Politik i relationer

Jag skulle bli förkrossad om någon som står mig nära röstade på det enda partiet i riksdagen som är så långt ifrån mina värderingar som det alls är möjligt. Jag skulle tappa all respekt för den personen eftersom det enligt mig inte finns några som helst rimliga skäl att lägga sin röst på dem.
Till skillnad från tidigare val så är hurvida folk väljer rött vs blått inte viktigt för mig på samma sätt. Vad som helst är bättre än SD. Vad som helst. Jag är så innerligt ledsen att deras stöd ökat.

Jag tycker att politiska diskussioner är roligare om man inte har likformiga åsiktsbildningar. Det måste vara trist att harva politik om alla tycker lika.

Så länge man har något slags plattform som inte diametralt skiljer sig åt spelar det ingen roll om man i ett förhållande röstar olika.

SD skulle inte funka, men det är för att just de grundläggande värderingarna går på heltvärs mot mina och det samhälle jag vill bygga, leva och verka i med mina medmänniskor.

Jag vet inte helt säkert på vad min pojkvän röstar på i årets val, men jag vet däremot några partier han inte vill stötta. En röst på SD till exempel hade gjort att jag nog tagit mig en ordentlig funderare på vår relation.

Vi har ganska samma lika grundvärderingar så vi röstar tydligen likadant har det visat sig, men vi sitter inte och diskuterar politik i parti och minut och dissekerar alla politiska frågor och partier.

Jag har lite funderingar kring politik i relationer.

Har du och din partner lika synsätt på politiken?
Hur skulle du reagera om din partner har åsikter som du inte gillar?

Ex. Min partner ska tydligen rösta på ett speciellt parti som jag kraftigt tar avstånd ifrån.
Vi har olika synsätt. Men väldigt lika grundvärderingar. Min respektive o jag har olika syn på vad som skulle behövas göras för jämställdheten t ex, men lika synsätt på hur det "borde vara" - jag är mer för politisk styrning i den frågan och han för mer individuella val.

Därför funkar det ändå. Jag skulle faktiskt aldrig kunna ha en partner som har rasistiska värderingar t ex.

Det är för mig otänkbart att vara tillsammans med någon som inte delar min grundsyn. Jag och min sambo är rörande överens om det mesta. I de frågor vi varit oense har vi med tiden blivit allt mer överens, men så diskuterar vi väldigt ofta politik.

typ samma svar som här, våra grundvärderingar är väldigt lika
dock så röstar vi inte på samma parti, inte ens inom samma block...
Precis så är det för oss också. Eller tja, vi har talat om ifall vi känner oss "röd" eller "blå" och där säger vi olika (och har tidigare röstat olika). Men i år röstar vi lika; i alla fall till riksdagen. Han har "bytt sida" för första gången i sitt liv.
Jag har konkret röstat på ett av de större partierna; jag har tidigare röstat blankt några gånger och i förra valet på ett litet parti av strategiska skäl (tyckte de behövde vara kvar i riksdagen även om jag inte tror på dem att styra Sverige helt själva).

Jag bryr mig inte vad min partner eller mina vänner röstar på så länge som de vet vad det de röstar på står för. Har de tänkt till bakom sin röst tänker inte jag komma och säga att de tänker fel... Jag har nära vänner som röstar helt annorlunda än vad jag gör och även min partner kommer rösta på ett sätt som jag aldrig hade röstat på. Mina vänner/min partner vet vad jag ska rösta på och alla har vett nog att inte säga upp bekantskapen för det även fast de inte kan förstå varför jag röstar på det sättet.

Om jag och vännen diskuterar något vi är oense om så brukar vi då och då hitta något vi kan enas om.
Som dagens samtal om (återkommande tema) vinstuttag i vård/skola så brukar vi ändå tillslut kunna enas om att privatiseringen av järnvägen var ovanligt korkat.
Där är. jag och min partner. Vi röstar olika, men har samma grundvärderingar. Det som skiljer är vem vi tror är kapabel att ro det iland.

Ja, vi får ju hitta något som fungerar ett litet plåster på våra olikheter och när vi kulturkrockar ; ).
Det blir rätt intressant ibland, speciellt i kontrast till en stor del av mitt umgänge.

Vi har samma grundvärderingar och röstar på samma block. Jag skulle inte kunna vara tillsammans med någon som röstar på det andra blocket tror jag. I alla fall inte om det är partierna på ytterkanten. Skulle bara kännas... fel på något sätt.

Vi pratar gärna politik här hemma och har i många frågor liknande åsikter. Jag hade aldrig kommit på tanken att delat mitt liv och säng med en person som t.ex. röstade på SD. Värderingar och politiskt ståndpunkt märks i så många olika aspekter av livet och även fast min man och jag kommer ifrån olika politiska system (han är britt) så var det ganska tydligt redan i våra första samtal att han inte är typen som skulle rösta på varken SD eller KD (vi träffades innan SD kom in i riksdagen). Det märks också tydligt (tycker jag) om någon är totalt ointresserad av politik och röstar helt och hållet baserat på valårets partireklam. Jag hade i ärlighetens namn inte velat haft en politiskt ointresserad partner heller. Våra politiska åsikter representeras inte av ett specifikt parti och vi får ofta försaka en eller flera hjärtefrågor eftersom de inte bara drivs av olika partier men också av olika block.

Vi kommer att rösta på samma parti i kommunval och landstingsval (där han gjort ordentlig research mellan de olika alternativen emedan jag gått på ideologi och sedan gjort en sållning mellan två partier baserat på toppnamnens meriter och åsikter), han får inte rösta i riksdagsvalet så det är möjligt att han röstat annorlunda där.

Där är. jag och min partner. Vi röstar olika, men har samma grundvärderingar. Det som skiljer är vem vi tror är kapabel att ro det iland.

Det känns för mig helt rimligt, och så är det med mig och en del vänner. Till den grad att vi röstar på olika block.

Men det finns inte utrymme för att ha samma värderingar som jag, och så tro att SD är svaret. Inte bara det främlingsfientliga hos SD ställer till det, ur ett samlevnadsperspektiv är deras extrema okunnighet om allting ett praktiskt taget lika stort problem.

Som idag i DN, tex, tycker SD att miljöpolitiken ska ta sin utgångspunkt i hembygden!!! Jag menar, god dag yxskaft.

För mig är detaljer inte så viktiga, men att vara tillsammans med någon som inte delar synen att alla är lika mycket värda är inte en person jag skulle vilja leva med.

Jag och sambon röstar rätt lika i år, men vi är långt ifrån överens och det tycker jag mest är intressant (förutom när han inte förstår varför jag har rätt och han har fel :angel: ) men vi är ändå ense om vilka grundvärderingar som är viktiga.

Bland mina vänner däremot är det mer spritt och det innebär att vi inte alltid drar jämnt, men det fungerar nästan alltid ändå. Däremot kan jag faktiskt inte tänka mig att ha någon i min närhet som röstar på SD. Det fungerar inte för mig eftersom det skulle förändra min syn på den personen och den skulle inte vara den jag tror att den är. Skulle det visa sig att någon av mina vänner eller bekanta gör det imorgon så har jag svårt att se att vi kan komma vidare därifrån.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 418
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 796
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 175
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 020
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!