Vad gör soc egentligen?

Villvaraanonym

Trådstartare
Hej!

Gammal användare som vill vara anonym.
Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för att klara mig helt enkelt. Men det är ett evigt krångel, ligger efter med hyra, el, skatteskuld osv. Mest akut är hyran, men där är det tvärstopp från soc här, jag får inget om jag inte har noll på kontot.
Men med noll på kontot hur ska jag betala då?
Vänta och hoppas på att de accepterar eller ska jag helt enkelt kunna få se mig själv vräkt? Vissa skulder kan jag skjuta på (elen ska betalas nu) men hyran går inte längre.
Betalar jag den + månadens och elen har jag noll kvar, då ligger jag minus.

Av vissa omständigheter väljer jag att inte ta med vissa detaljer, kan ev tas via pm. Men hur jag kommer ur detta vet jag inte längre :cry::nailbiting:

Någon med insikt som kan svara på om en socialsekreterare får svara rakt av på telefon att det kommer du aldrig få hjälp att betala?

Hjälp?:heart
 
Betala hyran och elen och be sedan om akut mathjälp. Övriga fakturor du har får gå vidare om de inte hjälper. Men hyran och elen är viktigast. Elen kan du ringa och skjuta på men skulle inte rekommendera det utan betala det så att du faktiskt inte har något över och ring sedan socialkontoret.

Sedan finns det ställen som kan hjälpa med mat annars om inte de gör det. Kyrkan tex.

Och ta inte emot swish eftersom det räknas som inkomst av socialtjänsten så du får det mindre i försörjningsstöd om du får igång det sedan.
 
Om du har pengar på ett konto eller andra tillgångar (ex. aktier, bil, bostadsrätt etc.) så blir du i regel nekad försörjningsstöd, ja. Betala hyra och el och ta snarast kontakt med ekonomiskt bistånd om en förhandsbedömning och förklara att du inte har pengar till mat, förbrukningsvaror, hygien, hälsa, telefon och annat som innefattas av riksnormen. Du kan absolut ansöka om ekonomiskt bistånd oavsett vad förhandsbedömningen visar.

Du behöver också söka andra ersättningar som du har rätt till (om det är aktuellt). Ex. a-kassa, någon form av ersättning från Försäkringskassan etc.
 
Som sagt jag utelämnar lite ur tråden, som komplicerar det hela. Löser jag bara två hyror (denna + en från en helt annan månad) och betalar elskulden så är det ur världen iaf. Ligger som sagt annat i bakgrunden med
 
Någon med insikt som kan svara på om en socialsekreterare får svara rakt av på telefon att det kommer du aldrig få hjälp att betala?

Hjälp?:heart

Det finns ingen som kan ge svar mer än den som bedömer din ansökan eftersom det är mer komplext än att bara säga ja eller nej. Korta svaret är ja det kan nekas om du beräknas ha egen möjlighet att försörja dig själv utifrån dina tillgångar. Så avvakta tills du får din bedömning för där har du sen även en motivering till varför de bedömt ja eller nej utifrån aktuella lagar och regelverk.
 
Om man inte vet vilka lagar och föreskrifter som ekonomiskt bistånd följer så är det svårt att veta ens möjligheter att få hjälp.
Socialtjänstlagen säger att man har rätt till bidrag för sin försörjning om denna inte kan tillgodoses på annat sätt.
Man måste alltså visa vilka ansträngningar man gjort för att försörja sig själv.
 
Socialtjänstlagen säger att man har rätt till bidrag för sin försörjning om denna inte kan tillgodoses på annat sätt.
Man måste alltså visa vilka ansträngningar man gjort för att försörja sig själv.

Det förutsätter att man känner till lagen. Uppfattar på TS att så inte är fallet.
 
Socialtjänstlagen säger att man har rätt till bidrag för sin försörjning om denna inte kan tillgodoses på annat sätt.
Man måste alltså visa vilka ansträngningar man gjort för att försörja sig själv.
Och vad räknas egentligen som norm? Fått olika siffror på olika sidor
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 795
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder... Hur vet man om man gör rätt eller fel? Vissa säger att jag är stark som tar beslut och vissa säger att jag gör...
Svar
16
· Visningar
2 293
Senast: Billy
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 428
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp