"Rika människor", vilka är de?

Peter Karlsson har andra drivkrafter än just vinst.

Han har samma drivkraft som Elon Musk.

Musk är ju ett praktexempel på född rik, han knatade runt med blodsdiamanter i fickorna.

Från wiki:

"Elon Reeve Musk was born on June 28, 1971, in Pretoria, South Africa's administrative capital.[7][8] He is of British and Pennsylvania Dutch ancestry.[9][10] His mother, Maye (née Haldeman), is a model and dietitian born in Saskatchewan, Canada, and raised in South Africa.[11][12][13] His father, Errol Musk, is a South African electromechanical engineer, pilot, sailor, consultant, emerald dealer, and property developer, who partly owned a rental lodge at the Timbavati Private Nature Reserve.[14][15][16][17]

The family was wealthy during Elon's youth.[17] Despite both Musk and Errol previously stating that Errol was a part owner of a Zambian emerald mine,[17] in 2023, Errol recounted that the deal he made was to receive "a portion of the emeralds produced at three small mines."[22][23] Errol was elected to the Pretoria City Council as a representative of the anti-apartheid Progressive Party and has said that his children shared their father's dislike of apartheid.[7]"
 
Men det är fortfarande våra skattepengar som kommer att gå till de som ev behöver socialhjälp efter att blivit av med sitt jobb där samt att om de kursar och inte betalar ut lönerna så är det vi som står för notan (statlig lönegaranti).
Men hade det varit bättre att de inte hade fått något jobb alls från början?

Jag tror faktiskt inte att utländska kontraktorer blir svenska skattebetalares kostnad.
De åker nog bara hem antar jag.
 
Men hade det varit bättre att de inte hade fått något jobb alls från början?

Jag tror faktiskt inte att utländska kontraktorer blir svenska skattebetalares kostnad.
De åker nog bara hem antar jag.

Alltså... ovanstående är så extremt världsfrånvänt att det finns inte.

Det hade varit bättre om de fått jobb på ett företag som sansat satsat långsiktigt samt faktiskt visat en vilja att deras anställda ska komma levande hem...

Sedan har jag svårt att inte känna solidaritet med ALLA som blir av med jobbet, oavsett nationalitet. Du vet, lite empati och sådant där.
 
Det känns som om du försvarar de här personernas dåliga val. Men fattiga personers dåliga val kan du inte ens för ett ögonblick ha någon förståelse för. Fattigas dåliga val är bara dåliga, hemska, går ut över andra människor och visar på lägre intelligens.

Jag pratade med min syster om just det här iphoneexemplet igår och vi var rörande överens om en sak. Om man redan är rik behöver man ingen iphone eller något annat. Man har egentligen inget "vanligt" man längtar efter som man aldrig kan få. Som fattig går man ständigt med hål i ekonomin där man behöver stoppa pengar så fort man får några och där det man villhöver kommer sist på listan, typ aldrig alls. Så om man som fattig plötsligt får en rejäl slant som en gångs summa, som inte förändrar fattigdomen man lever i överhuvudtaget, så är det, för oss, som har levt hela vårt liv fattiga, inte alls konstigt om den där fattiga köper sig något den villhöver för den summan pengar som ändå är en engångsgrej. Är man fattig är det svårt att ens kunna känna något annat än att man har 38 ekonomiska hål att fylla och när man stoppat den summan pengar man fått i några hål är livet likadant i alla fall. Man sitter fast i sin fattigdom i sitt liv, utan större möjlighet till förändring.

Det handlar inte om lägre IQ. Det handlar om helt andra liv man lever bara. Om man redan har allt man behöver eller har möjlighet att välja allt man behöver så har man också möjlighet att göra helt andra val och har inte alls samma känsla av något man villhöver.

Som min mamma som aldrig unnar sig något (nu gör hon mer än tidigare, men fortfarande inte riktigt) eftersom de ekonomiska hålen fanns, det handlade inte om dyra saker utan om viss sorts helt normal mat som hon inte har/hade råd med. Det är skillnad på henne och på en som går ut och äter ibland, köper vin, går på bio, konserter, åker på resor- även om det inte är skitdyra osv. Det är svårt att veta hur det är att göra en soppa av ingenting. Typ.

Många har levt "fattigt" i perioder och hävdar då att de har levt så och vet hur det är. Men det är skillnad att tvingas gå ner från en ok inkomst till fattig en period av sitt liv till att födas in i fattigdom och aldrig någonsin kunna ta sig därifrån, mångårig och åter mångårig fattigdom. Enorm skillnad på psyket och hur man tänker.

periodvis fattigdom tar ju ofta slut, man har ett helt annat förståelse för det, en helt annat tro till samhällets hjälp, ibland eller ofta back up i form av familj som kan bidra om det blir riktigt illa. Född i fattigdom är en helt annan grej.
Jag har en förälder som växte upp mycket fattigt och en som växte upp välbeställt. Föräldern med den fattiga uppväxten lyckades senare studera (jobba heltid på dagarna och universitet på kvällarna) och ge sig själv ett bättre liv. Men saker i synsätt och beteende hängde kvar från uppväxten, och min andra förälder förklarade för oss barn att det hängde ihop med att föräldern blivit formad för livet av uppväxten och att även om vi som växte upp under bättre förhållanden inte helt kunde förstå det så skulle vi respektera det.

Så jag kan relatera till det du skriver, även om jag förstås inte kan förstå det helt och hållet.
 
Jo du hyllade honom. Du räknade upp honom med personer som du ansåg att vi behövde för att bygga framgångsrika företag och skrev att man behövde vara iskall och fokuserad för att kunna bli framgångsrik.
Du argumenterade emot, misstrodde och ville ha exempel på motsatten.
 
Musk är ju ett praktexempel på född rik, han knatade runt med blodsdiamanter i fickorna.

Från wiki:

"Elon Reeve Musk was born on June 28, 1971, in Pretoria, South Africa's administrative capital.[7][8] He is of British and Pennsylvania Dutch ancestry.[9][10] His mother, Maye (née Haldeman), is a model and dietitian born in Saskatchewan, Canada, and raised in South Africa.[11][12][13] His father, Errol Musk, is a South African electromechanical engineer, pilot, sailor, consultant, emerald dealer, and property developer, who partly owned a rental lodge at the Timbavati Private Nature Reserve.[14][15][16][17]

The family was wealthy during Elon's youth.[17] Despite both Musk and Errol previously stating that Errol was a part owner of a Zambian emerald mine,[17] in 2023, Errol recounted that the deal he made was to receive "a portion of the emeralds produced at three small mines."[22][23] Errol was elected to the Pretoria City Council as a representative of the anti-apartheid Progressive Party and has said that his children shared their father's dislike of apartheid.[7]"
Han är också ett praktexempel på en galning som håller på att sänka sitt företag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 160
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 208
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 722
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp