"Rika människor", vilka är de?

Tänk om man investerat 200 miljarder i personal till vården eller skolan ist. Det hade gett både jobb och välfärd.
Det fungerar inte så enkelt.
Det måste finnas tillverkning av något som blir ett mervärde.
Vi kan inte leva på att alla säljer tjänster till varandra.
 
Jag tycker ändå att det är värt att - med försiktighet - använda skattepengar för att stötta projekt som ska förbättra förutsättningarna i Sverige. Men det här har varit helt vansinnigt. Skattebetalare ska inte behöva betala för risken medan företaget sedan plockar ut eventuell vinst.
Nej vinsten skall ju gå till dem som tar risken.

Meningen är väl att den här industrin skall driva på både de ekonomiska hjulen och den gröna omställningen.
Så att där hade blivit en vinst för skattebetalarna.

Vi har dessutom ännu inte facit på hur det slutar.
 
Det fungerar inte så enkelt.
Det måste finnas tillverkning av något som blir ett mervärde.
Vi kan inte leva på att alla säljer tjänster till varandra.
Du har tidigare lyft fram att Northvolt gett så många jobb och att det var värdefullt i samanhanget.
Då tycker jag att vi styker den positiva biten från Northvolt.

I stutändan får vi nog varken jobb eller batterier från Northvolt.
 
Jag skulle vilja påstå att staten och kapitalet traditionellt har täta kopplingar i Sverige. Alla dessa industriföretag som byggdes upp, Ericsson, Ncc, Saab, Volvo, skf, Telia, Bofors, alla varv som fanns etc baserades på pengar från staten, ofta via militära anslag under kalla kriget. Det här med att stötta industrin i Sverige för egenförsörjning är verkligen inget nytt. Det har dessutom varit framgångsrikt. Sverige är idag en av världens rikaste länder.

Det finns ingen anledning att inte stötta ny industri bara för att den är ny. Fatta vad mycket pengar tung industrin har fått genom åren och det har försörjt Sverige. Närande sektor vs tärande sektor sa man förr. Känner ni igen det? Varför inte försöka igen?

Jag säger som Ebba grön , ” staten och kapitalet, sitter i samma båt, det är inte dom som ror, ror så att svetten lackar”.
 
Du har tidigare lyft fram att Northvolt gett så många jobb och att det var värdefullt i samanhanget.
Då tycker jag att vi styker den positiva biten från Northvolt.

I stutändan får vi nog varken jobb eller batterier från Northvolt.
Det vet vi ju ännu inte.
Det kommer ut batterier ur fabriken just nu.
"Företaget tillverkade 60 000 enheter förra veckan, vilket är rekord för Northvolt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...pger-producerar-just-nu-rekordmanga-batterier
 
Det vet vi ju ännu inte.
Det kommer ut batterier ur fabriken just nu.
"Företaget tillverkade 60 000 enheter förra veckan, vilket är rekord för Northvolt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...pger-producerar-just-nu-rekordmanga-batterier
Peter Carlsson säger själv att de måste ha mer pengar för att fortsätta.
Staten har sagt inte en enda krona till.
Varenda expert tror konkurs är nära.
Regeringen harcsatt ihop en krisgrupp för att hantera spektaklet.
Tror knappast investerarna vill plöja ner mer
pengar.
Att de producerar betyder ingenting. De har mängder av konkurrenter och de står sig klent mot dem.
 
Nej vinsten skall ju gå till dem som tar risken.

Meningen är väl att den här industrin skall driva på både de ekonomiska hjulen och den gröna omställningen.
Så att där hade blivit en vinst för skattebetalarna.

Vi har dessutom ännu inte facit på hur det slutar.
Högst sannolikt blir det konkurs.
I bästa fall rekonstruktion.
Att Peter Carlsson hålls ansvarig och anses ha misskött företaget grovt är alla utom du rörande överens om.
IMG_9288.jpeg
 
Jag skulle vilja påstå att staten och kapitalet traditionellt har täta kopplingar i Sverige. Alla dessa industriföretag som byggdes upp, Ericsson, Ncc, Saab, Volvo, skf, Telia, Bofors, alla varv som fanns etc baserades på pengar från staten, ofta via militära anslag under kalla kriget. Det här med att stötta industrin i Sverige för egenförsörjning är verkligen inget nytt. Det har dessutom varit framgångsrikt. Sverige är idag en av världens rikaste länder.

Det finns ingen anledning att inte stötta ny industri bara för att den är ny. Fatta vad mycket pengar tung industrin har fått genom åren och det har försörjt Sverige. Närande sektor vs tärande sektor sa man förr. Känner ni igen det? Varför inte försöka igen?

Jag säger som Ebba grön , ” staten och kapitalet, sitter i samma båt, det är inte dom som ror, ror så att svetten lackar”.

Telia ägdes av staten. På vilket sätt baserades Bofors uppbyggnad på pengar från staten, utöver att staten köpt deras produkter? Bofors har en mycket lång historia. SAAB AB bildades efter ett regeringsbeslut och även här var staten beställare av produkterna. Detta skedde innan kalla kriget.
 
Peter Carlsson säger själv att de måste ha mer pengar för att fortsätta.
Staten har sagt inte en enda krona till.
Varenda expert tror konkurs är nära.
Regeringen harcsatt ihop en krisgrupp för att hantera spektaklet.
Tror knappast investerarna vill plöja ner mer
pengar.
Att de producerar betyder ingenting. De har mängder av konkurrenter och de står sig klent mot dem.
Det spelar roll att de producerar.
Någon köper upp konkursboet och driver fabriken vidare.
För Sveriges del är behovet av fabrik och produktion då uppfyllt.
 
Det spelar roll att de producerar.
Någon köper upp konkursboet och driver fabriken vidare.
För Sveriges del är behovet av fabrik och produktion då uppfyllt.
Så du tycker att det är okej att ha bränt 200 miljarder, mycket av det i skattepengar som någon annan sen köper upp för ett underpris?
Batterierna kunde lika gärna komma från någon av de andra fabrikerna. Northvolt är liksom ingen jätte i detta. Så produktmässigt är det ingen förlust om de försvinner.
Jobbmässigt hade vi som sagt kunnat förvaltat pengarna på jobb i mer behövande områden.

Och det är inte ens säkert att företaget blir kvar i Svergie. Det kan mycket väl köpas upp av Kineserna och flyttas till Kina. Då är både pengar och jobb borta.
 
Så du tycker att det är okej att ha bränt 200 miljarder, mycket av det i skattepengar som någon annan sen köper upp för ett underpris?
Batterierna kunde lika gärna komma från någon av de andra fabrikerna. Northvolt är liksom ingen jätte i detta. Så produktmässigt är det ingen förlust om de försvinner.
Jobbmässigt hade vi som sagt kunnat förvaltat pengarna på jobb i mer behövande områden.

Och det är inte ens säkert att företaget blir kvar i Svergie. Det kan mycket väl köpas upp av Kineserna och flyttas till Kina. Då är både pengar och jobb borta.
Och teknologi.
 
Vilka fabriker?
En stor drivkraft för just Northvolt är att det är en fabrik i Europa som gör att Europa inte blir totalt beroende av Kina.
Och det är därför en större angelägenhet än bara för Sverige.

https://da.se/2024/09/krisen-pa-northvolt-gor-hela-europa-nervost/

Det finns fabriker i Tyskland och Frankrike med tyska respektive franska företag som ägare. Dock inte lika stora som Northvolt.

(Sedan finns förstås flera fabriker i Europa med koreanska och amerikanska ägare, utöver de kinesiska.)
 
Vilka fabriker?
En stor drivkraft för just Northvolt är att det är en fabrik i Europa som gör att Europa inte blir totalt beroende av Kina.
Och det är därför en större angelägenhet än bara för Sverige.

https://da.se/2024/09/krisen-pa-northvolt-gor-hela-europa-nervost/
Man köper batterier från Kina idag och lär fortsätta med det. Det sitter kinabatteri i min nuvarande elbil och satt i min förra fast det var en tysk bil.

Problemet med att Northvolt forsätter producera fast de bara (efter mycket kämpande) kommit upp i 60% kapacitet är att de 40% i förlust kostar så mycket att de går back.
De behöver producera sina 100% för att ekvationen ska hålla och det målet är inte inom synhåll pga stora produktionsproblem.

Just nu blöder bolaget pengar och får bara fram lite över hälften av produkterna.
Åter igen, det här inte ett gott exempel på företag. I Dagens industri kallas det fiasko och att Peter Carlsson aggerat på en uppblåst dröm.

Vi kan nog räkna med att regeringen kommer tillsätta en utredning som går till botten med var skattepengarna gick.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 160
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 721
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp