"Rika människor", vilka är de?

Har du funderat på att fråga dem vad de menar i aktuellt sammanhang? Eller är det en diskussion om din privatekonomi, planering etc du var ute efter?
Ja det har jag funderat på och även gjort.
Det fungerade inte så bra eftersom att det ansågs att vara för mycket off topic.
Och i andra fall så passade det sig verkligen inte med tanke på trådens övriga innehåll.
Så det behövdes en egen tråd.

Min privatekonomi drar jag in därför att den brukar alltid dras upp av andra på olika mer eller mindre trevliga sätt.
Det är därför lika gott att lägga upp den för granskning och kritik, så är det liksom gjort.
Den intresserar mig egentligen inte eftersom att jag ju redan vet hur den fungerar.
 
Men om vi skall tänka så, så kan vi ju strunta i att planera för pensionen över huvud taget.

Varför det? Jag tycker bara att man gott kan anpassa det efter sin egen situation istället för att snudd på fördöma de som spenderar sina pengar istället för att spara. De flesta får en dräglig pension i Sverige.
 
Jag gjorde ett exempel om iPhone och ni högg som kobror.
Telefonen verkar vara helig på något vis.
Skatter var det @sjoberga som drog in.
Och det tycker jag är helt okej.
Du tjatar faktiskt om och om igen hur slösaktigt och illa det är med en Iphone och antagligen har minst 40% av trådsvararna skrivit på en sådan. Blir du förvånad att folk svarar upp när du har varit så nedlåtande?
 
Jag gjorde ett exempel om iPhone och ni högg som kobror.
Telefonen verkar vara helig på något vis.
Skatter var det @sjoberga som drog in.
Och det tycker jag är helt okej.
Mobiltelefonen är nog inte helig för någon, men ett väl fungerande exemplar är snudd på nödvändigt i vårt samhälle. Det börjar helt klart bli svårt att klara sig utan. Jag köpte en sån där billig mobil en gång, det var mitt sämsta köp, den funkade inte till något vettigt.
 
Att andra kan ha teknikintresse som du saknar och finna glädje i en bättre telefon med högre prestanda och mer finesser är du helt oförstående för.
Men att lägga det mångdubbla på en häst är ok?
Nej inte alls
Jag har jobbat i över 20 år med It och telecom så jag gillar verkligen teknik.
Min sista uppgift var att integrera och testa mottagardelen för 3G i basstationer.

Poängen är att det handlar om dyra leksaker när det finns viktigare behov att fylla.
Och som exempel på vad man kan dra in på om man verkligen vill ändra på sina ekonomiska förutsättningar.

Både gällande mobiltelefonen och hästen.
 
Ja. Om du av bekvämlighet tar hjälpmedel ist för att puscha kroppen så kommer du bli sjukare. Anses du medicinskt verkligen behöva hjälpmedlet så får du det gratis.
Är det inte märkligt att betala dina surt sparade pengar på något du får gratis om du behöver det?

Hjälpmedel och medicin ska bedömmas av de som kan avgöra nyttan. Inte av kleti och pleti.
Jag ser faktiskt ofta människor som förlorar förmågor eller försenar sin rehab pga att de skaffar sig hjälpmedel för att underlätta. Ren lathet isf att ta sig an uppgiften. Det är lika korkat som att självmedicinera mediciner.
Jag kanske vill ha det i flera hus?
Och på flera ställen?
Eller till en plats som inte godkänns?
Eller ballare, anpassade sportredskap?
En kanot med tillhörande ramp ner i sjön?
 
Nej inte alls
Jag har jobbat i över 20 år med It och telecom så jag gillar verkligen teknik.
Min sista uppgift var att integrera och testa mottagardelen för 3G i basstationer.

Poängen är att det handlar om dyra leksaker när det finns viktigare behov att fylla.
Och som exempel på vad man kan dra in på om man verkligen vill ändra på sina ekonomiska förutsättningar.

Både gällande mobiltelefonen och hästen.
Men det är inte upp till dig att avgöra vad som är viktigt i någons liv och vad den bör prioritera.
Uppenbarligen har du inte intresse nog för en modern telefon eftersom du vägrar acceptera att det kan vara av stor glädje för andra.
 
Det är ju olika om man ser att det är ett svin och ändå går vidare även om man kan välja att låta bli.
Eller om man blir lurad, tvingad och vilseledd.
Tycker du inte det?
Jo men du fördömde alla som skaffat barn med fel man. Där var det inget förmildrande om man blivit lurad, tvingad eller vilseledd. Den enda skillnaden är att när det är du som gjort ett dåligt val (om inte som pappa till dina barn) så är det helt plötsligt inte alls åt dåligt val utan att personen varit någon form av skitstövel och lurat dig.
 
Vad händer med människor som verkligen inte kan hantera pengar när de inte kan uppfylla sina basala behov?
Och vad händer med deras barn?
De får i slutändan en förvaltare eller en god man eller hamnar på gatan. Det finns inte en icke sinande ström att hämta nya bidrag från. Det är inte så att man kan tvinga folk att bli bra på pengar.

Barnen omhändertas om det inte funkar i längden.
 
Nu tror jag det är väldigt ovanligt att de som saknar mat på bordet, gör det för att de har en för dyr telefon. De flesta har säkert mat o tak över huvudet före en dyr telefon.
Välj någon annan pryl som de har köpt för skojs skull då.
En ny TV.
 
Välj någon annan pryl som de har köpt för skojs skull då.
En ny TV.
Jag är fattig, jag har inte pengar till mat. Jippi, jag går och köper en dyr teknikpryl? Är det så du ser på fattiga?

Jag tror du sett för mycket på lyxfällan. De flesta fattiga lever inte på kredit och över sina tillgångar, visst finns det de som gör det men det (och då även de med goda inkomster).
 
Men oups, jag har ju varken någon rik gubbe eller något stort arv att vänta som flertalet som har den typen av pengar.
Är det så du tror att det går till?
Jag har skramlat och jobbat ihop till min investering själv.
Visserligen så var vi två i början, men vi delade liksom på det hela i två delar.
Och så tog vi var sin del.

Tror du alltid att det är någon annan som har ordnat det för dem som har en investering?
 
Är det så du tror att det går till?
Jag har skramlat och jobbat ihop till min investering själv.
Visserligen så var vi två i början, men vi delade liksom på det hela i två delar.
Och så tog vi var sin del.

Tror du alltid att det är någon annan som har ordnat det för dem som har en investering?
Du har själv skrivit om det, din nya mans egendom, en släktgård var det väl som du flyttade till? Jag minns inte så noga. Och så kunde du flytta och hyra ut ditt hus. Jag minns inte så noggrant. Huspriserna var dessutom på en helt annan nivå när det var aktuellt för dig att köpa än vad det är idag. Rätt generation hjälper mycket.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 072
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 641
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp