Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?
Har du provat både dressyr- och hopp/allroundgjordar? Både anatomiska och helt raka? Som någon annan sa, repgjord? Om du provat allt kanske du kan se dig om efter en medryttare/del- eller helfodervärd som kan ha hästen kvar på gården som gärna rider barbacka och jobbar från marken. På det sättet kanske du kan få in lite mer pengar och tid så att du kan köpa dig en till häst att "ha roligt" med. Är det "bara" medryttare eller delfodervärd du "får" kan du ju fortsätta rida lite lugn dressyr/skogspromenader med din häst.
Tänker som fler, vad gjorde att hästen fick skav och går det att åtgärda?
Eller, som du nämt och många verkar hålla med om, så kan du ju avliva hästen för att snabbt och enkelt kunna få en ny, "ridbar" häst som du kan "lägga pengar på" istället. Det är din häst och du får göra som du vill och ditt samvete tål, men jag hade alrig kunnat döda min häst för "en sadelgjords skull". Även om den levt gott i 18 år, den kan ju ha 10 år kvar!
Det är för den delen ganska stor skillnad på att döda ett sällskapsdjur och ett "köttdjur". För mig gör det kanske inget med just den hästen, utom att jag möjligtvis tycker synd om dem som saknar den, men mina djur har jag ett känslomässigt band till, som jag inte har till de kossor, grisar, höns, får och andra djur som slaktas för köttets skull. Ett liv är alltid ett liv, men för mig är vissa liv viktigare än andra. De som står mig närmast vill jag absolut inte förlora, om det så skulle kosta att lika många, okända, personer dog. Jag, liksom människan i övrigt, är en självisk varelse som i första hand tänker på mig själv. Kanske står inte TS såhär nära sin häst, kanske är inte hennes djur hennes vänner, som någon sa, men jag tycker såhär.
För att värja mig från alla "grisar kan man minsann döda och äta upp utan att de är sjuka" så vill jag säga att jag tycker det är hemskt med köttproduceringen och äter helst inte sånt kött om jag kan undvika.