Skavsår, hjälp! Finns plåster till häst?

aegir

Trådstartare
Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med två stora sadelgjordsskav, alltså riktiga sår. Det har hänt förr och då har jag låtit honom vila eller jobbat från marken tills det läkt helt enkelt, men nu har vi en träning inbokad som jag helst inte vill missa.

Så till min fråga: finns det något jag kan göra? Låna en fårskinnsgjord (men spelar det någon roll när sår redan finns)? Finns det ”skavsårsplåster” till häst som jag kan sätta på för att skydda vid detta enda tillfälle?
 
Har hästen stora sår vid sadelgjorden ska du inte rida punkt. Vart är hästvälfärden? :cry:
Framför sadelgjordsläget sitter såren, missade att skriva det. De som lånat honom satte sadelgjorden så att den gled fram. Jag sätter såklart inte sadelgjorden på sårområdet utan vill skydda såren om/när gjorden glider fram vilket den kan göra nu i fällningstider, glider inte annars.
 
Framför sadelgjordsläget sitter såren, missade att skriva det. De som lånat honom satte sadelgjorden så att den gled fram. Jag sätter såklart inte sadelgjorden på sårområdet utan vill skydda såren om/när gjorden glider fram vilket den kan göra nu i fällningstider, glider inte annars.
Jag tycker fortfarande det låter horribelt att ens överväga att rida med sår på hästen.
Du säger om/när gjorde glider fram. Varför är en träning viktigare än din häst välfärd?

@Anna-Bella varför ska man rida en häst med sår ens barbacka?
 
@Anna-Bella varför ska man rida en häst med sår ens barbacka?
Beror väl lite på var såret sitter (om det kommer är något i rörelse eller ej) och hur stort det är? Men att hästen måste vila så fort den har ett sår förstår jag faktiskt inte. Om jag har ett skrapsår på handen innebär det ju inte att jag påverkas av det om jag vill ut på en joggingtur (däremot kanske jag inte vill ut och springa om det är på knät jag har ett stort sår)
 
Beror väl lite på var såret sitter (om det kommer är något i rörelse eller ej) och hur stort det är? Men att hästen måste vila så fort den har ett sår förstår jag faktiskt inte. Om jag har ett skrapsår på handen innebär det ju inte att jag påverkas av det om jag vill ut på en joggingtur (däremot kanske jag inte vill ut och springa om det är på knät jag har ett stort sår)
"Riktiga sår vid sadelgjorden" är inte skrapsår på ett orörligt ställe i min värld. Snarare ett med tunn hud som rör sig mycket.

Sen kan hästen inte säga nej på samma sätt som du själv heller så jämförelsen haltar.
"Hästen bet sig bara i tungan, därför blödde den"
"Den är skavkänslig, därför blev det blod av sporrarna".
 
"Riktiga sår vid sadelgjorden" är inte skrapsår på ett orörligt ställe i min värld. Snarare ett med tunn hud som rör sig mycket.

Sen kan hästen inte säga nej på samma sätt som du själv heller så jämförelsen haltar.
"Hästen bet sig bara i tungan, därför blödde den"
"Den är skavkänslig, därför blev det blod av sporrarna".
Jag tycker det är svårt att veta över text vad folk uppfattar är stora sår och var de sitter - jag tycker ändå att sadelgjordsområdet är ganska stort.

Absolut kan du tycka att det är en haltande jämförelse. Men vad menar du med detta?
"Hästen bet sig bara i tungan, därför blödde den"
"Den är skavkänslig, därför blev det blod av sporrarna".
Att detta är något jag skulle försvara? För isåfall tycker jag att det är en ganska osmaklig anklagelse.
 
Jag tycker det är svårt att veta över text vad folk uppfattar är stora sår och var de sitter - jag tycker ändå att sadelgjordsområdet är ganska stort.

Absolut kan du tycka att det är en haltande jämförelse. Men vad menar du med detta?

Att detta är något jag skulle försvara? För isåfall tycker jag att det är en ganska osmaklig anklagelse.
Och jag tycker att det inte riktigt spelar någon roll egentligen. Hästen har sår. Hästen kan inte säga nej som en människa.
Hästen bör inte tränas.
Skritta ut barbacka, fine det kanske går, men en träning? Träning är väl likställt med tävling, prestationsmässigt? Hästen ska vara "fit to compete" osv. Hade du tyckt det varit ok att tävla hästen?


Otydligt kanske men inte en anklagelse riktad mot dig. Däremot finns det en obehaglig normförskjutning i ridsporten och svaren i den här tråden går åt det hållet.
 
Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med två stora sadelgjordsskav, alltså riktiga sår. Det har hänt förr och då har jag låtit honom vila eller jobbat från marken tills det läkt helt enkelt, men nu har vi en träning inbokad som jag helst inte vill missa.

Så till min fråga: finns det något jag kan göra? Låna en fårskinnsgjord (men spelar det någon roll när sår redan finns)? Finns det ”skavsårsplåster” till häst som jag kan sätta på för att skydda vid detta enda tillfälle?

Jag tror att det finns någon typ av spray man kan ha på sår som ger en hinna som skyddar mot smuts, flugor etc. Men du ska ändå inte ha sadel/sadelgjord på innan såren har läkt, tror inte det finns något skyddande som är tillräckligt starkt för att du ska vara säker på att inte förvärra skaven eller orsaka smärta. Därför säger jag som övriga - ingen sadel/sadelgjord innan såren är läkta!

För att förhindra framtida skav tycker jag att sadelgjordstunnel i fårskinn funkar utmärkt! Hade en medryttarhäst som alltid fick pälsen i sadelgjordsstaden avskavd i pälsfällningstider och på honom försvann problemet med en tunnel i fårskinn!
 
Och jag tycker att det inte riktigt spelar någon roll egentligen. Hästen har sår. Hästen kan inte säga nej som en människa.
Hästen bör inte tränas.
Skritta ut barbacka, fine det kanske går, men en träning? Träning är väl likställt med tävling, prestationsmässigt? Hästen ska vara "fit to compete" osv. Hade du tyckt det varit ok att tävla hästen?


Otydligt kanske men inte en anklagelse riktad mot dig. Däremot finns det en obehaglig normförskjutning i ridsporten och svaren i den här tråden går åt det hållet.
Jag har inte sett hästen. Jag har ingen aning om när träningen är eller hur såret ser ut då. Om det sitter så att det tex påverkas av rörelse så är det klart att man ska ta det lugnt. Men att säga att hästen inte ska jobba så fort den har minsta skråma oavsett ställe tycker jag heller inte är rimligt.
 
Skulle aldrig sätta på sadel om hästen har sår i närheten av utrustningen. Området framför sadelgjorden är dessutom ganska utsatt iom bogens och armbågens rörelser, så det är hög risk att det kommer göra ont på hästen även om sadelgjorden i sig inte nuddar såret.
 
Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med två stora sadelgjordsskav, alltså riktiga sår. Det har hänt förr och då har jag låtit honom vila eller jobbat från marken tills det läkt helt enkelt, men nu har vi en träning inbokad som jag helst inte vill missa.

Så till min fråga: finns det något jag kan göra? Låna en fårskinnsgjord (men spelar det någon roll när sår redan finns)? Finns det ”skavsårsplåster” till häst som jag kan sätta på för att skydda vid detta enda tillfälle?
Det kan väl ändå inte finnas någon träning som är så viktig att det går före att hästen får läka ihop först?
 
Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med två stora sadelgjordsskav, alltså riktiga sår. Det har hänt förr och då har jag låtit honom vila eller jobbat från marken tills det läkt helt enkelt, men nu har vi en träning inbokad som jag helst inte vill missa.

Framför sadelgjordsläget sitter såren, missade att skriva det. De som lånat honom satte sadelgjorden så att den gled fram. Jag sätter såklart inte sadelgjorden på sårområdet utan vill skydda såren om/när gjorden glider fram vilket den kan göra nu i fällningstider, glider inte annars.
För det första så verkar du ha en extremt dåligt sittande sadel om det på två dagar blir riktiga sår pga den oavsett om dom sadlat fel eller inte. Så kolla upp den för det första för det där är inte normal alls. Varför skulle ens sadeln glida fram pga att hästen fäller?

I fällningstider så kan man acceptera på sin höjd tycker jag att hästens päls ruggas bort lite på sin höjd, sår är aldrig någonsin okej att dom får pga skav. Då har det gått för långt.

Och nej, ingen träning någonsin är såpass viktig att du rider med en dåligt sittande utrustning som är så nära såret till den grad att du vill sätta ett plåster på. Det fungerar liksom inte som med våra skoskav att man bara kan sätta på ett compeed och köra på liksom. Byt sadel till en som passar, dom ska inte glida runt på det sättet.
 
Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med två stora sadelgjordsskav, alltså riktiga sår. Det har hänt förr och då har jag låtit honom vila eller jobbat från marken tills det läkt helt enkelt, men nu har vi en träning inbokad som jag helst inte vill missa.

Så till min fråga: finns det något jag kan göra? Låna en fårskinnsgjord (men spelar det någon roll när sår redan finns)? Finns det ”skavsårsplåster” till häst som jag kan sätta på för att skydda vid detta enda tillfälle?

Jag hade ridit barbacka på träningen om den känns super viktig och så hade jag tagit de lugnt i övrigt och låtit hästen gå utan utrustning tills såren läkt. Samt kanske bokat en sadel utprovare eller bytt sadelgjord. De ska inte bli sår även om hästen fäller. Då sitter utrustningen riktigt illa faktiskt 👍
 

Liknande trådar

Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
22 826
Senast: iiantazie
·
Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
47 977
Senast: Hedinn
·
L
Ridning Hej på er alla hästvänner!! Jag är deprimerad! Jag vet inte hur man ska agera i detta. Jag har en häst som jag haft i 14 år, hon är nu...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 897
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp