"Rika människor", vilka är de?

Vill du verkligen ha ett nätverk av typen Starlink som tillhör en stat som varit i krig på Nazi-Tysklands sida?
Det verkar litet osäkert tycker jag.

En privatperson är mycket lättare att intervenera om den löper amok så att det skulle behövas.
Jag skulle säga precis tvärt om. Inte för att jag gillar tanken på att Nazityskland skulle haft starlink men ett multinationellt företag kontrollerat av en person som löper amok kan bli etter värre.
 
Jag skulle säga precis tvärt om. Inte för att jag gillar tanken på att Nazityskland skulle haft starlink men ett multinationellt företag kontrollerat av en person som löper amok kan bli etter värre.
Jag tror att det är lättare att ha en enstaka person som fiende än ett helt land.
Det kan liksom bli alla mot en då om det ballar ur.

Medan Japan är en stark nation som kan ställa till mycket mera om de blir arga.
Tänk om Japan skulle få sin egen Putin och ha kontrollen över Starlink.
Ruggig tanke tycker jag.
 
Vill du verkligen ha ett nätverk av typen Starlink som tillhör en stat som varit i krig på Nazi-Tysklands sida?
Det verkar litet osäkert tycker jag.

En privatperson är mycket lättare att intervenera om den löper amok så att det skulle behövas.
Verkar ju sjukt enkelt att bli av med Putin som löper amok, nej just ja han lever och Musk pratar om att sälja Starlink till honom om Musk inte får som han vill. Alltså du får hylla vilka företagsledare du vill men läs på lite först.

Musk anser sig stå över alla lagar, säger att hans barn har dött eftersom hen bytte kön och är kompis med Trump som inte verkar kunna säga något utan att ljuga. Ja Starlink har varit till hjälp vid naturkatastrofer och i inledningen av Rysslands anfallskrig mot Ukraina men det finns fortfarande många problem med företaget.
 
Det kommer alltid en ny "rätt tid".

När jag var ung så kändes det som att allt redan var klart med typ TV och radio och månfärder.
Vad mer skulle man kunna hitta på som kunde förändra världen?

Men det fanns ju en hel del mer som gick att hitta på.
Trixet är just att komma på dessa saker.
Ja givetvis kommer det en ny rätt tid, och plats (och övriga omständigheter som rätt kompanjon) för någon, men att just Bill Gates med sina talanger skulle matcha dessa är mindre sannolikt men men någon lär lyckas.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det är lättare att ha en enstaka person som fiende än ett helt land.
Det kan liksom bli alla mot en då om det ballar ur.

Medan Japan är en stark nation som kan ställa till mycket mera om de blir arga.
Tänk om Japan skulle få sin egen Putin och ha kontrollen över Starlink.
Ruggig tanke tycker jag.
Fast en Putin med verksamhet i flera länder som han kan spela ut mot varandra blir inte lättare.
 
Fast en bra pension i kombination med ett hyfsat kapital på låt säg 5-10 miljoner + en bra bostad skulle jag kalla rik.

Åh andra sidan kallar jag alla som kan leva totalt ohämmat för snorrika och inte bara rika.
Som jag skrev så är pensionen inte relevant för mig. I ditt exempel med ett kapital på 5-10 miljoner, ja det kan man ju klara sig på även utan pension särskilt om det är investerade pengar som ger avkastning. Så ja den personen kallar jag rik.
 
Som jag skrev så är pensionen inte relevant för mig. I ditt exempel med ett kapital på 5-10 miljoner, ja det kan man ju klara sig på även utan pension särskilt om det är investerade pengar som ger avkastning. Så ja den personen kallar jag rik.
Fast en person utan inkomst och ordnad bra bostad som många pensionärer har är inte rik med den pengen på banken. De kan leva på pengarna men inte har de så värst gott ställt. För mig är det pensionen och att många haft möjlighet att ha en bra bostadssituation som gör det.

Sen var de sannolikt rika med lön innan pensionen också.
 
Verkar ju sjukt enkelt att bli av med Putin som löper amok, nej just ja han lever och Musk pratar om att sälja Starlink till honom om Musk inte får som han vill. Alltså du får hylla vilka företagsledare du vill men läs på lite först.

Musk anser sig stå över alla lagar, säger att hans barn har dött eftersom hen bytte kön och är kompis med Trump som inte verkar kunna säga något utan att ljuga. Ja Starlink har varit till hjälp vid naturkatastrofer och i inledningen av Rysslands anfallskrig mot Ukraina men det finns fortfarande många problem med företaget.
Elon Musk är tämligen vrickad.
 
Jag är uppväxt i en fattig familj.
Visst jag fick en häst när jag var 14, men det var tack vare pappas intresse med och att vi hade 100 kr i stallhyra.
Det var ingen dyr häst.
Men båda mina föräldrar slutade skolan vid 12-13 års ålder och började jobba.
Jag var 25 när jag fick veta att jag kunde få CSN. Då började jag min högskoleutbildning.
Idag har jag en ok lön,inte så hög som en del tror.
Jag arbetar hårt med mina elever att de kan läsa vidare sen
Jag har jobbat på en skola som bara rika föräldrar hade sina barn på. Vilken skillnad i attityder hos föräldrarna.
Sonen gick på en fd privatskola på högstadiet. Han var helt perplex över kamraternas nonchalanta attityd till pengar.
 
Klart det inte räcker med pengarna, men de är en förutsättning. Det är mycket den här diskussionen handlar om. Ska man nämna enskild faktor när det gäller att vara rik så lär det vara att man fötts till det.

Visst finns det en del som byggt upp en egen förmögenhet, i synnerhet när den är mer blygsamma summor så man är mer vardags rik än snorrik. Och enstaka som Bill Gates som startat från grunden. Och visst krävs det hårt arbete och planering för att från grunden bygga upp ett stort företag.

Om man ser till Bill Gates så är hans största bedrifter att vara född i rätt tid och att han är man. Jag är övertygad om att ett "Microsoft" eller kanske ett par funnits även utan Bill Gates. Och BG hade säkert varit driftig även om han fötts 20 år senare, men

Sen finns det också begränsat utrymme på marknaden, det finns liksom inte rum med 25 Microsoft på marknaden även om det funnits 25 Bill Gates kloner med samma talang och mål. Alla utom en eller ett fåtal hade slagits ut på vägen och många gånger pga tur eller tillfälligheter.

Men Bill Gates föddes i övre medelklass eller kanske till och med vad som kan kallas för amerikansk överklass, och hade med sig ett kraftigt intellektuellt kapital, och en hel del pengar. Han gick inte i ett vanligt högstadie och gymnasie, utan privatskola.

"His father was a prominent lawyer, and his mother served on the board of directors of First Interstate BancSystem and United Way of America. Gates's maternal grandfather J. W. Maxwell was a national bank president. He also has an older sister Kristi (Kristianne) and a younger sister Libby. He is the fourth of his name in his family but is known as William Gates III or "Trey" (i.e., three) because his father had the "II" suffix.[6][7].

Lakeside School is a private school located in Seattle, Washington, for grades 5–12. As of 2024, school review website Niche ranked Lakeside School as the best private high school in Washington state (succeeded by the Overlake School in second) and the 52nd best private high school in the United States."
 
Men Bill Gates föddes i övre medelklass eller kanske till och med vad som kan kallas för amerikansk överklass, och hade med sig ett kraftigt intellektuellt kapital, och en hel del pengar. Han gick inte i ett vanligt högstadie och gymnasie, utan privatskola.

"His father was a prominent lawyer, and his mother served on the board of directors of First Interstate BancSystem and United Way of America. Gates's maternal grandfather J. W. Maxwell was a national bank president. He also has an older sister Kristi (Kristianne) and a younger sister Libby. He is the fourth of his name in his family but is known as William Gates III or "Trey" (i.e., three) because his father had the "II" suffix.[6][7].

Lakeside School is a private school located in Seattle, Washington, for grades 5–12. As of 2024, school review website Niche ranked Lakeside School as the best private high school in Washington state (succeeded by the Overlake School in second) and the 52nd best private high school in the United States."
Ja han föddes i nästan rätt klass men vad jag förstått har han byggt upp företaget utan någon förmögenhet, jag har uppfattat det som det var hans (och andras) hårda arbete som byggde upp företaget. Fast utan familjen och kontakter hade det kanske inte blivit något ändå. Tack för påpekandet.

Det illustrera ännu mer att det ofta inte är enbart hårt arbete som gäller. Vem man föds som, vilka personer man lär känna och en hel del tur krävs. Hade B.G fötts som en kvinna i en fattig familj i Afrika hade det inte blivit ett Microsoft för honom, hur hårt han än arbetade, hur mycket han än planerade men han kanske lyckats bra utifrån omständigheterna ändå.
 
Tump påstår också att han tjänat hela sin förmögenhet själv, sinnebilden av en self-made man. Att han är son till en fastighetsmiljonär, och de facto varit rikare om han bara låtit sitt ärvda kapital på banken, pratar han inte lika mycket om. Driv har han onekligen, analys och intelligens kan diskuteras.
 
Ja han föddes i nästan rätt klass men vad jag förstått har han byggt upp företaget utan någon förmögenhet, jag har uppfattat det som det var hans (och andras) hårda arbete som byggde upp företaget. Fast utan familjen och kontakter hade det kanske inte blivit något ändå. Tack för påpekandet.

Det illustrera ännu mer att det ofta inte är enbart hårt arbete som gäller. Vem man föds som, vilka personer man lär känna och en hel del tur krävs. Hade B.G fötts som en kvinna i en fattig familj i Afrika hade det inte blivit ett Microsoft för honom, hur hårt han än arbetade, hur mycket han än planerade men han kanske lyckats bra utifrån omständigheterna ändå.

Precis, hans föräldrar hade råd och kunskapen till att uppmuntra hans talanger och intressen. Och rätt klass, rätt hudfärg, rätt kön.

Och när företaget drog igång hade han kontaktnät och folk att rådfråga.

Det hade räckt med att han fötts som svart i USA på den tiden, eller som kvinna, för att han inte alls skulle haft samma möjligheter.
 
Verkar ju sjukt enkelt att bli av med Putin som löper amok, nej just ja han lever och Musk pratar om att sälja Starlink till honom om Musk inte får som han vill.
Putin har inte råd.
Så jag är inte orolig för det.

Å andra sidan så kan man fundera över de exploderande personsökarna.
Man kan bygga in mycket trassel för Putin i Starlink.
 
Han tror att han skall rädda världen.
Men om han verkligen gör det är ju en annan sak.

Du tänker nog på den inställning han hade(eller ville ge ett mer seriöst intryck av att ha) tidigare. De senaste åren är det uppenbart att han inte är det minsta intresserad av att rädda någonting.

Naturligtvis kan han SÄGA saker. Många personer, t ex Trump, säger en massa saker om sig själva och vad de ska åstadkomma. Men det är agerandet som avgör vilka drivkrafter och intentioner de faktiskt har.

The really striking thing about Musk is the disjuncture between his outsized public persona, and his very, very minimal philanthropic presence,” said Benjamin Soskis, who studies philanthropy at the Urban Institute. Where other billionaires have aimed for a broad impact on society, Mr. Soskis said Mr. Musk’s foundation lacks “any direction or any real focus, outside his business ventures.

Elon Musk Has a Giant Charity. Its Money Stays Close to Home.
 
Det går nog åt i Kriget i den mån han fortfarande kan disponera pengarna.
Det som finns utomlands är vad jag vet fryst.

Det är oerhört svårt att frysa tillgången till Putins tillgångar utomlands. Inte ens i Ryssland äger han officiellt mer än småsmulor av sin egentliga förmögenhet. Allt annat har i teorin andra ägare, och är i vissa fall ytterst svårt att spåra tillbaka till honom.
Långt ifrån alla ryska tillgångar utomlands är frysta, tvärtom. Sanktionerna gör nytta, men är långtifrån så effektiva som man kan luras att tro.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 160
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 722
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp