"Rika människor", vilka är de?

Njae, för att kunna starta upp stora saker behöver man ha förmågan att verkligen få igång verksamheten och få den på rätt köl annars har uppstartandet misslyckats. Köra drift i längden har han inte esn testat på med Northvold
Det är ju uppstartat.
Eftersom att det står där och det kommer batterier ur fabriken.

Att få den på rätt köl är drift i min värld.
Det kan någon annan med andra egenskaper ta över och göra.
Antagligen bättre.
 
Det är ju uppstartat.
Eftersom att det står där och det kommer batterier ur fabriken.

Att få den på rätt köl är drift i min värld.
Det kan någon annan med andra egenskaper ta över och göra.
Antagligen bättre.
I mina ögon är de i slutet av uppstartstiden. För mig inkluderar uppstart även att ta hand om alla inkörningsproblem. 3-5 års drift lär behövas för en så stor fabrik.
 
Hoppas ägarna tar hand om skulden hos kronofogden iallafall så inte skattebetalarna behöver stå för notan. Men som vanligt så är det kul att leka med stora summor och ta vinsten men inte lika roligt att stå för förlusten så smita från skulderna blir det nog i slutändan.
 
Hoppas ägarna tar hand om skulden hos kronofogden iallafall så inte skattebetalarna behöver stå för notan. Men som vanligt så är det kul att leka med stora summor och ta vinsten men inte lika roligt att stå för förlusten så smita från skulderna blir det nog i slutändan.

Hah! Ledningen kommer få ut sina fallskärmar och skattebetalarna stå för notan. Kutymen i situationer som denna. Verkligen fantastiska ägare. Starlink finansieras till stor del av Amerikanska skattebetalare eftersom Musk har fått enorma kontrakt och subsidier. Utan dem så skulle inte starlink existera.

https://www.govconwire.com/2024/02/...ning-ties-with-us-national-security-agencies/

Det är skrämmande att inse hur mycket av USA:s infrastruktur är beroende av ett privatägt företag, som leds av en galning som lyckats sänka twitters värde med 71% sedan han köpte det. Man inte direkt säga att twitter är ett startup företag.

https://www.theguardian.com/technology/2024/jan/02/x-twitter-stock-falls-elon-musk
 
1600 sägs upp från Northvold.
Utöver alla övriga skandaler och hot om konkurs.

Inget succéföretag direkt.
2 800 personer kommer fortsatt att arbeta på Northvolt.
Det är ganska så många ändå.

Även om det inte är på topp så är det ändå fortfarande en stor industri.
 
Hoppas ägarna tar hand om skulden hos kronofogden iallafall så inte skattebetalarna behöver stå för notan. Men som vanligt så är det kul att leka med stora summor och ta vinsten men inte lika roligt att stå för förlusten så smita från skulderna blir det nog i slutändan.
Är det inte fordringsägarna som står för den förlusten?
Varför drar du in skattebetalarna?
 
Det är knappast ett välskött företag när 1/3 får gå innan företaget är 10 år.
Det är uselt faktiskt. Det betyder att man gjort rejäla missar.
Men man har i alla fall startat upp något som ger 2 800 jobb och mindre beroende av Kina.
Det är ju bättre än att inte göra någonting alls.

Om man lägger sig platt och låter bli att försöka genomföra några ideer alls, så gör man inga misstag.
Men det blir ju heller inget gjort.
Om alla gör så, så skulle vi få verkliga problem.
 
Men man har i alla fall startat upp något som ger 2 800 jobb och mindre beroende av Kina.
Det är ju bättre än att inte göra någonting alls.

Om man lägger sig platt och låter bli att försöka genomföra några ideer alls, så gör man inga misstag.
Men det blir ju heller inget gjort.
Om alla gör så, så skulle vi få verkliga problem.
Det är ingen bedrift att få miljoner i bidrag och dra igång ett ogenomtänkt projekt som gör ett magplask ist för att lyfta.
Ett välmående, välplanerat och välskött företag växer och utvecklas. Det har inte en formkurva som går neråt och bränner miljoner.
Efter tio år så ska ett företag vara så pass inkört och etablerat att det är starkt.
 
Ledsen @Inte_Ung Andreas cervenka på.Aftonbladet brukar ha koll.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/alvA02/andreas-cervenka-hybris-bakom-northvolts-kris

Båda som har drivit har tydligen en bakgrund på tesla och i princip kallar han dem psykopater och att de förstör för alla andra start-up-bolag. Vilket deras stora investerare har ansvar för också. Sjukt, batterier, min åsikt är att bränsleceller är framtiden , inte batterier förutom för en övergångstid.
Jo han brukar ha koll.

Och jag skrev redan tidigare att det delvis handlade om storhetsvansinne.

Vi får se hur det går.
Jag har sett värre på Ericsson.
Och det redde ju upp sig i alla fall delvis.

Ett ytterligare problem är att Portugal inte har lyckats med att leverera lithium.
Batterierna skulle ha gått att sälja som "ännu grönare" med europeiskt lithium.
Nu är det Kinesiskt.

Ibland så måste man sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna.
Och ibland är det bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.
 
Det är ingen bedrift att få miljoner i bidrag och dra igång ett ogenomtänkt projekt som gör ett magplask ist för att lyfta.
Ett välmående, välplanerat och välskött företag växer och utvecklas. Det har inte en formkurva som går neråt och bränner miljoner.
Efter tio år så ska ett företag vara så pass inkört och etablerat att det är starkt.
Att vara först med ny teknik är svårt.
Och magplask hade det bara varit om det aldrig hade kommit några batterier alls ur den där fabriken.

Stålverk 80 var ett magplask.
Det blev ingenting alls.
 
Att vara först med ny teknik är svårt.
Och magplask hade det bara varit om det aldrig hade kommit några batterier alls ur den där fabriken.

Stålverk 80 var ett magplask.
Det blev ingenting alls.
Du måste vara enormt kunnig på just Northvolt som kan se företagets fördelar när varenda expert sågar företaget med grunden.

Hur är det ens möjligt att tycka det är lyckat när ett företag tagit emot dessa enorma mängder pengar och ändå står på konkursens brant?
Hur farao ser då ett misskött företag ut för dig?
IMG_9285.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 160
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 205
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 721
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp