Rättegången mot Svanstedt

Sv: Rättegången mot Svanstedt

Åke tror sig stå över lagen. Efter att han blivit av med körkortet på väg till rättegången körde han sedan efter rättegången hem igen, utan körkort. Det är INTE första gången han gör så.

Jag har väldigt svårt att förtå er som tror att Åke är oskyldig och tycker synd om honom. Jag kan inte tänka mig att någon av vittnena tycker att det de får gå igenom är särkilt roligt. De säger sanningen och på grund av det riskerar de att bli av med jobb, vänner och bekantskapkretsen kring travet som är mångas stora passion här i livet.

Jag råkar veta att det finns många fler som har sett att detta pågått hos Åke och som fortfarande arbetar där, men de vågar inget säga, de älskar sina passhästar och vill inte bli av med sitt jobb, dessutom är inte Åke någon trevlig person som man gärna gör sig ovän med.

Jag hoppas dock att de efter Eriks rakryggade förhör ska våga säga sanningen.

Jag blir också arg och upprörd över att man kör med nån grej om att det skulle vara avundsjuka som är roten till detta, det är bull-shit!!! Efter flera år i ridsporten gick jag över till trav och jag har alltid blivit trevligt bemött, vilket kändes uppfriskande efter allt skitsnack i ridsporten.

Usch, hela den här grejer gör mig riktigt förbannad, Åke ljuger som en strömmad häst travar, och det är definitivt inte första gången han gör det, jag hoppas han åker dit så att det sjunger om det, för det är vad han förtjänar, och jag hoppas att STC kan ta sitt ansvar och sänga av honom på livstid, annars är nog travsportens anseende förstört för all framtid och alla STC reglementen kan fara åt h-e... det måste få ett slut nu och STC måste visa att detta inte är ok, annars vill nog inte jag vara med längre...

/Ledsen och besviken Jettan som vill kunna vara stolt i sitt arbete...

Efter att han blivit av med körkortet på väg till rättegången körde han sedan efter rättegången hem igen, utan körkort.
Åtminstone tidigare var det så att man fick köra i tre dagar efter en sådan körkortsindragning och om det fortfarande är så, så var det ingen olaglighet.

I övrigt är ditt inlägg väldigt otrevligt att läsa.
Jag hoppas att tingsrätten får döma och inte folkopinionen.

Nu har jag inte hunnit läsa vidare i tråden, tänkte svara på detta först.
Mer info om mina upplevelser kommer fram till slut då det är fullt rättsligt pådrag runt det just nu.
Det har handlat om ex. att flytta unghästar från A till B, lära unghästar att flytta sig åt sidorna, eller få uppbundna hästar att sluta kasta sig bakåt. Eller strömma upp dem när de ramlat pga att de kastat sig bakåt.

Som sagt, har inte sett det i syfte att få ett djur att springa så fort som möjligt, men däremot sett att hur mycket en häst än protesterar genom att försöka halvt slå ihjäl människan med strömmen, så blir de ändå nedbrutna till slut och går framåt istället för att stå och slå, exempelvis.
Det läskigaste är väl att det inte märks något på hästen i framtiden. Ingen rädsla. Bara blind lydnad. Vilket många ser som positivt, om de inte vet bakgrunden.

Jag lägger mig inte i just Svanstedt-fallet, när det gäller honom så bara följer jag tråden. Jag vill bara upplysa om mina erfarenheter, och det är att vissa människor är så sjuka att de kan fortsätta "uppfostra" en häst till döden. Och att det är hästar värda massor med pengar och dessutom oftast inte ens personens egna, det gör i dennes värld detsamma.
Tror inte så många tror att folk kan agera så, för det är så långt från ens eget agerande och tankesätt. Men tyvärr, det händer. Vet inte hur mycket, men en gång är en gång FÖR mycket, tycker jag.

PM:a för mer info, jag vill inte ta mer detaljer här.

Har för mig att jag nyligen läst mig till att det är 24 eller 48 h efter indragningen av kortet som man får köra. Så DÄR gjorde han inget olagligt... :grin:

Åtminstone tidigare var det så att man fick köra i tre dagar efter en sådan körkortsindragning och om det fortfarande är så, så var det ingen olaglighet.

Varför tycker du Jettans inlägg är otrevligt att läsa?
Att tingsrätten ska dömma är ju klart, men nu har vi hört/läst alla åklagarens vittnen och vad de har att säga, jag tycker man bör kunna få bilda sig en uppfattning om skyldig efter det.
Detta fallet handlar ju om trovärdighet hos vittnena eftersom det inte finns varken bild bevis eller filmer.

Precis som Jettan har jag oxå information från andra inblandade och har grundat min åsikt på det jag vet, och jag hoppas oxå de straffas för detta.
Jag vet oxå att det finns folk som vet betydligt mer och jag vet att det finns folk som lagt sin själ i att stötta/peppa dessa att våga berätta vad de sett, tyvärr är det många som inte vågat berätta vad de vet. :(

Det handlar ju inte bara om de 3 åtalade, utan i stort sett hela travsporten tar stryk av detta.
Om man läser kommentarer på andra forum och tidningar och bloggar, så ser man att det verkar vara en stor uppfattning att detta är vardag inom travsporten, att alla gör det!
Så även För travsportens skull hoppas jag på fällande dom och att STC verkligen visar att detta är inget som vi sysslar med inom travet!

KL

Jag tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att det inte finns ett enda bild eller filmbevis på detta! Om så många har sett det och om det nu pågick under en längre tid borde det i alla finnas minst EN bild på detta. Det påstods att ha inträffat på 2000-talet, då fanns det både kameror och filmkameror, även kamera på mobilen. Det hade varit ganska enkelt att gömma sig i buskarna eller be någon att göra det och ta en bild som man sedan anonymt sände in till en tidning eller något liknande om man nu inte ville ge sig till känna. Vet ej om åke är skyldig eller ej, men tycker det är konstigt att det inte finns några bevis om nu så många har sett det eller vetat om det. Hur vet man att de inte ljuger om den "speciella" utrustningen då? Finns det bevis på att de selades ut på det viset? Som sagt, har ingen aning om vad som stämmer eller inte, tycker bara att avsaknaden av några som helst bevis är underligt.

Jag undrar också vad som är otrevligt??
Sanningen??
Är det möjligen så att moderatorn försöker styra åsikterna?
Det är bättre att folkopinionen tänker, än att man låter tinget och andra göra det åt en.
Det är nämligen opinionen som förändrar
För den som kan tänka och tänker själv så har sanningen om den här
hanteringen alltid varit uppenbar.
Och kunde garanterat ha stoppats av STC,ATG och andra inblandade i tid.
Det är bara rädslan för ekonomiska bortfall som har hindrat det.

48 timmar är det.

En som varit med i travsporten länge är ju Dennis Ek.
Han har hela tiden varit övertygad om att Svanstedt är skyldig till det han är åtalad för. Dennis skriver jättebra i sitt "Fredagsbrev".

http://www.stallrosa.se/fredagsbrevet.html

"Jättebra och jättebra" vet jag inte, en lallare som klankar ned på allt och alla.
Han är "känd" för att ha haft Sveriges sämsta häst enligt Travronden, gjorde 40 starter och för det mesta så utgick den felfri, DET är väl djurplågeri

Bra talat! Hr Ek är väl direkt ingen reklam för travsporten? Att TV4 rotade fram honom och hans kollega i Sala var väl ingen högoddsare direkt. Dessa två tycker att allt de själva gör är rätt och alla (framgångsrika) gör fel....
Patetiskt var ordet, sa Bull.

För övrigt tycker jag mest att det är pinsamt med detta kompakta hat mot ÅS pga några rätt så tvivelaktiga vittnen med dåligt kom i håg och inga som helst konkreta bevis. Om ni tycker att dessa är så trovärdiga och fantastiska människor, var hade dom sitt civilkurage när de bevittnade "händelserna".

Näej, nu får ni ta och kamma till er lite grann, stämma in i en blodtörstig kör helt utan självständigt tänkande är väl så där va???

PS Hur kan det komma sig att väldigt många av ÅS,s hästar tävlar med öppet huvudlag och utan käk, hmmmmmm :angel:

Vad menar du med självständigt tänkande? Och varför anser du att det saknas?
Varför anser du att vittnena är tvivelaktiga och varför tvivlar du mer på dem än på de åtalade??

Vem säger att det var någon rutin med strömmingen?
Men att det förekom finns det nog ytterst lite vekan om idag.
Men det var nog väl utvalda hästar.

*kl*
Ang. dåligt komihåg hos vittnena.
Kan det vara så att om man inte är 110% utan bara 98% säker på att det var hästen Göran så säger man att man inte är säker på vilken häst det var?

Åke tror sig stå över lagen. Efter att han blivit av med körkortet på väg till rättegången körde han sedan efter rättegången hem igen, utan körkort. Det är INTE första gången han gör så.

Har inga åsikter i övrigt än, då jag själv ha "för lite på fötterna"

Men en sak vet jag tvärsäkert av aldeles egen korkad erfarenhet.. :crazy: :D
Man får köra 48 timmar efter indraget körkort.

AM

Jag personligen anser att den som bevittnar något som den upplever som oerhört smärtsamt och kränkande mot människa eller djur utan att gå vidare med detta då och där, inte kan betraktas som en trovärdig person.
Även om man tycker att man själv har mycket att förlora på att framföra sin åsikt. Har man inte nerver själv att konfrontera personen måste man söka hjälp med att stoppa hanteringen. Ring 112 exempelvis.

Skulle du stå och titta på när någon slår ett barn? Eller misshandlar en annan vuxen försvarslös person? För att åratal senare, när du känner dig säkrare gå till media? Observera att de första vittnena tog kontakt med TV4 - ej med polisen/åklagare. Är det försvarbart och hedervärt?

Om detta som vittnena nu påstår har hänt, måste jag framföra min åsikt och den är att dessa vittnen har låtit detta pågå utan åtgärd under flera år. Om så är fallet är vittnena lika skyldiga pga skyddande av brottsling.

Jag håller med dig i frågan varför lät de det pågå när det bevittnade det utan att då anmäla det, absolut.
Men så är det väl med många fall, många låter saknen bero av olika anledningar oavsett det gäller att se en häst få spö till barn som far illa i hemmet.

Jag vet inte vad som fick första vittnet att träda fram, vilket var anonymt i Kalla fakta om jag inte minns fel?
Och sen trädde flera vittnen fram när det väl var ute...

Och även om jag tycker de borde slagit på trumman då, vilket någon/några tydligen gjort eftersom det varit flera anonyma anmälningar till STC, så tycker jag även det är starkt att idag våga berätta vad man sett, trots hot och allmän smutskastning och nedvärderande kommentarer.
För det är ju så att dessa som vittnar fått ta mer skit än de åtalade inom travet.
Ofta har det väl handlat om ganska unga personer som enligt vad de sagt under rättegången inte vågat säga något då.

Men jag är fortfarande fundersam på vad du menar med denna meningen:
Näej, nu får ni ta och kamma till er lite grann, stämma in i en blodtörstig kör helt utan självständigt tänkande är väl så där va???
Vart saknas självständigt tänkande?

Min undran är varför ingen har kallat Frank. Nu menar jag inte att han är inblandad men han var så länge hos Åke och kan ju knappast ha missat om det hände!?

Kod:
Vet vilka problem Åke har haft med några av åklagarens nyckelvittnen, om saker dom gjort på gården och Åkes privtliv!!
Sa till han redan då, att häng fast dom efter fyrhjulingen och kör ut dom i skogen!!
Tror han ångrar sig att han inte lyssnade på det nu...

Storspelaren Robert Bergh har också åsikter i Svanstedt affären

http://www.robertbergh.se/7967.roberts_blogg.html

*KL*

Självklart tiger folk som muren. De har ju skrivit på sekretess papper i och med sin anställning och är livrädda för att "tjalla". En lojal personal är väl bland de viktigaste en arbetsgivare vill ha och jag tror inte de anses som lojala mot honom ifall de träder fram. Jag tror också att de är helt körda i stora delar av branschen om de väljer att vittna mot honom...

Man vet ju hur det fungerar i stallen:grin:

Jag spelar med mitt kompisgäng. Efter Elitloppet tog jag en paus - för jag tyckte att det såg otrevligt ut med så många hästar med oren aktion. Att Torvald Palema efter Elitloppet gått vidare och vunnit flera storlopp, tog jag som en inteckning på att jag haft fel, men jag kommer att ta med mig en utskrift av Berghsblogg och förklara för mina vänner varför det hädanefter kommer att bli stryktipset istället. Människor med den attityden som hr Bergh uppvisar vill jag absolut inte stödja på något sätt. Det uttalande han påstår sig ha gjort är stämpling, övergrep i rättsak, förtal (som dock faller inom civilrätten). Det förklarar också varför ingen vågat visa det civilkurage som ni efterfrågar.

PS ni med det stora civilkuraget kan ju polisanmäla hr Bergh för innehållet i bloggen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka