"Rika människor", vilka är de?

Så att folk dör längs vägen spelar ingen roll? Att skylla på underleverantörer tycker jag är att sticka huvudet i sanden. Man får vad man betalar för, och han skyr sig inte att gå över lik för att få till batterierna. Det är företagets fel att personer dör, underleverantörer eller ej.

Hur tänker du här?

Egentligen?
 
Nej det är ju inte det.

Jag tror personligen att många av de inblandade har fått tunnelseende och blivit fartblinda.
Och det i flera led genom organisationen.

Det reder nog upp sig med tiden.
Batterierna måste nämligen fram.
Men den ansvariga är bra enligt dig? Hur får du ihop det?
 
Tillägg: med att man får vad man betalar för, menar jag att betalar man dåligt får man inte företag som har bra säkerhet, utbildning etc. Alltså - du skiter igentligen i de anställda utan bara om att maxa din egen vinst. Det är inte personernas fel om du blir utnyttjad av din arbetsgivare.

Alltså det finns de underentreprenörer som finns.

Utrustningen är köpt från Kina, då kineserna i dag är de enda som kan tillverka sådan utrustning.
Det finns inga andra företag att välja på.
Jag ser det snarare som en god sak att sprida de svenska värderingarna av hur människor skall behandlas till Kina och andra länder med lägre säkerhetsnivå än Svensk lagstiftning.
De har liksom ingen erfarenhet av den.
 
Men den ansvariga är bra enligt dig? Hur får du ihop det?
Nej den har nog sprungit för fort och missat att titta åt sidorna.

Jag hade ju önskat att ledningen hade förstått att de behövde kommunicera säkerhet till de som nu bevisligen behövde det.

Men att missa det gör dem inte till ondskefulla personer.
Men kanske naiva i sin tilltro till att andra skall sköta säkerheten.
 
Som jag skriver? Jag anser att det är Northvolt som ansvarar för säkerheten för alla anställda, oavsett om de är underleverantörer eller ej.
Ja det anser de nog själva också.
Men de trodde att underentreprenörer skulle klara av att själva följa svensk lagstiftning i Sverige.
Man måste ju egentligen det.
Följa lagarna i det land som man befinner sig i.

Men det brast.
 
Nej den har nog sprungit för fort och missat att titta åt sidorna.

Jag hade ju önskat att ledningen hade förstått att de behövde kommunicera säkerhet till de som nu bevisligen behövde det.

Men att missa det gör dem inte till ondskefulla personer.
Men kanske naiva i sin tilltro till att andra skall sköta säkerheten.
Tycker det verkar lite ointelligent av ledningen på Northvolt faktiskt
Hur tänkte de där egentligen
 
Det är ju underentreprenörer bl.a. från andra länder som är inblandade.
Vad har du egentligen för inställning till andra länder?

Det går att missa i kommunikationen på många olika sätt.
En teori i det här fallet är att det handlar om missförstånd p.g.a. språkförbistring.

Är det då ett resultat av ledningens syn på människor eller just att det är svårt att kommunicera på oerhört många språk?
Du är väldigt dömande här faktiskt.
Ännu så vet ingen vad som egentligen hände eller om det bara är olyckliga omständigheter.
Det är alltid den i toppen som bär ansvaret. Det är den som skaffar fram leden som löper under och delegerar neråt.
 
Jag jobbar just nu med ett projekt där vår kund har valt att ta in en underentreprenör som inte kan svenska, jag levererar instruktioner på svenska. Jag anser att det är vår kund som får se till att deras underleverantör får redan på all information de behöver för att kunna utföra jobbet på ett säkert sätt
 
Det är ju underentreprenörer bl.a. från andra länder som är inblandade.
Vad har du egentligen för inställning till andra länder?

Det går att missa i kommunikationen på många olika sätt.
En teori i det här fallet är att det handlar om missförstånd p.g.a. språkförbistring.

Är det då ett resultat av ledningens syn på människor eller just att det är svårt att kommunicera på oerhört många språk?
Du är väldigt dömande här faktiskt.
Ännu så vet ingen vad som egentligen hände eller om det bara är olyckliga omständigheter.
Nej det är långt ifrån "bara" underentreprenörer.

Vad är det du undrar över med inställning till andra länder? Att många andra länder har en högre skade och dödlighet i fabriker? Sverige hade dom där tavlorna med antal olycksfria dagar också förr men har försvunnit från många ställen och andra har dom kvar av tradition nu då det är så ovanligt med allvarliga olyckor på fabrik i Sverige nu mer. Förutom Northvolt som ligger i egen liga.
(Just här tänker jag fabrik och är väl medveten om att olyckor och dödsfall fortfarande är hög bland byggjobbare, jordbrukare mm)
 
Alltså det finns de underentreprenörer som finns.

Utrustningen är köpt från Kina, då kineserna i dag är de enda som kan tillverka sådan utrustning.
Det finns inga andra företag att välja på.
Jag ser det snarare som en god sak att sprida de svenska värderingarna av hur människor skall behandlas till Kina och andra länder med lägre säkerhetsnivå än Svensk lagstiftning.
De har liksom ingen erfarenhet av den.
Så att ta kål på några svenskar är ett vettigt pris. Vill du betala det priset själv?
 
Eller så har du gissat bra och haft en del tur.

Noggrann analys på vad som kommer att hända kanske 5-10 år i framtiden är mest spekulationer. Det är det tidsspannet man måste ha om man dels inte ska ha lånet bundet när det är dags och dels ha koll på ränteläget när bindningen går ut.

Visst man kan analysera och komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar, men det är mer tur än skicklighet att pricka helt rätt. Sen är det väldigt många som helt utan analyser märkt att räntan börjat gå upp och prognoserna (allmänt tillgängliga) talade om ökande räntor. De flesta tillskriver det inte skicklighet utan tur att ha möjlighet att binda.

Forskningen visar tvärtemot, varken på tekniksidan eller i investeringsbeslut går det att göra någon vidare prognos om vad som kommer "slå" eller inte, och när det är rätt läge att kliva på tåget. Ekonomiforskningen är ju numera rätt tydlig på den fronten tex. De som kan riktigt mycket om pengar förespråkar ändå indexfonder istället för aktiv förvaltning, osv.

På tekniksidan har man varit medveten om det länge. Riktningar går att gissa, men vilken grej som kommer bli den som tar bäst plats i ekosystemet beror på så många faktorer som man inte kan förutsäga. För varje framgångssaga finns minst 10 som går omkull, men de kommer ju aldrig synas i historieböckerna.

Jag jobbade tidigare med investeringsbeslut inom de stora EU-fonderna på FoI-sidan, och gissa hur många av "flaggskeppen" som faktiskt blivit något mer? För egen del blev jag besviken i början, men min chef som gjort hela sitt yrkesliv i den branschen var väldigt lugn med att det är så mänsklighetens utveckling ser ut. Den som har rätt idéer med rätt driv måste också ha en jäkla massa tur med rätt timing och resurser, och många som misslyckas var nog precis lika bra egentligen.
 
Nej den har nog sprungit för fort och missat att titta åt sidorna.

Jag hade ju önskat att ledningen hade förstått att de behövde kommunicera säkerhet till de som nu bevisligen behövde det.

Men att missa det gör dem inte till ondskefulla personer.
Men kanske naiva i sin tilltro till att andra skall sköta säkerheten.
Det känns som om du försvarar de här personernas dåliga val. Men fattiga personers dåliga val kan du inte ens för ett ögonblick ha någon förståelse för. Fattigas dåliga val är bara dåliga, hemska, går ut över andra människor och visar på lägre intelligens.

Jag pratade med min syster om just det här iphoneexemplet igår och vi var rörande överens om en sak. Om man redan är rik behöver man ingen iphone eller något annat. Man har egentligen inget "vanligt" man längtar efter som man aldrig kan få. Som fattig går man ständigt med hål i ekonomin där man behöver stoppa pengar så fort man får några och där det man villhöver kommer sist på listan, typ aldrig alls. Så om man som fattig plötsligt får en rejäl slant som en gångs summa, som inte förändrar fattigdomen man lever i överhuvudtaget, så är det, för oss, som har levt hela vårt liv fattiga, inte alls konstigt om den där fattiga köper sig något den villhöver för den summan pengar som ändå är en engångsgrej. Är man fattig är det svårt att ens kunna känna något annat än att man har 38 ekonomiska hål att fylla och när man stoppat den summan pengar man fått i några hål är livet likadant i alla fall. Man sitter fast i sin fattigdom i sitt liv, utan större möjlighet till förändring.

Det handlar inte om lägre IQ. Det handlar om helt andra liv man lever bara. Om man redan har allt man behöver eller har möjlighet att välja allt man behöver så har man också möjlighet att göra helt andra val och har inte alls samma känsla av något man villhöver.

Som min mamma som aldrig unnar sig något (nu gör hon mer än tidigare, men fortfarande inte riktigt) eftersom de ekonomiska hålen fanns, det handlade inte om dyra saker utan om viss sorts helt normal mat som hon inte har/hade råd med. Det är skillnad på henne och på en som går ut och äter ibland, köper vin, går på bio, konserter, åker på resor- även om det inte är skitdyra osv. Det är svårt att veta hur det är att göra en soppa av ingenting. Typ.

Många har levt "fattigt" i perioder och hävdar då att de har levt så och vet hur det är. Men det är skillnad att tvingas gå ner från en ok inkomst till fattig en period av sitt liv till att födas in i fattigdom och aldrig någonsin kunna ta sig därifrån, mångårig och åter mångårig fattigdom. Enorm skillnad på psyket och hur man tänker.

periodvis fattigdom tar ju ofta slut, man har ett helt annat förståelse för det, en helt annat tro till samhällets hjälp, ibland eller ofta back up i form av familj som kan bidra om det blir riktigt illa. Född i fattigdom är en helt annan grej.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 083
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 065
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 661
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp