"Rika människor", vilka är de?

Eller så lämnar han en för Snygg-Stina, tvingar en att lämna den köpta bostaden som man inte har råd med som ensamstående, har barnen på halvtid för att slippa betala underhåll för dem men köper aldrig något åt dem "för mamman får ju barnbidraget och hon ska minsann inte få ett endaste öre av honom". Överenskommelsen att hon betalar mat och hushållets utgifter medan han sparar till båda gäller inte längre.

Man kan ju planera hur mycket som helst, men det är så oerhört många faktorer som spelar in som man inte kan styra över.

Exakt. Fast han får halva barnbidraget också.
 
Ok, trodde inte det va så enkelt att få maxbeloppet. Trodde de i första hand vill att man skaffar sig en billigare hyra.
Det är när man behöver försörjningsstöd, om jag inte har fel för mig, därav taket på 6550 kr. Man ska inte kunna bo hur dyrt som helst, men ändå ska man kunna bo vettigt med sjukersättning. Socialtjänsten skulle inte acceptera min hyra på 8700 kr trots bostadstillägget, eftersom de har rätt låga tak på hyror man får ha när man har försörjningsstöd. Vilket är lite "komiskt" då jag nu i denna lägenheten har lägre kostnad för astmamediciner och allergimediciner än i förra tex. Förra fanns fukt och mögel i, vilket inte är helt ovanligt i billigare och sämre lägenheter.
 
Du tror alltså inte att människor kommer att sluta spara och i stället sätta sprätt på sina pengar?
Varför tror du inte det?
Varför spara om pengarna då skall gå till skatt?

Det löser man ju lätt genom att ha en beloppsgräns för sparat/placerat kapital, så att skatten upp till en viss summa är lägre. Det är bra om folk har ett sparande, men har man stora summar kan man också beskattas.
 
Men mobilerna som fanns klarade uppgraderingar olika bra.

Det är inte det aktuella OSet som sätter gränser utan den tekniska nivån på mobilerna.
Det är det OS som mobilen har som sätter gränsen för BankID.
Enligt denna beskrivning hos just BankID.
https://support.bankid.com/sv/tekniska-fragor-och-problem/systemkrav

Men du kanske menar NFC för att läsa pass eller nationellt ID- kort?
Det har jag hittills inte behövt använda, jag har klarat mig med bankdosa.
 
Köper du en för 777 kr får du sannolikt byta den mer eller mindre direkt. Nya versioner av OS ställer ofta nya krav som gör att de billigaste modellerna inte hänger med. Det du skriver talar mest emot att det är ekonomiskt med de allra billigaste. Satsar du 2-4000 har du ett mycket bredare urval i synnerhet om du kan tänka dig begagnat (refurbed)
Min Motorola telefon för 769:- har Android 11 som antagligen kommer att fungera fint i många år till.
Den köpte jag hösten 2022.
 
Jag har haft diverse bolag under åren och inga större problem med försvunna SMS/samtal och även arbetat med kunder som haft flera olika bolag. Försvann något berodde det nästan uteslutande på konstiga vidarekopplingar.
Det beror ofta på var man befinner sig i geografin.
Olika operatörer fungerar olika bra på olika ställen.
Men just Telenor hade problem med att de tappade bort samtal och SMS i den trassliga tekniken.
Egentligen så är det mer märkligt att det kommer fram så pålitligt som det gör.
Med tanke på hur det egentligen går till.
 
Man kan inte alltid välja vem som kommer in i ens liv.
Var inte du hotad också och inte kan kasta skräp hur som helst? Dåligt planerat av dig att låta sådana människor finnas i ditt liv :cool:
Ja det finns verkligen en stor portion av dålig planering och dålig kontroll från min sida i det problemet.
Jag var stressad i mitt liv p.g.a. sjukdom i familjen och missade några kontroller som jag borde ha utfört.
Så planeringen brast Big Time.
Men det är även brott som jag utsätts för och riktiga bedragare kan sina saker.

Och mot att bli lurad är det svårt att värja sig.
Det är ju själva idén med att luras
 
Du tror alltså inte att människor kommer att sluta spara och i stället sätta sprätt på sina pengar?
Varför tror du inte det?
Varför spara om pengarna då skall gå till skatt?
Att en liten, liten del av pengarna används för att stödja det samhälle man fått förmånen att dra ihop pengarna i kommer de flesta att acceptera utan att gå bananas och vilja hålla undan skatt som högsta prio i livet.
 
Jag vet inte riktigt men det där ordspråket du tar upp är antingen vansinnigt eller så missförstår du det. Ger du 10' till en fattig kommer den antagligen köpa något av det som ligger på behovslistan. Är personen fattig på riktigt ligger sannolikt ingen iPhone på den listan utan snarare sånt man behöver för att överleva, inkl vinterkläder, transportmedel osv. Släpp den där iPhonen som exemplet tar upp.
Man kan ju hoppas att det är så.
Det vore verkligen mycket bättre.
Tyvärr så har jag sett motsvarande på riktigt, men med en Galaxy Flip.
Och den höll inte ens särskilt länge.
 
Man kan ju hoppas att det är så.
Det vore verkligen mycket bättre.
Tyvärr så har jag sett motsvarande på riktigt, men med en Galaxy Flip.
Och den höll inte ens särskilt länge.
Okej. Well. Jag har sett liknande men en dos amfetamin eller två också. Innebär det att det är det normala?
 
Vad tycker du att man ska göra åt det?

Är det inte lite så här det är med olika människor, att man är olika, lever olika liv osv? Hjälper det att störa sig? Om det drabbar dig personligen så sluta låna ut pengar tex, vad mer finns det att göra?
Det är ju så att samhället, d.v.s. skattekollektivet anses ha ansvaret för att ta hand om människor som inte klarar sig själva.
Så det landar på andra.

Och vad skall hända med människorna som saknar pengar till sina basala behov?
Hur tänker du att de skall klara sig?
Tigga, stjäla eller svälta?
För att de köpte en för dyr telefon
 
Det är ju så att samhället, d.v.s. skattekollektivet anses ha ansvaret för att ta hand om människor som inte klarar sig själva.
Så det landar på andra.

Och vad skall hända med människorna som saknar pengar till sina basala behov?
Hur tänker du att de skall klara sig?
Tigga, stjäla eller svälta?
För att de köpte en för dyr telefon
Telefoner är roten till fattigdom.

Du tycker inte att du går på lite väl hårt med kammen?
 
Det är ju så att samhället, d.v.s. skattekollektivet anses ha ansvaret för att ta hand om människor som inte klarar sig själva.
Så det landar på andra.

Och vad skall hända med människorna som saknar pengar till sina basala behov?
Hur tänker du att de skall klara sig?
Tigga, stjäla eller svälta?
För att de köpte en för dyr telefon
Grejen är väl att det inte går att göra om och om och om igen. Och grejen är att sådana personer kommer alltid att finnas, jag vet inte vad som ska göras åt det för att förändra det. Det var faktiskt vad jag frågade dig, vilket du inte svarade på.

Och ja, människor tigger, stjäl och svälter som det är i dag, delvis pga val de gör och val de har gjort och fortfarande tar konsekvenser för.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 076
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 064
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 658
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp