Rättegången mot Svanstedt

Sv: Rättegången mot Svanstedt

Mycket sant!

Skandal!! Och vad menar de med att hårdare 'går inte' att va?

Om jag förstod det rätt så beror det på att det bara är "böter" i straff enligt lagen och därmed kan STC inte vara hårdare än så.
Men då ställer jag frågan hur man behandlar punkten "skadat travet" för det är ju en stor skada på hela travsporten?!

KL.

Igen: Kan ngn svara på varför inte Frank ställts mot väggen. Har det hänt kan väl knappast han ha missat det även om han inte deltog? Varför används han inte av antingen försvar eller åklagare?

Senast ändrad:

*kl*

Ur veterinär Johan Beck-Friis skriftliga sakkunnigutlåtande:
"Sammanfattningsvis är min bedömning att elstötar som träningsmetod kan ge kortvarigt förbättrad prestation hos vissa hästar, medan de hos andra hästar inte ger någon positiv effekt eller ger en direkt negativ effekt. Samtliga hästar som utsätts för elträning upplever enligt min bedömning detta som både smärtsamt och stressande, vilket är orsaken till att tränare kan tänkas vilja använda denna form av negativ förstärkning som en genväg i träningen. Jan anser dock att elträning är fullständigt oacceptabel vid alla former av träning av tävlingshästar, eftersom metoden utsätter djuren för otillbörligt lidande. Träningsmetoden måste anses utsätta hästarna för ett onödigt lidande med särskilt beaktande av att det finns alternativa träningsmetoder som inte orsakar något lidande."

Källa:
http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=36320

KL.

Igen: Kan ngn svara på varför inte Frank ställts mot väggen. Har det hänt kan väl knappast han ha missat det även om han inte deltog? Varför används han inte av antingen försvar eller åklagare?

Antar han inte har något att tillföra?

Men då ställer jag frågan hur man behandlar punkten "skadat travet" för det är ju en stor skada på hela travsporten?!

Det där känner man igen.
Vad sägs om affären med den röda hingstens spermier som valsade runt i norra Europa? Där skulle det "statueras" exempel. Det hela slutade fan i mig med en massa pengar över till spermaleverantörerna....

Antar han inte har något att tillföra?

Hörde att dom skulle fråga ut andra hästägare också. Sådana som inte ens varit på anläggningen. Vad har DOm att tillföra utredningen :confused:

AM

Det där känner man igen.
Vad sägs om affären med den röda hingstens spermier som valsade runt i norra Europa? Där skulle det "statueras" exempel. Det hela slutade fan i mig med en massa pengar över till spermaleverantörerna....

Hörde att dom skulle fråga ut andra hästägare också. Sådana som inte ens varit på anläggningen. Vad har DOm att tillföra utredningen :confused:

AM

Ja, där har vi en äkta skandal.
Att de fick ha kvar semintillståndet efter det är en gåta.
En annan får ju hot om böter bara man skickar in (riktiga :grin:) språngrullar en vecka för sent.

Han borde ju vara ett huvudvittne?

Han kanske inte vill prata överhuvudtaget och är väl inte heller föremål i fallet, hans namn har väl inte nämnts och jag har ingen koll på det, men befann han sig ens på gården under denna tiden?

Det där känner man igen.

Jag har aldrig hört nåt om det, kan nån upplysa mig? :D

Jag har aldrig hört nåt om det, kan nån upplysa mig? :D

Eftersom jag fortfarande blir lite vrång då jag tänker på det så skickar jag länk om vad det handlade om..

Straff-fritt

Hör igentligen inte till tråden men visar lite om hur smidigt det är om man har kända namn...:crazy:

Det är ju välkänt att dom stora elefanterna alltid klarar sig smärtfritt
AM

Heh, detta utspelade sig hemma på 'min' ö och jaa det blev rabalder...

Åtalet gäller väl djurplågeri, där är maxstraffet 2 års fängelse.
PL

Åke Svanstedt: Åtalas för anstiftan till djurplågeri.
Carl Johan Jepson: Åtalas för djurplågeri.
Glenn H Persson: Åtalad för medhjälp till djurplågeri, samt även för övergrepp i rättsak.

Åke Svanstedt: Åtalas för anstiftan till djurplågeri.
Carl Johan Jepson: Åtalas för djurplågeri.
Glenn H Persson: Åtalad för medhjälp till djurplågeri, samt även för övergrepp i rättsak.

..Och om det skulle vara så illa att det går att bevisa detta så hoppades jag i alla fall att STC skulle stänga av dom för livstid.

Sådana ska ju inte hålla på.

AM

*kl*

Idag i skolan diskuterade vi djurförbud, och åtminstone Jepson och Persson riskerar ju detta om de fälls, däremot Svanstedt när det är anstiftan visste inte läraren vår hur det ligger till... Men OM så är fallet så kommer han ju inte kunna träna häst. Men då är frågan om han fortfarande får köra i lopp?

Senast ändrad av en moderator:

Åtalet gäller väl djurplågeri, där är maxstraffet 2 års fängelse.
PL

Tyvärr är det ju så att det leder knappast till fängelsestraff om man är ostraffad sen tidigare:grin: Ifall det blir en fällande dom så lär de bara få böter:grin: Ibland suger vårat rättsystem:crazy: Jag hoppas iaf att STC har förstånd nog att inse skadan som skett och stänger av de eventuellt dömda på livstid...

Svanstedt är väl inte ostraffad? Fast det kanske är irrelevant att han varit av med körkortet typ 8 ggr.

Tyvärr är det ju så att det leder knappast till fängelsestraff om man är ostraffad sen tidigare:grin: Ifall det blir en fällande dom så lär de bara få böter:grin: Ibland suger vårat rättsystem:crazy: Jag hoppas iaf att STC har förstånd nog att inse skadan som skett och stänger av de eventuellt dömda på livstid...

Ja, med fallet "Silver" i färskt minne så kan man nog konstatera att det knappast blir fängelse vid en eventuell fällande dom.

nej fälls svanstedt får han tillträdesförbud har jag för mig han får åtminstone inte köra lopp

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka