"Rika människor", vilka är de?

Jag tycker faktiskt det är kvalificerat skitsnack allt tugg om planering. Ser inte att många av dedär välplanerade barnen och förhållanderna är speciellt framgångsrika. Livet förändras, människor förändras, planer förändras. Ibland är det bättre att inte ha en massa uppstyrda planer utan leva i nuet och lösa saker efter hand. Det kan bli minst lika lyckosamt.
Det är en vanlig missuppfattning att man skulle bli låst och rigid för att man planerar, men det behöver inte alls stämma. Man kan gör bara upp nya planer, ibland med blixtens hastighet, när saker förändras. Skillnaden jag upplever är att vissa föredrar att ha en massa planer, och andra hellre lever utan dem.
 
Det var vad jag behövde för att känna mig trygg mig för att skaffa barn.
Men en viss planering är väl lämplig?
Inte att det liksom bara händer helt oplanerat?
Eller att den andra föräldern är en hopplös, egoistisk slarver?
Fast ditt sätt att uttrycka det och dina krav på andra är rätt vidrigt. Du har facit i hand, men det har ingen 20-åring. Och ingen vet vad som kommer att hända under ett barns uppväxt. Det är många år.

Det du skrivit är väldigt elakt och att hälla ut hela saltkaret i såret på de som fått barn med en partner som visar sig vara en skitstövel, en sol och vårare, en pedofil eller som misshandlar. Jag lovar, hade partners kommit med varudeklaration i pannan hade många fler valt rätt.

Det lär vara rätt avtändande att gifta sig med någon man vet kommer att börja missbruka alkohol och misshandla dig om 4 år. Och våldta er dotter från 5 års ålder trots att personen just nu verkar perfekt.
 
Det är en vanlig missuppfattning att man skulle bli låst och rigid för att man planerar, men det behöver inte alls stämma. Man kan gör bara upp nya planer, ibland med blixtens hastighet, när saker förändras. Skillnaden jag upplever är att vissa föredrar att ha en massa planer, och andra hellre lever utan dem.
Jag är själv en planerare.
Just i frågan om barn så tycker jag att det är märkligt att det ska anses som självklart att man planerar barnet och väljer ut partner så rigoröst.
 
Jag gillar att definiera rik som i att man lever ett rikt liv. Med det menar jag inte nödvändigtvis ekonomiskt rik, även om jag anser att basbehoven måste vara tillgodosedda för att man ska kunna leva ett liv som inte är präglat av stress. Ett rikt liv för mig är ett lyckligt liv, vänner och familj, och att man hittat sitt kall. Förutsatt att man inte lever i en ekonomisk stress - men man behöver inte heller vara ekonomiskt rik. Det finns i mina ögon mer värdefulla rikedomar, så som vänner och familj. Dom kan man vara rik i.
+1 på den!
Jag tycker även att ett rikt liv är inte de dyra saker man har, utan kan ha de saker man vill ha och som inga pengar i världen kan ersätta. Ja, jag är ganska nostalgiskt lagd. Minnen är mer värda (för mig) än dyrbart.
 
Alltid på en nivå som uppfyller basala behov eller högre om pengarna räcker till det.
Men inte på högre nivå om pengarna inte räcker.
Slösa gör man bara om det ekonomiska valet ger problem.
Varför stör det dig vad fattiga gör med sina pengar? Jag har inte tänkt på att slösa med pengar är att använda pengar på ett sätt som man inte har råd med, men om det är som du säger att det är, så kan de ju inte slösa speciellt mycket egentligen. Pengar tar slut och så har de inte mer och om villkor för nya inte uppfylls så får de inte nya. Har de då slösat upp dem på fel saker får de ju inte nya? Då får de ju stå sitt kast?
 
Jag är själv en planerare.
Just i frågan om barn så tycker jag att det är märkligt att det ska anses som självklart att man planerar barnet och väljer ut partner så rigoröst.
Det är nog olika. Jag har, på för nära håll, varit med om att det inte alls blev bra och ville inte göra samma misstag. Så jag har valt rigoröst urval och noggrann planering, det blev mycket bra.
 
Jag hade min förra, tämligen billiga, Motorola mellan 2017 och 2023.
Från 2022 så fungerade inte BankID längre på Android 7 så då fick den bli reservtelefon.
Eftersom att den inte har VoLTE, samtal på 4G, så ersattes den med en ny billig Motorola.
Att 2G och 3G stängs ner har inget med det ursprungliga priset på telefonen att göra.
Nej, men bankid verkar vara en sådan app som inte fungerar så länge på billiga telefoner i jämförelse med dyrare? Och den är ju rätt viktig.
 
Men det är ju i avdelningen stora olyckor som kan drabba alla.
Också ett exempel på när den fria viljan inte finns.
Men med ett bättre avelsarbete gjort så hade jag ju kunnat välja bort pappan. Han dog pga en sjukdom orsakad av något genetiskt hur det nu var , otur att hans föräldrar inte passade ihop genetiskt och så blev det så för honom. Hade man tagit ett test innan hade man ju vetat alla riskerna... såsom man gör med avel. Vore inte det att planera istället för att bli förälskad, gifta sig och skaffa barn och tänka sig vara gifta och bo ihop i resten av framtiden?

Förresten, jag visste till och med om hans sjukdom! utan att ens förstå eller tänka på vad exakt den innebar, sådär ungdomligt som man gör i 20 års åldern när alla är smått odödliga. Oups! Med andra ord kanske man borde sätta förbud mot barnskaffande tills man är tex 30 och inte så ungdomlig längre?
 
Det är nog olika. Jag har, på för nära håll, varit med om att det inte alls blev bra och ville inte göra samma misstag. Så jag har valt rigoröst urval och noggrann planering, det blev mycket bra.
Jag säger inget om att planering är dåligt.
Jag säger att planering eller ingen planering kan bli lika bra eller lika dåligt.
Jag tycker den där blameingen om oplaninging är väldigt oskön då många inte planerat sina älskade barn.
 
Rik är för mig när någon har så mycket pengar att man kan göra nästan precis vad man vill utan att behöva tänka så mycket på vad det kostar.


Gott ställt har man enligt mig när man kan handla mat och kläder utan att bry sig nämnvärt om priset, beställa resor några gånger per år eller ha häst utan att behöva prioritera och ta bort tex en utekväll eller nya kläder.
 
Jag trodde inte att hyran påverkade din ekonomi.
Hyran påverkar nog mångas ekonomi. Billigare hyra, mer pengar. Är det inte att slösa att bo dyrt?
För min del fungerar det just nu medan jag jobbar, men som 100 % sjukersättning vet jag inte riktigt hur min ekonomi ser ut, med största sannolikhet betydligt lägre än vad jag har i dag. Hyror höjs ju mer per år än vad inkomsterna gör dessutom. Så bara hoppas att jag kan fortsätta jobba flera år till.
 
Men varför utgår du ifrån att folk är missnöjda?
Du själv klagar över skatter som du viste skulle medfölja dina val. Utgår du ifrån att andra är missnöjda för att du själv inte är nöjd?
Jag är väldigt nöjd.
Men de som uttrycker avundsjuka mot mig verkar inte riktigt lika nöjda
Och jag planerade efter de skatter som är i dag.
Om de ändras så planerar jag om.

Problemet med skatter på sparade pengar är dock att de minskar tillgången på kapital som kan användas för att driva företag som ger arbetstillfällen.
Och det tycker jag är dåligt på samhällsnivå.
För egen del så klarar jag mig alltid, jag anpassar mig.
 
Då har man på något sätt råkat illa ut.
I det läget så har man förlorat sina fria val.
Om inte de andra parametrarna går att påverka så sitter man fast.
I det läget fungerar inte den fria viljan.
Eller gjort "dåliga" val när man var 20 som man får ta konsekvenserna för? Och inte haft en "rik" familj som stöttat för att göra annorlunda och bättre val? Man kanske gifte sig och skaffade de där ungarna då utan att tänka och planera? Precis som släkten i övrigt gjort i generationer.
 
Ponera att du offrar det och dör innan du är framme vid målet?
Då vet jag ju inte riktigt om det
Så hur skulle jag kunna lida av det?
Om jag däremot får ett oerhört långt liv, vilket är mest sannolikt i mitt fall, så kommer jag att kunna ha det riktigt bra länge.
Och det kommer jag ju att märka.
 
Yes, skatt efter förmåga. Förvärvade tillgångar ska inte tillhöra en enda släkt i evighet, utan på ett långsamt sätt delas med det allmänna.

Vissa tillgångar är som allra lämpligast att dela upp när individer dör. Andra mer lämpligt att kontinuerligt beskatta.
Du inser att det kommer att minska mängden tillgängligt kapital för företag och slå sönder arbetsplatser för anställda i företag som kommer att beskattas vid arvskifte hoppas jag?
Det finns många sidor på ett spett och många sätt som saker kan gå fel på.
Det låter visserligen bra men effekterna kan bli oönskade och dåliga

Människor kommer också att sluta spara, vad det nu kan ge för resultat?
 
Intressant fråga. Jag har i min bekantskapskrets ett par där den ena är delägare i en större affärsjuridisk byrå och den andra är försäljningschef på ett större bemanningsföretag med kontor i hela Norden. Jag skulle inte kalla dem rika eftersom de är beroende av sina löneinkomster. Rika för mig är personer som öht inte behöver arbeta men ändå har inkomster som räcker och blir över för ett liv med utlandssemestrar, hus, bil, båt, sommarhus osv, osv.
 
Gör det? Ponera att man måste byta bromsar på bilen, annars får man körförbud i slutet av månaden. Med körförbud så tar man sig inte till jobbet och får inte in några pengar alls. Är det verkligen ett val då? Att byta bromsar kostar förvisso mer än 10 000 om man inte kan göra det själv...
Ja då är det väl bättre att byta bilens bromsar än att köpa en iPhone?
Det verkar i min värld som en bra investering för att kunna få en inkomst.
Och så kan man ringa och köra BankID på något billigt.
 
Fast ditt sätt att uttrycka det och dina krav på andra är rätt vidrigt. Du har facit i hand, men det har ingen 20-åring. Och ingen vet vad som kommer att hända under ett barns uppväxt. Det är många år.

Det du skrivit är väldigt elakt och att hälla ut hela saltkaret i såret på de som fått barn med en partner som visar sig vara en skitstövel, en sol och vårare, en pedofil eller som misshandlar. Jag lovar, hade partners kommit med varudeklaration i pannan hade många fler valt rätt.

Det lär vara rätt avtändande att gifta sig med någon man vet kommer att börja missbruka alkohol och misshandla dig om 4 år. Och våldta er dotter från 5 års ålder trots att personen just nu verkar perfekt.
Och som tillägg till det, så tycker jag att det nog är rätt svårt att kunna planera och förutse allt det när man är ung.
 
Du inser att det kommer att minska mängden tillgängligt kapital för företag och slå sönder arbetsplatser för anställda i företag som kommer att beskattas vid arvskifte hoppas jag?
Det finns många sidor på ett spett och många sätt som saker kan gå fel på.
Det låter visserligen bra men effekterna kan bli oönskade och dåliga

Människor kommer också att sluta spara, vad det nu kan ge för resultat?
Nej, de effekterna tror jag inte ett dugg på (det senare). Det här är ett stort och accelererande problem med det rådande systemet :
Samtidigt som halva jordens vuxna befolkning äger mindre än 1.5 % av förmögenheten.

Företag som beskattas vid arvsskifte behöver inte tvingas till att skatta i likvida medel, utan kan beskattas med ekonomiska andelar i företaget som ett exempel - om det passar ägarna bättre just då. Ekonomiska andelar som ägarna har rätt att lösa närhelst när de önskar .

Den ohejdade accelererande kapitalkoncentrationen måste hejdas. Stoppas kommer den i vilket fall, men frågan är hur mycket blod som kommer att gå åt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 076
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 064
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 660
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Felin hyperestesi

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp