"Rika människor", vilka är de?

Det finns andra sätt att undvika det på.

Så ja, det skulle vara dålig planering.
Vilka använder du för att täppa igen säkerhetsrisker som åtgärdas av uppgraderingar OS?

Förresten menar du Motorola Moto E13 64GB ? Den hittade jag för 777kr.Den är inte odiskutabelt kompatibel med bankid, den har Android 13 Go Edition. Det är en lightversion och det har inte varit problemfritt med bankid. Den har bara 2Gb ram, versionen för 777 kr, det är inte så värst användarvänligt. Ska du bara ringa så funkar det förståss.

Mobilen riskerar alltså vara ordentligt dyr om den inte funkar och man behöver köpa en ny.

Motorola verkar bra för dem som har som vana att krossa eller tappa bort sina mobiler
Då är det bra att de är billiga och spelar ingen roll att de har en tidsbegränsad säkerhet.

Annars så är ju 700:- vart annat år fortfarande mindre pengar än en iPhone för 10 000:- vart 5:te år.
Eller så köper man en dyrare tex samsung begagnad och har den i flera år till, som jag. Min uppdaterade i 4 år, så slutade förra året någon gång, å andra sidan fungerar ju apparna fortfarande till skillnad från andra mobiler där appar som bankid slutar fungera när telefonen inte går att uppdatera. Alltså behöver man inte heller köpa en mobil för 10 000 kr ens.
Jag har tappat min mobil två gånger, är oerhört rädd om den eftersom jag faktiskt inte ens kan köpa en ny för 700 kr bara så där.

Det verkar vara väldigt svårt att ha förståelse för hur ekonomisk utsatthet kan se ut. Den går ju ofta hand i hand med socialutsatthet och har noll och inget att göra med begåvning eller dålig planering. Självklart har man bättre förutsättningar på alla plan om man föds in i ett fungerande socialt nätverk med goda ekonomiska förutsättningar, som du uppenbarligen har gjort @Inte_Ung . Det är helt omöjligt att ta dig på allvar när du hela tiden refererar till din överklassfamilj, med ärvda föremål och nobelfester och i nästa ögonblick påstår att du börjat från botten. Du har börjat ett stenkast i från toppen.

De som jag skulle klassa som rika, som trust fund babies, har inte blivit rika pga sin intelligens, utbildning, analys eller planering. De är rika eftersom deras förfäder hade pengar. Slumpen spelar mycket större än intelligens och analys i det lotteri som är livet. Är du född en Wallenberg betyder inte det att du är intelligentare än andra eftersom du har mer pengar. Tvärtom skulle jag nog säga i vissa fall. Charlotte Söderström har inte kunna sponsra halva hopplandslaget pga sin intelligens eller omvärldsanalys. Hon råkar däremot tillhör HM familjen.

@Inte_Ung när jag tidigare drog ett exempel och du ansåg att de är rika eftersom de har mer tillgångar än dig. Är de då mer intelligenta och framgånsrika än dig, trots din intelligens, analys och planering?

Och jag har oftast lyckats med att förutse just framtiden.
Det handlar om att göra en noggrann analys.
Eller så har du gissat bra och haft en del tur.

Noggrann analys på vad som kommer att hända kanske 5-10 år i framtiden är mest spekulationer. Det är det tidsspannet man måste ha om man dels inte ska ha lånet bundet när det är dags och dels ha koll på ränteläget när bindningen går ut.

Visst man kan analysera och komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar, men det är mer tur än skicklighet att pricka helt rätt. Sen är det väldigt många som helt utan analyser märkt att räntan börjat gå upp och prognoserna (allmänt tillgängliga) talade om ökande räntor. De flesta tillskriver det inte skicklighet utan tur att ha möjlighet att binda.

Jag har läst tråden med viss fascination.
Nu har jag också turen att vara född i en familj med pengar. Inte astronomiskt helikopter-hästbuss-lyxjakt rika, men klart över medel.
Tyvärr är de flesta i familjen skvatt galna.

Jag har ofta tänkt, hur skulle det varit att växa upp i en normalfungerande familj, där folk tycker om varandra, men har begränsad ekonomi. Jag hade gärna bytt.

Så jag håller visst avstånd till familjen, jobbar på mitt högst oansenliga jobb, och vill helst befatta mig så lite som möjligt med det hela. Men visst har jag fått hjälp med t.ex. boende.

Har min släkts egendom byggts upp under decenierna pga planering och intelligens? Högst tveksamt. Oftare tycker jag mig se tursamma val av bransch och egendom, som visade sig falla ut på ett lyckosamt sätt några decenier eller århundraden senare. Förutom då för de grenar av släkten som hängde sig på höskullen osv. då just deras val, som inte på något vis verkar varit sämre i stunden, slutade i konkurs och katastrof, ofta pga olyckliga sammanträffanden.

Jag ser det mest som tur att vara ättling till dem som satsade på rätt hästar. Men visst, såhär i efterhand kan man ju påstå att de kunde se framtiden och därför planerade rätt.

Jag tänker också att det är ytterst tveksamt att min egen intelligens och planeringsförmåga, som det inte är några större fel på, har något som helst att göra med att jag har det helt okej ställt.
Jag har fått hjälp i starten, helt enkelt, och då det gått åt skogen, trots planering.

@Inte_Ung när jag tidigare drog ett exempel och du ansåg att de är rika eftersom de har mer tillgångar än dig. Är de då mer intelligenta och framgånsrika än dig, trots din intelligens, analys och planering?
De har haft andra ambitioner.
Och de kan mer, väljer bättre samt orkar göra jobbet som krävs.

Jag ville hellre ut och rida än att bara driva företag.

Att orka starta och driva Meta, Starlink, Spotify, IKEA och motsvarande kräver en enorm drivkraft som jag inte har.
Peter Karlsson med Northvolt fungerar på ett helt annat sätt än vad jag gör.
Jag har i forntiden arbetat tillsammans med honom, och han körde liksom i en helt annan liga.
Det syntes på honom att han var på väg att hitta på något som skulle märkas.

Sen är det väldigt många som helt utan analyser märkt att räntan börjat gå upp och prognoserna (allmänt tillgängliga) talade om ökande räntor. De flesta tillskriver det inte skicklighet utan tur att ha möjlighet att binda.
Att använda andras väl grundade analyser när man gör sina val är väl ändå ett exempel på god planering?
I alla fall så tycker jag det.

Vet inte om jag når fram. Men försöker en gång till. En medborgares förmåga att bidra med skatt till det samhälle man haft förmånen att kunna bygga upp sina tillgångar i, avgörs av hur stora tillgångar denne har makt över. En del av det är inkomsten, men för många är det betydligt större förmåga i tillgångar än inkomst.
Men vilka tänker du på som har betydligt större förmåga i tillgångar än inkomst och som betalar absurt lite skatt för dessa tillgångar?
Det är alltså inte derivatan (inkomsten detta år) som bestämmer förmågan, utan den totala makten över tillgångar som gör det.
Är inte derivata ett slags mått på hur något förändras över tid?

Angående samhällsklass och intelligens...

Häruppe finns det många industriarbetare med höga löner, fina hus och bilar, utan högskolepoäng och en del har inte ens gått ut gymnasiet.
Jag har i forntiden arbetat tillsammans med honom, och han körde liksom i en helt annan liga.

Du menar förgifta personal, skita i svenska arbetsplatsregler, och sälja ett luftslott?

Dom är en hårsmån från konkurs just nu och han framstår som en riktig rövhatt.

Är inte derivata ett slags mått på hur något förändras över tid?
Yes, och tillgångarna förändras med inkomst - utgift varje år = derivatan av tillgångarna. Så förmågan att betala skatt är för många mer kopplat till vilka tillgångar man har makt över än vilken lön man har.

Du menar förgifta personal, skita i svenska arbetsplatsregler, och sälja ett luftslott?

Dom är en hårsmån från konkurs just nu och han framstår som en riktig rövhatt.
Ja precis.
Jag tror att man måste vara vara väldigt kall för att lyckas med att skaffa sig en riktigt stor förmögenhet.
Jag har inte riktigt den ambitionen.

Men något luftslott är det inte.
Däremot så har tidspressen gjort att det har slarvats med de kontroller som skulle ha hindrat att människor utsätts för farlig gas.
Samt att fel skyddsutrustning har använts.
Det är underleverantörer som har varit slarviga med utbildning och rätt "rymddräkt".
Mot gas hjälper inte en overall som skyddar mot damm.

Dålig upphandling av underentreprenörer utan att kontrollera att de har rätt kunskaper är ju antingen slarvigt eller snålt.

Är det inte honom det går utför med nu?
Ja, kanske.
Men stora investeringar brukar ha sina bakslag.

Vi har inte facit förrän om kanske 5 år.
Ericsson höll på så där i början av mobiltelefoni.
Utveckling och uppstart är dyrt och besvärligt.

Några av ägarna/investerarna är helt beroende av att det kommer batterier från de där fabrikerna inom en snar framtid, så det finns egentligen inget annat val än att lyckas.

De har haft andra ambitioner.
Och de kan mer, väljer bättre samt orkar göra jobbet som krävs.

Jag ville hellre ut och rida än att bara driva företag.

Att orka starta och driva Meta, Starlink, Spotify, IKEA och motsvarande kräver en enorm drivkraft som jag inte har.
Ja, nog lämnar han något som märks inte minst med tanke på alla oförklarliga dödsfall och olyckor anställda på Northvolt.

Ja, nog lämnar han något som märks inte minst med tanke på alla oförklarliga dödsfall och olyckor anställda på Northvolt.
Dödsfallen kommer nog att ha sin förklaring.

Man vet säkert att fel skyddsutrustning har använts.
Typ overaller som skyddar mot damm där "rymddräkt" som skyddar mot gas hade behövts.
Men misstaget har gjorts av underentreprenörer som har sålt in att de hade rätt kompetens.

Det borde ha kontrollerats mera noggrant att underentreprenörer kunde vad de påstod, trots tidspressen.

Jag uppfattade grundaren av Northvolt som iskall och hyperfokuserad.
Han verkade inte ha några andra intressen än arbetet och resultatet av arbetet.
Vi behöver ju sådana människor också, annars utvecklas inga nya industrier och andra företag att jobba i.

Men jag är inte sådan.
Jag har inte de egenskaperna.
Just då ville jag hellre ut och rida.

Dödsfallen kommer nog att ha sin förklaring.

Man vet säkert att fel skyddsutrustning har använts.
Typ overaller som skyddar mot damm där "rymddräkt" som skyddar mot gas hade behövts.
Men misstaget har gjorts av underentreprenörer som har sålt in att de hade rätt kompetens.

Det borde ha kontrollerats mera noggrant att underentreprenörer kunde vad de påstod, trots tidspressen.
Jag uppfattade grundaren av Northvolt som iskall och hyperfokuserad.
Han verkade inte ha några andra intressen än arbetet och resultatet av arbetet.
Vi behöver ju sådana människor också, annars utvecklas inga nya industrier och andra företag att jobba i.

Men jag är inte sådan.
Jag har inte de egenskaperna.
Just då ville jag hellre ut och rida.
Nej vi behöver inte såna personer. Det skadar industrier mer än hjälper att ha en syn på människoliv som han tycks ha.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 887
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 582
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar