"Rika människor", vilka är de?

Kan du inte starta en tråd om mobiltelefoner ist för att skriva spaltmeter om hur förträfflig Motorola är?
Jag tycker nog att min kvot av startade trådar är uppfylld för ett tag framöver och känner att jag inte har något behov av att tråden håller sig strikt till ämnet i min trådstart.

Det handlar ju egentligen om att välja pris på en vara efter behov av funktion i stället för efter status eller märke.
Ett billigt alternativ och varför det inte duger att välja det.
Och hur sådana val påverkar hur man har det för övrigt.
Därför så tycker jag att det kan vara kvar
 
Det är väldigt dumt att köpa hjälpmedel som man får gratis.
Det är ännu dummare att köpa hjälpedel som man inte behöver. För om arbetsterapeuten inte förskriver dom så gör de mer skada än nytta i din rehab i vardagen. Det kommer göra dig sjukare.
Skulle jag bli sjukare av att komma upp på övervåningen eller av att kunna ha en bra bil eller en promenadskoter?
Hur i hela världen skulle det gå till?
 
Det är många som regelbundet refererar till just de begreppen.
Och det blir ofta otroligt otydligt vad som egentligen menas med dessa begrepp.
Jag ville då veta vad som man menar när man gör dessa referenser.
Och det är som tråden visar oerhört olika.
Ungefär lika olika som det har varit otydligt.

Sedan så spretar tråden ut åt alla möjliga håll.
Men jag antar att deltagarna i diskussionen har de behoven.
Ämnet upprör uppenbarligen så mycket.

Det är så komplicerat och enkelt att definitionen vad är rik är olika för alla. Ibland är det att ha råd med en iphone, leva ett rikt och lyckligt liv med basala behov tillfredsställda, x antal miljoner på banken. Höga inkomster av lön.

Hur långt är ett snöre.
 
Jag tycker nog att min kvot av startade trådar är uppfylld för ett tag framöver och känner att jag inte har något behov av att tråden håller sig strikt till ämnet i min trådstart.

Det handlar ju egentligen om att välja pris på en vara efter behov av funktion i stället för efter status eller märke.
Ett billigt alternativ och varför det inte duger att välja det.
Och hur sådana val påverkar hur man har det för övrigt.
Därför så tycker jag att det kan vara kvar
Att andra kan ha teknikintresse som du saknar och finna glädje i en bättre telefon med högre prestanda och mer finesser är du helt oförstående för.
Men att lägga det mångdubbla på en häst är ok?
 
Det är ju så att samhället, d.v.s. skattekollektivet anses ha ansvaret för att ta hand om människor som inte klarar sig själva.
Så det landar på andra.

Och vad skall hända med människorna som saknar pengar till sina basala behov?
Hur tänker du att de skall klara sig?
Tigga, stjäla eller svälta?
För att de köpte en för dyr telefon
Vad pratar du om?
 
Ojdå. Jag skulle vilja påstå att min pappas familj blir gamla med. Ja förutom pappa då som inte ens hann fylla 40 🤷 vad vill jag ha sagt med det tror du?
Det som du vill ha sagt ådrar inget för mig.
Jag behöver ta höjd för att jag kan bli mycket gammal och att det då är bra att ha en god ekonomi.
Vissa gör det genom att köpa pensionsförsäkringar, andra genom att jobba järnet för att få en hög pension och jag gör det genom att ha en investering som ger inkomster både nu och vid framtida pension.
I den jämförelsen så tycker jag faktiskt att jag vinner på bra nu på en gång jämfört med pensionsförsäkringar och pensionspoäng som ju bara blir bra sedan.
 
Det är ju så att samhället, d.v.s. skattekollektivet anses ha ansvaret för att ta hand om människor som inte klarar sig själva.
Så det landar på andra.

Och vad skall hända med människorna som saknar pengar till sina basala behov?
Hur tänker du att de skall klara sig?
Tigga, stjäla eller svälta?
För att de köpte en för dyr telefon
Sälja telefonen.

Den som saknar pengar till basala behov kan inte bara komma in och hämta mer om de förköpt sig. Kyrkan kanske skänker en matkasse eller frälsningsarmén en tallrik soppa i och för sig.
 
Skulle jag bli sjukare av att komma upp på övervåningen eller av att kunna ha en bra bil eller en promenadskoter?
Hur i hela världen skulle det gå till?

Ja. Om du av bekvämlighet tar hjälpmedel ist för att puscha kroppen så kommer du bli sjukare. Anses du medicinskt verkligen behöva hjälpmedlet så får du det gratis.
Är det inte märkligt att betala dina surt sparade pengar på något du får gratis om du behöver det?

Hjälpmedel och medicin ska bedömmas av de som kan avgöra nyttan. Inte av kleti och pleti.
Jag ser faktiskt ofta människor som förlorar förmågor eller försenar sin rehab pga att de skaffar sig hjälpmedel för att underlätta. Ren lathet isf att ta sig an uppgiften. Det är lika korkat som att självmedicinera mediciner.
 
Ihopneanvändare är lyxkonsumenter som inte förstår pengars värde.

Här har vi iphone. Sambon får en ny vart 2:a år genom jobbet. Jag tar hans gamla och sonen får min.
Mycke billigare än tre Motorola.
Jag har faktiskt haft en billigare Motorola och köpte en billig till sonen för många år sen. Man får vad man betalar för. Dvs inte mycket.
Ja men då så blir de ju inte en ekonomisk belastning.
Det är att planera väl.
Och då är vi tillbaka på att planera ekonomiskt.
 
Trevligt, dock finns det undantag. Sjukdomar har den tendensen att de även biter på den bäste.
Jag är inte så säker på att det är så trevligt, om jag skall vara ärlig.
Men det är något som jag måste ta höjd för i min planering.
Annars så kan det riskera att bli riktigt trist på slutet
 
Det är ju så att samhället, d.v.s. skattekollektivet anses ha ansvaret för att ta hand om människor som inte klarar sig själva.
Så det landar på andra.

Och vad skall hända med människorna som saknar pengar till sina basala behov?
Hur tänker du att de skall klara sig?
Tigga, stjäla eller svälta?
För att de köpte en för dyr telefon
Nu tror jag det är väldigt ovanligt att de som saknar mat på bordet, gör det för att de har en för dyr telefon. De flesta har säkert mat o tak över huvudet före en dyr telefon.
 
Det som du vill ha sagt ådrar inget för mig.
Jag behöver ta höjd för att jag kan bli mycket gammal och att det då är bra att ha en god ekonomi.
Vissa gör det genom att köpa pensionsförsäkringar, andra genom att jobba järnet för att få en hög pension och jag gör det genom att ha en investering som ger inkomster både nu och vid framtida pension.
I den jämförelsen så tycker jag faktiskt att jag vinner på bra nu på en gång jämfört med pensionsförsäkringar och pensionspoäng som ju bara blir bra sedan.
Men så käckt då väljer jag också att ha en investering som ger inkomster...

Men oups, jag har ju varken någon rik gubbe eller något stort arv att vänta som flertalet som har den typen av pengar. Jag får väl nöja mig med lysa och diverse fonder. Jag har dock tur som än så länge är frisk nog att arbeta och tjäna in dem och lite har jag fått i arv, men inte räcker det långt när det gäller pensionen.

Visst påverkar val och inställning hur det går i livet, men vi har faktiskt ofta stora skillnader i de kort vi blev födda med och de vi dragit under vägen. Att snudd på håna dem med sämre förutsättningar som du gör i den här tråden är inte snyggt.
 
Men om vi skall tänka så, så kan vi ju strunta i att planera för pensionen över huvud taget.
Det finns väl ett mellanting?
Jag struntar inte i pensionen och jag är klok runt pengar. Men jag lever också i nuet och unnar mig saker och sätter guldkant på tillvaron. Men guldkanten är tunnare eftersom jag också sparar och planerar. Men jag vill använda tid och pengar medans jag orkar och har familj och vänner i livet att göra det med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 073
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 062
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 652
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp