"Rika människor", vilka är de?

Apropå att pengar för det lättare att ha mer pengar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boots_theory

IMG_5350.jpeg
 
Men om du jämför med en som jobbar och som får bara 25 000kr. Vem är rik, den som inte jobbar men får bidrag 30 000-40 000kr eller den som jobbar och får bara 25 000kr.
Det går inte att jämföra så, förutom att bidragsnivån är tagen ur luften.

Någon som tjänar 0 kroner kan vara rikare än den som får en miljon i bidrag. Det behövs lite sammanhang och inte lösryckta siffror.
 
Vad är okej för dig att lägga pengarna på?
Vad som helst så länge som man har tillräckligt med pengar kvar för att trivas med sin tillvaro.
Vilket ju är olika för olika människor.
Jag gillar att känna mig trygg och säker så jag behöver en behaglig hög att luta mig emot.
Så att jag utan vidare kan byta värmepanna eller gräva om avloppet om det skulle behövas.
Jag har också ansvar för att hyresgästerna har fungerande bostäder, så det behövs en rejäl buffert.
 
Vad som helst så länge som man har tillräckligt med pengar kvar för att trivas med sin tillvaro.
Vilket ju är olika för olika människor.
Jag gillar att känna mig trygg och säker så jag behöver en behaglig hög att luta mig emot.
Så att jag utan vidare kan byta värmepanna eller gräva om avloppet om det skulle behövas.
Jag har också ansvar för att hyresgästerna har fungerande bostäder, så det behövs en rejäl buffert.
Då så. Då är det ju helt okej för någon som bor i tält och har noll kronor på banken att köpa sig en iphone för 11000:- för att den vill.
 
Men alla vill inte leva som du.
Personligen tycker jag att det låter rätt trist.
Det är väldigt kul nu och har varit det ganska så länge.
Jag kan tack vare det styra min tid precis som jag vill.
Och jag behöver inte vara beroende av någon arbetsgivare som skall styra mitt liv.
 
Om man väljer en billig telefon och investerar resten av pengarna så har man möjlighet att bli rik
Om man sedan gör den typen av val upprepade gånger så kan man till slut ha riktigt mycket pengar.

Jag har gjort den typen av val många gånger.
Det är inte kul, men det är lönsamt.
Om nu valet är mellan att investera pengar eller ge barnen mat och köpa en begagnad vinterjacka? Det gäller liksom att vara på nivån att rimliga behov är täcka innan man kan diskutera att investera. Åtminstone om det ska vara summor att räkna med och att de ska kunna förbli investerade?

Man måste liksom vara lite mer än fattig för att ens kunna investera. Det är orimligt att säga till barnen. Vet ni vad ungar. Det blir ingen frukost denna veckan - ni får äta lite extra på skollunchen. Mamma ska investera 100 kr i en indexfond denna veckan så hon kan få en bättre pension....
 
Familjen (tagits upp tidigare- hjälp och stöd hemma? Akademiker? Arbetarfamilj där man inte studerar, där det är fult att studera till och med? I min familj är det mindre värt att vara akademiker än arbetare, vilket man får höra från modersmjölken så pass att min ena son gör sig dummare än han är för att passa in och slippa mobbas, och därmed har sumpat sitt gymnasie och sin utbildning. Att ungen är smartare än hela släkten tillsammans hjälper inte när han beter sig korkad som en sten för att passa i mallen.)
Arv- förmåga att studera, det självklara eller inte självklara alls i att studera vidare, att ta sig någonstans, att vara först eller att alla gör
Miljö- rätt människor runt sig jämfört med fel människor
Uppfostran-det viktiga i livet, värderingar osv
Självförtroende och självkänslan- att man ens kan, ska eller bör.
IQ- alla kan inte, hur mycket man än vill

Finns mycket mer men lite snabbt.
Utmärkt beskrivning av det som jag refererar till som det "andra arvet" som inte är pengar.
Det handlar om förväntningar, attityder, referenser, identitet, kunskapsarv samt förmåga m.m.
En granne till ena gården uttrycker sig om tjänstemän i myndighetsutövning som "människor som sitter bakom ett skrivbord och pratar om saker som de inte vet ett dugg om".
 
Det är väldigt kul nu och har varit det ganska så länge.
Jag kan tack vare det styra min tid precis som jag vill.
Och jag behöver inte vara beroende av någon arbetsgivare som skall styra mitt liv.
Alla har inte problem med att ha en arbetsgivare. Det finns folk som tycker om sitt jobb :)
 
Om man bor trångt och äter billigt och ändå inte blir rik, vad ska man då göra? När det är andra parametrar som påverkar?
Då har man på något sätt råkat illa ut.
I det läget så har man förlorat sina fria val.
Om inte de andra parametrarna går att påverka så sitter man fast.
I det läget fungerar inte den fria viljan.
 
Alla har inte problem med att ha en arbetsgivare. Det finns folk som tycker om sitt jobb :)
Jo, när det dessutom är enda chansen att få göra det man älskar så är det rätt fett att dessutom få betalt för det.

Spelar ingen roll hur mycket pengar jag skulle förfoga över, möjligheten att göra det jag vill skulle inte finnas.

Vi drömmer alla om olika saker tänker jag. Ekonomiskt oberoende är inte en del av min dröm.
 
Det fanns ett stort skyddsnät som hade tagit hand om barnen även om vi båda hade dött i en olycka.
Jag planerade noga och ängsligt.
Barn är faktiskt något som man kan välja att inte skaffa.
Eller så hade de inte gjort det.

Menar du att endast de med stora skyddsnät som inte kan fallera och samtidigt kan sia in i framtiden om hur deras partner är om 5-19 år ska skaffa barn? Fortfarande är det 0 som klarar kraven. Du kunde inte veta alltså borde du inte enligt din egen åsikt ha barn.

Varför kräva av andra det som du inte själv levde upp till? Ja med facit i handen gick det ju bra, men du kunde inte veta i förväg. Ingen kan veta.
 
Ja den som lyckas spara stora summor pengar kan gott betala skatt på avkastningen, vi har ingen förmögenhetsskatt i sverige. Den som lyckas spara stora summor har för övrigt ofta mer prylar än den fattiga i vilket fall som helst.
Avkastningen absolut.
Men själva förmögenheten och fastigheter då?
Skall den ihopsparade förmögenheten beskattas?
 
Den fattiga kanske behöver de där 10 000 akut för att köpa nya däck till bilen så att man kan köra till jobbet, eller rent av kanske till mat till och med.
Jo men det är ju ett mycket bättre sätt att använda pengarna på.
Nyckeln är just behöver.
Ingen behöver en iPhone.
Möjligen behöver de en billig smartphone.
Så den är en metafor för prylar som kostar mera för att de har rätt namn.
 
Avkastningen absolut.
Men själva förmögenheten och fastigheter då?
Skall den ihopsparade förmögenheten beskattas?
Yes, skatt efter förmåga. Förvärvade tillgångar ska inte tillhöra en enda släkt i evighet, utan på ett långsamt sätt delas med det allmänna.

Vissa tillgångar är som allra lämpligast att dela upp när individer dör. Andra mer lämpligt att kontinuerligt beskatta.
 
Jo men det är ju ett mycket bättre sätt att använda pengarna på.
Nyckeln är just behöver.
Ingen behöver en iPhone.
Möjligen behöver de en billig smartphone.
Så den är en metafor för prylar som kostar mera för att de har rätt namn.
Gör det? Ponera att man måste byta bromsar på bilen, annars får man körförbud i slutet av månaden. Med körförbud så tar man sig inte till jobbet och får inte in några pengar alls. Är det verkligen ett val då? Att byta bromsar kostar förvisso mer än 10 000 om man inte kan göra det själv...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 080
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 064
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 660
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp