"Rika människor", vilka är de?

Jag har en förälder som växte upp mycket fattigt och en som växte upp välbeställt. Föräldern med den fattiga uppväxten lyckades senare studera (jobba heltid på dagarna och universitet på kvällarna) och ge sig själv ett bättre liv. Men saker i synsätt och beteende hängde kvar från uppväxten, och min andra förälder förklarade för oss barn att det hängde ihop med att föräldern blivit formad för livet av uppväxten och att även om vi som växte upp under bättre förhållanden inte helt kunde förstå det så skulle vi respektera det.

Så jag kan relatera till det du skriver, även om jag förstås inte kan förstå det helt och hållet.
Ja, man blir formad av hur man växer upp. Det sätter sina spår mer än vad man tror faktiskt. Tycker många gånger det märks på personer om man har vuxit upp med väldigt gott om pengar precis som det märks på personer som växer upp med väldigt ont om dem. Lagom är som bekant bäst, tänker jag, i alla fall.

Jag har lite svårt för just det där "jag har varit fattig en period så jag vet hur det är" och så har de ändå haft familj de kunnat vända sig till, pengar på sparkonto eller trygghet på andra vis. Sådana här trådar gör mig illa berörd eftersom fattigdom inte alls är så enkelt som att göra fel/dåliga val, som det får det att verka här. Det ligger mycket bakom. Det enda som "kommer fram" i sådana här trådar är att fattiga har lägre IQ och behandlar andra människor illa pga att deras dåliga val går ut över andra och så drar man även upp esset i rockärmen-skattebetalarna, hur synd det är om dem.
Jag skäms över att ha sjukersättning, jag skäms över att ha bostadstillägg. Det måste vara hemskt jobbigt för skattebetalare att betala för mig. Speciellt om jag även unnar mig onyttigheter då och då, har hund och till och med dator och streamingstjänster. Vad är annars poängen med sådana här trådar? Borde jag inte äta linser, bönor och havregrynsgröt och vatten istället för att unna mig en chipspåse och kantareller då och då? Vad har jag rätt till när samhället delvis försörjer mig?

Jag kan dock förstå frustrationen om man lånar ut pengar, som nämndes i trådstarten, och så köper personen något dumt för pengarna, jag sålde tex mitt keyboard för någon månad sedan, pengar jag hade behövt själv men lånade till min syster som var i stort behov av dem till hyran. Det visade sig att hon använde dem till att köpa två begagnade telefoner, hade tidigare köpt två begagnade elsparkcyklar till barnen samt även åkt till Bakken i Danmark månaden före osv. När jag lånar ut pengar bryr jag mig inte ett dugg om vad det går till, huvudsaken är att jag får tillbaka dem. Kan jag låna ut, vilket alltså inte alltid går, så gör jag, men den här gången kändes det rätt trist eftersom jag gärna hade haft de pengarna för mig själv till mina egna hål istället för att det blev som det blev (det sas ju vara till hyran liksom) och dessutom ovanpå allt var svårt att få tillbaka. Förutom att jag dessutom fick ligga ute med pengarna i två månader för hennes del av två streamingtjänster vi har ihop. Jag förstår absolut känslan som beskrevs i trådstarten! Det enda jag kan göra för att skydda mig själv är att vara mer restriktiv hädanefter tänker jag.

Och att försöka att inte lägga så mycket känslor i det.
Det förändrar ju inget. Människor är som de är, rik som fattig, man är inte en bättre människa för att man har gott om pengar. Man har bara gott om pengar. Verkar ju finnas gott om människor med gott om pengar som verkar sakna insikt i hur det är att vara en god människa, så att det finns fattiga människor som gör dåliga val som går ut över andra människor är väl egentligen inte heller särskilt konstigt. Det sker ju åt båda hållen. Frågan är varför det skulle vara värre när det är fattiga som gör så. För att det är så tydligt att de lever på något vis på skattebetalare?
Man vill betala skatt i Sverige, bara den går till de redan rika som behöver använda skola, sjukvård osv (de som gör "rätt för sig"), inte samhällsnätet för fattiga, arbetslösa, sjukskrivna osv (de som "lever på andra")?

Jag spann visst vidare på ditt svar med lite nattliga funderingar som ploppade upp, tänkte högt så att säga, ber om ursäkt för detta.
 
Rädda världen? Jag tror att du tänker på någon annan än Musk. Han förstår visserligen att klimatförändringar existerar och utgör ett stort hot, men det är ungefär så långt det sträcker sig.
Han tror att han skall rädda världen.
Men om han verkligen gör det är ju en annan sak.
 
Det hade varit bättre om de fått jobb på ett företag som sansat satsat långsiktigt samt faktiskt visat en vilja att deras anställda ska komma levande hem...
Det måste ju startas något sådant också.
Vem skall göra det?

På något sätt så måste det ju hända.

Det hade varit bättre om alla i kedjan tog sitt ansvar och följde arbetsmiljölagen.
Om ingen hade slarvat så hade detta inte hänt.
 
Jo du hyllade honom. Du räknade upp honom med personer som du ansåg att vi behövde för att bygga framgångsrika företag och skrev att man behövde vara iskall och fokuserad för att kunna bli framgångsrik.
Du argumenterade emot, misstrodde och ville ha exempel på motsatten.
Gillar du produkterna de har skapat?
 
Nu var han ju inte först med tekniken när det gäller Starlink, det var Japan. Det han har gjort är att pumpa in sina ärvda pengar för att kunna skicka ut många fler och få ensamrätt.
Även om man har tekniken så måste det ju bli gjort också.
Projektet måste sys ihop.
Satelliterna måste komma upp.
O.s.v.

Det räcker inte med pengarna.
Historien om TRACK banden visar det tydligt.
Eller klädmärket Björn Borg.
 
Hur man lever hör inte till min definition av rika människor.

Definitionen av ekonomisk oberoende är en person som kan leva på avkastningen av sina investeringar och därmed inte behöver någon inkomstkälla så som lön.
Så för mig är en rik person en person som är ekonomisk oberoende. Om den sedan lever i ett tält i fjällen och äter burksoppa eller bor i lyxvillor spelar ingen roll.
Jag anser att den människan är rik.
Vad anser du om den ganska stora del ålderspensionärer som har en bra pension? För i så fall finns det väldigt många rika svenskar.
 
Även om man har tekniken så måste det ju bli gjort också.
Projektet måste sys ihop.
Satelliterna måste komma upp.
O.s.v.

Det räcker inte med pengarna.
Historien om TRACK banden visar det tydligt.
Eller klädmärket Björn BoBorg.
Klart det inte räcker med pengarna, men de är en förutsättning. Det är mycket den här diskussionen handlar om. Ska man nämna enskild faktor när det gäller att vara rik så lär det vara att man fötts till det.

Visst finns det en del som byggt upp en egen förmögenhet, i synnerhet när den är mer blygsamma summor så man är mer vardags rik än snorrik. Och enstaka som Bill Gates som startat från grunden. Och visst krävs det hårt arbete och planering för att från grunden bygga upp ett stort företag.

Om man ser till Bill Gates så är hans största bedrifter att vara född i rätt tid och att han är man. Jag är övertygad om att ett "Microsoft" eller kanske ett par funnits även utan Bill Gates. Och BG hade säkert varit driftig även om han fötts 20 år senare, men

Sen finns det också begränsat utrymme på marknaden, det finns liksom inte rum med 25 Microsoft på marknaden även om det funnits 25 Bill Gates kloner med samma talang och mål. Alla utom en eller ett fåtal hade slagits ut på vägen och många gånger pga tur eller tillfälligheter.
 
Även om man har tekniken så måste det ju bli gjort också.
Projektet måste sys ihop.
Satelliterna måste komma upp.
O.s.v.

Det räcker inte med pengarna.
Historien om TRACK banden visar det tydligt.
Eller klädmärket Björn Borg.
Nu skickade Japan upp sina satelliter redan 2008, dvs långt innan Musk. Problemet är att han stoppar andra att vidareutveckla systemet eftersom han vill ha ensamrätt, något han kan göra tack vare sina pengar. Tittar man istället på AI där utvecklingen sker enormt fort så är det ett öppet område, var först och du är störst för en stund, sen kommer nästa som har vidareutvecklat det den första använde.
 
Nu skickade Japan upp sina satelliter redan 2008, dvs långt innan Musk. Problemet är att han stoppar andra att vidareutveckla systemet eftersom han vill ha ensamrätt, något han kan göra tack vare sina pengar. Tittar man istället på AI där utvecklingen sker enormt fort så är det ett öppet område, var först och du är störst för en stund, sen kommer nästa som har vidareutvecklat det den första använde.
Vill du verkligen ha ett nätverk av typen Starlink som tillhör en stat som varit i krig på Nazi-Tysklands sida?
Det verkar litet osäkert tycker jag.

En privatperson är mycket lättare att intervenera om den löper amok så att det skulle behövas.
 
Jag skulle inte kalla en person med en bra pension rik, nej. Såvida den inte skulle kunna leva totalt ohämmat ekonomiskt även utan pensionen.
Fast en bra pension i kombination med ett hyfsat kapital på låt säg 5-10 miljoner + en bra bostad skulle jag kalla rik.

Åh andra sidan kallar jag alla som kan leva totalt ohämmat för snorrika och inte bara rika.
 
Om man ser till Bill Gates så är hans största bedrifter att vara född i rätt tid och att han är man. Jag är övertygad om att ett "Microsoft" eller kanske ett par funnits även utan Bill Gates. Och BG hade säkert varit driftig även om han fötts 20 år senare, men
Det kommer alltid en ny "rätt tid".

När jag var ung så kändes det som att allt redan var klart med typ TV och radio och månfärder.
Vad mer skulle man kunna hitta på som kunde förändra världen?

Men det fanns ju en hel del mer som gick att hitta på.
Trixet är just att komma på dessa saker.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 160
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 208
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 722
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp