"Rika människor", vilka är de?

Du har själv skrivit om det, din nya mans egendom, en släktgård var det väl som du flyttade till? Jag minns inte så noga. Och så kunde du flytta och hyra ut ditt hus. Jag minns inte så noggrant. Huspriserna var dessutom på en helt annan nivå när det var aktuellt för dig att köpa än vad det är idag. Rätt generation hjälper mycket.
Aha, det.
Det påverkar inte alls egentligen.
Min investering fanns innan det.
Jag hyr ut flera hus.
Lönerna var lägre och räntorna var högre så att huspriserna också var lägre hjälpte inte så mycket som man kan tro.
Räntan var vid köpet 14% så det var ändå svettigt.

Min sambo däremot har ärvt sitt, men det är en annan historia.
Det är inte min ekonomi för framtiden utan hans.
 
Vi blir mycket gamla i vår släkt.
Och den egenskapen är oerhört ärftlig.
Det blir blir vi i min släkt också, trots det dog min kusin innan hon fyllde 40 tillsammans med sitt barn på 10 år pga av en ouppmärksam lastbilschaufför.

Bekanta har också släkter som blir gamla, trots det förlorade de båda sina barn innan barnen hade fyllt 30 i fruktansvärda olyckor.

Självklart ska man planera för framtiden utifrån sin egen förutsättning men man måste även leva i nuet och njuta av att vara vid liv. Att peka på andra och säga att de har gjort fel val utan att ha en aning om vad som har lett fram till valen är mest ouppfostrat och olämpligt. Du ser en dyr iPhone och antar att folk har valt att lägga pengar där när det i praktiken kan vara så att det var något de har fått.

Vem som är rik och fattig rent ekonomiskt går att titta på siffror, vem som är rik eller fattig i livet kan bara den som lever i det avgöra. Jag gör val som får mig att känna att mitt liv blir rikt, för andra är det andra val som är viktiga.
 
Vem som är rik och fattig rent ekonomiskt går att titta på siffror, vem som är rik eller fattig i livet kan bara den som lever i det avgöra. Jag gör val som får mig att känna att mitt liv blir rikt, för andra är det andra val som är viktiga.
Om vi tar och tittar på siffrorna.
Vad skall de vara för att någon skall vara just rik?
När man tittar på det utifrån då.
 
Är rika människor de som har ”dra-åt-helvete”-pengar? Undra under hur lång tid, tycker ni?
Ja det är väl kanske en bra definition.
Rik är den som utan vidare klarar sig ett år utan att behöva någon extern inkomst.

Så i mitt fall skulle det handla om att jag skulle behöva klara mig ett år även om alla hyresgäster flyttade och husen stod tomma.
 
Ja det gör jag.
Det finns gott om människor som prioriterar tokigt, det håller jag med om. Det ser jag i min närhet. men det handlar inte om dyra prylar ofta. Det är egentligen småsummor utan om fel prioriteringar, ett fel i sättet att tänka och prioritera. Vilket kanske är lättare att fastna i när man är fattig och aldrig kan köpa något alls, jag vet inte. Men jag har lite svårt att se att det handlar om att det handlar om stora dyra saker-summor alltså. Och just ofta och handlar om många människor. Fattiga människor har en tendens att inte ha tillgång till så mycket pengar så det blir ju inte något som sker ofta känner jag.
 
Aha, det.
Det påverkar inte alls egentligen.
Min investering fanns innan det.
Jag hyr ut flera hus.
Lönerna var lägre och räntorna var högre så att huspriserna också var lägre hjälpte inte så mycket som man kan tro.
Räntan var vid köpet 14% så det var ändå svettigt.

Min sambo däremot har ärvt sitt, men det är en annan historia.
Det är inte min ekonomi för framtiden utan hans.
Jag trodde du hyrde ut huset du bott i ( och andra på den fastigheten). De flesta ser det som guldläge, att kunna göra det, men har inte träffat någon med ett stort arv som kan förse familjen med alternativ bostad.

För vissa är lotten snarare en hyreslägenhet medan sambon snott åt sig var krona.

Och kom inte och säg att du bundit lånet på 14 % i 20 år och inte amorterat. Visst har räntan varit skyhög periodvis men den har också varit nära 0 och svenska folket har hjälpt dig med räntan ( ränteavdrag). Och värdestegringen har varit ganska brant skulle jag tro.

Alltså det är kanon för dig, men det är liksom inte bara skicklighet och bra planering för jag antar att du inte tagit din nya partner för pengarna. Jag önskar du kunde insett det och inte kastat i ansiktet på folk att hade de planerat bättre så hade de haft samma sits och har de inte det så är det dålig planering och slöseri. Detta är liksom budskapet du skickar ut.
 
Det är det OS som mobilen har som sätter gränsen för BankID.
Enligt denna beskrivning hos just BankID.
https://support.bankid.com/sv/tekniska-fragor-och-problem/systemkrav

Men du kanske menar NFC för att läsa pass eller nationellt ID- kort?
Det har jag hittills inte behövt använda, jag har klarat mig med bankdosa.
Gör skillnad på när det inte längre går att köra appen i mobilen och när risken ökar för att bli hackad av att använda bank id, bank app, swish mm vilket är när du slutar att få säkerhetsuppdateringar till telefonen.
 
Om vi tar och tittar på siffrorna.
Vad skall de vara för att någon skall vara just rik?
När man tittar på det utifrån då.
Varför behöver du ett svar på det? För mig är det högst ointressant hur mycket pengar någon har och umgås helst inte med någon som fiskar efter det heller, återigen ouppfostrat beteende. Varför detta behov av att kategorisera människor utifrån ekonomi?
 
Det blir blir vi i min släkt också, trots det dog min kusin innan hon fyllde 40 tillsammans med sitt barn på 10 år pga av en ouppmärksam lastbilschaufför.

Bekanta har också släkter som blir gamla, trots det förlorade de båda sina barn innan barnen hade fyllt 30 i fruktansvärda olyckor.

Självklart ska man planera för framtiden utifrån sin egen förutsättning men man måste även leva i nuet och njuta av att vara vid liv. Att peka på andra och säga att de har gjort fel val utan att ha en aning om vad som har lett fram till valen är mest ouppfostrat och olämpligt. Du ser en dyr iPhone och antar att folk har valt att lägga pengar där när det i praktiken kan vara så att det var något de har fått.

Vem som är rik och fattig rent ekonomiskt går att titta på siffror, vem som är rik eller fattig i livet kan bara den som lever i det avgöra. Jag gör val som får mig att känna att mitt liv blir rikt, för andra är det andra val som är viktiga.
Men fy vad hemskt. Beklagar :(
 
Och kom inte och säg att du bundit lånet på 14 % i 20 år och inte amorterat. Visst har räntan varit skyhög periodvis men den har också varit nära 0 och svenska folket har hjälpt dig med räntan ( ränteavdrag). Och värdestegringen har varit ganska brant skulle jag tro.
Jag har visserligen inte amorterat alls utan i stället utökat lånen.
Lån på lantbruksfastighet är amorteringsfritt men eftersom att det räknas som näringsverksamhet så får jag inte dra av räntan mot inkomst av tjänst utan bara mot inkomster i just näringsverksamheten där den räknas som vilken annan kostnad som helst.
Så Svenska Folket har inte hjälp mig med räntan.

Jag har planerat väl och bundit räntan till under 2,5% över den tid som räntan nu har varit högre än på länge.
Och jag räknar med att räntan skall ha landat under den nivån när det är dags att binda om.
 
Med ditt engagemang @Inte_Ung tycker jag du ska börja engagera dig i Stadsmissionen eller annan liknande verksamhet. Du behöver möta dessa människor.
Jag har mött dem under min tid som busschaufför.
Det yrket är att sätta sig mitt i verkligheten.

Nu så är mitt engagemang på ett annat plan.
Jag är politiskt engagerad då jag tror att det är där som de verkliga åtgärderna går att genomföra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 072
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 641
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp