutenvårdsavdelningen direkt utan till hela paykiatriska kliniken som tar med alla avdelningar och mottagningar när de menprövar😊

Är ju inte direkt nån information som är särskilt intressant för någon, så det behöver du nog inte vara särskilt oroad över.

Och varför tänker du på darknet just?
Är ju där sånt brukar hamna. Finland sjukvård blev hackad så det ligger finska sjukjournaler ute där. Om jag minns rätt.

I realiteten lär det vara ett litet antal fall av tvångsvård det handlar om. Eftersom en förutsättning för att vården ska vara frivillig är att patienten har möjlighet att dels veta vad som ska göras och dels varför det ska göras. Förutsättningen att behandlingens utfall ska kunna påverkas påtagligt av vad patienten har tillgång till för information begränsar ju också vilka typer av vårdinsatser som alls kan beröras.

Framför allt är det lätt att plocka ut en väldigt, väldigt liten andel journaler som det är aktuellt att på allvar överväga. Där kan det bli en fråga om avancerad läkarbedömning att avgöra. Men för alla andra fall är det något som vilken administrativ personal som helst kan avgöra bara de kan paragrafens avsedda tillämpning tillräckligt väl.

Den exakta formuleringen i OSL 25:6 är: "Sekretessen enligt 1-5 §§ gäller i förhållande till den vård- eller behandlingsbehövande själv för uppgift om hans eller hennes hälsotillstånd, om det med hänsyn till ändamålet med vården eller behandlingen är av synnerlig vikt att uppgiften inte lämnas till honom eller henne." (min kurs.)

Men nu pratar du om hur administrativa rutiner och ansvarsfördelning har konstruerats hos enskilda arbetsgivare. Att just den organisationen väljer att lägga sekretessprövningar på läkare har ju inget med regelverket eller bedömningskriterierna att göra. Varje organisation bestämmer så klart själva på vilken tjänsteman de lägger olika beslutsbefogenheter.

Det relevanta för vad som lämnas ut är trots allt hur formuleringen i sekretessparagrafen är skriven, hur syftet med den beskrivits i förarbetena och vilken praxis som etablerats i domstol. Det påverkas inte av om beslutsfattaren är läkare eller ej.

Men nu pratar du om hur administrativa rutiner och ansvarsfördelning har konstruerats hos enskilda arbetsgivare. Att just den organisationen väljer att lägga sekretessprövningar på läkare har ju inget med regelverket eller bedömningskriterierna att göra. Varje organisation bestämmer så klart själva på vilken tjänsteman de lägger olika beslutsbefogenheter.

Det relevanta för vad som lämnas ut är trots allt hur formuleringen i sekretessparagrafen är skriven, hur syftet med den beskrivits i förarbetena och vilken praxis som etablerats i domstol. Det påverkas inte av om beslutsfattaren är läkare eller ej.
Så, det sekretessprövas inte då? Vilket är vad jag säger att det gör. Då har jag lärt mig fel, på min utbildning till och med. Ber om ursäkt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 591
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur