"Rika människor", vilka är de?

Lyckas man med det har man många barn, barn med speciella behov eller lurar till sig pengarna. 30-40 tusen i bidrag är sällan något man bara får om det inte är riktat till något speciellt, inte regelbundet på månadsbasis.
Men anses man rik då utan att jobba för pengarna som man stället får för att andra är dumma nog att jobba
 
Jag antar att det stor den som i slutändan har mindre pengar
För mig är det nesten förklaring till varför det blir så.

Skall den som sparar sina pengar i stället för att köpa dyra saker för att det är kul, betala skatt på dessa pengar?
Ja den som lyckas spara stora summor pengar kan gott betala skatt på avkastningen, vi har ingen förmögenhetsskatt i sverige. Den som lyckas spara stora summor har för övrigt ofta mer prylar än den fattiga i vilket fall som helst.
 
@Inte_Ung Jag förstår att telefonen på bilden inte är en faktiskt telefon, utan ett exempel på att en fattig person använder pengarna och en rik investerar. Och ja, det är ju sant. En rik person har råd att investera och få pengarna att öka, medans en fattig inte har det. Den fattiga kanske behöver de där 10 000 akut för att köpa nya däck till bilen så att man kan köra till jobbet, eller rent av kanske till mat till och med. Det är ett utmärkt exempel på att det på vissa sätt ibland är dyrare att vara fattig än att vara rik.

Men att säga att det är ett val är lite magstarkt. Saker händer i livet och man vet aldrig vad som kommer hända, både för en själv personligen, men också på samhällsnivå. Man kan planera in i absurdum och ändå inte komma någonstans.
 
Man kan annars köpa en modell äldre iphone på typ Swappie, och skicka in sin gamla lur och få en liten peng för den. Så har man en iphone, fast lite äldre modell som fungerar utmärkt. :)

Jag gillar inte billiga telefoner som jag träffat på, de har inte fungerat bra nog utan hänger sig, laggar och jävlas.
Ja, dåligt med uppdateringar har jag hört om och så slutar olika appar att fungera efter några år osv. Därför har det alltid känts värt att köpa begagnad samsung framför billig ny telefon. En riktigt kvalitetstelefon till ett billigt pris som varar i många år ändå. Det verkar tyvärr inte vara lika vanligt för de som köper billiga telefoner i min närhet. Å andra sidan- jag har skärmskydd och plånboksfodral alltid, kan vara skillnad.
 
Jag anser att rikedom är att inte behöva bekymra sig om enstaka större utgifter. Man kan, om man vill, köpa en rätt dyr grej, utan att det egentligen rubbar ens ekonomi.
Det här kan man uppnå på olika vis. Man kan förstås ärva pengar, men det är sällan hållbart över tid utan fler strategier.

Ett sätt att uppnå rikedom är att inte slösa (se till att inte ha för mycket lån, klippa håret hemma, köpa kläder begagnat osv). Ett annat sätt är att öka sina inkomster på olika vis. Eller en kombination av båda.

Då kan man få luft i pengaflödet, som kan användas eller placeras på olika vis. Det anser jag är rikedom.
Jag använder båda strategierna och har en inkomst lite lägre än medianlönen, men lönearbetar bara drygt halvtid. Då kan man göra annat på den övriga tiden, såsom driva företag mm. Jag anser att jag är rik, trots att jag plockar ut en lön lägre än medianlönen, eftersom det finns luft i pengaflödet. Skulle läget ändras kan jag också justera inkomsten uppåt.

Sen finns det ju så rika människor att de inte behöver jobba alls, men det är inget jag ens skulle vilja sträva efter. Mycket pengar är också mycket problem.
 
Senast ändrad:
Ja det är ju så för många.
Men ponera att du skulle kunna ha ännu bättre och mera fritid i framtiden om du offrade saker nu?
Där så landar det åter igen på det egna valet.
Ha kul nu eller ännu roligare sedan.
Jag tycker synd om de stackarna som planerar så noga i sina liv, och så går de och dör olyckligt och kan inte få ta del av allt det de planerat alls.
 
Lyckas man med det har man många barn, barn med speciella behov eller lurar till sig pengarna. 30-40 tusen i bidrag är sällan något man bara får om det inte är riktat till något speciellt, inte regelbundet på månadsbasis.
Det finns ju också antagligen rejäla hål att stoppa dem i så jag skulle väl inte påstå att man är rik för det ens....tvärtom kan man väl vara rätt fattig pga svår ekonomisk situation med säg barn med speciella behov eller liknande.
 
Ja, dåligt med uppdateringar har jag hört om och så slutar olika appar att fungera efter några år osv. Därför har det alltid känts värt att köpa begagnad samsung framför billig ny telefon. En riktigt kvalitetstelefon till ett billigt pris som varar i många år ändå. Det verkar tyvärr inte vara lika vanligt för de som köper billiga telefoner i min närhet. Å andra sidan- jag har skärmskydd och plånboksfodral alltid, kan vara skillnad.
Det är min erfarenhet med. Sambon har en billig telefon, vi har samma abonnemang osv osv, men det är rätt ofta som hans telefon bara inte ringer när jag ringer. Sms som inte kommer fram. Det blir väldigt störande väldigt fort när man ringer och ringer och det bara inte går fram någon signal för honom...
 
Det är min erfarenhet med. Sambon har en billig telefon, vi har samma abonnemang osv osv, men det är rätt ofta som hans telefon bara inte ringer när jag ringer. Sms som inte kommer fram. Det blir väldigt störande väldigt fort när man ringer och ringer och det bara inte går fram någon signal för honom...
Nummret är väl blockat då
 
Men att slösa iväg sina pengar det skall vara okej?

Jag gillar systemet där man i stället för att betala skatt på pengar som man tjänar eller har betalar på dem som man spenderar, typ moms fast mera.
Då betalar man ju skatt för hur man faktiskt har det och inte på hur ekonomisk som man är.
Vad är slösa enligt dig?

En iphone istället för motorola?
Bregott istället för Ica basic bordsmargarin?
Kalops istället för makaroner och korv?
Ny tröja på HM istället för en på second hand?
Streaming tjänst istället för SVT play?
Ljudbokstjänst istället för bibliotekets tjänst?
Loka istället för kranvatten?
Min lägenhet förresten, det borde ju finnas ett billigt ruckel någonstans som är mer okej för fattiga jag att hyra, som inte går under "slösa", med tanke på min hyra!

På vilken nivå är det ok för fattiga människor att leva för att inte anses som slösiga på något vis av dig?
 
Lyckas man med det har man många barn, barn med speciella behov eller lurar till sig pengarna. 30-40 tusen i bidrag är sällan något man bara får om det inte är riktat till något speciellt, inte regelbundet på månadsbasis.
Men om du jämför med en som jobbar och som får bara 25 000kr. Vem är rik, den som inte jobbar men får bidrag 30 000-40 000kr eller den som jobbar och får bara 25 000kr.
 
Du måste lyfta ur försäkringarna i vårt sociala skyddsnät.

Skatt på kapitalinkomst ger ingen sjukersättning, pension eller andra förmåner som skatten på inkomst av tjänst ger
Först därefter kan du jämföra beskattningsgraden.
Nja exakt vad vilken skattekrona går till är inte helt lätt att säga. Försäkringar är dock inte någon skatt i egentlig bemärkelse, inte pension mm heller. Det känns som du lyfter in dem genom att påpeka att att man behöver lyfta ur dem
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 076
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 064
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 658
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp