Patella, tips

Islandshesten

Trådstartare
Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har genomgått sprutbehandling för 1 och en halv månad sedan pga inflammation i bakknänav detta.

Enligt veterinär så efter röntgen och ultraljud och hältutredning så visar hästen inga komplikationer. Är inne på rehab vecka 7 nu och hästen känns som vanligt i ridning. Men ibland så händer det att det ”klickar” uppe i knäna men aldrig att hon hakar sig ordentligt. Men jag tycker att det är lika läskigt varje gång. Är så rädd att hon blir dålig igen. Återbesök inbokat om 1 månad ca. Detta är en häst jag haft i ca 1,5 år sedan, köpte som tävlingshäst för elit nivå som imponerats från Danmark och har tävlats både av mig och ryttaren innan i högsta nivån i seniorklasser.

Jag undrar för enligt vet så kommer hästen om hon lyckas bygga upp tillräckligt med muskler kunna tävlas på den nivån igen och återgå till samma häst hon var innan utan
problem. Jag är fullt medveten om att vi har andra förutsättningar nu men om man lyckas få upp musklerna på hästen tycker ni det låter rimligt? Eftersom hon inte tagit skada av det kroniskt.

Vad är era bästa tips att stärka bakknän hos häst som har problem med ”svaga” bakknän där det ”klickar”. Hon får thiamin och andra tillskott som är bra för detta. Massor med utevistelse, vi tränar i skog och mark för att hon ska få lyfta på bakknäna och använder oss av bommar. Vi gör allt jag kan tänka för att hon ska bli bra. Hon får aldrig vila enligt vet, de lugna dagarna hon har är det promenad som gäller. Vad är viktigt att ”undvika” på en häst som denna?

Hur ställer man sig till att man köpt en ”fullt frisk” häst för väldigt mycket pengar till elit nivå för inte så länge sedan. Ska detta ske då? Har inte alls tränat henne ”för lite” eller låtit henne vila en mycket lång period. Alltid haft kontakt med bra tränare.

Vad har ni för tankar kring detta?
 
Har du bytt hovslagare? Har hon låga trakter på bakhovarna? Står hon på box?

Det är saker som kan påverka. Jag hade, om trakterna inte redan är väldigt höga, ökat höjden på dem och haft henne på lösdrift så att hon aldrig står still.
 
Jag har en bakknähäst själv och nära kontakt med sjukgymnast. Har ni någon kontakt med en (och då menar jag en godkänd hos Jordbruksverket sjukgymnast/fysioterapuet, inte godtycklig equiteraput med oklar utbildning)? Där har jag fått bra hjälp med stillastående övningar för att stärka upp.

Om det ”ska” ske är ju svårt att säga. Men det är ju över ett år mellan att du köpte hästen och att ni fick problem, det blir ju alltid ändrade förutsättningar med ny ägare (underlag, träningsupplägg, ridsätt osv). Spontant tror jag inte att du rättsligt skulle få rätt men om du vill kolla upp det hade jag kontaktat en duktig jurist som kan just hästar.
 
Jag har en bakknähäst själv och nära kontakt med sjukgymnast. Har ni någon kontakt med en (och då menar jag en godkänd hos Jordbruksverket sjukgymnast/fysioterapuet, inte godtycklig equiteraput med oklar utbildning)? Där har jag fått bra hjälp med stillastående övningar för att stärka upp.

Om det ”ska” ske är ju svårt att säga. Men det är ju över ett år mellan att du köpte hästen och att ni fick problem, det blir ju alltid ändrade förutsättningar med ny ägare (underlag, träningsupplägg, ridsätt osv). Spontant tror jag inte att du rättsligt skulle få rätt men om du vill kolla upp det hade jag kontaktat en duktig jurist som kan just hästar.
Tack för svar, vi har en fysioterapeut som kommer ut till oss som gett oss mycket bra övningar.
 
Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har genomgått sprutbehandling för 1 och en halv månad sedan pga inflammation i bakknänav detta.

Enligt veterinär så efter röntgen och ultraljud och hältutredning så visar hästen inga komplikationer. Är inne på rehab vecka 7 nu och hästen känns som vanligt i ridning. Men ibland så händer det att det ”klickar” uppe i knäna men aldrig att hon hakar sig ordentligt. Men jag tycker att det är lika läskigt varje gång. Är så rädd att hon blir dålig igen. Återbesök inbokat om 1 månad ca. Detta är en häst jag haft i ca 1,5 år sedan, köpte som tävlingshäst för elit nivå som imponerats från Danmark och har tävlats både av mig och ryttaren innan i högsta nivån i seniorklasser.

Jag undrar för enligt vet så kommer hästen om hon lyckas bygga upp tillräckligt med muskler kunna tävlas på den nivån igen och återgå till samma häst hon var innan utan
problem. Jag är fullt medveten om att vi har andra förutsättningar nu men om man lyckas få upp musklerna på hästen tycker ni det låter rimligt? Eftersom hon inte tagit skada av det kroniskt.

Vad är era bästa tips att stärka bakknän hos häst som har problem med ”svaga” bakknän där det ”klickar”. Hon får thiamin och andra tillskott som är bra för detta. Massor med utevistelse, vi tränar i skog och mark för att hon ska få lyfta på bakknäna och använder oss av bommar. Vi gör allt jag kan tänka för att hon ska bli bra. Hon får aldrig vila enligt vet, de lugna dagarna hon har är det promenad som gäller. Vad är viktigt att ”undvika” på en häst som denna?

Hur ställer man sig till att man köpt en ”fullt frisk” häst för väldigt mycket pengar till elit nivå för inte så länge sedan. Ska detta ske då? Har inte alls tränat henne ”för lite” eller låtit henne vila en mycket lång period. Alltid haft kontakt med bra tränare.

Vad har ni för tankar kring detta?
Jag har jobbat med rätt mycket sådana hästar som rehabtränare, både de med medfödd instabilitet och de med traumaskador som ”slitit sönder” ligament etc.
Jag jobbar dem mycket för hand i träns och tycker det är outstanding vid rehab. Man kan inverka så mkt mer och blir av med tyngd etc av ryttare.
Jag har haft ett gäng sådana islänningar som kundhästar. De är ju ofta överrörliga som ras och en del av dem är lite väl nätta för att bära större ryttare om de inte är väldigt välmusklade.
Genom jobbet i träns kan man muskla upp dem avsuttet rejält så att de orkar bära mer. Kan vara bra att fortsätta så någon/några dagar/v för många.
Min egen häst har en skelett-missbildning i ena bakknäet som gör det för öppet ihop med att han är överrörlig och har lite slappa ligament etc i båda bak.
Han håller fint för tufft jobb om han tränas rätt. Jag jobbar mycket med samling, som piaff/piruetter etc, på honom för att stärka honom. Han har blivit dålig i knäet bara när han stått en sommar och trampat in pinne i andra bakhov och överbelastat sköra knäet. Och när han vrickade det ”bra benet” och stod och överbelastade sköra knäet.
Det har bara varit 0,5 grad båda ggr och 2 ggr på 14 år.

Att lära sig formge och jobba med dressyrövningarnas olika effekter i korrekt form för hand brukar vara guld!
 
Om sånt här "ska ske" eller inte går är nog fel tänkt, du har köpt en levande individ inte en robot. Finns ju massa saker du antagligen gjort annorlunda jämfört med tidigare ägaren som nu gett det här resultatet, inklusive bara haft otur.

Lite på veterinären och försök hitta någon som kan hjälpa dig med rehab, det har du fått bra svar på redan :)
 
Min förra hade patellaluxuation och vi rehabade 2 dagar i veckan på töm över bommar. Han skoddes med ringskor bak för stabilitet och stod på balansplattor för att hjälpa honom med småmusklerna.

Den hästen köptes också för ganska dyra pengar och var frisk vid röntgen på köp. Hade vi gjort UL så hade han nog inte gått igenom men han var ett djur och man vet inte 100 % vad man får…
 
Dessa övningar har jag fått av equiterapeut på klinik:

Svansdrag:
Rakt bakåt, håll 5-10 sekunder, 5-8 repetitioner
Rakt åt båda sidorna, håll 5-10 sekunder, 5-8 repetitioner
Kolla så att musklerna kring bakknät spänns.

Stå på balansdynor/stabilitetsplattor:
Börja med att låta hästen stå stilla på dynorna i ca 2 min, öka gradvis till 5-6 min. Man kan borsta medan den står på plattorna så den får parera mjukt tryck.
Sedan kan man börja ”gunga” hästen lite försiktigt över korset så den får parera/balansera och aktivera småmuskler, gunga ca 10 ggr åt varje håll.

Med en häst har jag även fått instruktioner om att göra svansdragen medan hästen står på plattorna, det var dock efter många veckor (kanske t.o.m. månader, minns inte exakt) när hästen var väldigt van vid övningarna!

Det här görs 5-7 dgr/v - räcker inte att göra det ”någon gång ibland”


Edit, det här är övningar jag har fått efter knäledsinflammationer, har ingen erfarenhet av patellaproblematik
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 722
Senast: __sofia__
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 777
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 799
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 988
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp