"Rika människor", vilka är de?

Jag uppfattade grundaren av Northvolt som iskall och hyperfokuserad.
Han verkade inte ha några andra intressen än arbetet och resultatet av arbetet.
Vi behöver ju sådana människor också, annars utvecklas inga nya industrier och andra företag att jobba i.

Men jag är inte sådan.
Jag har inte de egenskaperna.
Just då ville jag hellre ut och rida.
Fast de egenskaperna har även Breiervik. Han kunde mao ha blivit massmördare. Det är väl inte att använda en begåving eller vara framgångsrik.

Det finns jättemånga varma, empatiska företagsledare också. Det går absolut att bygga imperium utan att vara iskall och gå över lik.
 
Har du träffat Peter Karlsson och känner honom personligen? :D
Ja, vi har jobbat på samma ställe för oerhört länge sedan.
Men han minns nog inte mig.
Han är däremot någon som stack ut redan då.

Effektiv, kunnig, intresserad och oerhört fokuserad.
Man visste att det som han åtog sig blev gjort.
Han var då projektledare i ett annat projekt än mitt.
 
Fast de egenskaperna har även Breiervik. Han kunde mao ha blivit massmördare. Det är väl inte att använda en begåving eller vara framgångsrik.

Det finns jättemånga varma, empatiska företagsledare också. Det går absolut att bygga imperium utan att vara iskall och gå över lik.
@Inte_Ung läste en intervju med Torsten Jansson nyligen, han borde väl vara en sådan? Satsar enorma pengar på att ungdomar ska få en vettig sysselsättning.
 
De har haft andra ambitioner.
Och de kan mer, väljer bättre samt orkar göra jobbet som krävs.
Det där med att ha olika ambitioner, tror du det är unikt för dig? Och är det ambitionerna som skiljer så värst, och valen? Kan det inte inte vara så att turen spelade en viss roll?

Tror du inte alls på tur? Turen att välja universitet X istället för Y och på skolan träffa sin framtida kompanjon till exempel? Eller oturen för personen råkade ut för utpressning och företaget gick i konkurs. Det kan vara skillnaden mellan ett liv i överflöd eller livstid hos kronofogden.
 
Att använda andras väl grundade analyser när man gör sina val är väl ändå ett exempel på god planering?
I alla fall så tycker jag det.
Inte nödvändigtvis. Det kan vara det eller så har man tur att snubbla över rätt analys. Välgrundade analyser av experter med mångårig erfarenhet kan ha helt olika åsikt i en fråga. Och läser man en 3:e så har man ytterligare en version. I ditt fall med att binda räntan. Kan ju en välgrundad analys från en expert gjort att man bundit räntan ett halvår för länge och inte kunnat hoppa på tåget i rätt tid. En expert säger vänta lite till och man binder till lite högre och en annan menar på att man ska binda för kort tid och den går ut när räntan är som högst.
 
Ja precis.
Jag tror att man måste vara vara väldigt kall för att lyckas med att skaffa sig en riktigt stor förmögenhet.
Jag har inte riktigt den ambitionen.

Men något luftslott är det inte.
Däremot så har tidspressen gjort att det har slarvats med de kontroller som skulle ha hindrat att människor utsätts för farlig gas.
Samt att fel skyddsutrustning har använts.
Det är underleverantörer som har varit slarviga med utbildning och rätt "rymddräkt".
Mot gas hjälper inte en overall som skyddar mot damm.

Dålig upphandling av underentreprenörer utan att kontrollera att de har rätt kunskaper är ju antingen slarvigt eller snålt.
Ja många familjers förmögenhet grundar sig på andras arbete under slavliknande förhållanden. Jag menar det inte här utan det där med att vara väldigt kall, men rika kan vara rika för att någon piskat sina underlydande och låtit dem halvsvälta.

Det är ju inte bra planering att ha sån tidspress att man slarvar, väljer underleverantörer med undermåliga leveranser. Jag har ingen ingen koll på Northvolt men det verkar inte som det gått helt rätt till så att ta det som gott exempel verkar helfel.
 
Det är ju inte bra planering att ha sån tidspress att man slarvar, väljer underleverantörer med undermåliga leveranser. Jag har ingen ingen koll på Northvolt men det verkar inte som det gått helt rätt till så att ta det som gott exempel verkar helfel.
Nej det är ju inte det.

Jag tror personligen att många av de inblandade har fått tunnelseende och blivit fartblinda.
Och det i flera led genom organisationen.

Det reder nog upp sig med tiden.
Batterierna måste nämligen fram.
 
Men vem skall starta upp nya verksamheter då?
Någon måste ju göra det.

Dessutom så kan det faktiskt handla om sabotage för att smutskasta en konkurrent.
Här står intressant information att läsa om Northvolt.
https://alltomelbil.se/northvolts-kinesiska-leverantor-svarar-pa-anklagelserna-om-sabotage/
Finns folk som lyckats utan att ha den skade och dödsstatestiken iallafall om man har en modern syn på människor och inte en från 1800 talets Sverige eller från någon annat land.

Nu döms ju Birgitte Bonnesen för vad som händer i Swedbank och hoppas det gås till botten med vad som hänt/händer på Northvolt och då menar jag inte att företaget själva ska gå till botten med det utan rättsväsendet.
 
Finns folk som lyckats utan att ha den skade och dödsstatestiken iallafall om man har en modern syn på människor och inte en från 1800 talets Sverige eller från någon annat land.
Det är ju underentreprenörer bl.a. från andra länder som är inblandade.
Vad har du egentligen för inställning till andra länder?

Det går att missa i kommunikationen på många olika sätt.
En teori i det här fallet är att det handlar om missförstånd p.g.a. språkförbistring.

Är det då ett resultat av ledningens syn på människor eller just att det är svårt att kommunicera på oerhört många språk?
Du är väldigt dömande här faktiskt.
Ännu så vet ingen vad som egentligen hände eller om det bara är olyckliga omständigheter.
 
Nej det är ju inte det.

Jag tror personligen att många av de inblandade har fått tunnelseende och blivit fartblinda.
Och det i flera led genom organisationen.

Det reder nog upp sig med tiden.
Batterierna måste nämligen fram.
Så att folk dör längs vägen spelar ingen roll? Att skylla på underleverantörer tycker jag är att sticka huvudet i sanden. Man får vad man betalar för, och han skyr sig inte att gå över lik för att få till batterierna. Det är företagets fel att personer dör, underleverantörer eller ej.
 
Så att folk dör längs vägen spelar ingen roll? Att skylla på underleverantörer tycker jag är att sticka huvudet i sanden. Man får vad man betalar för, och han skyr sig inte att gå över lik för att få till batterierna. Det är företagets fel att personer dör, underleverantörer eller ej.
Tillägg: med att man får vad man betalar för, menar jag att betalar man dåligt får man inte företag som har bra säkerhet, utbildning etc. Alltså - du skiter igentligen i de anställda utan bara om att maxa din egen vinst. Det är inte personernas fel om du blir utnyttjad av din arbetsgivare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 076
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 064
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 660
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Felin hyperestesi

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp