"Rika människor", vilka är de?

Intressant fråga. Jag har i min bekantskapskrets ett par där den ena är delägare i en större affärsjuridisk byrå och den andra är försäljningschef på ett större bemanningsföretag med kontor i hela Norden. Jag skulle inte kalla dem rika eftersom de är beroende av sina löneinkomster. Rika för mig är personer som öht inte behöver arbeta men ändå har inkomster som räcker och blir över för ett liv med utlandssemestrar, hus, bil, båt, sommarhus osv, osv.
För mig är dessa snorrika/miljonärer. Jag har lägre krav på när folk kalla rika, ungefär du beskriver men att det kan vara helt eller delvis inkomst man lever på. Det är dessutom mycket flytande när man kan leva utan att arbeta. Många har bundit upp kapital i företag eller fastigheter och kan vara ordentligt rika men kanske ha mer måttligt med lättillgängliga pengar och lever på lön och utdelningar.
 
Vad har du för lagringsutrymme på den telefonen då?
Ganska många i min närhet använder sina telefoner som arbetsredskap och behöver kunna ladda ner stora filer, program mm.
Där så är vi ju ett helt annat läge.
Som arbetsredskap har man ju en arbetsgivare som förhoppningsvis betalar för kalaset och där så slutar ju telefonen vara ett basalt behov.
Telefonen i länken för 777:- har 64 gigabyte vilket borde räcka för de flesta privata behov.

Jag använder min ordinarie Motorola till massor av saker och har 25 gig ledigt av just 64.
De går ju också att utöka med ett minneskort.
 
Fast ditt sätt att uttrycka det och dina krav på andra är rätt vidrigt. Du har facit i hand, men det har ingen 20-åring. Och ingen vet vad som kommer att hända under ett barns uppväxt. Det är många år.

Det du skrivit är väldigt elakt och att hälla ut hela saltkaret i såret på de som fått barn med en partner som visar sig vara en skitstövel, en sol och vårare, en pedofil eller som misshandlar. Jag lovar, hade partners kommit med varudeklaration i pannan hade många fler valt rätt.

Det lär vara rätt avtändande att gifta sig med någon man vet kommer att börja missbruka alkohol och misshandla dig om 4 år. Och våldta er dotter från 5 års ålder trots att personen just nu verkar perfekt.
Eller så lämnar han en för Snygg-Stina, tvingar en att lämna den köpta bostaden som man inte har råd med som ensamstående, har barnen på halvtid för att slippa betala underhåll för dem men köper aldrig något åt dem "för mamman får ju barnbidraget och hon ska minsann inte få ett endaste öre av honom". Överenskommelsen att hon betalar mat och hushållets utgifter medan han sparar till båda gäller inte längre.

Man kan ju planera hur mycket som helst, men det är så oerhört många faktorer som spelar in som man inte kan styra över.
 
Vilken förmåga att betala skatt har en individ?
Är det enkom bestämt av vilken inkomst denne har eller är det en funktion av både inkomst och ackumulerad tillgångar?
Varför skulle bara derivatan av tillgångarna bestämma förmågan att betala skatt?
Men alltså du ställer bara frågor? Vill du jag ska svara på dom? Jag köper ett hus. Huset är en tillgång som kommer öka i värde över tid. Jag köper en tavla min dotter har målat för 2000:- ,mest för att stödja henne med nya färger och duk. Så placerar jag lite pengar varje månad på aktier i ett bolag. Hur tänker du att dessa tillgångar ska beskattas ihop med inkomst och ackumulerade tillgångar för att inte vara på ett skatteparadisnivå? Den dag min dotters verk blivit så kända att de blir värda så mycket att jag inte kan tänka mig att ha så mycket pengar på väggen och säljer den. Då får jag betala 30% (tror jag) i skatt på de pengar jag säljer tavlan för. Du tänker det är absurt skatteparadisiskt?
Det här huset jag köpte efter många år har jag gnetat av en bra bit på lånen och tänker att jag säljer det när jag går i pension och köper en lgh istället. Helt plötsligt bestämmer miljöbaggarna i kommunen att i min närhet blir det perfekt att bygga en vindkraftspark. Helt plötsligt har min tillgång förvandlats till något mycket negativt att äga. Vad blir derivatan av det? Om jag i alla år har betalat en viss % av fastighetsbranschens ökning varje år eftersom alla hus ökar i värde. Och sedan inte ens kan sälja och flytta längre?
Alltså jag ber verkligen om ursäkt om jag helt har missförstått det här med Derivata och ackumulerade tillgångar. :confused: Om du vill får du gärna förklara närmare hur du tänker att Sverige skatteregler är ett absurt skatteparadisiskt när det kommer till beskattning av tillgångar.
 
Då vet jag ju inte riktigt om det
Så hur skulle jag kunna lida av det?
Om jag däremot får ett oerhört långt liv, vilket är mest sannolikt i mitt fall, så kommer jag att kunna ha det riktigt bra länge.
Och det kommer jag ju att märka.
Din familj vet om det, och det finns andra katastrofer som inte innebär död men gör pengar mindre värdefulla. Man har inte riktigt samma nytta av pengar om man är förlamad. drabbas av demens eller av en svår depression och/eller psykisk ohälsa.

Jag försöker ha en balans i sparandet, en del går till att roa mig och guldkant, en del sparar jag till framtiden. Jag har har dock råd med det utan vidare. Jag ser dock inget fel i att leva upp pengarna för de som så önskar (så länge de inte lever över sina tillgångar) det är deras liv och inte min sak att ha åsikter om. I synnerhet om man inte har det så gott ställt så blir det mer av en belastning att spara.
 
Och här har du en bra anledning att inte skaffa sig billigast möjliga mobil- den kommer troligen snart att behöva bytas ut då den förmodligen inte stödjer senaste OS och därmed är mindre säker. Själv köpte jag en för knappt 4000., jag vill gärna ha kvar den ett tag.
Det fanns inget nyare OS år 2017.
Tiden går även för dyrare telefoner.
2017 så var 4G det nya heta och det hade den.
VoLTE var ännu inte uppfunnet vid den tiden utan 4G var endast för surf.

Köper man en telefon för 777:- så kan man i stället byta oftare och hålla sig med färskare OS om det är viktigt.
 
Eller så lämnar han en för Snygg-Stina, tvingar en att lämna den köpta bostaden som man inte har råd med som ensamstående, har barnen på halvtid för att slippa betala underhåll för dem men köper aldrig något åt dem "för mamman får ju barnbidraget och hon ska minsann inte få ett endaste öre av honom". Överenskommelsen att hon betalar mat och hushållets utgifter medan han sparar till båda gäller inte längre.

Man kan ju planera hur mycket som helst, men det är så oerhört många faktorer som spelar in som man inte kan styra över.
Precis.
 
Men nu har han telenor på samma abonnemang som mig (familjegrejj), och det är samma problem fortfarande, trots en annan telefon, billig sådan
Det är Telenor som är problemet.
Min dotter och hennes exman bytte från Telenor när de upptäckte att den operatören gjorde dem osams för att de trodde att den andra vägrade svara och SMS kom bort.
Tre och samma telefoner fick problemet att upphöra och de hade bättre modeller av Samsung.

Så jag tycker att vi lämnar tekniska problem med mobiler därhän och diskuterar bara telefoner med fungerande operatörer.
 
Men alltså du ställer bara frågor? Vill du jag ska svara på dom? Jag köper ett hus. Huset är en tillgång som kommer öka i värde över tid. Jag köper en tavla min dotter har målat för 2000:- ,mest för att stödja henne med nya färger och duk. Så placerar jag lite pengar varje månad på aktier i ett bolag. Hur tänker du att dessa tillgångar ska beskattas ihop med inkomst och ackumulerade tillgångar för att inte vara på ett skatteparadisnivå? Den dag min dotters verk blivit så kända att de blir värda så mycket att jag inte kan tänka mig att ha så mycket pengar på väggen och säljer den. Då får jag betala 30% (tror jag) i skatt på de pengar jag säljer tavlan för. Du tänker det är absurt skatteparadisiskt?
Det här huset jag köpte efter många år har jag gnetat av en bra bit på lånen och tänker att jag säljer det när jag går i pension och köper en lgh istället. Helt plötsligt bestämmer miljöbaggarna i kommunen att i min närhet blir det perfekt att bygga en vindkraftspark. Helt plötsligt har min tillgång förvandlats till något mycket negativt att äga. Vad blir derivatan av det? Om jag i alla år har betalat en viss % av fastighetsbranschens ökning varje år eftersom alla hus ökar i värde. Och sedan inte ens kan sälja och flytta längre?
Alltså jag ber verkligen om ursäkt om jag helt har missförstått det här med Derivata och ackumulerade tillgångar. :confused: Om du vill får du gärna förklara närmare hur du tänker att Sverige skatteregler är ett absurt skatteparadisiskt när det kommer till beskattning av tillgångar.
Vet inte om jag når fram. Men försöker en gång till. En medborgares förmåga att bidra med skatt till det samhälle man haft förmånen att kunna bygga upp sina tillgångar i, avgörs av hur stora tillgångar denne har makt över. En del av det är inkomsten, men för många är det betydligt större förmåga i tillgångar än inkomst.

Det är alltså inte derivatan (inkomsten detta år) som bestämmer förmågan, utan den totala makten över tillgångar som gör det.

Och jag tycker skatt ska betalas efter förmåga.
 
Det fanns inget nyare OS år 2017.
Tiden går även för dyrare telefoner.
2017 så var 4G det nya heta och det hade den.
VoLTE var ännu inte uppfunnet vid den tiden utan 4G var endast för surf.

Köper man en telefon för 777:- så kan man i stället byta oftare och hålla sig med färskare OS om det är viktigt.

Köper du en för 777 kr får du sannolikt byta den mer eller mindre direkt. Nya versioner av OS ställer ofta nya krav som gör att de billigaste modellerna inte hänger med. Det du skriver talar mest emot att det är ekonomiskt med de allra billigaste. Satsar du 2-4000 har du ett mycket bredare urval i synnerhet om du kan tänka dig begagnat (refurbed)
 
Jag tror det är ganska vanligt att barn oplanerat blir till.
Mitt barn var inte planerat men ändå väldigt välkommet och älskat. Pappan och jag separerade tidigt. Är vi dåliga föräldrar för det?
Tycker jag inte. Sonen har blivit en fin och lyckad människa och vi föräldrar har bra kontakt men skilda liv.

Jag tycker faktiskt det är kvalificerat skitsnack allt tugg om planering. Ser inte att många av dedär välplanerade barnen och förhållanderna är speciellt framgångsrika. Livet förändras, människor förändras, planer förändras. Ibland är det bättre att inte ha en massa uppstyrda planer utan leva i nuet och lösa saker efter hand. Det kan bli minst lika lyckosamt.
Det blir ju bara dåligt om det går dåligt.
Om det blir bra så gjorde det ju det.
Eller så var det så att ni båda visste att den andra föräldern skulle vara väl fungerande som förälder och därför vågade att låte det hända?
Ni kanske hade förmågan att sortera ut skitstövlar ur era liv?

Planerar för man ju uteslutande för att slippa att det skall gå dåligt.
 
Det är en vanlig missuppfattning att man skulle bli låst och rigid för att man planerar, men det behöver inte alls stämma. Man kan gör bara upp nya planer, ibland med blixtens hastighet, när saker förändras. Skillnaden jag upplever är att vissa föredrar att ha en massa planer, och andra hellre lever utan dem.
Jag tycker att en väl planerad tillvaro ger stor plats för spontana aktiviteter.
Om man har full koll så är det lätt att styra om.
 
Det är Telenor som är problemet.
Min dotter och hennes exman bytte från Telenor när de upptäckte att den operatören gjorde dem osams för att de trodde att den andra vägrade svara och SMS kom bort.
Tre och samma telefoner fick problemet att upphöra och de hade bättre modeller av Samsung.

Så jag tycker att vi lämnar tekniska problem med mobiler därhän och diskuterar bara telefoner med fungerande operatörer.
Jag har haft diverse bolag under åren och inga större problem med försvunna SMS/samtal och även arbetat med kunder som haft flera olika bolag. Försvann något berodde det nästan uteslutande på konstiga vidarekopplingar.
 
Varför stör det dig vad fattiga gör med sina pengar? Jag har inte tänkt på att slösa med pengar är att använda pengar på ett sätt som man inte har råd med, men om det är som du säger att det är, så kan de ju inte slösa speciellt mycket egentligen. Pengar tar slut och så har de inte mer och om villkor för nya inte uppfylls så får de inte nya. Har de då slösat upp dem på fel saker får de ju inte nya? Då får de ju stå sitt kast?
Därför att det ofta går ut över andra när människor gör slut på sina pengar.
I en familj så kan det gå ut över barnen som inte har valt det själva.
Eller så går det ut över släkt, vänner och andra som de blir skyldiga pengar på olika sätt.

Det stannar liksom inte bara hos det som har bränt sina pengar.
 
Det blir ju bara dåligt om det går dåligt.
Om det blir bra så gjorde det ju det.
Eller så var det så att ni båda visste att den andra föräldern skulle vara väl fungerande som förälder och därför vågade att låte det hända?
Ni kanske hade förmågan att sortera ut skitstövlar ur era liv?

Planerar för man ju uteslutande för att slippa att det skall gå dåligt.
🙄
 
Det blir ju bara dåligt om det går dåligt.
Om det blir bra så gjorde det ju det.
Eller så var det så att ni båda visste att den andra föräldern skulle vara väl fungerande som förälder och därför vågade att låte det hända?
Ni kanske hade förmågan att sortera ut skitstövlar ur era liv?

Planerar för man ju uteslutande för att slippa att det skall gå dåligt.
Man kan inte alltid välja vem som kommer in i ens liv.
Var inte du hotad också och inte kan kasta skräp hur som helst? Dåligt planerat av dig att låta sådana människor finnas i ditt liv :cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 080
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 064
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 660
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Felin hyperestesi

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp