"Rika människor", vilka är de?

Frågan är ju egentligen om det spelar någon roll?

När man försöker att sammanfatta vilka egenskaper som gör att vissa människor är rika och andra inte är det.
Tja jag gissar att intelligens spelar en viss roll, men den lär överskuggas av saker som arv, miljö, utbildning (som har mycket med miljö att göra), intresse, kön impuskontrol mm.

Klart att om man har en funktionsvariation som downs syndrom blir det uppenbart att det är svårt att skaffa sig ett högt betalt jobb men de allra flesta i världen har intelligens nog att hantera sin ekonomi. Det är sällan
intelligensen som fallerar om man blir misshandlad och tvingas lämna hus och hem, eller om man hellre spelar WoW än läser på läkarlinjen.
 
Om du vill veta hur länge din Motorola har så får du kolla upp det själv. Min egna mobil har jag full koll på och är inköpt 22 och är modell 21 och den slutar nästa år få uppdatering så då ryker BankID, Bank appen och Swish.

Förövrigt har du bara skrivit Motorola och inte modell så det blir omöjligt att kolla:)
Det har jag inget behov av.
Det är andra faktorer som spelar större roll för säkerheten.
 
Ja, det trodde jag med från början.
Och det var också min avsikt.
Men på något sätt så spårade den ur.
Det fanns väl ett behov av det så jag är okej med det
Om du läser om tråden från början så kommer du se att det var du som drog igång frågeställningarna. Andra har bara svarat på dina påståenden.
 
Tja jag gissar att intelligens spelar en viss roll, men den lär överskuggas av saker som arv, miljö, utbildning (som har mycket med miljö att göra), intresse, kön impuskontrol mm.

Klart att om man har en funktionsvariation som downs syndrom blir det uppenbart att det är svårt att skaffa sig ett högt betalt jobb men de allra flesta i världen har intelligens nog att hantera sin ekonomi. Det är sällan
intelligensen som fallerar om man blir misshandlad och tvingas lämna hus och hem, eller om man hellre spelar WoW än läser på läkarlinjen.
Jag är inte så säker på att jag håller med här.
 
Det är ingen subvention på samma sätt som ränteavdrag mot tjänst.
Alla kostnader i ett företag är avdragsgilla mot intäkter i företaget.
Så har det liksom alltid varit.
Det är skillnad på privat konsumtion och företagande.
Ja företag har det bättre än företaget "familj" där får man då inte dra av alla kostnader.

Det är annars ett rätt tamt försvar att hela räntan är avdragsgill och inte bara 30%
 
Motorola verkar bra för dem som har som vana att krossa eller tappa bort sina mobiler
Då är det bra att de är billiga och spelar ingen roll att de har en tidsbegränsad säkerhet.

Annars så är ju 700:- vart annat år fortfarande mindre pengar än en iPhone för 10 000:- vart 5:te år.

Brukar man göra sönder en telefon om året har man definitivt något att jobba på i sin förbrukning av prylar. Jag har hittills aldrig bytt ut en android av andra skäl än att den blivit utdaterad, trots att jag alltid har den i någon ficka, fotar när jag badar från båt, åker på festivaler, är i skogen, filmar handhållet när jag galopperar ute och andra dumheter.

Men en Pixel 6A kan man få begagnad för 2000:- (billigare om man köper privat men då ingår ju inga garantier) och den har fem års livslängd kvar då. Bättre för både ekonomi och miljö. Att man ens får tillverka elektronik med så kort livslängd som två år från produktsläpp övergår mitt förstånd nu när planerat åldrande är något som diskuterats i rätt många år. Enormt resursslöseri.
 
Ja företag har det bättre än företaget "familj" där får man då inte dra av alla kostnader.

Det är annars ett rätt tamt försvar att hela räntan är avdragsgill och inte bara 30%
Just den här diskussionen vill jag inte ge mig in på.
Den är så svår att förstå för någon som inte själv driver företag.
Vilket också är en faktor för hur man lyckas i affärer.
 
Motorola verkar bra för dem som har som vana att krossa eller tappa bort sina mobiler
Då är det bra att de är billiga och spelar ingen roll att de har en tidsbegränsad säkerhet.

Annars så är ju 700:- vart annat år fortfarande mindre pengar än en iPhone för 10 000:- vart 5:te år.
Kapitalförstöring känns ju inte så ekonomiskt begåvat och verkligen slösaktigt. Det går tvärt emot vad du har förespråkat i tråden.

Du kan köpa en Iphone på Swappi för 2000:- och ha ”hitta min iphone” så slipper du tappa bort den.

Säkerheten är inte bara tidsbegränsad. Den är dålig konstant.
 
Just den här diskussionen vill jag inte ge mig in på.
Den är så svår att förstå för någon som inte själv driver företag.
Vilket också är en faktor för hur man lyckas i affärer.
Är du så lyckad då?
Jag tycker du har startat kopiöst många trådar genom åren om alla problem du har med hyresgäster mm. Mycket gnäll om skatter och hur fel ditten och datten är.
Att driva företag är rätt vanligt. Ingen jag känner har så mycket problem som du verkar ha och de behöver inte snåla in heller utan kan unna sig både bättre telefoner och annat och ändå ha ett bra sparande.
 
Kolla du som vill göra en poäng av saken.
Motorola sämst i klassen med 3 år av säkerhetsuppdatering, från i år får två modeller 5 år (Edge 50 Neo och Edge 50). Inte 3 år från köp utan 3 år från när den släpps och många köper inte när den precis kommit ut utan väntat lite så den blir billigare men då också kortare säkerhet.


Poängen är att du skriver om hur gamla telefoner du har och haft och funderar utan att nämna risker med det utan du bara nämner att det fungerar.
 
För mig är man rik när man har ett kapital på ett par miljoner eller mer. Det spelar ingen roll om pengarna är låsta i hus eller aktier. Är pengarna dina är du rik. Medveten om att det gör många människor i Sverige rika, ffa de som kunde köpa när det var billigare och som gjort sig en förmögenhet på fastighetsaffärer.
 
Jag har mött dem under min tid som busschaufför.
Det yrket är att sätta sig mitt i verkligheten.

Nu så är mitt engagemang på ett annat plan.
Jag är politiskt engagerad då jag tror att det är där som de verkliga åtgärderna går att genomföra.
Har ni diskuterat hur de spenderat sina pengar då?

Jag har noterat att människor på Facebook fått hyfsat sjyssta mobiler gratis eller för väldigt liten summa pga ont om slantar och generösa medmänniskor. Jag tänker också att med en helt okej smart-telefon för ett par tusenlappar kan man lätt klara sig utan både tv och dator idag. Dvs genom att köpa en sådan kanske de lika gärna kan ha sparat några tusenlappar. Med det sagt vill jag påstå att du inte har en susning om hur bussresenärers telefoner påverkar deras ekonomi.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 072
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 056
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 640
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp