"Rika människor", vilka är de?

Nej, men bankid verkar vara en sådan app som inte fungerar så länge på billiga telefoner i jämförelse med dyrare? Och den är ju rätt viktig.
Den fungerar inte på tidigare iOS än 13.
Och den kom 2019.
Så en iPhone som är skitdyr hade inte heller fungerat nu om den var från 2017.
 
Men då är det väl ännu viktigare att inte köpa en iPhone för 10 000:- ?
I stället för en Motorola, en vinterjacka och mat till barnen.
Det är det dyra valet som är det egentliga problemet.
Eller i alla fall en del av det.
Jag vet inte riktigt men det där ordspråket du tar upp är antingen vansinnigt eller så missförstår du det. Ger du 10' till en fattig kommer den antagligen köpa något av det som ligger på behovslistan. Är personen fattig på riktigt ligger sannolikt ingen iPhone på den listan utan snarare sånt man behöver för att överleva, inkl vinterkläder, transportmedel osv. Släpp den där iPhonen som exemplet tar upp.
 
Det fanns inget nyare OS år 2017.
Tiden går även för dyrare telefoner.
2017 så var 4G det nya heta och det hade den.
VoLTE var ännu inte uppfunnet vid den tiden utan 4G var endast för surf.

Köper man en telefon för 777:- så kan man i stället byta oftare och hålla sig med färskare OS om det är viktigt.
Jag valde, och tänker fortfarande att mitt val var bra, att köpa en dyrare telefon fast begagnad. Som är rätt mycket bättre än en för 777 kr. Så slipper jag byta upp mig så ofta samtidigt som jag kan använda telefonen lite till det jag vill, eller inte vill, utan att bli begränsad av brister på telefonen. Oftast är ju en samsung för 10-15 000 kr bättre än en för 777 kr, så en begagnad sådan med några år på nacken är trots allt en bra affär.
 
Därför att det ofta går ut över andra när människor gör slut på sina pengar.
I en familj så kan det gå ut över barnen som inte har valt det själva.
Eller så går det ut över släkt, vänner och andra som de blir skyldiga pengar på olika sätt.

Det stannar liksom inte bara hos det som har bränt sina pengar.
Vad tycker du att man ska göra åt det?

Är det inte lite så här det är med olika människor, att man är olika, lever olika liv osv? Hjälper det att störa sig? Om det drabbar dig personligen så sluta låna ut pengar tex, vad mer finns det att göra?
 
Hyran påverkar nog mångas ekonomi. Billigare hyra, mer pengar. Är det inte att slösa att bo dyrt?
För min del fungerar det just nu medan jag jobbar, men som 100 % sjukersättning vet jag inte riktigt hur min ekonomi ser ut, med största sannolikhet betydligt lägre än vad jag har i dag. Hyror höjs ju mer per år än vad inkomsterna gör dessutom. Så bara hoppas att jag kan fortsätta jobba flera år till.
På sjukersättning så får man bostadstillägg som följer kostnaderna för hyran.
6 550:- är maxbeloppet.
Det blir ju inte mycket kvar att betala själv då.
 
Intressant fråga. Jag har i min bekantskapskrets ett par där den ena är delägare i en större affärsjuridisk byrå och den andra är försäljningschef på ett större bemanningsföretag med kontor i hela Norden. Jag skulle inte kalla dem rika eftersom de är beroende av sina löneinkomster. Rika för mig är personer som öht inte behöver arbeta men ändå har inkomster som räcker och blir över för ett liv med utlandssemestrar, hus, bil, båt, sommarhus osv, osv.
Enligt den definition är jag inte rik.
Olika bud på det där.
Litet förvirrande faktiskt.
 
På sjukersättning så får man bostadstillägg som följer kostnaderna för hyran.
6 550:- är maxbeloppet.
Det blir ju inte mycket kvar att betala själv då.
Vilket är vad jag får i dag. Frågan är hur det ser ut med sjukersättningen längre fram om jag inte kan jobba. Därtill med matpriser och liknande. Hyrorna höjs, matpriserna höjs, inkomsterna höjs typ med en hundring om man har tur. Det handlari nte riktigt om vad som är kvar att betala själv riktigt utan om vad den slutliga summan i inkomsten blir och om man har råd att betala den hyran eller måste dra ner på den. För om jag inte har råd kan jag inte få försörjningsstöd här, jag måste flytta.
 
Nej, de effekterna tror jag inte ett dugg på (det senare). Det här är ett stort och accelererande problem med det rådande systemet :
Du tror alltså inte att människor kommer att sluta spara och i stället sätta sprätt på sina pengar?
Varför tror du inte det?
Varför spara om pengarna då skall gå till skatt?
 
Eller så lämnar han en för Snygg-Stina, tvingar en att lämna den köpta bostaden som man inte har råd med som ensamstående, har barnen på halvtid för att slippa betala underhåll för dem men köper aldrig något åt dem "för mamman får ju barnbidraget och hon ska minsann inte få ett endaste öre av honom". Överenskommelsen att hon betalar mat och hushållets utgifter medan han sparar till båda gäller inte längre.

Man kan ju planera hur mycket som helst, men det är så oerhört många faktorer som spelar in som man inte kan styra över.
Men att råka ut för ett Svin måste ju ändå räknas som att bli utsatt för bedrägeri eller råka ut för en olycka.
Något som man inte kan påverka med viljan.

Jag har sett typen.
Och hur de duperar sina offer, ofta seriellt.
 
Det där ska du inte ens behöva bemöta :heart
Det är ingen fara, tycker bara att det visar att livet kan göra precis som det vill oavsett om man planerar eller inte planerar. Och även han var ung, odödlig, med hela livet framför sig, med en sjukdom som inte alls var särskilt påtaglig, som han förstod allvaret av.
Allt är inte svart eller vitt. Allt är inte "bara" som det ofta verkar vara/låta som i @Inte_Ung värld, det finns så många gråzoner, så mycket som påverkar.

Det är så lätt att vara klok när man har en backspegel att titta i, och även att vara klok som barn och ungdom när man har vuxna runt sig som bidrar med sina kloka backspeglar. När man står ensam är det oerhört svårt att fatta just "rätt" beslut. För det som kan verka vara rätt beslut där och då kan visa sig vara skit senare. Det verkar dock vara något som är svårt att förstå sig på om man inte har vuxit upp på det viset själv.
 
Det är ingen fara, tycker bara att det visar att livet kan göra precis som det vill oavsett om man planerar eller inte planerar. Och även han var ung, odödlig, med hela livet framför sig, med en sjukdom som inte alls var särskilt påtaglig, som han förstod allvaret av.
Allt är inte svart eller vitt. Allt är inte "bara" som det ofta verkar vara/låta som i @Inte_Ung värld, det finns så många gråzoner, så mycket som påverkar.

Det är så lätt att vara klok när man har en backspegel att titta i, och även att vara klok som barn och ungdom när man har vuxna runt sig som bidrar med sina kloka backspeglar. När man står ensam är det oerhört svårt att fatta just "rätt" beslut. För det som kan verka vara rätt beslut där och då kan visa sig vara skit senare. Det verkar dock vara något som är svårt att förstå sig på om man inte har vuxit upp på det viset själv.
Jag möter sjukdom och döden hela tiden i mitt jobb. Jag vet att svår sjukdom och döden har ingen ålder, kan hända vem som helst, kan komma långsamt eller snabbt. Man är aldrig förberedd.
Man blir väldigt ödmjuk inför nuet och tiden. Tid kan aldrig sparas till sen. Det jag hör mest folk ångra är att de väntade för länge. Och så många som går bort med massa pengar de aldrig använde.
Det är väldigt lätt att slänga ur sig kloka tankar när livet gått bra eller tycka sig ha facit för att man hade turen att inte få kursen ändrad.
 
Din familj vet om det, och det finns andra katastrofer som inte innebär död men gör pengar mindre värdefulla. Man har inte riktigt samma nytta av pengar om man är förlamad. drabbas av demens eller av en svår depression och/eller psykisk ohälsa.
Men då så få ju de pengarna och kan ha kul för dem.
Så det är ju inget att sörja över
Och om man blir sjuk eller skadad så är det verkligen när pengar spelar roll.
Tänk vad mycket hjälpmedel man kan köpa och tänk vilken trygghet att inte behöva oroa sig över ekonomin.
Man kan anpassa bostaden så att det blir trevligt eller slappna av vid psykisk ohälsa.
 
Men då så få ju de pengarna och kan ha kul för dem.
Så det är ju inget att sörja över
Och om man blir sjuk eller skadad så är det verkligen när pengar spelar roll.
Tänk vad mycket hjälpmedel man kan köpa och tänk vilken trygghet att inte behöva oroa sig över ekonomin.
Man kan anpassa bostaden så att det blir trevligt eller slappna av vid psykisk ohälsa.
Hjälpmedel ska godkännas av en arbetsterapeut och köps inte. De ges till behövande. Där spelar inte pengarna roll.
 
Jag möter sjukdom och döden hela tiden i mitt jobb. Jag vet att svår sjukdom och döden har ingen ålder, kan hända vem som helst, kan komma långsamt eller snabbt. Man är aldrig förberedd.
Man blir väldigt ödmjuk inför nuet och tiden. Tid kan aldrig sparas till sen. Det jag hör mest folk ångra är att de väntade för länge. Och så många som går bort med massa pengar de aldrig använde.
Det är väldigt lätt att slänga ur sig kloka tankar när livet gått bra eller tycka sig ha facit för att man hade turen att inte få kursen ändrad.
Ja, döden och sjukdomar har den påverkan på en har jag märkt. Jag känner också att jag inte vill ångra saker, upplevelser. Materiella ting och pengar vill jag inte ha gott om, jag vill bara kunna leva, slippa vända varje krona, det hade jag nöjt mig med. Det är ju inte kvar när jag dör, inget av det och inget av det är ju jag att spara till barnen.
 
Men då handlar det ju om egenskapen "att förstå".
Vilket inte heller har med att ärva pengar att göra men kanske med andra faktorer under uppväxten?

Eller att människor förändras? Eller man själv? Det är roligt att du valt rätt, men nog fasen kan folk ändras till det sämre likväl som det bättre. En del egenskaper kanske kryper fram efter hand, eller när ett föräldraskap ska hanteras och man inte klarar det man trodde.
 
Och jag tycker skatt ska betalas efter förmåga.
Hur tänker du egentligen att den förmågan skall mätas?
Om någon som har brutit nacken ärver en större summa pengar så behövs ju egentligen dessa pengar över tid eftersom att förmågan till löpande inkomster är begränsad.

Dagens mätningar blir ju bara en screenshot över dagsläget och förmågan är ju utspridd på hela livet.
Som frisk och fullt arbetsför så klarar man sig egentligen alltid.
Det är när man inte har förmågan att dra in pengar eller måste betala för hjälp som det blir knepigt.
 
Då vet jag ju inte riktigt om det
Så hur skulle jag kunna lida av det?
Om jag däremot får ett oerhört långt liv, vilket är mest sannolikt i mitt fall, så kommer jag att kunna ha det riktigt bra länge.
Och det kommer jag ju att märka.
Varför är det sannolikt för dig? Vem som helst kan få sjukdomar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 075
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 062
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 652
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp