"Rika människor", vilka är de?

Svarar sent så har inte läst vad som skrivits innan så detta är mitt spontana svar till frågan som ursprungligen ställdes
Frågan är för mig förknippad med två olika saker.
Främst pengar -då jag själv aldrig har gott om den.
Finns nivåer av rikedom när man har pengar ”över ”
Min skala är
1:jippie jag hade pengar över 👍
2 jag hade mer än 1000:- över 🤩
3 oj jag kan andas lite hade faktisk 5000:- över 🤠
4 nu kan jag slappna av lite iaf. 10000:- över 🙏
5. Men är det möjligt ? 20000:- över
6 nu börjar det kännas orimligt -hur har detta hänt ?! 30000: - över
7 herregud. Jämställt med att köpa triss och vinna på tv skrapet. 40000:- över 🤪
8 Vinna på ATG/ lotto etc Typ 100000:- här känner jag mig försiktigt rik på pengar för första gången
9 investera vunna pengar enl punt 8 och kunna titulera mig miljonär sedan. Här börjar jag känna mig rik 🤗
10. Investerar miljonerna enligt punkt 9 och kan numera titulera mig miljardär. Nu är jag snuskigt rik

Sedan har vi det andra.
Jag har inte pengar. Men jag har ett rikt liv i övrigt då jag trots dåligt med pengar ändå lyckats skaffa det jag behöver för att känna mig rik i själen
Jag tror de båda måste vara i samklang för man ska kunna kalla sig sant rik
 
Men man har i alla fall startat upp något som ger 2 800 jobb och mindre beroende av Kina.
Det är ju bättre än att inte göra någonting alls.

Om man lägger sig platt och låter bli att försöka genomföra några ideer alls, så gör man inga misstag.
Men det blir ju heller inget gjort.
Om alla gör så, så skulle vi få verkliga problem.
Det är nog ingen som tycker man inte ska starta företag alls för att Northvolt har problem. Det blir dock lite tokigt om man tar ett företag som har enorma utmaningar och aldrig fungerat som det ska som ett gott exempel.
 
Du måste vara enormt kunnig på just Northvolt som kan se företagets fördelar när varenda expert sågar företaget med grunden.

Hur är det ens möjligt att tycka det är lyckat när ett företag tagit emot dessa enorma mängder pengar och ändå står på konkursens brant?
Hur farao ser då ett misskött företag ut för dig?
Visa bifogad fil 153803
Då är det ju många fler som är ansvariga för att få storhetsvansinne och bli fartblinda.
Vilken regering hade vi när det här gjordes?
 
Då är det ju många fler som är ansvariga för att få storhetsvansinne och bli fartblinda.
Vilken regering hade vi när det här gjordes?
Kan vi hålla fokus på frågan och inte spinna ut i ännu ett ämne? Det är inte staten som driver företaget.

Nu är det väl ändå Peter Carlsson som är företagsledaren och den som driver skutan? Det är han som delegerar neråt.

Du kan vrida hur mycket du vill på detta och försvara PC. Det ändrar inte det faktum att han är kapten på skutan som bränt många miljarer skattepengar och som med all sannolikhet kommer gå i konkurs. Det pågår polisutredningar mot företaget, folk har dött, 1600 har blivit arbetslösa och miljarder skattepengar har försvunnit.
Peter Carlsson får extremt hård kritik av flera experter för hur han skött Northvolt men de har alltså fel tycker du?
 
Då är det ju många fler som är ansvariga för att få storhetsvansinne och bli fartblinda.
Vilken regering hade vi när det här gjordes?

Som redan sagts är det inte relevant att dra upp regeringar och politiker när diskussionen handlar om duktiga/mindre duktiga företagare.

Men Northvolt har beviljats statligt stöd både under denna regering och den förra, om det är vad du syftade på.
 
Peter Carlsson får extremt hård kritik av flera experter för hur han skött Northvolt men de har alltså fel tycker du?
Nej, de har säkert rätt.
Men han har fortfarande startat företaget.

Nu är det väl ändå Peter Carlsson som är företagsledaren och den som driver skutan? Det är han som delegerar neråt
Visst, men om "neråt" inte gör vad de skall då?
Vad är det som säger att de har följt instruktionerna?

Det är ju för att det inte skall bli så här som man måste få göra noggranna kontroller på medarbetarna innan man anställer dem.
 
Nej, de har säkert rätt.
Men han har fortfarande startat företaget.


Visst, men om "neråt" inte gör vad de skall då?
Vad är det som säger att de har följt instruktionerna?

Det är ju för att det inte skall bli så här som man måste få göra noggranna kontroller på medarbetarna innan man anställer dem.

Nä. Företagsledningen ska ha sådan kompetens och framförhållning att de inte ser till att hamna i den här situationen. Vad du inte verkar fatta är att företagsledningen ÄR ansvarig för vad som händer inom företaget. Absolut att vissa saker delegeras men VD är till sist och syvende ansvarig. Hen är DEFINITIVT ansvarig (tillsammans med styrelsen) för hur pengarna spenderas. Fattar du inte det har du väldigt dålig koll på hur ett företag drivs.

Det är sådant här som gör att jag inte är så sugen på att vara VD. Det är ett enormt ansvar för både pengar och folk. Jag är ju chef ibland (eller iaf projektledare, dvs jag har ett visst delegerat ansvar). Jag är ansvarig för att alla under mig sköter sitt jobb och kommer hem helskinnade. Det är ett ansvar som jag på intet vis ser lätt på. Men blir något fel skyller jag inte på någon annan, det är faktiskt mitt jäkla ansvar.
 
Nä. Företagsledningen ska ha sådan kompetens och framförhållning att de inte ser till att hamna i den här situationen. Vad du inte verkar fatta är att företagsledningen ÄR ansvarig för vad som händer inom företaget. Absolut att vissa saker delegeras men VD är till sist och syvende ansvarig. Hen är DEFINITIVT ansvarig (tillsammans med styrelsen) för hur pengarna spenderas. Fattar du inte det har du väldigt dålig koll på hur ett företag drivs.

Det är sådant här som gör att jag inte är så sugen på att vara VD. Det är ett enormt ansvar för både pengar och folk. Jag är ju chef ibland (eller iaf projektledare, dvs jag har ett visst delegerat ansvar). Jag är ansvarig för att alla under mig sköter sitt jobb och kommer hem helskinnade. Det är ett ansvar som jag på intet vis ser lätt på. Men blir något fel skyller jag inte på någon annan, det är faktiskt mitt jäkla ansvar.
Jag kan också bli mycket mer imponerad av de som tar en utsatt VD-roll än de som startar företag - även om båda behövs. Sen blir man tyvärr hyfsat besviken i de ganska många fall det blir uppenbart att de inte alls insett vilket ansvar de fått betalt för, utan försöker skylla ifrån sig. Men det är verkligen ett av få jobb i samhället som jag inte kan tänka mig för egen del.

Lite som kaptenen på Costa Concordia.
 
Jag kan också bli mycket mer imponerad av de som tar en utsatt VD-roll än de som startar företag - även om båda behövs. Sen blir man tyvärr hyfsat besviken i de ganska många fall det blir uppenbart att de inte alls insett vilket ansvar de fått betalt för, utan försöker skylla ifrån sig. Men det är verkligen ett av få jobb i samhället som jag inte kan tänka mig för egen del.

Lite som kaptenen på Costa Concordia.

Jag skulle säga att det beror på ens grundinställning (oavsett vilken nivå en har ansvar på). Min filosofi är att jag äger mina egna misstag och tar ansvar för dem. Blir något fel inom det jag har ansvar för att leverera så är det fortfarande mitt ansvar även om jag inte är skyldig sas. Dvs jag ser till att hantera det med dem jag är chef för men jag sitter inte och skyller ifrån på mig på dem när jag kommunicerar uppåt. Det är fortfarande mitt ansvar.

Enkelt sammanfattat (om än inte helt korrekt) så sparkar jag uppåt och slickar neråt :D Mina chefer tycker helt klart att jag är obekväm ibland :laugh: men de vet också att allt jag gör går ut på att skapa värde för aktieägarna, utfört på ett säkert och korrekt sätt.

Edit: Ovanstående har jag lärt mig efter att ha haft bedrövliga chefer tidigare :meh:
 
Nej, de har säkert rätt.
Men han har fortfarande startat företaget.


Visst, men om "neråt" inte gör vad de skall då?
Vad är det som säger att de har följt instruktionerna?

Det är ju för att det inte skall bli så här som man måste få göra noggranna kontroller på medarbetarna innan man anställer dem.
Att starta ett företag krävs ingen begåvning för. Det kan vem som hellst göra. Du räknade upp honom som en lyckad och duktig affärsman inom företag och kallade honom begåvad. Du tom hade jobbat med honom så du viste detta.
Att blåsa staten och investerare på 200 miljarder utan att skapa ett fungerande företag är inte att göra lyckade affärer eller vara begåvad affärsman.

Han har anställt ledningen. Han ska följa upp vad de håller på med. Han har haft 9 år på sig att ha koll på vad hans ledning gör.

Experterna som nu uttalar sig riktar kritiken mot PC och hans polare (mins ej namnet) den där som sysslar med riskkapital och håller dom ansvariga. Ingen säger att det är ledningen som fifflat utan PC.
PC viste uppenbarligen inte tillräckligt om den bransch han gav sig in i. Mängder av batterifabriker har seglat förbi honom och lyckats. Så han ska inte skylla på bilmarknaden.

Det luktar nästan skalbolag a la 2000 it-härva om detta.
 
Men så bra.
Då har vi ju lösningen på arbetslösheten här.

Alla startar ett företag.
Du är ett geni!
Eller?
Har man en bra affärsidé så.
Alla vill väl inte driva eget eller har en bra affärsidé.

Jag har levt med egenföretagare och hjälpte till att starta upp företaget. Jag har många egenföretagare i familjen/släkten och min sambo har drivit och vet vilket slit det är. Även om samtliga gick från att vara ensamma i företaget till många anställda så måste de fortfarande ha örnkoll på sitt företag och ju större ju mer ansvar.
Inget som lockar mig och många andra.

Men många arbetslösa väljer att starta eget. Men jag tror du är tillräckligt insatt i varför vi har en hög arbetslöshet jusst nu och du ville nog bara göra dig lite lustig över mig i ditt inlägg.
 
Jag refererade till inlägget som jag svarade på.
Och då blir frågan:
Vilken regering hade vi när Staten satsade och riskerade skattebetalarnas pengar i Northvolt?
Och jag refererar till inlägget du svarar på (citerar det nedan). Det ser ut som du duckar frågan med hänvisa till politikerna. Frågan var "Hur farao ser då ett misskött företag ut för dig?" Det kan bara du svara på.

Du måste vara enormt kunnig på just Northvolt som kan se företagets fördelar när varenda expert sågar företaget med grunden.

Hur är det ens möjligt att tycka det är lyckat när ett företag tagit emot dessa enorma mängder pengar och ändå står på konkursens brant?
Hur farao ser då ett misskött företag ut för dig?
Visa bifogad fil 153803
 
Alla vill väl inte driva eget eller har en bra affärsidé.
Men är inte just det en talang då?
Att komma på en affärside och sedan omvandla det till ett företag i praktiken.

Jag driver ju eget, min sambo har 3 företag och tillsammans med min exman så startade vi det företag som han fortfarande driver.
Jag vet liksom hur man gör.
 
Frågan var "Hur farao ser då ett misskött företag ut för dig?" Det kan bara du svara på.
Det kan se ut på många olika sätt.
Men för att komma dit så måste det ju från början ha startats.

Och just att starta företag måste ju ändå vara något bra?

Peter Karlsson har ju inte tagit över någon annans väl fungerande företag och kört det i botten.
Han har skapat sitt eget som har vuxit honom över huvudet och förbi hans förmåga.
 
Nej, de har säkert rätt.
Men han har fortfarande startat företaget.


Visst, men om "neråt" inte gör vad de skall då?
Vad är det som säger att de har följt instruktionerna?

Det är ju för att det inte skall bli så här som man måste få göra noggranna kontroller på medarbetarna innan man anställer dem.
Det är ledningens ansvar oavsett. Ja i praktiken kan någon annan vara ansvarig men då har organisationen varit uppbyggd så att det varit möjligt. Det är osnyggt att skylla på medarbetarna att en arbetsplats med tusentals anställda går dåligt. Det kan fall då någon medvetet lurat sin arbetsgivare och stoppat pengar i egna fickan. På företag som kan ta smällen så tystat sånt ner och den som gjort det får sparken, inget företag vill förknippas med att ha så dåliga rutiner.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 160
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 721
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp