"Rika människor", vilka är de?

De har haft andra ambitioner.
Och de kan mer, väljer bättre samt orkar göra jobbet som krävs.

Jag ville hellre ut och rida än att bara driva företag.

Att orka starta och driva Meta, Starlink, Spotify, IKEA och motsvarande kräver en enorm drivkraft som jag inte har.
Peter Karlsson med Northvolt fungerar på ett helt annat sätt än vad jag gör.
Jag har i forntiden arbetat tillsammans med honom, och han körde liksom i en helt annan liga.
Det syntes på honom att han var på väg att hitta på något som skulle märkas.

Du har inte en aning om mina bekanta och jag kommer sannerligen inte hänga ut dem. Men du har fel.

Vad tycker du om alla trust fund och nepo babies? Undantar du alla rika som inte tjänat in några pengar alls och bara haft 'turen' att födas in i en rik familj?
 
Det är dåligt ledarskap och inte framgångsrikt. Det är att göra ett dåligt jobb. Har man inte koll på sina underleverantörer så har man slarvat.
Men du hyllade personen i ledningen och ansåg att han är fokuserad och driven.
Nej jag försökte beskriva honom nyanserat.
Jag skrev även att han var iskall i ett annat inlägg.

Jag tog upp honom som ett exempel på varför jag inte är superrik.
Jag har in de egenskaperna som krävs för det.
 
Finns folk som lyckats utan att ha den skade och dödsstatestiken iallafall om man har en modern syn på människor och inte en från 1800 talets Sverige eller från någon annat land.

Nu döms ju Birgitte Bonnesen för vad som händer i Swedbank och hoppas det gås till botten med vad som hänt/händer på Northvolt och då menar jag inte att företaget själva ska gå till botten med det utan rättsväsendet.

Rättegången mot Bella Nilsson (Think Pink) har just inletts. Sveriges största miljömål någonsin. Om det är någon som klättrat över lik (bildligt) så är det hon.
 
Undantar du alla rika som inte tjänat in några pengar alls och bara haft 'turen' att födas in i en rik familj?
Men det är ju helt olika saker.
Att födas in i miljarderna kan man liksom inte påverka själv.

Jag tänker på det som man kan påverka själv och på att det faktiskt också går att bli rik utan att få pengarna från tidigare generationer.
 
Rättegången mot Bella Nilsson (Think Pink) har just inletts. Sveriges största miljömål någonsin. Om det är någon som klättrat över lik (bildligt) så är det hon.
Ja hon gjorde det med vilja.
Och det gjorde även hennes kumpaner.

Det är verkligen en helt annan liga.
Totalt hänsynslöst mot precis allt och alla.
 
Men det är ju helt olika saker.
Att födas in i miljarderna kan man liksom inte påverka själv.

Jag tänker på det som man kan påverka själv och på att det faktiskt också går att bli rik utan att få pengarna från tidigare generationer.

Men då får du specificera. Du menar enbart de som är rika genom att själva byggt upp sin rikedom? Så du menar inte 'alla' rika. Inte heller de som vunnit på lotteri kan därmed räknas in.
 
Nej det kommer inte att gå en krona av skattepengar till det.
Det är bara Miljöpartiet som vill det men regeringen vill inte det.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-statsministern-ger-besked-om-northvolt-sa-gor-svenska-staten/

Men det är fortfarande våra skattepengar som kommer att gå till de som ev behöver socialhjälp efter att blivit av med sitt jobb där samt att om de kursar och inte betalar ut lönerna så är det vi som står för notan (statlig lönegaranti).

Nu har jag inga problem med att vi i skattekollektivet ställer upp med ovanstående men jag vidhåller att Northvolt är skitdåligt skött.
 
Men det är ju helt olika saker.
Att födas in i miljarderna kan man liksom inte påverka själv.

Jag tänker på det som man kan påverka själv och på att det faktiskt också går att bli rik utan att få pengarna från tidigare generationer.
Visst går det att bli rik även om man inte är född till det. På rätt många vis skulle jag tro, en del blir rika på idrottskarriär, en del på aktier/fonder och en del genom hårt arbete/att driva företag mm.

För det mesta krävs det en del tur förutom talang och hårt arbete - det är de familjerna som är rika idag - de som haft otur eller dabbat är redan bortsorterade från de riktigt rika. Det jag reagerar på med dig är att du hänvisar till planering där det är omöjligt att planera på lång sikt och på kort sikt så är det att reagera på marknaden, inte att planera. Man kan inte planera vilken månad/år kriget i Ukraina bryter ut, när vi får en pandemi, eller vem som vinner valet i USA, vilken månad riksbanken eller fed ändrar räntan mm. Vissa gånger är det bara tur.

Det går heller inte att planera när Teslaaktien eller Bitcoin störtdyker....
 
Men då får du specificera. Du menar enbart de som är rika genom att själva byggt upp sin rikedom? Så du menar inte 'alla' rika. Inte heller de som vunnit på lotteri kan därmed räknas in.
När jag refererar till rika som grupp så är det alla rika.

Men vi kom in på ett sidospår om huruvida det alltid behövs "fådda" pengar för att kunna bli rik eller om det var möjligt att bli rik ändå.

Litet spret i diskussionen så att säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 160
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 208
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 722
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp