Jag har läst tråden med viss fascination.
Nu har jag också turen att vara född i en familj med pengar. Inte astronomiskt helikopter-hästbuss-lyxjakt rika, men klart över medel.
Tyvärr är de flesta i familjen skvatt galna.
Jag har ofta tänkt, hur skulle det varit att växa upp i en normalfungerande familj, där folk tycker om varandra, men har begränsad ekonomi. Jag hade gärna bytt.
Så jag håller visst avstånd till familjen, jobbar på mitt högst oansenliga jobb, och vill helst befatta mig så lite som möjligt med det hela. Men visst har jag fått hjälp med t.ex. boende.
Har min släkts egendom byggts upp under decenierna pga planering och intelligens? Högst tveksamt. Oftare tycker jag mig se tursamma val av bransch och egendom, som visade sig falla ut på ett lyckosamt sätt några decenier eller århundraden senare. Förutom då för de grenar av släkten som hängde sig på höskullen osv. då just deras val, som inte på något vis verkar varit sämre i stunden, slutade i konkurs och katastrof, ofta pga olyckliga sammanträffanden.
Jag ser det mest som tur att vara ättling till dem som satsade på rätt hästar. Men visst, såhär i efterhand kan man ju påstå att de kunde se framtiden och därför planerade rätt.
Jag tänker också att det är ytterst tveksamt att min egen intelligens och planeringsförmåga, som det inte är några större fel på, har något som helst att göra med att jag har det helt okej ställt.
Jag har fått hjälp i starten, helt enkelt, och då det gått åt skogen, trots planering.