"Rika människor", vilka är de?

Det kan se ut på många olika sätt.
Men för att komma dit så måste det ju från början ha startats.

Och just att starta företag måste ju ändå vara något bra?

Peter Karlsson har ju inte tagit över någon annans väl fungerande företag och kört det i botten.
Han har skapat sitt eget som har vuxit honom över huvudet och förbi hans förmåga.
Ja men hur ser ett dåligt skött företag ut i dina ögon när Northvolt är ett gott exempel? Jag tror det förbryllar många att du tycks ha som mission att försvara Northvolt. Det verkar hela tiden vara andras fel i dina ögon, såsom politikerna, underleverantörerna eller arbetarna.
 
Ja men hur ser ett dåligt skött företag ut i dina ögon när Northvolt är ett gott exempel? Jag tror det förbryllar många att du tycks ha som mission att försvara Northvolt. Det verkar hela tiden vara andras fel i dina ögon, såsom politikerna, underleverantörerna eller arbetarna.
Nu är Northvolt ett dåligt skött företag.
 
Men är inte just det en talang då?
Att komma på en affärside och sedan omvandla det till ett företag i praktiken.

Jag driver ju eget, min sambo har 3 företag och tillsammans med min exman så startade vi det företag som han fortfarande driver.
Jag vet liksom hur man gör.
Om den är lönsam och bärande ja.
Vilket långt ifrån alla gör.
Det finns gott om företag som startas på icke förankrade idéer, rent flumm eller bara för att blåsa folk på pengar. Många av dem ser man i lyxfällan.
Tusentals går i konkurs varje år. Skojare kryllar det av.

Jag tror säker du vet hur man gör och också vet att många inte har en susning om hur man gör och att man varken behöver vara begåvad eller driven för att starta ett företag. Eller lyckas hålla det från konkurs i några år.
 
Det kan fall då någon medvetet lurat sin arbetsgivare och stoppat pengar i egna fickan. På företag som kan ta smällen så tystat sånt ner och den som gjort det får sparken, inget företag vill förknippas med att ha så dåliga rutiner.
Och där kan vi ju knyta an till tråden om att kontrollera sina medarbetare, både före och efter anställning.

Fusk tror jag att det är i fallet Northvolt.
Hur skall man förebygga och hantera det?

Jag har avslöjat fusk i ett stort företag.
Jag fick gå med en stor fallskärm och fusket myglade sig kvar.
Det är svårt det där.
 
Och där kan vi ju knyta an till tråden om att kontrollera sina medarbetare, både före och efter anställning.

Fusk tror jag att det är i fallet Northvolt.
Hur skall man förebygga och hantera det?

Jag har avslöjat fusk i ett stort företag.
Jag fick gå med en stor fallskärm och fusket myglade sig kvar.
Det är svårt det där.
Alltså jag vet inte exakt vad som hänt, men jag har svårt att tro att ett företag som Northvolt riskerar konkurs för att ledningen skött allt perfekt, skapat god företagskultur, upparbetat goda rutiner men arbetarna gjort fel.
 
Det har hela tiden varit ett exempel på ett företag som startat från noll.

Huruvida det var välskött eller inte det vet inte jag.
Men startat är det oavsett.
Alla startar väl från noll utom de som redan har pengar att investera. Norrhvolt startade absolut inte på noll. De hade miljarder i bidrag fån staten och inversterare. Kommuner skänkte mark och byggde hamn åt dem. PC fick en välkrattad manege och lovade guld och gröna skogar. Nu står företaget med en enorm skuld och inga pengar kvar. Det får du och jag betala med skattepengar.
 
Det har inte vuxit honom över huvudet. De satsade för stort och skapade medvetet ett jätteföretag som nu rasar som ett korthus.
Han tog en medveten risk och vädrade pengar. Han så från start till att detta skulle vara lönsamt för honom oavsett hur det skulle gå. Han har nog stoppat på sig så han klarar sig och kliver ur som en vinnare.
Däremot alla de som byggde upp ett liv runt ett jobb som försvann och alla investerare samt skattebetalare.

Tänk om man investerat 200 miljarder i personal till vården eller skolan ist. Det hade gett både jobb och välfärd.
 
Det har hela tiden varit ett exempel på ett företag som startat från noll.

Huruvida det var välskött eller inte det vet inte jag.
Men startat är det oavsett.

Det hade varit jättelätt att ge exempel på företag som startat från noll som faktiskt rullar på stabilt. Serendipity är exempel på en riktig framgångssaga, t ex.

De personer jag känner som startat företag har alla gjort det i mindre skala. Det har handlat om 5-10 anställda. Men även där har de startat från noll, med så bra förmåga att anpassa till marknaden och driv att företagen fortfarande är igång upp till 50 år senare. Alternativt har grundidén varit så bra att företaget köpts upp för mycket stora belopp.

Det finns verkligen ingen anledning att använda Northvolt som exempel på annat än hur det inte ska gå till.
 
Han tog en medveten risk och vädrade pengar. Han så från start till att detta skulle vara lönsamt för honom oavsett hur det skulle gå. Han har nog stoppat på sig så han klarar sig och kliver ur som en vinnare.
Däremot alla de som byggde upp ett liv runt ett jobb som försvann och alla investerare samt skattebetalare.

Tänk om man investerat 200 miljarder i personal till vården eller skolan ist. Det hade gett både jobb och välfärd.

Jag tycker ändå att det är värt att - med försiktighet - använda skattepengar för att stötta projekt som ska förbättra förutsättningarna i Sverige. Men det här har varit helt vansinnigt. Skattebetalare ska inte behöva betala för risken medan företaget sedan plockar ut eventuell vinst.
 
Så här 300 sidor efter..... Men något jag kom på nu när jag läste om mina hörapparater igen.

Det diskuterades tidigare om mobiltelefon och fattig som köpte en iphone. Som hörapparatägare med en samsungtelefon som inte längre uppdaterar är det bara en tidsfråga innan min bluetoothkoppling till telefonen inte längre kommer att fungera. Med billiga telefoner, framför allt då android, är det inte alls säkert att det finns bra lösningar för just hörapparatskoppling. Jag använder ibland just hörapparaterna kopplade till telefon när jag pratar i telefonen, eftersom det är jobbigt utan, men det finns de som inte kan prata i telefon alls utan att koppla ihop och i dag verkar det inte finnas något annat sätt än via bluetooth. Så för att kunna prata i telefon behöver många hörapparatsanvändare ha en hyfsat ordentlig telefon som uppdateras som den ska. iphone verkar bäst på den punkten tydligen.

Även om tanken på att köpa en telefon för 770 kr har funnits där för mig många gånger, så tror jag att jag låter bli det, jag tror inte att den fungerar ihop med mina hörapparater, speciellt inte i längden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 160
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 721
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp