"Rika människor", vilka är de?

Det finns andra sätt att undvika det på.

Så ja, det skulle vara dålig planering.
Vilka använder du för att täppa igen säkerhetsrisker som åtgärdas av uppgraderingar OS?

Förresten menar du Motorola Moto E13 64GB ? Den hittade jag för 777kr.Den är inte odiskutabelt kompatibel med bankid, den har Android 13 Go Edition. Det är en lightversion och det har inte varit problemfritt med bankid. Den har bara 2Gb ram, versionen för 777 kr, det är inte så värst användarvänligt. Ska du bara ringa så funkar det förståss.

Mobilen riskerar alltså vara ordentligt dyr om den inte funkar och man behöver köpa en ny.
 
Motorola verkar bra för dem som har som vana att krossa eller tappa bort sina mobiler
Då är det bra att de är billiga och spelar ingen roll att de har en tidsbegränsad säkerhet.

Annars så är ju 700:- vart annat år fortfarande mindre pengar än en iPhone för 10 000:- vart 5:te år.
Eller så köper man en dyrare tex samsung begagnad och har den i flera år till, som jag. Min uppdaterade i 4 år, så slutade förra året någon gång, å andra sidan fungerar ju apparna fortfarande till skillnad från andra mobiler där appar som bankid slutar fungera när telefonen inte går att uppdatera. Alltså behöver man inte heller köpa en mobil för 10 000 kr ens.
Jag har tappat min mobil två gånger, är oerhört rädd om den eftersom jag faktiskt inte ens kan köpa en ny för 700 kr bara så där.
 
Det verkar vara väldigt svårt att ha förståelse för hur ekonomisk utsatthet kan se ut. Den går ju ofta hand i hand med socialutsatthet och har noll och inget att göra med begåvning eller dålig planering. Självklart har man bättre förutsättningar på alla plan om man föds in i ett fungerande socialt nätverk med goda ekonomiska förutsättningar, som du uppenbarligen har gjort @Inte_Ung . Det är helt omöjligt att ta dig på allvar när du hela tiden refererar till din överklassfamilj, med ärvda föremål och nobelfester och i nästa ögonblick påstår att du börjat från botten. Du har börjat ett stenkast i från toppen.
 
De som jag skulle klassa som rika, som trust fund babies, har inte blivit rika pga sin intelligens, utbildning, analys eller planering. De är rika eftersom deras förfäder hade pengar. Slumpen spelar mycket större än intelligens och analys i det lotteri som är livet. Är du född en Wallenberg betyder inte det att du är intelligentare än andra eftersom du har mer pengar. Tvärtom skulle jag nog säga i vissa fall. Charlotte Söderström har inte kunna sponsra halva hopplandslaget pga sin intelligens eller omvärldsanalys. Hon råkar däremot tillhör HM familjen.

@Inte_Ung när jag tidigare drog ett exempel och du ansåg att de är rika eftersom de har mer tillgångar än dig. Är de då mer intelligenta och framgånsrika än dig, trots din intelligens, analys och planering?
 
Det finns hur många exempel som helst på människor som levt på lump i missär och sen visat sig när de dött att de varit mångmiljonärer för att de har varit galet snåla. Det är knappast deras begåvning som gjort dom rika.
Snålhet kan verkligen vara en galenskap.
 
Och jag har oftast lyckats med att förutse just framtiden.
Det handlar om att göra en noggrann analys.
Eller så har du gissat bra och haft en del tur.

Noggrann analys på vad som kommer att hända kanske 5-10 år i framtiden är mest spekulationer. Det är det tidsspannet man måste ha om man dels inte ska ha lånet bundet när det är dags och dels ha koll på ränteläget när bindningen går ut.

Visst man kan analysera och komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar, men det är mer tur än skicklighet att pricka helt rätt. Sen är det väldigt många som helt utan analyser märkt att räntan börjat gå upp och prognoserna (allmänt tillgängliga) talade om ökande räntor. De flesta tillskriver det inte skicklighet utan tur att ha möjlighet att binda.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 072
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 055
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 640
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp