Politik i relationer

Det känns för mig helt rimligt, och så är det med mig och en del vänner. Till den grad att vi röstar på olika block.

Men det finns inte utrymme för att ha samma värderingar som jag, och så tro att SD är svaret. Inte bara det främlingsfientliga hos SD ställer till det, ur ett samlevnadsperspektiv är deras extrema okunnighet om allting ett praktiskt taget lika stort problem.

Som idag i DN, tex, tycker SD att miljöpolitiken ska ta sin utgångspunkt i hembygden!!! Jag menar, god dag yxskaft.

Yxskaft var ordet, sa Bull.

Jag håller med dig. En röst på sd innebär för mig att man inte tror på alla människors lika värde oavsett kön eller ursprung. Då känns relationen dödsdömd.

Nu har jag ingen partner, men jag gick och kärade ner mig totalt i en snubbe som jag inte alls blir förvånad om han röstar på SD. Annars intelligent och skitsnäll men förbannat enkelspårig när det kommer till just invandring. Själv står jag på rakt motsatt sida, antirasist och närmast V.
Det funkade rätt bra. När vi väl kommit överens om att inte prata om invandring vill säga.

Har gett mig in på internetdejting den senaste tiden, kan ju säga som så att sverigedemokrater och dylikt går fetbort och höger överlag gör mig jävligt tveksam :p Blev raggad på av en SvP:are som tyckte att man måste ju faktiskt kunna ha olika åsikter. Ja, visst, men nazistiska värderingar hos en snubbe som jämför invandrare med djur på zoo är väl kanske lite att ta i tycker jag.

Är förvisso singel, men jag skulle aldrig kunna dela mitt liv med någon som skiljer sig i grundvärderingar (människovärde etc). Alltså skulle SDare, SvP och några till gå bort - i övrigt tycker jag att jag är öppen för olika åsikter.

Jag skulle aldrig någonsin kunna stanna hos någon som ville se ett så gräsligt parti vid makten. All respekt och tillit skulle vara borta. Och inte tala om hur jävla avtänd jag skulle bli...
Ja allt skulle liksom bara dö.
På riktigt.

Jag skulle flytta omedelbart.
Bara packa några väskor och dra.

Det kommer ju ned till att om min partner röstar SD så är ju hen antingen rasist eller korkad.
Skulle jag vara med någon som är det? Svar nej.
Men ja! Svårare än så är det ju faktiskt inte.

Något åt det hållet känner jag även med KD. Om jag hade en partner som deklarerade att han skulle rösta på dem skulle jag bli förkrossad. Det skulle visa att vi var två kompletta idioter som inte upptäckt att vi resonerade så motsatt vad gäller tvåsamhet, familjens roll osv.

Det skulle nog baske mej kunna ta mig hårdare än om han tyckte att "vi tar emot för många invandrare". Det hade satt igång en myyyycket lång diskussion mellan oss :D

Partipolitik är nog inte så viktigt egentligen.
MEN skulle vi inte vara överens om det grundläggande i alla människors lika rätt och värde och att människor i grunden är goda och gör så gott de kan - ja då skulle det vara rätt dödfött.

Jag var gift med en man som varit centerpartist i flera generationer ( :) ) och har haft en rätt lång crush på en sosse.

KD, SD eller V - där skulle det blir svårt. Just på grund av det där med lika rätt och värde...

För några år sedan :angel: Låt säga ganska exakt 4 år sedan. :angel: .... Så var jag väldigt politiskt uppeldad. Då hade mitt svar blivit helt annat än nu.

Min partner får stå vart han vill, rösta hur han vill. Visst skulle jag fråga vart fan det var kortslutning om han röstade SD men jag skulle inte lämna honom eller se ner på honom. Som i så mkt annat så vill jag gärna förstå. Så även när det pratas politik, är nyfiken på hur andra resonerar, det är lite roligt med olika syn kan jag tycka.

Min man och jag är rätt lika, vi ser bra och dåliga saker i alla partier och det blir inga tredje världskrig när vi diskuterar.

För fyra år sedan ville jag strypa typ allt och alla när det var val. :o:angel:

Sen när står inte v för allas lika rätt och värde?!?
Ganska länge väl?
Framförallt beträffande människor som inte har den åsikt som man "ska" ha.

Idag är det framförallt skillnader mellan män och kvinnor som är tydlig. Kvinnors arbete är lite pittoreskt och inte så mycket värt, medan mäns är hederligt och hedervärt.
Det är en jäkla skillnad mellan att måla fönstret och putsa det. T.ex.

Vi står på olika kanter. För det mesta är det inget problem, han har ju såklart samma rätt som mig att rösta på det parti han finner mest lämpat. Jag kan också förstå hans utgångspunkt av olika anledningar.

Idag är det framförallt skillnader mellan män och kvinnor som är tydlig. Kvinnors arbete är lite pittoreskt och inte så mycket värt, medan mäns är hederligt och hedervärt.
På den punkten skiljer sig inte V från andra partier i negativ mening, skulle jag säga.

Ganska länge väl?
Framförallt beträffande människor som inte har den åsikt som man "ska" ha.

Det gäller många vänsterpartister men inte alla. De som är åt aktivisthållet är jobbiga. Deras egna åsikter är så mycket mer rätt än alla andras. så mycket att demokratisynen blir grumlig.

Jag hoppas och tror att det funkar bra med rätt stora skillnader i åsikter bara men har samma grundsyn om människovärde mm.

Hoppas gör jag för att jag dejtar och lite mer än så med en tjej som är mycket mer vänster än jag är. Typ vänsterpartist.

Jag är rätt van dock för mina föräldrar är tydligt borgliga och mamma har varit oppositionsråd mm för C. Stor delen av släkten för övrigt är vänsterpartister men vi har aldrig haft några problem med det. Släktmiddagar slutar aldrig i politiska gräl. :)

Vi har samma grundvärderingar men röstar olika. Det är inga problem, vi har haft många givande diskussioner om politik och vi förstår varandras argument men håller inte alltid med, kort sagt.

Hade min partner eller någon av mina vänner röstat på SD eller liknande skräp så hade min världsbild blivit skakad ordentligt.

Jag och min sambo tycker inte alls särskilt lika när det kommer till politik, men jag tycker mest att det är rätt utvecklande att kunna diskutera med någon som inte tycker exakt som jag. Men skulle han helt plötsligt få för sig att rösta på SD eller svenskarnas parti eller något liknande skulle jag nog behöva ta en rejäl funderare på vårt förhållande.

Det är min uppfattning med. Jag vill även tillägga demokratisyn, som du ju är inne på i ett annat inlägg.
Jag måste säga att jag är lite tveksam till detta med att ha olika åsikter men samma värderingar (?) i ett förhållande. För mig faller värderingarna lite platt om man inte har ungefär samma åsikter om vilka praktiska konsekvenser som är rimliga, i alla fall när man lever i ett förhållande. Bor man ihop så trivs jag definitivt bäst om man har en liknande inställning till miljö, jämställdhet, ekonomi, mm. Att båda tycker att det är viktigt med miljön, exempelvis, känns rätt meningslöst om den ena vill köpa ekologiskt, resa med tåg och snålduscha och den andra inte. Politik är nog rätt mycket en praktisk handling för mig.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 418
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 796
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 177
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 020
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter