"Rika människor", vilka är de?

Hjälpmedel ska godkännas av en arbetsterapeut och köps inte. De ges till behövande. Där spelar inte pengarna roll.
Jag är faktiskt fri att köpa mig vilja hjälpmedel som jag vill för egna pengar.
Samt att bygga om och anpassa huset son jag bor i om jag äger det.
Ingen kan liksom hindra mig från att köpa en promenadskoter eller installera hiss mellan våningsplanen bara för att jag vill.

Så jag förstår inte alls ditt inlägg faktiskt.
 
Särskilt iphone😀
Ihopneanvändare är lyxkonsumenter som inte förstår pengars värde.

Här har vi iphone. Sambon får en ny vart 2:a år genom jobbet. Jag tar hans gamla och sonen får min.
Mycke billigare än tre Motorola.
Jag har faktiskt haft en billigare Motorola och köpte en billig till sonen för många år sen. Man får vad man betalar för. Dvs inte mycket.
 
Jag är faktiskt fri att köpa mig vilja hjälpmedel som jag vill för egna pengar.
Samt att bygga om och anpassa huset son jag bor i om jag äger det.
Ingen kan liksom hindra mig från att köpa en promenadskoter eller installera hiss mellan våningsplanen bara för att jag vill.

Så jag förstår inte alls ditt inlägg faktiskt.
Det är väldigt dumt att köpa hjälpmedel som man får gratis.
Det är ännu dummare att köpa hjälpedel som man inte behöver. För om arbetsterapeuten inte förskriver dom så gör de mer skada än nytta i din rehab i vardagen. Det kommer göra dig sjukare.
 
Själv använder jag Samsung, gör det mig rik eller fattig?
Det är intressant hur telefoner faktiskt är statuspryl. Iphone verkar vara status på högsta nivån, men samsung, de här galaxysorterna är också status. Har själv märkt det av andra som har nyare än vad jag har, deras nya är ju så pass mycket bättre, dyrare, finare-nyare än vad min är. Fast egentligen ser jag inte SÅ stor skillnad på dem funktionsmässigt.
 
Att en liten, liten del av pengarna används för att stödja det samhälle man fått förmånen att dra ihop pengarna i kommer de flesta att acceptera utan att gå bananas och vilja hålla undan skatt som högsta prio i livet.
Hur liten del av hur stor kaka tänker du på då?
Om det känns som ett avrundningsfel så kommer ju ingen att orka bry sig.
Medan om det känns som en stor belastning, så kommer det att komma både protester och motreaktioner.

En stor gård nära mig behövde medan fastighetsskatten och förmögenhetsskatten fortfarande fanns kvar punga ut med över 20 000:- i månaden på skatt.
Och det efter att ha skrapat ihop en redig summa för att klara av arvsskatten.
Det var mycket pengar i början på 90-talet.
Gården producerade mat till medborgarna (mjölkgård) men höll i princip på att gå omkull.

Skall det vara så?
 
Ojdå. Jag skulle vilja påstå att min pappas familj blir gamla med. Ja förutom pappa då som inte ens hann fylla 40 🤷 vad vill jag ha sagt med det tror du?
Det har vi på mammas familj också, närmare 100 är inget konstigt. Tyvärr dog morfars bror bara någon enstaka dag före sin 100 årsdag. Å andra sidan är det i den sidan som stroke (morfar) och hjärtinfarkter dödat dem. Mamma har blåsljud medfött, min bror har hjärtsvikt med något fel på någon klaff och min brorson har opererat något hål i hjärtat. Frågan är hur det kommer att se ut framöver för oss, blir vi lika gamla? Hade varit intressant att föra statistik på.
På pappas sida är det cancer, inte lika hög ålder. Jag väljer nog hjärtinfarkt, om jag får lov att välja. :)
 
Det är intressant hur telefoner faktiskt är statuspryl. Iphone verkar vara status på högsta nivån, men samsung, de här galaxysorterna är också status. Har själv märkt det av andra som har nyare än vad jag har, deras nya är ju så pass mycket bättre, dyrare, finare-nyare än vad min är. Fast egentligen ser jag inte SÅ stor skillnad på dem funktionsmässigt.
Det där är kul. För 10 år sedan var det ju skillnad. Det är det knappt längre men ändå är man extra cool med senaste modellen, märkligt nog. Min partner vill inte ha nyaste av ren princip (av samma anledning), tills jag tog fram senaste modellen som, ihop med studentrabatt, blev betydligt billigare än näst nyaste han spanat in. Det var lite kul.
 
Det där är kul. För 10 år sedan var det ju skillnad. Det är det knappt längre men ändå är man extra cool med senaste modellen, märkligt nog. Min partner vill inte ha nyaste av ren princip (av samma anledning), tills jag tog fram senaste modellen som, ihop med studentrabatt, blev betydligt billigare än näst nyaste han spanat in. Det var lite kul.
Ja precis, det är ju egentligen inte själva telefonen som är bättre utan kameran. Har man då en riktig kamera behöver man ju inte en kamera i luren.... Jag har en systemdigitalkamera med många år på nacken nu, men jag tror inte den är sämre än min telefon som är betydligt nyare.
 
Det har vi på mammas familj också, närmare 100 är inget konstigt. Tyvärr dog morfars bror bara någon enstaka dag före sin 100 årsdag. Å andra sidan är det i den sidan som stroke (morfar) och hjärtinfarkter dödat dem. Mamma har blåsljud medfött, min bror har hjärtsvikt med något fel på någon klaff och min brorson har opererat något hål i hjärtat. Frågan är hur det kommer att se ut framöver för oss, blir vi lika gamla? Hade varit intressant att föra statistik på.
På pappas sida är det cancer, inte lika hög ålder. Jag väljer nog hjärtinfarkt, om jag får lov att välja. :)
Tyvärr saknar vi hjärtfel här vad jag vet så cancer eller organ som inte pallar längre lär det väl bli här om inte någon olycka hinner före.
 
Vad är ens vitsen med en sån här tråd? Rik/fattig jaha vad vill man komma fram till?
Det är många som regelbundet refererar till just de begreppen.
Och det blir ofta otroligt otydligt vad som egentligen menas med dessa begrepp.
Jag ville då veta vad som man menar när man gör dessa referenser.
Och det är som tråden visar oerhört olika.
Ungefär lika olika som det har varit otydligt.

Sedan så spretar tråden ut åt alla möjliga håll.
Men jag antar att deltagarna i diskussionen har de behoven.
Ämnet upprör uppenbarligen så mycket.
 
Det är många som regelbundet refererar till just de begreppen.
Och det blir ofta otroligt otydligt vad som egentligen menas med dessa begrepp.
Jag ville då veta vad som man menar när man gör dessa referenser.
Och det är som tråden visar oerhört olika.
Ungefär lika olika som det har varit otydligt.

Sedan så spretar tråden ut åt alla möjliga håll.
Men jag antar att deltagarna i diskussionen har de behoven.
Ämnet upprör uppenbarligen så mycket.
Har du funderat på att fråga dem vad de menar i aktuellt sammanhang? Eller är det en diskussion om din privatekonomi, planering etc du var ute efter?
 
Det är många som regelbundet refererar till just de begreppen.
Och det blir ofta otroligt otydligt vad som egentligen menas med dessa begrepp.
Jag ville då veta vad som man menar när man gör dessa referenser.
Och det är som tråden visar oerhört olika.
Ungefär lika olika som det har varit otydligt.

Sedan så spretar tråden ut åt alla möjliga håll.
Men jag antar att deltagarna i diskussionen har de behoven.
Ämnet upprör uppenbarligen så mycket.
Jo men fattar fortfarande inte vitsen med att hamna i ett fack rik resp fattig. Vart leder infon hän?
 
Det är många som regelbundet refererar till just de begreppen.
Och det blir ofta otroligt otydligt vad som egentligen menas med dessa begrepp.
Jag ville då veta vad som man menar när man gör dessa referenser.
Och det är som tråden visar oerhört olika.
Ungefär lika olika som det har varit otydligt.

Sedan så spretar tråden ut åt alla möjliga håll.
Men jag antar att deltagarna i diskussionen har de behoven.
Ämnet upprör uppenbarligen så mycket.
Det är ju du själv som drog igång utsticken om skatter, hälsa och mobiltelefoner.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 073
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 062
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 652
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp