Rättegången mot Svanstedt

Sv: Rättegången mot Svanstedt

*kl*
Jag uppskattar att så många tror att det inte fungerar och att hästen skulle bli totalt stressad o rädd efter strömmning, det talar för att folk inte håller på med såna metoder.

Dagens vittnen har bla annat hävdat att en häst som fått ström, aldrig mer skulle gå att köra, men det skulle ju då betyda att alla hästar som blivit skrämda aldrig mer skulle gå att köra!

Men om man tänker rent krasst, så är hästar flyktdjur och de flesta som kört/ridit en häst har varit inblandad i en situation där hästen blivit skrämd av något.
Och oftast så är det ju så att hästen drar iväg en bit och lugnar sen ner sig när faran är över och sen är det inte så mycket mer med det, än att hästen kan vara mer på "tårna" ett tag.
Om man då funderar över vad de vittnen sagt som sett detta, hästen möjligheter att slå är borttagna och när strömmen lagts på har hästen dragit iväg i galopp ett par 100m och sen lugnat sig, andra gången strömmen lagts på så har den dragit iväg i trav en bit..
Det är ju inte så att de får stötar hela tiden, utan den får en stöt samtidigt som kusken tjoat på hästen och den springer de ifrån och lugnar sig ju när det inte kommer en ny stöt.

Detta handlar ju om äldre hästar som är trygga med sin vagn och sin träning som utförs istort sett dagligen.

Jag har varit inblandad i flera olyckor, bla där jag av olika orsaker tappat hästen och hästen skenat och slagit mot vagnen och blivit skrämd av vagnen, resultatet har både varit att hästen slagit sig fri och i andra fall fastnat i vagnen och dessa hästar har fortsatt gått attt köra både utan käk, slaggjord och bunden svans och efter 1-2 turer har hästen varit "sig själv" igen.
Och nu menar jag hästar som verkligen blivit skrämda.

Kod:
Vet vilka problem Åke har haft med några av åklagarens nyckelvittnen, om saker dom gjort på gården och Åkes privtliv!!
Sa till han redan då, att häng fast dom efter fyrhjulingen och kör ut dom i skogen!!
Tror han ångrar sig att han inte lyssnade på det nu...

Storspelaren Robert Bergh har också åsikter i Svanstedt affären

http://www.robertbergh.se/7967.roberts_blogg.html

Snacka om otur med tänket :eek::mad:

Jag spelar med mitt kompisgäng. Efter Elitloppet tog jag en paus - för jag tyckte att det såg otrevligt ut med så många hästar med oren aktion. Att Torvald Palema efter Elitloppet gått vidare och vunnit flera storlopp, tog jag som en inteckning på att jag haft fel, men jag kommer att ta med mig en utskrift av Berghsblogg och förklara för mina vänner varför det hädanefter kommer att bli stryktipset istället. Människor med den attityden som hr Bergh uppvisar vill jag absolut inte stödja på något sätt. Det uttalande han påstår sig ha gjort är stämpling, övergrep i rättsak, förtal (som dock faller inom civilrätten). Det förklarar också varför ingen vågat visa det civilkurage som ni efterfrågar.

PS ni med det stora civilkuraget kan ju polisanmäla hr Bergh för innehållet i bloggen.

Trevligt med inlägg av personer över medelbegåvning:bow:

Jag menar inte Bergharn som dessvärre bara är en av flera med samma inställning.
Jag längtar efter den dag man gläntar på dörren till hans sprängfyllda garderob
snacka om lik som kommer att rulla ut.

Jag både förstår och respekterar hur du responerar och tänker, samtidigt så är det väldigt trist att travet döms efter ett fåtal personer och hur de tänker, talar och handlar.

Det finns massor av bloggar från tränare och som motvikt till Bergs korkade inlägg så finns även denna text från Lasse Söderholms sida:

Svanstedt-rättegången är i full gång. I allmänhetens ögon har vi svårt att få förtroende som en ren sport utan djurplågeri. Det hjälper inte till att någon enstaka person sabbar för alla de som är uppfödda med häst, tänker häst, lever för hästen, i regel dygnets vakna tid, och endast tävlar med häst i ca 2-3 minuter, högst 1 gång per vecka. Utöver det har hästar det väldigt bra vad det gäller vård och omsorg. Vi får jobba på i hästlivets egna värld. Media håller koll på allt som inte är tillåtet, med rätta, och det är bara att hoppas att de som far med ojusta medel tas bort från hästsport och hästhållning. Man blir bara ledsen när man hör att sådant misstänks förekomma.

http://www.teamsoderholm.se/

Den siste idioten är tydligen inte född än..
Lite väl bossigt tänkande.:grin:

Släpa efter fyrhjuling...jojo..Vissa borde rensa egna trappan..helst.

Pucko :mad:

AM

*Halvt kl*
Kurage eller inte, jag skickade iallafall länken till Bergs sida till en person som har makten att visa den för "allmänheten" och göra en större sak av den... :angel:

Jag både förstår och respekterar hur du responerar och tänker, samtidigt så är det väldigt trist att travet döms efter ett fåtal personer och hur de tänker, talar och handlar.

Jag tror dessbättre inte att travet bedöms utifrån hur enskilda individer
resonerar och tänker
utan hur travet som verksamhet agerar.
Om man inte slänger ut dom ruttna äggen och äpplena ur korgen
så blir det 'pannkaka' till slut
STC och ATG måste ha kurage, auktoritet och framför allt integritet nog
att se till att regler och moral följs
det är trots allt så att travet hanterar oerhört stora pengar
och travet vilar helt och hållet på spelarnas intresse
Jag tycker också att det är förnedrande för SHJohansson och Tarzan m.fl
att visa så totalt förakt för spelare och spelsäkerhet som man gör
d.v.s allt det som deras verksamheter grundar sig på, genom att försöka släta över och friförklara ÅS, tror inte, säger man. 'BULLSHIT' säger jag
efter ett helt liv med trav och hästar så vet dom precis
frågan är snarare hur många av dom etablerade som har helt rent mjöl i påsen.
Jag vill dessutom tillägga att jag som spelare har dragit fördel av att förstå hur det tränas hos vissa, även om det varit i affekt och frustration.

Hur menar du nu?
Vet StigH o Tarzan att ström funkar eller vaddå?

Även om jag inte riktigt förstår vad deras vittnesmål skulle tillföra, så drar jag inte automatiskt slutsatsen att de vet att det funkar och enbart försöker friskriva Åke, utan snarare att de inte har erfarenhet om hur det funkar och det är inte en metod de tror funkar.
Nåot som jag tycker är bra och talar för att det inte är så utbrett som många utomstående tror.

Jag ar jobbat heltid med trav både i sverige o utomlands, jag har varit hos både små o större tränare och faktiskt aldrig sett en grisfösare...

Jag har funderat på det där hur ström egentligen fungerar.
Man har ju alltid haft tron att hästen ska bli helt hyper och sönderstressad för alltid.
Men är det så egenligen?
Jag har en fölunge som VARJE dag testar strömmen i hagen.
Hon är inte det minsta nervös efter stötet. Utan konstaterar bara att OK,strömmen var på idag med. Alltså inte så smart att luta sig och äta gräset på anda sidan.

...verkar dock som att det inte gör lika ont på dem? Denna högst ovetenskapliga studie stämmer även in på yngre individer av människosläktet, mina barn har när de var yngre kunnat nästan stå och hålla i tråden (:eek:)... funkar inte längre.

Jag har funderat på det där hur ström egentligen fungerar.
Man har ju alltid haft tron att hästen ska bli helt hyper och sönderstressad för alltid.
Men är det så egenligen?
Hon är inte det minsta nervös efter stötet. Utan konstaterar bara att OK,strömmen var på idag med. Alltså inte så smart att luta sig och äta gräset på anda sidan.

Personlign tror jag inte de blir mer stressade i allmänhet av ström om man kör med det enstaka gånger.
Skulle det vara så skulle väl var o varannan häst skena runt stressade i hagen dagligen efter att ha testat elstaket... eller varje gång något skrämt dem?
Sen beror det väl på vad de kopplar ihop det med, en strömmad häst som samtidigt blivit tjoad på, kopplar väl strömmen med tjoandet och kan väl mer tänkas bli nervös om någon tjoar på den... precis som en häst som får en stöt av staketet kopplar samman staket o ström o passar sig för staketet, men är annars lugn o harmonisk.

Hur menar du nu?
Vet StigH o Tarzan att ström funkar eller vaddå?

Även om jag inte riktigt förstår vad deras vittnesmål skulle tillföra, så drar jag inte automatiskt slutsatsen att de vet att det funkar och enbart försöker friskriva Åke, utan snarare att de inte har erfarenhet om hur det funkar och det är inte en metod de tror funkar.
Nåot som jag tycker är bra och talar för att det inte är så utbrett som många utomstående tror.

Jag ar jobbat heltid med trav både i sverige o utomlands, jag har varit hos både små o större tränare och faktiskt aldrig sett en grisfösare...

Självklart vet dom mycket väl vad som försigår och har försigått inom
travet, för alla över normalbegåvning måste det nu framstå som helt
uppenbart att vartenda ord vittnena säger, är sant.
Och det skulle inte dom här gossarna ha sett eller förstått?!
Herregud, JAG har förstått det och jag har inte ARBETAT med hästar
dag ut och dag in i hela mitt liv
Nej, jag tycker inte det är så rakryggat som jag hade förväntat mig
av framförallt SHJ, bara mitt goda sätt förhindrar mig att använda en kvinnlig kroppsdel som jämförelse.
Tarzan är kompis med svanen där är det kanske lättare att förstå,
även om det är en dolk i ryggen på den verksamhet han har livnärt sig på.
sen finns det skvaller som man tyvärr får lämna därhän.

Många säger som du, jag har aldrig sett en grisfösare!
Skit i det, titta istället på vad du ser på banorna.(kanske inte i år)
Jag kan lämna hur många exempel som helst på hästar som
har haft en formutveckling som inte kan ha sin förklaring i
tillåtna och hederliga metoder.

Du måste skaffa ett bättre aggregat ;)

Våra ungar går inte ens i närheten av elrepet. Den erfarenheten fick dom vackert lära sig redan första veckan. :D:D

AM

Vi har också kraftig aggregat, brukar ligga på 7.. joule? Eller vad man nu mäter.

Vet inte riktigt vad du menar, men Stig H o Tarzan vittnade väl i kort om att de inte sett något och att de inte tror att dessa metoder fungerar.

Jag har fått passhästar som tänt till av tränarbyte och allt vad det innebär utan någon som helst otillåten metod, enbart ändrad träning, miljö, foder, omvårdnad.

Mkt klokt skrivet. Kan inte heller förstå hur en person som är framstående i travsporten och som man (hittills) ansett vara en bra tränare och kusk kan uttala sig så. I sandlådan hör det hemma!

Fast man kan ju säga så här också..

Bara för att man är bra tränare och kusk så är det ingen garanti att man är ok i övrigt... :crazy:

AM

*kl*

Hörde idag, att vid en fällande dom kommer STC bestraffa med 6 månaders körförbud + böter, hårdare gick inte att vara...

Mycket sant!

*kl*

Hörde idag, att vid en fällande dom kommer STC bestraffa med 6 månaders körförbud + böter, hårdare gick inte att vara...

Skandal!! Och vad menar de med att hårdare 'går inte' att va?

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka