När kan den svenska kronan tänkas hämta sig?

Haha, jag undrar om det inte är ett vanligt fenomen? Jag tycker nämligen att ett pund BORDE vara runt 10kr eftersom det brukade ligga ungefär där när jag var barn och var i England flera gånger om året.

En av våra "familjehistorier" härör också från en incident när en vuxen person frågade ett av oss barn(!) vad pundet stod i - vilket ledde till lite tråkigta följdeffekter eftersom kronan under en period hade sjunkigt rejält då, något barnet givetvis inte hade någon koll på...

@Mineur @escodobe
Äh jag som kan valuta på riktigt räknar fortfarande USD på typ 10kr när jag är i USA. Även fast den varit runt både 7-8kr och nu 11 under alla de år jag varit där som turist, mellan 2004-2024😂😂
När man ska räkna snabbt så är det liksom lättast.
Skönt att jag inte är ensam! :D
Du kan ju också investera dem i fonder ger ju oftast mer avkastning än räntekostnader. Om det inte är pengar du behöver just nu så är ju lång tid på börsen ofta ett bra alternativ. Du behöver ju inte ta aktier utan fonder med lägre risk till exempel.
Investera den åtminstone på ett bra sätt.
Ordentligt räntebärande konto eller några vettiga fonder.
Så att det åtminstone blir flera skitpengar.
Tack för input, men jag har redan investerat en del av arvet i div. indexfonder samt lite aktier. Den summa som kvarstår vet jag med säkerhet att jag vill använda inom de kommande 6-9 månaderna vilket är en för kort tidsperiod för att jag ska våga mig på att investera dem, av de anledningar som @Jfrelin nämner.
 
Skönt att jag inte är ensam! :D


Tack för input, men jag har redan investerat en del av arvet i div. indexfonder samt lite aktier. Den summa som kvarstår vet jag med säkerhet att jag vill använda inom de kommande 6-9 månaderna vilket är en för kort tidsperiod för att jag ska våga mig på att investera dem, av de anledningar som @Jfrelin nämner.
Jag har konton i två länder, dels Sverige där jag bor, dels ett annat land (med betydligt starkare valuta). Jag håller helt enkelt isär dem. Jag använder det svenska kontot i Sverige och det andra i det landet. Men poängen är att använda svenska pengar i Sverige så att de aldrig växlas (motsatt riktning är ok, men pengarna mår bra i det andra landet så de får vara kvar där tills vidare). När jag är där använder jag alltså det kontot.

Men jag vet inte om du är så mycket i Sverige att det är meningsfullt att ha konto här?
 
En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation. Anledningen till att jag frågar är synnerligen självisk: jag har fått ärva en summa pengar i Sverige och vill föra över dem till mitt brittiska sparkonto, men helst vill jag vänta tills jag får ut lite mer än med nuvarande urusla växlingskurs som gör att kring 40% försvinner. Eftersom jag inte har något direkt behov av pengarna just nu så är min plan är att låta det mesta ligga på mitt svenska konto tills valutan förhoppningsvis blir lite starkare igen, men otålig som jag är vill jag gärna ha någon slags uppfattning om när det kan tänkas bli. Jag har försökt läsa på lite och sett tal om "slutet av 2024" men vet inte hur realistiskt det är? Till saken hör att jag förmodligen kommer att vilja använda pengarna till ett husköp framåt våren, är det helt orealistiskt att förvänta sig någon slags förbättring på valutafronten tills dess?

Och ja, jag är fullt medveten om att det här är ett sant lyxproblem och jag klagar verkligen inte, men man kan faktiskt vara både tacksam och lite småfrustrerad samtidigt ;)
Starkare krona mot pund lär inte hända med nuvarande regering.
 
En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation. Anledningen till att jag frågar är synnerligen självisk: jag har fått ärva en summa pengar i Sverige och vill föra över dem till mitt brittiska sparkonto, men helst vill jag vänta tills jag får ut lite mer än med nuvarande urusla växlingskurs som gör att kring 40% försvinner. Eftersom jag inte har något direkt behov av pengarna just nu så är min plan är att låta det mesta ligga på mitt svenska konto tills valutan förhoppningsvis blir lite starkare igen, men otålig som jag är vill jag gärna ha någon slags uppfattning om när det kan tänkas bli. Jag har försökt läsa på lite och sett tal om "slutet av 2024" men vet inte hur realistiskt det är? Till saken hör att jag förmodligen kommer att vilja använda pengarna till ett husköp framåt våren, är det helt orealistiskt att förvänta sig någon slags förbättring på valutafronten tills dess?

Och ja, jag är fullt medveten om att det här är ett sant lyxproblem och jag klagar verkligen inte, men man kan faktiskt vara både tacksam och lite småfrustrerad samtidigt ;)
Som det brukar. När det blir en S-regering igen.
 
@Mineur @escodobe
Äh jag som kan valuta på riktigt räknar fortfarande USD på typ 10kr när jag är i USA. Även fast den varit runt både 7-8kr och nu 11 under alla de år jag varit där som turist, mellan 2004-2024😂😂
När man ska räkna snabbt så är det liksom lättast.
Ja, min vanligaste utgift utomlands är restaurangnotor för en eller två personer. Då duger det ju gott att låta både euro, pund och dollar vara en tia.

Skulle jag köpa tex ett hus i något av länderna, fick jag ju lov att räkna mer exakt

Men värst är den danska kronan. I mitt huvud SKA den vara värd sådär 75 öre, som när jag var barn...
 
Skönt att jag inte är ensam! :D


Tack för input, men jag har redan investerat en del av arvet i div. indexfonder samt lite aktier. Den summa som kvarstår vet jag med säkerhet att jag vill använda inom de kommande 6-9 månaderna vilket är en för kort tidsperiod för att jag ska våga mig på att investera dem, av de anledningar som @Jfrelin nämner.
Ett bra räntebärande konto är nog bäst då.
Just nu så är ju räntan helt okej p.g.a. den där svaga kronan.
 
Den regeringen stod inte under SD.
Det gör inte denna heller.
Det är ett missförstånd.
SD står utanför men stödjer ju vad de vill stödja.
Och det är inte Socialdemokraterna.

Dessutom så tror jag rent krasst och trist att en styrning från SD skulle öka kronans värde.
Men det skulle ju tyvärr följa med en massa andra trista saker i det som vi inte vill ha.
 
Socialdemokraterna ägnade sig under lång tid åt en låne-ekonomi som i det närmaste sänkte Sverige.
Regeringen Reinfeldt städade upp ekonomin och Socialdemokraterna sänkte den igen när de återfick makten.
Det är bara att titta på kronans historiska värde gentemot euron för att se det.
Räddningen för kronan nu vore att Centerpartiet tog sitt förnuft till fånga och bytte sida.
Så att behovet av stöd från SD skulle upphöra.
Men rent krasst så hade den hårda och segregerande politik som SD vill föra medfört en bättre kronkurs.
Men det är nog inte ett pris för kronkursen som vi är beredda att ta.
 
Nu har jag dålig koll på pundet, men kronan stärktes en del mot dollarn för några veckor sedan, tvärtemot vad många hade trott.
Jag håller lite koll då forumprogramvaran samt tilläggsprogram köps i dollar.

Överlag tycker väl många experter att kronan har varit onödigt lågt värderad under en längre period.
Så hur det blir framöver är väl inte så lätt att veta.

Många brukar föreslå månadsspara i fonder och aktier, just för att det är svårt att veta när det är bäst att gå in. Man skulle kunna tänka sig att flytta lite pengar i taget, kanske.

Det är väl ändå lite mindre att hålla reda på än det var tidigare här i Europa när det gäller valutor.
 
Jag har konton i två länder, dels Sverige där jag bor, dels ett annat land (med betydligt starkare valuta). Jag håller helt enkelt isär dem. Jag använder det svenska kontot i Sverige och det andra i det landet. Men poängen är att använda svenska pengar i Sverige så att de aldrig växlas (motsatt riktning är ok, men pengarna mår bra i det andra landet så de får vara kvar där tills vidare). När jag är där använder jag alltså det kontot.

Men jag vet inte om du är så mycket i Sverige att det är meningsfullt att ha konto här?
Jo, jag har ett bankkonto i Sverige också och det håller jag hårt i! Dels eftersom det underlättar när jag är där på besök och dels för att det skulle underlätta mycket om jag en dag skulle få för mig att flytta tillbaka till Sverige. Det gör också att jag har tillgång till saker som t.ex. Swish och BankID där framförallt det sistnämnda har varit väldigt användbart men kan vara extremt svårt att få som utlandsboende. Jag ser det lite som ett sätt att ha en fot kvar i Sverige. Använder alltid mitt svenska bankkort för betalningar där och mitt brittiska när jag är här i UK.

Det är alltså mitt svenska konto som pengarna från arvet ligger på nu, men eftersom jag aldrig kommer att ha användning för en så pass stor summa i Sverige vill jag föra över dem till UK för att här kunna göra några större inköp av olika slag.
 
Ja, min vanligaste utgift utomlands är restaurangnotor för en eller två personer. Då duger det ju gott att låta både euro, pund och dollar vara en tia.

Skulle jag köpa tex ett hus i något av länderna, fick jag ju lov att räkna mer exakt

Men värst är den danska kronan. I mitt huvud SKA den vara värd sådär 75 öre, som när jag var barn...
Och jag som ska till Danmark i helgen gråter en skvätt när jag ser till valutakursen SEK till DKK - inte kul alls! 1,55 DKK på 1 SEK :arghh: . 75 öre låter väldigt mkt bättre.
 
Ja, "egen förväntan eller nått som nog inte är relevant längre", tillsammans med brist på kunskap/förståelse, är en korrekt beskrivning av källan till tankevurpan som gav upphov till de där 40% jag nämnde... Hade egentligen inte tänkt förklara eftersom jag känner mig lite dum, men det kan väl vara nyttigt att bjuda lite på sig själv ibland:

I mitt huvud finns det en idé om att 10 kr bör vara värt ungefär £1, dels eftersom det var ungefär så det var när jag flyttade hit och dels eftersom jag har någon fix idé om att valutor är linjära och att ju närmare den där 10=1-ekvationen man kommer desto bättre är det (för dessa specifika valutor alltså). Det känns liksom snopet att knappa in 100 kr och inse att jag "bara" får ut runt £7, där känns det som att jag blir snuvad på typ 30% av pengarna. Men jag fattar ju att så inte är fallet och att det är någon märklig idé som jag behöver släppa. Jag har bara väldigt svårt att förstå hur sådant här funkar och får ganska lätt härdsmälta av siffror överlag, så det blir lätt lite virrigt i huvudet på mig när jag försöker. :o

Känner mig ungefär lika dum som när jag som barn fick ett sammanbrott när min pappa hade mage att föreslå att han skulle byta ut de 10 tiokronorna i min spargris mot en hundralapp :angel:
Lustigt det där hur man tänker sig att valutakursen är det den var när man flyttade/bodde i ett land. jag var i USA under 2011-2012 och valutan SEK till dollar var då 6,5-7 kr per dollar så är den över del tycker jag något är fel :laugh:.

Gällande pundet så tänker jag mer 12-14 kr per pund då det är var kursen har varit de flesta gånger jag har varit i England.
 
Ja, min vanligaste utgift utomlands är restaurangnotor för en eller två personer. Då duger det ju gott att låta både euro, pund och dollar vara en tia.

Skulle jag köpa tex ett hus i något av länderna, fick jag ju lov att räkna mer exakt

Men värst är den danska kronan. I mitt huvud SKA den vara värd sådär 75 öre, som när jag var barn...
Ja exakt! det är bara värst! Den danska alltså och den norska.

Men i övrigt håller jag med om att pundet i mitt huvud är 10 kr och dollar 7 kr, Euro 10 kr. Och såklart den danska 0,75 även om jag tyvärr är i Danmark tillräckligt ofta för att få fingerkryllningar när jag handlar ngt. Så helt verklighetsfrånvänt. Men 80-talet sitter fast i mig :) (och den inre lilla stoltheten hos en 7 åring som tycker kronan är så fin och stark.)

Kan du inte "hoppas på" att pundet rasar istället, Brexit och allt?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp